Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. HMW

    HMW 3rd gear

    Viikonloppuna maalasin ensimmäistä kertaa. Kävi vaan semmonen vahinko että pinta jäi vähän raidoille, huomasin sen ennen lakkaamista
    mutta laakkaus vielä korosti raitoja.. voi olla että lakkakin on epätasaisesti. Maalia olisi vielä pariin kerrokseen. Pitääkö lakka hioa pois vai miten kannattaa toimia?
     
  2. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Lakkaa ei tarvitse kokonaan hioa pois. Itsekin olen joskus tehnyt viimeiset vesihionnat vasta maalin levittämisen jälkeen. En kylläkään tarkoituksella.

    Jos kyseessä on hiontanaarmut, niin joudut maalaamaan uudestaan, pelkällä uudestaan lakkauksella ei luonnollisesti häviä jäljet. Hionta tasaiseksi jonka jälkeen uusi kerros maalia ja lakka päälle. En nyt osaa sanoa mikä ois hyvä karkeus millä viimeiseksi hioa, mutta itse hieroisin viimeisen pinnan vähintään 800 paperilla, ehkä jopa hienommallakin. Lakan alle saa häviämään karkeammankin paperin jäljet, mutta maalissa tahtoo näkyä.
     
  3. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Kokeile tehdä uus maalaus kuivempana, jos met.hohto niin kokeile maalata ristiin eri kerrokset ja viimeinen ihan ohuena sumuna, saman suuntaisesti. Mulla ainakin toimii. Viuhkaa voi varmaan levittää lisää tai kokeilla pikkasen kauempaa suihkia. Tummat raidat on märempi kohtia maalis siks ne näkyy niin kuin näkyy.
     
  4. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Harsohan vedetään ensimmäisenä, jos sen tekee viimeisenä, niin jää pilveilyä näkyviin.
     
  5. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    mikä olisi hyvä maali alle, kun paikkailen ruosteita ja pakkeloin kolhuja pois ja sitten mastonin mattamusta päälle? Bilteman harmaa ruosteenestomaali ei ainakaan siedä bilteman spraymaaleja, ohjeen mukaan. Sietääköhän se sitten mastonin maaliakaan? Joku ruostetta estävä maali olisi hyvä, mutta myös tasoittava, joka paremmin peittäisi hiontajälken joka varmaan on ensikertalaiselta aika huono.
    Niin ja kannattaako mun ostaa tollanen 20€ kiillotuskone biltemasta, voiko sillä hioa vanhaa maalia pois tai karhentaa pintaa? Vai millasta konetta tarkoitetaan epäkeskolla?
     
  6. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Se kiillotuskone kiilloittaa pinnan, sillä ei voi hioa... Epäkesko on hiomakone, sillä mieluummin sitä maalia pois. Ja jos nyt kerran välttämättä on kilikoleilla tehdä, niin laita paljaan pellin päälle sinkkimaalia, sen jälkeen hiomapohjamaali, pohjamaali ja sitten se mattamusta mastoni. Bilteman kamoista en osaa sanoa, mutta motonetin sprayt ovat pääosin keskenään päällemaalauskelpoisia.
     
  7. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    ei sitä kilikalilla maalata, kysymys oli vain, että mitkä maalit toimii mastonin alla. Vedän sutilla ruostemaalit ja telalla mastonin, sekä mahdollisen pohjamaalin.
     
  8. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Bilteman purkeissa kannattaa huomioida,
    että on Hobby maalia,
    joka on VAIN sisäkäyttöön.
    Automaalit on erikseen.

    Varsinkin siellä kaupassa
    kannattaa katsoa
    että on oikealla hyllyllä !

    Mika
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kyllä kuulemma jonkun vesiohenteisen metallivärin ohjeistuksissa sanottiin että viimeinen kerros kaukaa ohuena harsona. Ite en kokeillu, mutta ainakin kaveri teki hyvän pinnan tuolla menetelmällä.

    Ja sitten bilteman maaleista:
    Itselläni sen verran kokemusta niistä että tuntuu kuin puolet maalista ikäänkuin kimpoaisi maalattavasta kappaleesta takaisin ja jäisi pölynä ilmaan. :eek:

    Mastonin kilikalit tuntuu paremmilta, ja duplicolorit parhailta.
    Mutta miinus puolena noissa kaikissa tuntuis olevan se että naarmiintuu todella helposti.
     
  10. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Kyllä kuulemma jonkun vesiohenteisen metallivärin ohjeistuksissa sanottiin että viimeinen kerros kaukaa ohuena harsona. Ite en kokeillu, mutta ainakin kaveri teki hyvän pinnan tuolla menetelmällä.

    Näin joskus ohjeisti joku maalari, et metalli värit ruiskutetaan suht kuivina kerroksina, jos vetää märkiä kerroksia niin helpommin jää pilveilee niissä kohdin missä kerrokset menee päällekkäin.
    Joku tosi PRO maalari saa neuvoa lisää, koskaan kun ei ole valmis harraste maalari, ja kaikki vinkit ja neuvot kelpaa kyllä.
     
  11. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Lainasin tuossa eilen kirjastosta automaalarimestari Tauno Halosen kirjoittaman opuksen "Automaalaus" (1996). Sitä selailemalla ei edelleenkään tullut aivan selväksi tietyt asiat:

    - Oletetaan että korjaan vaikka pienen ruostekukkasen auton ulkopinnalta. Rasvanpoiston ja hiomisen jälkeen mitkä on työvaiheet?

    - Meni nimittäin totaalisesti sekaisen pohjamaalin, fillerin ja kitin käyttö. Jos mulla esim. on karkeampaa ja hienompaa kittiä, filleriä ja 1K-happopohjamaalia. Ei nyt muistu mieleen vaikka täälläkin on siitä niin paljon puhuttu että kitti paljaalle pellille vai ei? Mihin väliin happari tulee?

    - Se nyt on aika selvää että jos esim. johonkin näkymättömään paikkaan tekee korjausmaalauksen niin sitä en ehkä lähtis kittaamaan vaan happari pohjalle. Mutta sittenkö siihen ns. välimaali ja sitten väri. Vai tarviiko tohonkin väliin sitä filleriä?
     
  12. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Tuo on kyllä niin ikiaikainen taistelu kitti pellille vai ei... Itse laitan kitin paljaalle pellille ja siihen päälle happoväri. Siihen sitten hiomaväri. Hiomavärin jälkeen voi vetää suoraa pintavärin mikäli pinta on virheetön eikä ole hiottu puhki mistään. Jos on hiottu puhki, niin sitten tarvitsee joko uuden kerroksen filleriä tai pohjamaalia.
     
  13. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Sellainen kysymys vielä että onko filleri (käsitän sen ruiskukittinä) ja väliväri eli hiomamaali kaksi eri asiaa...vai puhutaanko väliväreistäkin fillereinä...?
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Osa hinkkareista on niin täyttäviä että ne toimivat lähes ruiskukitin tavoin fillerinä,
    Lesonalilta esmes sellasta nitrosellu 1k ja 2k tavaraa,
    itseasiassa purkin kyljessä lukeekin primerfiller, eli periaatteessä siinä on pohjamaali ja filleri&hinkkari samassa purkissa,
    ei parasta A-ryhmää pohjamaaliominaisuuksiltaan mutta siinäkin joinkuin toimivaa ja joka siis ei välttämättä vaadi kaverikseen kuin pintamaalin.

    Sen korroosionesto-ominaisuuksia en kehu mutta toisaalta ehjä huokoseton pinta ei kosteutta peltiin edes päästä.

    Paikkamaalauksissa se on hyvä aine, suht kevyt hiottava ja täyttää vähintään kohtuullisesti ja betonoi melkein millaiset tahansa maalit ja kitit toisiinsa hionnan reunavyöhykkeillä ilman kiehuntaa toisin kuin täälläkin moneen kertaan manatut aineet valitettvan usein tekee.


    Ku happopohjan päälle tai suoraan sen alle ei oikeen passais kitata ollenkaan polyesterillä ainakaan,
    epoksikaan ei hapon päälle oikeen kuuluis vaikka se siinä pysyykin, nitrosellu sensijaan olis enempi hyväksyttyjen listalla ja jonka päälle kitit sietää levitellä ja sitten uus kierros nitrosellua tai epoksia betonointiin ja hinkkariksi ja jonka perään pinta,
    näin siis jos sitä happoa suoraan pellille haluaa käyttää.

    Eli happo, sellu, kitti, sellu/epo, mahd. nitrokittaus, pintaväri
     
  15. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Nyt todella selventävä vastaus: periaatteessa filleri ja hiomaväri on eriasia, mutta monissa hiomaväripurkeissa lukee primerfiller, eli periaatteessa on sama-asia :D

    Mutta tuota noin, täällä meilläpäin automaalarikoulussa kitataan pellille ja siihen vedetään päälle happoväri. Mutta sitten taas epoksi vedetään suoraan pellille ja sen päälle kitataan.

    Tapoja on niin monta kuin on maalareitakin ja mikäli jokin keino on havaittu toimivaksi, mikä sitä kritisoimaan. Jonkun mielestä happovärin päälle ei voi kitata, mutta jos joku muu tekee näin ja saa sen toimimaan, niin mikäs siinä sitten. Sittenhän se on ihan oikea tekniikka :D
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Juu siis mie tuon työläänpuoleisen version esittelin vaan vaihtoehtona jos haluaa hapon alimmaiseksi sinne hiekkapuhalletun ruostekukkasen huokosiin, itse en käytä happopohjaa kovinkaan usein muista syistä, varsinkaan jos kitattavaa, silloinkin vain erittäin läpikuultavana harsona.

    Kuluupahan aika rattoisasti moneen kertaan ruiskua virutellessa. :lol:

    Kuten jo moneen kertaan täällä on todettu niin on hyvinkin todennäköistä ettei suoraan hapon päällä pysy polyesterikitti tai aina edes epoksikaan,
    kun taas nitroselluprimerfilleri hapon päällä eristeenä lähes "nollaa tilanteen" ja joka siis pääasiassa sietää hyvin kitin kuin kitin päälläänkin, poikkeuksia tietty löytyy aina,
    esmes Motip polyesteri on melko herkkä reagoimaan lähes kaikkien tuoreiden maalien kanssa, kun taas Soudal ei.
     
  17. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    OK. Soudal onkin tuttu merkki ja käytetty tähänkin asti.
     
  18. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kyllä kyllä, varsinkin ruiskunpesukoneen ääressä jammaillessa :lol:
     
  19. rasse

    rasse 1st gear

    Kun näkyy olevan juttua laidasta laitaan niin tässäpä eräs "tarina"..
    Ekaa kertaa tuli auto maalattua ja ruiskuna jokin Bilteman kopio.
    Maalaus sinänsä sujui hyvin ja jälkikin jonkinlaista hiomisen ja kiilloittamisen jäljiltä (autotallissa)
    http://s135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/Civic/
    Ihmetystä aiheutti se kun maalit hommasin ja osan maaleista otin paukkupullossa joilla pikkuosia kuten peilit ja takasiiven vedin.
    Maali ei tahtonut millään kuivua vaan jäi sormenjälkiä 3 viikonjälkeenkin.
    Kiilloitamisestakin jäi mikrokuituliinalla jäljet.
    Olin yhteydessä toimittajaan (automaalit.net/Oulu) eikä oikein muuta selitystä saanut kuin ihmettelyä.
    No kävi sitten niin että muija täytti jostain syystä piripintaan tankin joka purkautui korkin kautta ulos.
    Maalit kupruili irti eli sulasi, ihmetyttää suuresti jos kaiki on tehty ohjeiden mukaan ja tuollaista tapahtuu.
    Maali oli siis akryylimaali elikkä lakkaa ei ole silloin pinnassa.
    Onneksi jäi hiukka tuota maalia ja kynaruiskuakin tullut käytettyä...
     
  20. Pecan

    Pecan Gearhead

    En nyt asiasta tiedä, mutta jotenkin sellanen kutina, että se happoväri pitäs saada suoraan pellille, että siitä olisi täysi hyöty? Ite tein niin niihin kohtiin, mihin katsoin sen tarpeelliseksi, että vedin ensin hapon pellille ja hiontavärin päälle ja siihen vasta kittaukset.
     

Kerro tästä muillekin!