MegaSquirt Sequencer

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PauliP, 28.11.2009.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko kukaan OD:läinen asentanut MegaSquirt Sequencer systeemiä suorasytyksellä?
    Asia olisi pikkuhiljaa ajankohtainen, koska moottorissa (turbo V6) käytettävän systeemin täytyy olla SFI- järjestelmä (imusarjan mitoitukset) ja sytyksenä voi käyttää pyörivää jakajaa tai suorasyttyä.
    Olen ymmärtänyt että suorasytytyksellä saa paremman kipinän puolan (puolien) pidemmistä latautumisajoista johtuen ja siitä syystä olisi halukuutta rakentaa se samantien.

    Tee-se-itse systeemi kiinnostaa koska johtosarjat puuttuvat lähes kokonaisuudessaan. Samoin nokka-akselin orkkis asentotunnistin sekä kampiakselin asentotunnistimen "lukijakehä" dampperista.

    Kellään kokemuksia nimenomaan tuosta SFI-systeemistä?
     
  2. rakkari

    rakkari 3rd gear

    FINSQUIRT.NET


    olekkos tuolta kattonut (megaruuttien paratiisi).... :rotfl:
     
  3. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Ei oo vielä näkynyt tota MegaSquirt Sequenceria myynnissä jenkeissä mut sitten kun ilmestyy niin tarkoitus laittaa se tuohon olsin koneeseen...
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jos ei tarvitse sekventaalisen sytkän sylinterikohtaista ajoituksen säätöä, ja hyvin harvat tarvitsevat/pystyvät hyödyntämään sitä, hukkakipinällä pääsee vähän helpommalla, ja sen voi tehdä vähän totuttua hienommin. Sen sijaan, että esimerkin moottorissa olisi 3 puolaa, jotka kukin sytyttävät 2 sylinteriä kerrallaan, tuplataan puolien määrä kuuteen, niin että jokaisella sylinterilä on oma puolansa, ja käytetään ns. aktiivisia puolia (päätevahvistin sisäänrakennettu puolaan). Tällä tavalla saadaan mahdollisimman lyhyet toisiopuolen johdot, joskus niitä ei tarvita ollenkaan, ja ennen kaikkea toisiopuoli on eristetty sylinterikohtaisesti. Systeemin etuna on se, ettei nokan ajoitusta tarvitse kertoa ohjainlaitteelle ollenkaan.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Joo ei ole tarkoitus alkaa mitään ihmeellisyyksiä sylinterikohtaisesti säätelemään. Tuo suorasytty vaan tuntuu hyvältä vaihtoehdolta kun sellainen on noissa jo alunperinkin ollut ja jos tulevaisuudessa vaikka samaa systeemiä alkaa hyödyntämään lisätehojenhakumielessä, niin ei jäisi ainakaan siitä kiinni.

    Tuon kampiakselin asentotunnistimen voi kai toteuttaa helpoiten siten että koneistaa dampperin ulkokehään kuvan mukaiset kolot ja asentaa HAL-anturin. Koneen dampperi on kiinteällä ulkokehällä.
    http://www.megamanual.com/ms2/dis_ring.gif

    Vanhanmallisen kärkijakajan runko mahtuu mukavasti pakoilleen tuolla SFI-imusarjallakin, siihen on kohtuuhelppo tehdä nokka-akselin asentotunnistin.
    http://www.microsquirt.info/uS_ign_in.gif

    Pitää varmaan kysellä tuota MS-II Sequencer -saatavuutta tuolta ko. kotisivuilta.

    Ajattelin että jos joku on jo tehnyt, niin pääsisin helpommalla.
     
  7. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Minkälainen imusarja vaatii sekventiaalisen ruiskutuksen?
    Ainakaan suorasytkä ei tarvitse erikseen Sequenceria.
     
  8. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    yhtä megaruuttaa ihmetelleenä voin sanoa että kannattaa opiskella helketin hyvin se paksu manuaali ja sittenkin vielä on pihalla, eli ei ole ihan plug-in juttuja vaikka asennus onkin helppoa.
    Itellä ei riittäny enään innostus ja auto piti saada kondikseen niin purin sälät pois ja orggis boksi tilalle.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tässä puuttuu ohjainboksi johtoineen kokonaisuudessaan ja siitä johtuen on pohdinnassa että mikä olisi järkevin systeemi alkaa rakentaa ja harrastaa.
    Enkä yhtään kuvittele liikoja omasta osaamisesta, perusasiat elektroniikasta on tullut opiskeltua koulussa, joskin jo 80-luvulla. Samoin GM:n moottorinohjausysteemit on kohtalaisen tuttuja sähkökaasari- ja TPI-tekniikaan saakka. Ja eiköhän sitä apua löydy, siksipä tässä kyselenkin.

    Ja se ero mikä SFI-imusarjassa on verrattuna vaikkapa MFI-imusarjaan on kanavien pituus ja mitoitus. Kaksipisteruiskut on vielä ihan erikseen imusarjojen mitoituksen osalta. Tämä on SFI (turbo) ja tarkoitus on hyödyntää juuri se kevyellä kaasulla ajettaessa saatava hyöty.

    Taitaa vaan olla vielä vaiheessa tuo sekvenssijärjestelmä, kuten edellä mainittiin, ei sitä kukaan vielä myy, vaikka 2009 piti tulla myyntiin.
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    niin, en meinaakkaan tuota elektroniikka puolta vaan sen tietokoneen välityksellä tehtävän asennuksen vaikeutta. Eli että saa asetukset tietokoneella kohdilleen.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hyvinkin aiheellinen huolenaihe.

    Tiedätkö että pitääkö noissa olla nuo monisakaraiset tunnistinpyörät kampi- ja nokka-akseleille vai voiko hyödyntää orkkistyyppisiä antureita ja tunnistimia?
    Kampiakselissa neljä pulssia ja nokka-akselin tunnistimessa yksi pulssi/kierros?
     
  12. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Varmaankin parempi jos joku viisaampi antaa tästä vinkkejä, ite en todella ehtinyt päästä sisään tuohon megaan.
    Tuos meitin koslassa ei ollut mitään ylimääräisiä antureita, ainoastaan kaasuläpän alapuolelta oli ryöstetty alipainetieto megaboksille. Ja joku alykäs oli tilkinnyt tuon IAC-moottorin pelistä silikoonilla ja tuota lisä ilmanmäärää säädettiin kaasuläpän säädöllä, tämä ei tietty toimi ihan noin helposti nykyruisku vehkeessä ja luulen että se oli osa syynä että auto ei toiminut kaikilla alueilla.

    Yks megaruutta asiiiiantuntijja kävi tuota tietsikka puolta siinä meikäläiselle kattelemassa (sain käräytettyä yhden sytkäkiven joka onneks ei ollu kallis osa) ja koitti säädellä mutta kun ei sitä päivässä tee. Ja en muista että poikiko homma juuri siihen että tuota kampuran tai nokan tietoa ei orggis osilla saanut kunnolla ulos, taijotain.
     
  13. Anssi

    Anssi Gearhead

    Oletko harkinnut EDIS-hukkakipinäsytytystä? Semmoinen on omassa kikkarassa Megan kaverina. On idioottivarma paketti ja kytkentäkin on helppo. Megaan tarvitsee kytkeä kaksi karvaa EDIS-aivolootasta, toisella mega saa tiedon kierrosluvusta ja toisella mega kertoo EDIS-lootalle halutun ennakon.

    EDIS antaa aina 10 asteen ennakon, vaikka mega ei sitä käskisikään. Sitä ei voi käskeä olemaan antamatta kipunaa. Eli spark cut tyyppinen kierrosluvun rajoitus ei toimi. Sytkän kun voi vetää ainoastaan 10 asteen ennakolle. Megan bensan katkaisu tietysti toimii hienosti.

    EDIS-palikoihin kuuluu VR-anturi, aivoloota ja kaksi puolapakettia. VR-anturin olen omassa kipossa laittanut katselemaan dampperiin jyrsittyjä hampaita.

    Toimii moitteetta. EDIS-systeemin kipuna ilmeisesti riittää jo jonkunverran ahdettuunkin peliin.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sytyspuolen järkevä malli on nimenomaan hakusessa. Suorasytty, mutta mikä, aika näyttää. Tuo hukkakipinäsysteemin noissa koneissa on vakiona.
     

Kerro tästä muillekin!