SBC 383 mekaanisesti ahtaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lofjussi, 4.12.2009.

  1. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Tervehdys
    Nyt tuntuu siltä, että corvetteen(C4-84) pitäis saada lisää vauhtia.
    Hieman taustaa: Aihio on viritetty vapaastihengittävä, megasquirtin ruiskulla.
    Sanoittaisko, että "jonkunlaisilla" säädöillä auto kulki ¼ milen 13.0 / 179km/h.
    Nokka-akseli oli tarkoitus vaihtaa talven aikana kesympään, koska moottori oli niin ylävireinen. Nyt tuntuu, että vauhtia ( voimaa) pitää saada koko lailla lisää…
    Tuollaista prochargerin D1SC ahdinta olen haaveillut.
    Moottorin 9.7:1 puristussuhteesta johtuen ahtopainetta saisi olla vähän ja tämä isompi ahdin sen takia jotta ison ahtimen tuottama ilma on kylmempää vs. pienen ahtimen. Ilman cooleria meinasin asentaa, eli helppo asennus.
    Mikä voisi olla vastaava ahdin muilta merkeiltä, jotta voisin laajentaa käytetyn "hakua". Uutta en raaskisi ostaa…
    Mikä se nokka olisi tuohon käyttöön?

    Nyt pitäis saada sitä alavoimaa ja paljon, sillä tuoreessa muistissa on tuo viime kesän ylävireinen moottori jossa alavääntö surkea…(TH-700 manuaalikoneisto, vahvistettu, stall 2800rpm)

    Muutenkin vinkkiä otetaan innolla vastaan…

    Niin, ja ostamaan olisin innokas moisen ahtimen.

    -Jussi-
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    laita ehdottomasti se cooleri.
     
  3. Razorass

    Razorass 1st gear

    Pistät sen D1SC välijäähdytetyn ahdinsetin (kannattaa tilata koko paketti=halvin ja helpoin).

    Kilo ahtoa menee ihan hyppien keikkuen ja kun sulla on edes jollain lailla säädettävä moottorinohjaus niin voimaa tulenee tuplat siihen mitä nyt irtoaa.

    Noin paljoa voimaa ei oikeastaan halvemmalla ja helpommalla tule.

    .. Käytettynäkin noita on jenkeissä myynnissä mutta pitävät aika hyvin hintansa ja aika kallis rempata jos osoittautuu paskaksi. Sporttijannen hinnat on aika kilpailukykyiset ja tuotetuki tulee kaupan päälle suameks niille joille sillä jotain merkitystä on.
     
  4. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Toi ahdin kykenee tuottamaan aikaspaljon painetta tohon mottiin. Sinuna ostasin uudet takomännät sopivalla kuopalla varustettuna, jotta puristukset tippuis siihen kasin pintaan. Sit voit laittaa meliko palijon painetta enämpi, ja jos siihen vielä kuulerin laitat, niin vot!
    Ei sulle kuitenkaan riitä se 150 hepoo pelkällä ahtimella, niin mikset laittais samalla 1500€ lisää ja saisit sen +300hp taikka enemmänkin lisää?
    Kasvunvaraa kantsii aina miettiä. Alakerta tossa ei kyllä juuri tota +300hp enämpi kestä pitemmän päälle.
    t. nimim. vituttaa ku kaikki on tapissa
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Noi kaikki sentrifugaalit on enemmän tai vähemmän ylävireisiä. Mites joku lysholm tai nykyaikainen roots? Whipple, Autorotor, Magnacharger, tms?
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    ittellä ollut tuo ds1c ahdin ja niillä 8psi 4" hihnapyörillä ei välijäähdyttimellä ollut suurta merkitystä , isommilla ahdoilla sen varmasti huomaa ja laitoin vielä myöhemmin siihen vesi/meta spruutan josta oli kyllä hiukan iloa.
    ahdin muuten kerrassaan mukava peli ja toi mulla dynossa 180hp lisää 8psillä.
    tosin isolohkolle jo liian pieni, F1R ois ollut jo parempi.

    http://www.youtube.com/watch?v=y_KzPy0I5Dg

    http://www.youtube.com/watch?v=hn5oU4OoO1Q
     
  7. 383

    383 Gearhead

  8. El 60

    El 60 Gearhead

    Nyt kun ollaan oikeella asialla niin jaksaisko joku vähän selventää että millasta nokkaa tollaselle sentrifugaalille kannattas katella. Kenties muutama aste enempi LSA ja sen hyöty ? Enempi pako asteita ja sen hyöty? enempi nostoa pako nokalla.. joillain valmistajilla supercharger nokkia, pelaako myös muilla ahdin tyypeillä? entäs nitro nokat? Jossain artikkelissa käytettiin ruisku nokkaa ja mainittiin että pelittäis myös hyvin blow thru tyylillä.
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    kaasutin moottoreissa sanovat että yli 110 lobe nokat sopii käyttöön paremmin.
    Mulla oli CSU:n tekemä blow thru kaasari ja oli dyno /ajelu säätöjen jälkeen hyvin taloudellinen kun vei normi ajelussa alle 20L/satasella.
     
  10. El 60

    El 60 Gearhead

    Kenen nokka? oliko hiottu vartavasten vai ihan lista kamaa?
     
  11. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Hei!
    Ahdinta suunnitellessa arvioin että tuo procharger D1SC olisi etusijalla. Myös vastaava paxton tai vortech vois olla myös käypänen. Sen verran olen etsiskellyt, että valmista sbc sarjaa ei puissa kasva, siis käytettynä. Joten kyllä kai tuon kiinnikkeen vois ite tehdä kun sopiva kompura löytyis...
    Eli tämmönen laturin/ilmastointikompuran paikalla oleva ahdin olisi hakusessa, ei imusarjan päälle asennettava koska en halua puhkaista konemuovia.

    Kertoisitteko viisaammat mitä ebay ostajan pitää ottaa huomioon ja mitkä olisi varteenotettavia malleja.
    Onko kätisyydellä väliä vai saako ne muutettua kummalle puolen vaan asennetavaksi?
    Kiitokset neuvoistanne!
    -Jussi-
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    noita ahtimia purkaneet ovat sanoneet että prochargereissa on isoimmat laakerit ja rakenne muutenkin kestävämpi kuin noissa edellä mainituissa, ebayistä ja racingjunkilta löytyy kyllä käytettyjä kun jaksaa hiukan kyttäillä :)
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainakin Vortecheja on clockviseja ja counterclockviseja eli merkittävä ero asennuksen suhteen ellei konehuoneessa ole niin paljon tilaa että sen ahtimen voi iskeä mihin vaan ja mitenpäin huvittaa.
    Tietty se että on jo valmiiks moniurahihna apulaitteilla niin helpottaa rojektia. Kuitenkin näkisin että jos saatavana on valmista sarjaa niin sellanen kannattaa hommata vaikka itse asennussarjan tekeminen vaikuttaakin lapsellisen helpolta. Tietysti jos sitä haluaa itse tehdä sovite osat niin ei siinä mitään, ite vaan yllätyin että kuinka kova homma siinä oli ennenkuin homma toimi ja mahtu. Ilman koneistusvälineitä siitä ei oikein tule mitään, eli sekin kannattaa ottaa huomioon.
    Itse suosisin kans Prochargeria juurikin siksi että se on askiltaan tukevampi, varaosat näissä ei kuitenkaan ole ilmaisia vaikka laakereita jaksaiskin vaihtaa :wink:
    Männistä tekis mieli sanoo että kannattaa kerralla laittaa kunnolliset, kaikki kuormat männälle ahdetussa isompia kuin vaparissa näissä kansirajoitteisissa koneissa. Kunnon männillä tarkoitan Wiseco, Ross tai JE:tä.
     
  14. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kyllä, samoilla linjoilla että asennus voisi/pitäisi olla niin helppo ettei siihen nyt suunnattomasti mene aikaa korvallisten ym. tekoon ja eipäs kun suunniteluun.
    Eikös nää ole kaikki nää ameriikan moottorit clockwisejä eli myötäpäivään pyöriviä... Miksi jotkut vortekit sit on toispäin pyörivii? Sehän ei tieten muuta pyörimis suuntaa kun ahdinta hittää puolelta toiselle mutta jos tuon kompuran kääntää imusuunnan eteen/taakse niin silloinhan tuo kyllä muuttuu...
    En ole niin kauheesti nähnyt tällaisten asennusten kuvia, mutta useimmissa tuo kompura on siimapyörän takana joten kompuran imuputki tulee ikään kuin kuumalta puolelta. Onkos toisenkätisiä olemassa joissa kompura on moottorin etupuolella?
    Kyllä se vaan tuo ebayn yhteys tökkii, onkhan nuo sivut niin isoja pyöritettäviks kun meinaa käydä niin työlääks...
    Männät mulla on TRW L2304 ja kannet 76cc, (9.7:1) eiks noilla pärjättäis?
    -Jussi-
    -Jussi-
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    clockwise tarkoittaa että imuaukko tulee tulipeltiinpäin ja counterclockwise sitten toisinpäin puhutaan myös standard ja reverse rotation malleista
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Just niinkun sbm sano, asennus suunta vaihtuu "C" ja "CC" välillä ja siksi syytä huomioida. "CC" ahtimia yleisesti halvemmalla myynnissä asennuksen vaikeuden takia.
    Ja vielä jos itse tunnet että helppo asennus tavoitteena niin kannattaa suosia valmista settiä. Jos ei käytettyä suomesta löydy niin voishan sellasta koittaa jenkeistä löytää, toki näkemättä riskinsä on :-?
    Kai ne noikin männät johonkin rajaan asti kestää, onhan noilla vastaavilla trw:llä menty kovaa jo aikoja sitten. Silti jos uusia olisin ostamassa niin en kattoiskaan tuollasia, 3-400g kevyempiäkin ja kestävempiä on olemasssa. Mutta jos ne aiot säilyttää jokatapauksessa niin en näkis estettä sille että tulis ihan kova kone :D
     
  17. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Tere
    Oisko porukalla tietoa mikä on kiinnityskorvallisen osanumero, jolla procharger D-1SC kiinnitetään SBC moottoriin (corvette -84)? Ahdinhan tulee käsittääkseni vasemmalle puolen moottoria. Minusta näyttää, että nykyinen ohjaustehostimen pumppu on jo niissä kiinnitysreijissä joihin ahtimen kiinnitysjalka tulee…
    En tarvi mitään plug and play kiinnitystä, mutta kun autossani on jo paikoillaan tuo 6-rivinen moniurahihna niin hyödyntäisin sitä.
    Saisko apua kun voisi olla kaupat tiedossa 
    Kiitos taas avustanne…
    -Jussi-
     
  18. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Moro.
    Mulla on tuollainen kiinnitysrauta olemassa P600B ahtimelle, joka käsittääkseni on sama rauta kuin tuohon D-1SC ahtimeen.
    Siinä ei kyllä ole mitään numeroa, mutta osaa kannattaa tiedustella sporttiautosta, josko Janne voisi asiassa auttaa.
    Omani ei valitettavasti ole myynnissä...
     
  19. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Onko se L-98 moottorille eli corveten 85-91 ikäsiin autoihin?
    Tai 6-riviselle moniurahihnaseen autoon kuitenkin, elikkä ei ns. kiilahihnalla varustettuun mootoriin?

    Onko se sen näköinen että moisen vois tehdä itse?

    Voi kun sais kuvan moisesta...

    -Jussi-
     
  20. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Moro.
    Käy samaan moottoriin, mutta kyseessä 8-uraiselle erilliselle hihnalle tarkoitettu kapistus. Tarkoitettu siis erikseen asennettavaksi kiilaurahihnojen kanssa. En usko että soveltuu moniurasysteemiin, mutta en ole varma.

    Jos se kuitenkin käy, on sen tekemisessä melkoinen homma, on aikas moniulotteisen oloinen. Niin toisaalta jokuhan se tämänkin on kyllä tehnyt...

    Itselleni tulossa blow-thru kasari-peliin kiinni.
    Käy tsekkailemassa, räppäsin muutaman kuvan tuosta kapistuksesta.

    http://media.digtator.fi/digtator/publi ... ab5c2249e/
     

Kerro tästä muillekin!