Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Käväisin toissapäivänä öljynvaihdossa ja viereisellä asemalla oli vuoden loppuun asti tarjous 59 päästömittauksineen. Tarkistin vielä, että auton voi katsastaa jo joulukuussa (viimeinen nro 3) ja siitä vaan kylmiltään katsastukseen. Ei mitään huomautettavaa tuollaisesta melkein 20 vuotta vanhasta huussista. Kun on muuttoautona tuotu, niin erilliset punaiset sivuvalotkin saavat olla toiminnassa. Oli ojavalotkin toiminnassa, mutta niistä ei tullut mitään mainintaa, vaikka joskus on jotain pientä mutinaa niistä kuulunut. Alusta katottiin taas (pyynnöstä) oikein täikamman kanssa, mutta kun on puslat ja alapallot vaihdettu viime kesänä, niin ei sieltä mitään löytynyt.

    No, toisaalta mun mielestä käyttöauton pitäisikin olla aina siinä kunnossa, että voi mennä katsastukseen "milloin tahansa"
     
  2. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Vani hylättiin Kouvolas kun puuttu takasumuvalo, olin puol vuotta sit peruuttanu liian lähelle lauta pinoo, enkä muistanu koko asiaa.
    Mokomasta saa maksaa taas reilun 20e.
    Tuskinpa muuten olis laittanu maksullisee näyttöö, mut sattu olee tarjous misssä pakokaasu testi ilmatteeks.
    Pysyy budjetti kasas asemal.
     
  3. tin_ksnk

    tin_ksnk 1st gear

    Musse sai hylyn 29 päivää sitten. Syinä jarrupaineen säädin ja käsijarrun toimimattomuus.

    Jarrupaineensäädin: Konehuoneessa, ei ajon aikan säädettävä. Laitoin linkin Finlexin pykälään (jonka täältä overdrivestä löysin) ja vastauksena tuli myöntävä, hylsyn kumoava viesti.

    Käsijarru: Lähes legendaarinen? Katsastusmies veti vaijerin poikki.... No, uutta vaijeria odotellessa. Kunhan Jouluaattona pääsis Lahteen ja Kuusaalle pyörähtään niin johan siinä olis lahjaa tälle vuodelle ;)
     
  4. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Tuohon edelliseen omaan viestiin viitaten, eikös hylätä voi vaan mikäli ajoneuvo on vaarallinen liikenteessä, mitä tuo sumuvalon puuttuminen aiheuttaa, eihän sitä vanhemmissakaan tarvi ollenkaan.

    Näin AKE:n sivulla

    Korjauskehotus: Korjauskehotus merkitään silloin kun havaittu vika tai puutteellisuus on korjattavissa yksinkertaisella kohteen säätö-, korjaus- tai vaihtotoimenpiteellä. Viasta tai puutteellisuudesta saa aiheutua korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenneturvallisuudelle tai ympäristölle. Vika tai puutteellisuus merkitään tarkastuskorttiin korjauskehotuksena (1-vika).
    Hylätty: Hylkäys merkitään silloin kun vika tai puutteellisuus aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta merkittävää vaaraa taikka ympäristön kannalta huomattavaa haittaa. Vika tai puutteellisuus merkitään tarkastuskorttiin hylättynä (2-vika).
    Ajokielto: Ajokielto merkitään silloin kun vika tai puutteellisuus aiheuttaa välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle. Vika tai puutteellisuus merkitään tarkastuskorttiin ajokieltona (3-vika).
    Keskeytys: Katsastus keskeytetään silloin kun ajoneuvossa, olosuhteissa tai katsastusaseman laitteissa on sellainen puutteellisuus, ettei varsinaista katsastuspäätöstä voi tehdä ennen kuin keskeytyksen aiheuttanut puutteellisuus on poistettu. Vika tai puutteellisuus merkitään tarkastuskorttiin hylättynä (2-vika).
     
  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    eikös se yleensä makseta ennen sisälle menoo? mut joo ooppeli leimattu eile knis huomautuksitta???
     
  6. Batman

    Batman Gearhead

    Hylätty tulee myös pakollisen varusteen puuttumisesta. Takasumuvalo on pakollinen jotain ehkä vm.93 ja siitä eteenpäin.
     
  7. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    Kuulostaa uskomattomalta jos autossa ei ollut muuta vikaa kuin mokoma sumuvalo...
     
  8. samisalama

    samisalama Gearhead

    No eihän nyt tuossa mitään vitun uskomatonta ole.

    Pakollinen varuste puuttuu.

    Jos se takasumuvalo olisi siinä autossa ollut, ja se ei olisi toiminut, niin korjauskehoitus. Nyt kun pakollinen varuste PUUTTUU, eli sitä valoa ei ole, niin se on sama tuomio, kuin olisit näpännyt esim. turvavyön pois semmoisesta autosta jossa se on pakollinen.

    Ei se sen hankalampaa ole.
     
  9. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    No ei vittu olekkaan, muuta kun jos itse olisin inssinä niin olisin korjauskehotuksen laittanut.
    Eikä tota nyt ihan turvavyöhön voi verrata, vai pelastaako toi takasumuvalo mahdollisesti jonkun hengen kolaritilanteessa?
     
  10. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Ettei samisalama ollu pyörimäs siinä auton ympärillä, ku kuulostaa ihan katsurilta. Olihan siinä valkoset "jenkki" vilkutkin edes. Eikös niistäkin pitäis kuski vähintää hirttää ku ne on sairaan vaaralliset.

    Nii joo, olis pitäny jättää se valo sinne johdon päähän roikkumaan nii olis taas säästäny pari kymppiä.
     
  11. Batman

    Batman Gearhead

    AKE:n sivuilla on kaikkien nähtävänä toi katsastuksen ohjeistus, eli arvosteluperusteet.
    Sieltä voi kovimmatkin raggarit käydä kurkkaamassa vaaditut varusteet etukäteen...
     
  12. ajomies

    ajomies Gearhead

    Mut eihän sitten pääsis tänne avautumaan kuinka v...un idiootteja inssejä maailmasta löytyy!
     
  13. signet

    signet Gearhead

    Kyllä paikallisilla konttoreilla on hyvin pienistä vioista tullut uusintakäynti:Avain lähtee virtalukosta virta-asennossa(carina).
    Yksi apurungon pultti löysällä(scania)eli yksi noin kolmestakymmenestä.
    Kaksi takatukivarsien m16 pulttia löysällä(toinen scania).
    Ja perään korjausohjeet:et noi kun kiristät niin tuu näyttämään...Kertoo et inssi ei ole kyseisiä hommia ite tehnyt.On nimittäin 99%varmaa et noita pultteja, kun on hetkenkin ollut löysällä,ei saa kiristettyä,pultit suosiolla vaihtoon.Ja vittu omapahan on vikani kun ennen olin autojobbari,niin ei kai katsastusmies usko tietysti että jotain pakottamatta korjaisin. :argue:
     
  14. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Ihan muistutuksena, suurin osahan sen varmaan jo muistaakin, niin katsurin työhön ei kuulu määräyksien ja ohjeiden kyseenalaistaminen ja arvostelu, vaan niiden noudattamisen valvonta käytännössä. Kuten olen aikaisemminkin jo maininnut, niin varmaankin jokainen meistä yrittää tehdä työnsä hyvin, jos ei tee niin, sanomistahan siitä tulee, vai kuinka monella on mahdollisuus töissään "sooloilla" miten haluaan, kun "minusta vaan tuntuu että näin on parempi" tyylillä? Yrittäkäähän nyt ymmärtää, että jokaisen työ ei voi olla miellyttää kaikkia :-?
     
  15. willalande

    willalande 2nd gear

    kuopissa q katsatuksessa kävin kun ol sellainen tarjouskupoonki.
    miellyttävä tapahtuma kerta kaikkiaan. tiskillä todella kaunis womeni ja hinta aika sopiva 37 euroa! ja kahvipaketti kaupanpäälle.
    tv oli vähintään 40 tuumainen ja kahvi hyvää.nahkasohvat ja tosiaankin tuo
    timmipeppuinen kiltsi aah. niin ja leima tuli ekalla.
     
  16. dallas

    dallas Gearhead

    sama juttu ittellä, takasumuvalo puuttuu=hylätty.
    no voi sun vittu ei ku ruuvaamaan jotain perkeleen lamppua suburbanin puskurin alle.
    tuntuu jokseenkin käsittämättömältä että voidaan hylätäjostain minkä käyttö ei edes ole pakollista.
    ja vaikka sielä takana olisi kuinka paljon sumuvaloa tahansa ei niistä ole mitään iloa jos ei se kuljettaja paina siitä katkaisijasta sitä ihan fyysisesti päälle.

    jos tuon toiminta olisi jotenkin automaattinen olisi se edes jotenkin ymmärrettävissä mutta kun eipä ole...
     
  17. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    Eipä suomessa montaa sellasta päivää vuodessa ole millon sitä oikeesti tarvis, ja sit kun vähän tupruttaa lunta niin ajellaan kaikki maailman valot päällä ja häikästään muut autoilijat, prkl :mad:
     
  18. kj

    kj 2nd gear

    Näitä katsastustarinoita on mukava lukea ja laittaakin mietityttämään
    milloin joku tekee aiheesta kirjan 8) ...

    Nuorempana, olenhan tosin nuori edelleenkin (eli viidettäkymppiä käyvä ikinuori)
    tuli oltua kuten muutkin eli kaikentietäviä konttorilla ja siksi usein päästiin
    jälkinäyttöön :rotfl: ...
    Ensimmäinen katsastukseni meni ok (Chevy -65) muuten mutta jarrunesteet
    tuli ulos dynamometrillä. Inssi oli konttorin vanhin ja tykkäsi jenkkiautoista
    josta syystä vissiin antoi ajaa kotiin vaikka oli 1-piirijarrut :odroll: ...
    Evästi vaan että jarruta seisontajarrulla...
    Toista ajokkiani (Fairlane -62) nousikin sitten seinä totaalisesti pystyyn...
    Otin hyvän kaverini katsastukseen mukaan (todellinen rääväsuu tuolloin)
    ja siitä se sitten alkoi kun inssi istu autoon: Nopat pois taustapeilistä!
    Johon kaveri: Mitä varten, ethän sä äijä tällä aja kun talon ympäri ja siitä
    alko pitkä vikalista...
    Jarruja ajettiin niin kauan että ajattelin liinojen siinä kuluvan loppuun...
    Koeajo lenkillä kuulemma puolsi, perää nostettu liikaa, valojen suuntaus jne
    ja homman kruunasi kun auto nostettiin ylös: Eihän täällä ole äänenvaimentajiakaan!
    Siihen sanoin että ei ole mutta eikös nuo kaljatölkit putkien päissä
    hiljennä tarpeeksi...
    Koria tikattiin niin kauan että se pieni reikä saatiin aikaiseksi...
    Puhumattakaan muista...
    Oli se aikaa kun katsurit oli kuin Stasin kuulustelijoita ja ukko ylijumalasta ylempiä :odroll: ...
    Siinä sitä nuoret miehet oppi viimeistään käyttäytymään ja pitämään
    autonsa kunnossa :oops: ...

    Sitten oli taas nämä ja on vieläkin joille ei kelpaa mikään...
    Esim. etuparkkien väristä (Chevy -65), tänävuonna kelpaa valkoiset ja
    edellisenä keltaiset... Ota siitä sitten selvää mikä kelpaa eli pidin mukana
    aina toisenvärisiä mukana että vaihdanko heti vai kelpaako :argue: ...
    Nämä tapahtumat silloin joskus...

    Yksi parhaimmista oli -90luvulla kun vietiin kaverin punaista -60 avo Catalinaa rekisteröintiin.
    Muuten meni kaikki nappiin mutta nosturilla oli tunkoa joten se ajettiin
    raskaan puolen montulle.
    Inssi reuhto auton alla ja syystä tai toisesta ilman suikkaa...
    No sehän tietenkin onnistui tökkäämään päänsä alustaan ja suki hiuksiaan
    kiroten että mitä mönjää tämä on?
    Nauratti niin perrruusteellisesti enkä onnistunut olemaan nauramatta
    ja sanoin: Se on avohammasratasöljyä, lähtee hiuksista kätevästi parturissa :rotfl: ...
    Ja sitten se keksi sen hylkäävän vian, etuvilkut liian kaukana
    auton ulkoreunasta vaikka olivat alkuperäiset...
    Ei muuta kun kauppaan ostaan tuonaikaiset huomiovalot ja laittaan ne
    ylitökerösti keulaan kiinni ja takasin konttorille.
    Sama inssi tarkasti ja hyväksyi ne ja tuumasi: Ettekö sirompia löytäneet?
    Johon vastaus: Heti ne poistetaan kun kotiin päästään :wink: ...

    Toinen parhaimmistoa oli kun kaverin vaimo vei vuosikatsastukseen -55 Crown Victoriaa.
    Inssi ei ilmeisesti oikein tuntenut auton mittoja vaan ajoi dynamometrillä
    miljonäärivalkosivurenkaan pilalle...
    -Jum.....a, tuon teit tahallas karjaisi daami ja tempas nyrkillä katsuria poskeen :rotfl: ...
    Inssi hyppäs autosta ulos ja daami kaasutti siitä suoraan kotiinsa :D ...
    Arvatkaas kumpi pariskunnasta vei Vickyn seuraavan kerran konttorille...

    Mutta eräs episodi tältä vuosituhannelta parinvuoden takaa.
    Kaverilla on autokorjaamo joten vie vuosittain "muutaman"auton katsastukseen :odroll: ...
    Viedessään täysin kunnostettua autoa näytille niin nosturilla katsuri huusi:
    Tulee autovero, olet liikaa vaihtanut osia!
    -Jaa häh???
    Milloin auton kunnostus on alkanut sisältämään autoveron jos se puretaan,
    hiekkapuhalletaan ja maalataan... Siinä oli lähellä :poff: ...
    Toinen katsuri tuli ja selvitteli asiaa ja totesi: Anteeksi kolleegan puolesta.
    On vielä hieman uusi näissä hommissa...
    Kaveri tuumas vaan että antaa olla vaan mutta kirjoitappa kaikista
    suoritetuista tapahtumista lasku sillä meidän yhteistyö päättyy tähän.
    Ja näin tuo konttori menetti erään vakio asiakkaan...

    Mutta täytyy todeta että ollaan kyllä menty valovuosia eteenpäin
    noista "stasin" ajoista 8) ...
    Kun vaan löytää sen oikean aseman jossa on sitä ammattitaitoa eikä
    niitä leppäkertun sulhasia eli pilkun nuss......
     
  19. ajomies

    ajomies Gearhead

    Juupa juu, kyllä se asennekin pitää olla kohdallaan kun mennään syyniin, jos euroopanomistajan kaikki tietävänä ja osaavana menee, voi huonoja muroja syönyt katsuri ottaa hivenen ohjaavamman asenteen ja ne viat löytyy kyllä josta voi huomauttaa. no sitä yleensä saa mitä tilaa.....!
     
  20. tha022

    tha022 Gearhead

    Yksi tuttu tuossa turisi että heillä oli käyny AKE:n viskaali syynäämässä mitä he oikeen touhaa konttorilla, huomautuksiahan oli tullut.
    1. vääränlaiset vasarat. nyt on kuona hakut tilalla.
    2. Liian vähän hylkyjä. Eli hylätään enemmän oli vika tai ei.
    Jaa etteikö ole määrätyt prossat mitä pitää hylätä?

    Kaveri vaan nauroi että kyllä tuolla hakulla reiän vetää vaikka uuni tuoreeseen autoon, eikä tarvi edes lyödä lujaa.

    Kertoipa samalla kuinka oli aseman...öö... pomo, pikkuviskaali,esimies tai joku semmonen... yrittänyt epätoivoisesti hakata tojotan helmaa puhki ja kun ei ollut suosiolla menny vasara läpi niin eiku lisää voimaa käyttöön.
    Eikä mennyt vieläkään läpi paitsi että se viimeinen veto (täysillä) meni hutiksi ja suoraan kuskin oveen. Oli kuulemma vain tuumannut että, joo, tämä on hyvä. leima paperiin ja hyvää matkaa.
    Auton omistaja, vanhempi nainen, pillahtanut itkuun ja pois konttorilta.
    Jostain syystä tämä vasara voimailija ei ole enää pomon pallilla :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!