Jarrujen ilmaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Remus, 27.12.2009.

  1. Remus

    Remus 1st gear

    Ilmasin rumpujarrut lopputulos oli se että painettaessa jarrupoljinta se ei mene pohjaan,mutta annas olla kun päästän polkimen ylös niin hetkenpäästä se menee lattiaan asti,3 pumppausta ja taas on jarruissa tieto,ja kun päästän polkimen ,niin taas menee lattiaan kiinni.Kengissä ei vuotoja,onko pääsylinterissä ehkä vikaa? voiko se imaista ilmaa polkimen noustessa ylös.Olen aloittanut ilmauksen siitä pyörästä mikä on kaikkein kauimpana pääsylinteristä.
     
  2. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Onhan kengät kehitty rumpuihin kii? Jos on niin luultavasti siellä on vaan ilmaa.
     
  3. Remus

    Remus 1st gear

    On kehitty sillai että rummut lähtee vetämällä irti , mutta hankaavat hiukan kumminkin,mutta voin painaa poljinta tuntitolkulla ja poljin pitää paineen,mutta kun päästää polkimen ylös niin se on hetkenpäästä ihan löysä. se paine katoaa polkimesta,kun olen yksin ilmannut useaan kertaan,takaiskuventtiilisysteemillä? takana jopa uudet sylinterit,mistään ei vuoda jarrunestettä.Että mitä siinä kohtaa tapahtuu kun poljin nousee ylös ja taas on pumpattava että tulee tunto, ei kai sitä ilmaa voi tolkuttomasti olla,jostain se sen ottaa?
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vaihdoin voorttiin jarrunesteet ja oli vähän vastaavaa ongelmaa että en saanut kaikkia ilmoja pois. Takaa sain ilmattua rummut ok mutta etujarrujen kanssa oli pulmia, taisi litra mennä nestettä läpi mutta silti tuli kuplia. Aika hyvän tuntuman sain kuitenkin.

    Tuli vaan jälkeenpäin mieleen että kun vaihdoin eteen uudet nipat muljattujen tilalle niin ne liikkui ihan sormin. Pieni epäilys että systeemi imaisi ilmaa nipan kierteistä kun nostin polkimen. Koitan vielä jossain vaiheessa rasvata nipat ja ilmaan uudestaan.

    Jos olet vaihtanut uudet sylinterit taakse niin voisiko olla vastaava juttu.
     
  5. Remus

    Remus 1st gear

     
  6. Remus

    Remus 1st gear

    Sulla jäi sentään jonkinlainen tunto polkimeen,mutta tässä menee poljin lattiaan asti.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ostin pilikasta pumpun jolla voi vaihtaa nesteet, ilmaus onnistuu samalla. Nokkaan vaan notkeampi, muistaakseni 6mm:n bensaletku ja se ilmanippaan. Hintaa 11.99€

    [​IMG]
     
  8. Remus

    Remus 1st gear

    Varmaan onnistuukin tolla.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ei kierteet tiivistä nippaa, vaan se nipan kartio joka puristuu sylinteriä vasten ja tiivistää ilmausruuvin.
    Tietenkin jos sylinteristä on kierteet sökönä ja nippa ei kiristy laisinkaan niin sitten saa taatusti ilmaa, mutta vuotaa myos paineen ulos.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo kyllä periaate on selvä. Tarkoitin että kun pumppasin poljinta niin letku oli nipassa joka oli löysällä, letku toinen pää nestepullossa. Ja kun kierteet on puhtaat niin saattaa hyvinkin haukata happea kun tulee pieni alipaine. Samoin kun imasin kuvassa olevalla pumpulla niin tulos oli sama. Siitä syystä rasvaan nipat ja koitan uudestaan.
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tuotanoin, onko autossasi rummut joka nurkassa, vai rummut takana ja levyt edessä? Ja minkämerkkinen auto?

    Chevyssä proportioning valve - eli se "jakotukki" heti pääsylkän jälkeen jarrujärjestelmässä, tuottaa usein kuvaamasi tyyppisiä ongelmia.

    Yksi omakohtaisiin kokemuksiini perustuva juttu etenkin alkuperäisen propovalven kanssa on se, että perinteisellä tavalla ilmatessa (kaveri polkimella, ite nippaa vääntämässä) se saattaa vetää ja tällöin tehdä koko ilmaamisesta turhaa hommaa. Senpä vuoksi propovalven päädyssä on sellainen pikku nappula joka on syytä lukita jollain sopivalla työkalulla. Tämän jälkeen ilmaamista voi koittaa perinteisin menoin.
    Itse tappelin Chevyn alkuperäisen (vm 72) propovalven kanssa pari kevättä, kunnes hankin kokonaan uuden venttiilin.

    Toinen erinomainen tapa on pumpata nesteet järjestelmään suoraan pääsylinteriltä erillisen ilmauskannen avulla.
    Itselläni tämä ilmauskansi on omavalmiste, eli paksuhko, ehkä n.10mm teräslevy jonka kiristän pääsylinterin päälle kanneksi. Levyssä on venttiili tavalliselle polkupyörän pumpulle, jolla pumpatulla paineella pääsylinterin neste saadaan liikkeelle jarrupiireille.

    Tässä vielä hieman aiheesta kirjaamiani kantapään kautta "saavutettuja" kokemuksiani
     
  12. Remus

    Remus 1st gear

    No nyt yhdestä etupyörän jarrusylinterin kumista löyty 3 nuppineulan kokoista reikää,voiko tämä jo riittää siihen että jarruja ei saa ilmattua?Jarrukengän pinta oli nesteestä märkä. Rumpujarrut kyseessä.Siis kyseessä se männän suojakumi.
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Vaikuttaa siltä että olet vian keskipisteen äärellä. Jarrujärjestelmän tulee olla täysin tiivis ja etenkin jos jarruosat ovat märkänä jarrunesteestä, kielii se vuodosta jonka kautta järjestelmään päässee ylimääräistä ilmaa.

    Ei muuta kuin uutta palikkaa tilalle.
     
  14. Remus

    Remus 1st gear

    OKAY, KIITTI.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ylempänä mainittiin kun oli pääsylkyssä syöpymää. Kun remppasin voortin jarruja about 10 v sitten niin takasylinterit näytti hätäisesti katsottuna hyviltä mutta kun vähän rapsutteli piikillä niin sylinterien seinämistä paljastui syviä syöpymiä. Nekin hikoili nestettä jonkin verran rummun puolelle. Vaihtoon meni.
     
  16. Remus

    Remus 1st gear

    Joo samantapainen piilovika kuin tässäkin tapauksessa :Jarrusylinterin suojakumissa pienen pieniä reikiä,ja kun otin sen pois niin männän päällä jarrunestettä,.Uutta palikkaa metsästämään vaan.
     
  17. hara64

    hara64 1st gear


    aivan tajuttoman hyvä tarina elävästä elämästä :D

    anto mullekin hiukan valoa tunnelin päähän.
    täytyy ottaa itsekin tuo propovalve käsittelyyn kun en meinaa saada taka ilmanipoista tulemaan nestettä kunnolla pihalle.
     
  18. Remus

    Remus 1st gear

    Jarruhommelit.

    Olipa tarina Camarosta. Hyvää uutta vuotta.
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Jarruhommelit.

    Samoin, Hyvät Uudet vuodet. Mutta pääsylkkä. Mulla oli moinen Oldsissa, kuluma jossain.. Joskus harvoin vaati pumpata, mutta 95% ajasta toimi kuin pitää. Sitten kerralla hävisivät kaikki jarrut seisoessani Mäkkärin drive-innissä. Kesti hetken ennen kuin tajusin tapahtuneen ja löysin jalallani käsijarrun.. Ryömintäominaisuus jenkkiautomaateissa on kiva, kun on jarrut..

    Pääsylkky. Riittää, että litkuissa on jotain metallipaskaa, joka tarttuu esim. tiivisteeseen.. Joka ei vuoda, vuotaa, ei vuoda, vuotaa lopulta, kun tiiviste ja koneistus on urilla..
     
  20. hara64

    hara64 1st gear

    todennäköisesti sama vika( pääsylkky) oli mullakin subbasessa.
    olihan kyllä tavan mielenkiintoinen projekti toi jarrujen ilmaus.
    yx litra jarrunestettä läpi ja ei vieläkään taakse paineita.
    yritetty painella propovenan tappia,ei vaikutusta.
    annettiin kolme päivää valohoitoa eli tallista valot pois ja ovi lukkoon.
    jatkettiin ilmaus yritystä ja kas kummaa rupes takapiiriinkin tulemaan painetta.
    nyt jarrut taas pelittää.
    olisko ollu joku ilmakupla propovenassa jonka johdosta takapiiri sulkeutui pois ja olisko seisotuksen aikana liikahtanut sen verran että takapiiri avautu??
     

Kerro tästä muillekin!