E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: E85

    Toki. Huomen tankkaan auton täyteen karhun kolmosta ja koitetaan miten lähtee :rotfl:
     
  2. Viton on yhtä kuin fluorikumi FPM.
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Mitens muuten tolaasen perus capricen 305 jossa on kaasari, jos siihen joskus tulee vaikka hestec tai mega kenties TBI.

    Kiinnostaas muuttaa ruiskulle mokama, samalla tehdä sitten temput jotta käy E85 tai E95 :lla.

    Mutta ... kuis jos himmeliin ilmestyy ruisku, onko normi GM tai ylipäätään millekkään jakajalle saatavilla "fiksua pakettia" jolla saa jotenkin sytytyksen ennakon säädön toimimaan polttoaineen mukaan.

    Eli toisin sanoen jos ajaa välillä bensalla ja välillä E85:lla mistä ja miten värkit tunnistaa sen mikä ennakko kulloinkin pitää olla, miten sitä säädetään on-line tai vaudissa. ??

    On tätä joku jo varmaan fundeerannut, kuka myy kit:tiä jolla saa ajoituksen pelaan. :oops:
     
  4. stigg

    stigg 3rd gear

    E85

    Uudemissa ruiskuvehkeissä tietsikka kyllä säätää maksimiennakot ja varmaan pitääkin kovempia ennakoita E85lla ku ei nakuta niin herkästi,
    fuelflex ohjainta voi myös säätää laihemmalle/rikkaamalle
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Re: E85

    Jep, mutta mistäs saa DIY KIT -paketin jolla saa auton kuin auton sytyn säädön toimimaan polttoaineen mukaan. ??

    Voiko se toimia Labdan tai vaikka naku - anturin perässä. ??

    Lähinnä kiinnostaa muttaa joku vanha ja yksinkertainen auto tai siis se sytkä toimimaan niin että pelaa E95 lähtien kaikilla bensan ja etanolin sekoituksilla automaattisesti.

    Mutta, mistä sellaisen muutos sarjan voi ostaa. ??
     
  6. stigg

    stigg 3rd gear

    E85

    E85 faster burn speed under high load will actually need less ignition timing
    Ameriikan miehen suusta kun eilen juttelin sen kanssa
     
  7. ceevu

    ceevu Gearhead

    on se hyvä etten tienny tarviivani moista boksia että astrolla (tbi)voi ajaa e85:tosella. En tosin oo pelkkää viinaa käyttäny vaan n puolet eikä siinä mitään erikoista huomannu. Hintaero vaan on niin pieni(kulutus ero huomioiden) että en viitti ottaa kantapään kautta selvää kestääkö noi kumiosat tota vai ei. Jos olis ahdin niin sitten...
     
  8. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    e85

    Astrosta kysymys, olisko niin, että puolet-puolet seos pysyy vielä orgisohjelman säätökyvyn rajoissa ja ei liikalaihallakaan nakuttele, kun puristuskestävyyttä on enemmän? Mitenkäs käyntilämpötila, näkyikö nousua tai laskua mittarissa?
     
  9. ceevu

    ceevu Gearhead

    Ei ollu mitään viisareissa huomattavaa eroa. Ehkä hivenen laiskempi,mutua tosin. Voi olla et oli enempi roinaakin kyydissä.Uskoisin että toi koktaili sopi vielä orkkis ohjelman säätöalueeseen,muutenhan sen olis pitäny sytyttää merkkivalo. Tiedä sitten missä tossa menee raja että ei enää osaa säätää vai sopiiko kaikki suoran litkun +30?% ohjelman sisään. (En tehny myöskään kulutus seurantaa,mikä on hivenen jääny kaivelemaan...)
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mitä veikkaatte, mihin E85:sen hinta nousee kun bensan hinta nousee €2/Litra lähivuosina?
    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1864910

    Heittäkää arvauksia, näitä on kiva lukea parin vuoden päästä.

    Vai lyödäänkö vetoa milloin 95E maksaa yli €1,5/L, €1,8/L ja €2/L ensimmäisen kerran vähintään 3:lla eri paikkakunnalla ja mitkä on vastaavat E85 hinnat sillä hetkellä? Lähimmäksi arvanneet voittaa potin.
    :D
    - Jani -
     
  11. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Mikäli tämä testi pysyy yllä niin se on noin bensan hinta - 30%
    Jos verot heitetään päälle niin eiköhän se hinta kajahda tonne bensan hinta + 30%
    Ja tietysti haitta verot päälle, kun keksivät laittaa noki päästöille vähän saaste veroa. :mad:
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Noi mäkin sen näen vaikken halua olla pessimisti.

    Itse veikkaan että 95E:lle
    €1.50/L menee rikki toukokuussa 2010 ja
    €1.80/L lokakuussa 2010.
    €2.00/L saa odottaa ainakin 2011 kevääseen.
    Mitä sanoo muut?
    :odroll:
    - Jani -
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Re: E85

    Tuon tutkimuksen mukaan ongelmia tulee lähinnä joidenkin kumi- ja nylontiivisteiden, sekä joidenkin muovien kanssa...alumiinikannet ei ole mikään ongelma.

    Tutkimuksessahan todetaan että seostettu alumiini (=alumiinikansi) kestää ja kaikkien nykyaikaisten autojen kannethan on juuri alumiinia...lohkoista puhumattakaan.

    Kumitiivisteinä kannattaa muutenkin käyttää Viton-kumista valmistettuja jo nykybensan takia, koska sekin syövyttää ja pehmittää kaiken...ihan :wc:

    Tiivistekeskus (Etola-yhtiöt) on hyvä paikka kysellä tiivisteitä, tietävät mitä aineita mikin kestää ja osaavat suositella.
    Valikoima on myös hyvä ja voivat tilata/tehdä tarvittaessa.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vittu olen säästellyt tota jotta sen saa taas käyttöön kun vaihtaa Mk->€ merkkiseksi[​IMG] eikö muka vielä ensi vuonnakaan vai :eek: .
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun laitat tuon tyynyn alle ja rukoilet joka ilta Ilmastonmuutosjumalilta apua niin ehkä se jonain päivänä nousee €3/L että pääset taas asteikolle. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  16. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    e85

    Perskohtainen testi menossa. Chrysler -97 (Mitsu) 2,5 V6 24 valve monipisteruutta. Ilman mitään muutoksia 50 litraa RE85:sta varsin tyhjään tankkiin eilen aamulla.
    Starttasi lämpimänä normaalisti. Tuntui heti asemalta lähtiessä vaisulta, mutta kävi hyvin. Tyhjäkäynti tasainen, mutta D päällä matala noin 600.
    Lyhyt pätkä, kilsa duuniin.

    Duunista lähtiessä kylmäkäynnistyksessä noin -5 asteessa jouduin sahaamaan hetken ja sit kun käynnisty, kävi parikyt sekkaa tosi heikosti, tasaantui sitten. Ajoon ja veto oli tasaista kehätiellä, lievää voimanpuutetta kyllä. Omituinen ikäänkuin vaimennetun tai hidastetun oloinen veto. Lämpeni mittarin mukaan yhtä nopeasti kuin bensalla.
    Moottoritiellä painoin paristatonnista lapun lattiaan, kickdown ja aivan paska veto, jäi neljääntonniin lärisemään eikä jaksanut kiihtyä. Ihan pieniä, sekan-parin hetkiä yritti parkaista kutoseen, mutta putos takas neljään, höllätessä normaalin oloinen. Toistin muutaman kerran.
    Kiitos riitti 37km ja sain mahtumaan 10 litraa 95E:tä sekaan. Lämpimänä starttasi normaalisti. Tallilta pari tuntia jäähtyneenä starttasi hyvin. 10 km himaan,
    Tänäaamuna muutaman asteen pakkasesta lähti heti hyvin tasaiseen tyhjäkäyntiin. (Tämä moottori ei käy kovaa kylmänäkään.)
    Kevyen kaasun veto on normaalia kuin bensalla, motarilla kiihtyvyystesti edelleen lähes yhtä huono kuin pelkällä kasivitosella. Duunista lähtiessä starttasi pikkusahauksella ja ontui jonkun hetken, sitten normaalimenoa. Tällä sopalla on nyt vähän yli 100 km ja varmaan huomenna laitan taas kympin bensaa lisää bensaa. Aamustarttaus? Saa nähdä millä seoksella säätövarat riittää. Palailen bensaan kymppi kerrallaan viikon sisään ja laitan lisää tarinaa.
    Tuli jo mulle selväksi, ettei tämä auto ilman muutoksia sovellu etanolille.
    Tää tarttee muutoksia, kun ei toimi niin en viitti ajaa niin paljoa, että saisi kulutuksia vertailtua.
    Koitan pikapilla samaa vasta ens kuussa, tulee parin viikon reissu väliin.
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ruåtsalaiskollega juuri sanoi että alkaa olla Ruotsissa jo suuntaus pois E85 bensasta, kuulemma kulutus on sellaisen 30% suurempi tälle polttoaineelle sopivassa autossa ja hinta kohtapuoleen nousemassa kun valtio lopettaa valmistuksen subventoinnin.

    Näkyi olevan reilusti dieseliä halvempaa, muttei kuitenkaan kolmannesta.
     
  18. joekopo

    joekopo 3rd gear

    lueskelin läpi tän jutun ja voi olla että jotain jäi huomaamatta (ei olis ekakerta),
    mutta saako esim ton mun kinderin (4,0 ruisku)
    toimimaan vakio osilla ja pelkällä re85 polttoaineella jos vain yksinkertaisesti laitan säädettävän bensanpaineensäätäjän ja nostan bensanpainetta esim 15% ? eiköös se kasvata kakun saantia aikalailla samanverran...

    :eek:
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei taida 15% paineen nosto piisata, noin 30% pitäis ruiskutusta lisätä jotta oikein hyvin toimis. Toki kyllä lambda korjaa osakaasu seokset, mutta täyskaasulla jäänee laihalle.
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Periaatteessa kyllä, mutta prosenteista en tiedä...varmaankin täytyy olla tosiaan paljon enempi kun tuo 15%.

    Teoriassa tuo menee niin että seosmittari kiinni (laajakaista lambda+laajakaistamittari) ja lisätään painetta kunnes näyttää 9.7 AFR (14.7 normaalimittarilla) E85:lla, mutta ainoa joka tuossa mahdollisesti tulee eteen bensapumpun ohella on autontietokone ECM.
    Se pyrkii mahdollisesti korjaamaan seosta takaisin alkuperäiseen oletukseen 14.7 AFR lyhentämällä suuttimien aukioloaikaa...mutta kokeilemallahan tuo selviää.

    Muutossarjoissa huijataan ECM-boxia pitämällä suuttimia auki hieman extraa erillisellä suuttimien ja ECM:n väliin tulevalla boxilla, OK.

    Noissa sarjoissa minua mietityttää silti tuo sama asia, miten se boxi tulee huijatuksi...

    Ilmeisesti ECM-boxi lukee kuitenkin noissa vain lambdan arvoa 1.0 = 14.7 AFR bensalla ja tuolloin kun E85:lla sama lambdan arvo 1.0 saavutetaankin 9.76 AFR seoksella, niin boxi tulee huijatuksi...se tulkitsee sen 14.7 AFR:ksi...en tiedä asiaa, mutta jotenkin noin sen täytyy kai toimia ?? :eek:

    En siis oikeasti tiedä miten tuo asia on, joten älkää syyttäkö jos kokeilette ! :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!