Prosentit - pelkkä kannen vaihto ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Porsas, 13.2.2010.

  1. Porsas

    Porsas 3rd gear

    Tere,

    Meneekö kannen vaihdosta todellakin 12% joka siis sama kuin moottorin vaihto vain onko kantta varten jokin jyvityssysteemi ?

    Auto vuosimallia 86 ja koneen tilavuus pysyy samana mutta venttiilien määrä tuplaantuu
     
  2. juhe72

    juhe72 1st gear

    Kannattaako tuota mainostaa :eek:
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    No jos venttiilien määrä tuplaantuu, sen varmaan näkee jo ulospäin?!
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kannen vaihto rinnastetaan koko moottorin vaihtoon kun tutkitaan tehorajoja yms. Mutta ei kai siitä koko koneen prosentteja mene?
     
  5. bootsi

    bootsi Gearhead

    Esim. karvalakki Sierrasta -> Cosworth.

    Tuskin kukaan edes huomaa eroa. :rotfl:
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just näin
     
  7. Porsas

    Porsas 3rd gear

    jep, kyllähän sen 8v vs. 16v kannen eron näkee tosiaan niin hyvin että en haluaa kokeilla onneani sillä jossain katsastuksessa ammattitaitoinen inssi kuitenkin pistää ruksin hylätty ruutuun => mutta jos ei mene koko koneen prossia niin mitä kannesta sitten menee ?
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Moottorin vaihdosta menee 14%, kannesta sitten vähän vähemmän.
    Taitaa siinä jotain muutakin vaihtua kuin pelkkä kansi ja se kuinka paljon muuta, vaikuttaa kanssa.
    Mutta se on paljolti katsastajan arviointi että montako prosenttia menee....

    Ja kun tuntuu olevan prosenttien kanssa noin tarkkaa, niin pitää muistaa että jos kyseessä on joku aikaisemmin muutettu laite, prosentit lasketaan uudestaan uusillä prosenteilla ja saattaa olla että ne menee yli ilman mitään muutoksiakin tai sit ei.
     
  9. virta

    virta Gearhead

    No ei sellasta inssiä olekkaan joka ton tietäis...Et vaan huutele asiasta turhaan.
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kyl niit sellasiiki inssei o jotka on autoharrastajia ja tiätääki jostai jotai. Yleensä ne on just niitä mitkä ei turhista asioista nipota...
     
  11. r.w.

    r.w. 1st gear

    Mistähän ne inssit mahtaa ne prosentit repiä, kun koko moottorin prosentit ovat sen 14 ja osia ei ole eritelty. Taitaa tosiaan mennä niin, että muutoskatsastuksessa skriivaillaan otteeseen jotain tyyliin "moottoria muutettu" ja tarkemmat parametrit perään.

    Ei pelkästä kannesta voi mennä yhtään prosenttia. Vai lasketaanko niitä nokasta, kampurasta, veiveistä ja männistäkin erikseen? Entä häviääkö autosta tietty prosentti alkuperäistä moottoria kun dekistä höylätään siivua pois? :rotfl:
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Niin kieltämättä: kyllähän jopa ameriikan moottorista näkee alukansista, että on kannet vaihdettu varsinkin kun itse tulee selitettyä asiasta uteliaalle katsastustumiehelle, jopa mainittua nokan jne. vaihdot... eli jos on rankasti muuten muutettu auto lasikuituosilla ja sisustuksena kuppipenkkejä, alusta päivitettynä jne. niin ehkä mennään rajoilla. Kannattaa prosenteissa muistaa, että kertoo tietty ensteks muuttaneensa konetta - niin pitkälle kuin vakioalusta laillisesti sallii - ja vasta sitten päivittäneensä akselistoja eli jarruja jne. seikkoja, sillä turvallisuuteen vaikuttavat seikathan eivät kai jonkun 2003 jälkeen muuta niitä prosentteja? Ainakin Chevy II:ssa jäi tekemättä etupääremontti aikanaan kanta-autokatsastus-peikon takia ja autoa myydessä tähän oli tullut muutos.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyllä menee ja se on katsurin harkinnassa miten monta prossaa mikäkin on . Siinä kannattaa ehkä keskustella yhdessä aiheesta.
     
  14. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Mites sitten jos on joskus aikanaan vaihdettu koko kone ( 6->8 ) ja otteessa maininta siitä mutta ei prossia. Jos vaihtaisin nyt kannet niin laskettaisiinko siitä nyt sitten prossat?
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Eihän niitä enää uudelleen lasketa! Kone on vaihdettu, prossat menneet ja saat tietenkin ruuvata vaikka uuden koneen joka kesä keulille!
     
  16. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    Ei taulukoita missään näkyvissä :( , mut tommosta tulee vastaan...

    6 §
    Moottorin muuttaminen
    2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Selvityksenä vielä, mitä tarkoitin järjestyksestä, olis vaikka: teet Chevy kakkoseen tai Falconiin tai Dartiin R6-V8-vaihtoa: ensiksi V8 keulalle ja kaikki muut mahd. kori-sisustus-lasi-muutokset. Leimalle (kunhan esität perusjutun, että sitä 8-konettakin sai siis samoilla alustanosilla kuin 6-malliakin), tästä lasketaan prosentit. Sitten vasta teet alustamuutokset: hammastanko-ohjaus, levyjarrut eteen jne. eli ne "turvallisuutta parantavat". Niillä sitten seuraavana vuonna ehkä toinen muutoskatsastus. Sori, offtopic, mutta näin ajattelin, jos olisin jotain rakentamassa ja prosentit alkavat hipoa 50 rajoja. Joka tapauksessa harvinaisen typerää koko homma, kun muutettavien autojen verot pyörisivät satasissa! Siksi järkevä katsastusinssi - joka lukee tätäkin tekstiä - ei ala puuttumaan liikaa johonkin koneen osiin!
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    TÄMÄ tehoasia on sitten jo astetta vakavampi ongelma muutenkin kaikkine 20%tehonlisäys-täsmämallisarja-AKE-tulkintoineen.
    LIITYKÄÄ SHAL:iin, kunhan se saadaan jaloilleen!
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Miksei niitä kaikkia muutoksia voi tehdä ja muutoskatsastaa samalla kertaa?
    Ja miksei niitä konemuutoksia voi muutoskatsastaa?
    Kyllä se ainakin mun mielestä on kaikkien etu, että liikenteessä oleva kalusto on mahdollisimman laillista.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Toki se on etu, mutta ihan omakohtainen kokemus: aikanaan oli 35% jälkeen pakko tehdä kanta-autokatsastus: se maksoi TUHAT euroa. Olin jo vaihtanut Chevy II:een moottorin, vaihteiston, etupenkit, oikean takalokarin, kasan sähköjä eikä kattoverhoiluakaan ollut eikä alkuperäisiä valoja. Suunnittelin BMW E34:n etukelkkaa, joten esim. ohjauslaitteet olisivat menneet uusiksi, 3%. Kerropa Cutlass Cruiser, kenenkä etu olisi ollut, jos olisin käynyt katsastuskonttorilla toteamassa yhdessä, että juu nyt menee yli 35%, mutta alle 50% muutetuksi? Tässä tonni tästä 10 min huomioista. No sama ajatus eteenpäin: olisin voinut vaihtaa lokarit ja konepeiton lasikuituiseksi samoin kuin puskurit. Oltaisiin siis nyt lähellä 50% rajaa. Chevy II:n verotusarvo USA:sta tuotuna on noin 200EUR luokkaa. Mitä väliä sillä on, jos vaikka joku rakentaa Suomessa Chevy II:n, jossa olisi 65% osista vaihdettu? Jos ollaan rajoilla, niin on yksi pieni mahdolllisuus käyttää niitä alkuperäisiä osia alustasta pitääkseen muutokset alle 50% rajan. Tarkkaan ottaen Suomessa tuskin on montaakaan oikeasti rakennettua tai entisöityä autoa T-Fordeista alkaen, jossa muutokset olisivat enää v.2010 alle 50%:n! Hirveää verorikollisuutta.
     

Kerro tästä muillekin!