Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. kuutio

    kuutio Gearhead

    Jännää että joku kieltäytyy työnsä tekemisestä vaikka asiakas on siitä maksanu... mulla oli edellinen putkiversio just vastaavalla lailla ja katsuri polvistu ja sano vaan et kiva kun on kuiva keli... eli täysin asennekysymys ÄÄNESTÄKÄÄ sielläpäin jaloillanne eiku ohjauspyörällänne mihin pihaan leimalle kurvaatte...
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Samaa mieltä! Jos yli vanha satanen pitää maksaa siitä, että ukko tunkee anturin putkeen ja ko. puulaaki käyttää lakisääteistä valtaa, niin kyllä se pitää tehdä. En minäkään yrittäjänä voi velottaa asiakkaalta palvelua ja kieltäytyä sitä sitten antamasta. Sehän olisi petosrikos!

    Ja kaiken huippu oli tosiaan se, että katsuri oli samaa mieltä, että putki on laillinen. Silti ei mitannut, ei peruuttanut esim ulos, ja ajanut viereisestä ovesta linjalle, jolla oli tyhjä monttu..

    Huoltoasemalla halvemmalla oltiin valmiit mittaamaan vakiohintaan vaikka montulla!

    Kun lähtee liiketoiminta-alalle, joka on säännelty ja asiakkaiden on ostettava lakisääteisesti palvelu vuosittain, ei ole laillista syytä kieltäytyä maksetusta toimenpiteestä, vaikka kaltaiseni aasiakas "neuvoisi". Se vaan pitää sietää. Purnaa sitten vaikka kahvihuoneessa tai internetissä, kuinka tästä maasta löytyy ääliöitä, jotka ajavat vanhoilla jenkeillä ja katkovat pakoputket taka-akselin eteen, ihan konttauttaakseen ja vituttaakseen katsastusmiehiä.

    Näki ukosta, että jokin sitä vitutti mun autossa heti alusta alkaen. Ja kyse ei ole säkillähakatusta paskasta, kun varsinaista teknistä sanomista ei autosta löytynyt, eikä korista tai rungosta ruostetta.

    Kysyin vielä nostimella, että eikö todella mittaa? Sanoi vaan, että ei. Ja kirjoitti bumerangin päästöjen mittaamattomuudesta.

    Tilanne on vähän sama kuin ostaisit vesiselvänä täysikäisenä kossun Alkosta. Myyjä velottaisi kassalla hinnan ja nappaisi juuri maksamasi pullosi pöydän alle. Tuskin Pas2:sikaan moista ihan asiallisena pitäisi ja varmasti "neuvoisi" myyjää tekemään työnsä, antamaan sen maksetun pullon.
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juu ei siitä maksetusta toimenpiteestä tietenkään kieltäytyä voi, mutta siitä huolimatta voi kyllä jättää mittauksen tekemättä jos sitä ei voi normaalisti tehdä, esimerkiksi pahasti vuotavan tai katkenneen putken takia, siis jos se putki olisi ollut perään saakka, mutta katkennut vaikkapa samaan kohtaan mihin se nyt päättyi, mittausta ei olisi ollut pakko suorittaa.
    Ja siis se ei tarkoita laillista putkea joka päättyy auton alle.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Heh, mulla oli diesel-pikapin akselinylitysputki vähän hapero, niin inssi naureskellen kaivoi meisselillä mittausletkulle sopivan reiän siihen kohtaan, missä ehjä putki loppui. :rotfl:
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Auton putki oli tehty uusista irtomutkista, uudesta suorasta rööristä ja tuliterästä dynomaxista, jonka jälkeen poistoputkeksi pistin uudesta 60-asteen irtomutkasta rälläköimäni sääntöjen mukaisen maata kohden puhaltavan poistoputken, jonka pää on siellä pyöräkaivossa renkaan takana/ akselin edessä.

    Kyseessä ei ollut siis mikään katkennut putki. Koska Dynomaxin ulostulot ovat hivenen orgikseen verrattuna eripaikoissa, ennen taka-ylityksen alkua, joutuu hivenen muokkaamaan / vaihtamaan uutta mutkaa sen ylityksen alkupäähän ruosteen takia, päädyin jättämään poiston nyt akselin eteen ja alas. Tuolla "pohjolan tallissa" - 10 -asteessa, kun ei oikein nappaa asentaa, kun tallissa on muita projekteja ja tämä käyttis pihalla...

    Lukaisin asetuksen pakoputkesta ja vaatimuksista ennen tuon putken vääntämistä auton alle ja tein sen sitä noudattaen. Siksi katsastajan asenne ihmetytti minua valtavasti.

    Olisinhan saattanut vielä parsia sen vanhan putken, joka vuosi muutamasta kohdin, jollain paikkanauhalla kasaan? Minusta uusi oli työmäärään nahden fiksumpi panostus kaikin tavoin?

    Ymmärrän, jos olisin esim. repinyt täysin mädästä putkesta vaan takaylityksen jälkeen poikki, että katsastaja olisi suhtautunut noin. Nyt siellä oli kaikki uutta ja sinkiltä kiiltävää alkaen pakosarjan tienoilta.. Olin jopa hionut poistoputken suun smirgelillä säröttömäksi, jotta ei tule pipiä sormeen, jos joutuu päätä näpäläämään.. Asentaessaan sitä mittausanturia..

    Ja viimeistellyt (hitsaus) saumat ja klemmarit sinkkimaalilla.. Autolla kun ajetaan ympäri vuoden.

    Ripustus pöntön takapäästä yleismallisella riiputtimella runkoon. Ja testasin heiluttelemalla ja säätämällä, että ei ota kardaanin ristiniveliin tai pohjaan kiinni missään vaiheessa tai ajotilanteessa.

    Toteutus on jämäkkä, vaikka itse sen sanonkin.

    Ei ollut aikaa odotella vakioputkea paria päivää, kun huomasin käyttöönottopäivän jo ylittyneen päivää paria aikaisemmin. Aina ei muisti toimi, kun on useampi auto. Kävin napaamassa irtoheebelit Motonetin hyllystä ja ruuvasin paikoilleen perjantai-iltana. La sitten leimalle. Ma kun oli tarve vetokoukulliselle autolle. Meni laina-autoiluksi sitten ma. Ti sitten leima, kun olin taas paikkakunnalla.

    Kusipää olisi laskuttanut tuosta autottomasta päivästä?

    Tarkoitus todella oli pistää se joku vuosi sitten vaihdettu taka-ylitys /loppuputki takaisin. Mutta koska auto on osoittautunut suht äänettömäksi tuolla virityksellä - yhdellä Dynomaksilla ja poiston suuntauksella alas, saatan ihan katsastusmiesten kiusaksi jättää putken tuollaiseksi? :mad:
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Terveempi asenne tuolla katsastajalla. Onneksi suurin osa kohtaamistani katsastajista on ollut terveellä järjellä varustettuja.
     
  7. always bb

    always bb Gearhead

    En ole koko juttuketjua lukenut, mutta tullut itse katsastamisessa siihen
    tulokseen että kun katsastus oli valtion hommia niin palvelu oli parempaa
    kun nyt. Ainakin täällä Pk-seudulla. Enpä ole vuosiin törmännyt sellaiseen
    katastusmieheen kenen kanssa vois jutella niitä näitä, edes vaikka ovat muka vähän tämämkin alan harrastajia mistä tälläkin foorumilla keskustellaan. Kyrpä on otsassa kaikilla vaikka kyllä rupee olee ihan asiakkaan näkökulmasta hinnat sitä luokkaa
    että huhuuhuhuu ja toivoisi saavan palvelua. On kyllä kahvia ja muuta hömppää mutta ei kyllä kerrota mistään jos neuoa pyytää

    olenkin tossa ajellut käyttö volvolla jo 3 vuotta katsastamatta enkä
    enää edes vie kun se kuitenkin on kunnossa ja sen itse tiedän

    auton katsastus maksu kk yli 10€ eihän summa ole kun 10 kertainen siihen
    kun mitä valtionkonttorit otti :argue: :cry:
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    K-1 Asemalla Suomenojalla on pari harrastajaa inssinä ja juttelevat niitä näitä kun edes vähän harrastepelille näyttää leimattava vekotin... Ja pitävät "kilpailua" kuka pääsee harvinaisimman katsastamaan.

    Tosin samalla asemalla on myös näitä kyrpäotsassa tyyppejäkin... Ei edes asiaa irtoo vaikka koittaa udella.
     
  9. wezze

    wezze 3rd gear

    nyt täytyy antaa ihan positiivista palautetta katsastuksesta.

    k1 asemalla emännän käyttökikkareeseen varsin tarkka mutta asiallinen tarkastus, ja vielä leimakin paperiin. ei ollut tämäkään katsuri kovin puheliasta sorttia mutta hommansa hoiti asiallisesti.

    netistä etukäteen varatulla ajalla hintakin kohtuulliset 35€.
     
  10. Landseer

    Landseer Gearhead


    Juu, olen huomannut saman. Suomenojan K-1 asemalla oli paljon hymyileviä naamoja konehuoneessa kun ameriikan tuliaista leimasin keväällä :D
     
  11. drive over

    drive over 1st gear

    Läpi meni että heilahti, :mad:
    Siis katsurin se rautapiikki uppos kolmestakohtaa läpi millä se punnas kkoteloja ja pohjaa..
    = H Y L Ä T T Y

    Kun pirssi kerran alkaa pääsee ruostumaan pohjarakenteista.. ja sitten hitsaa
    -niin pysäyttääkös sitä ruostumista enää oikein mikään?`? :-?
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    eukon käyttis 2kolffi leimattu tänään, ei huomauttamista muusta kuin pakkivalosta joka ei toiminut(vissiin katkaisija rikki ku välil toimii) ukko ei koskenut hakkuun vaikkei se ois haitannukkaa ja katsastus kesti n.10min :D
     
  13. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Ite hitsasin tohon omaan käyttis sierraa 6 vai 7 paikkaa tossa lokakuussa ja nyt kattelin alle nii johan on tullu 4 reikää lisää :D
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    No monella on kyllä erilaisia muisteloita. Ja hintaanhan nyt on vaikuttanut kaikki uudet mittaukset ja tokihan hommassa on ollut kilpailun puutettakin...Mutta mistäs kilpailua tulis jos kerta valtiolla oli paremmin :poff:
     
  15. malonari

    malonari 1st gear

    Joo "palvelu" oli valtion omistuksen aikaan kyllä lähempänä henkistä kidutusta mutta hienoa että jollain on erillaisia kokemuksia :)
    Eipä se kilpailu näytä tuovan hintoihin halvennuksia , päin vastoin...No
    tehdäänhän samat mittaukset ja toimenpiteet halppis konttoreilla
    puoleen hintaan , harmi vaan ettei meidän nurkilla ole kun näitä
    rosvoja :odroll:
     
  16. jaketin

    jaketin Gearhead

    darttia tänään katsastin, muuten ok, mutta torsion bar jousen kiinnitys toiselta puolella lahonnut :-?

    no, jos vaikka työaikana korjais :poff:
     
  17. capri30S

    capri30S 1st gear

    Tuntuivat tykkäävän, kolme äijää ihmetteli mustangia perjantaina yhtäaikaa rekisteröintikatsastuksessa :lol: Renkaiden takia ei ollut asiaa takapihan jarrudynolle, joten katsastus suoritettiin raskaankaluston hallissa.. Ja läpi meni, ei tarvi mennä enää näyttämään. :rotfl:
     
  18. Sassabian

    Sassabian 1st gear

    Missäs Tampereella kannattaa autoa käyttää?? En nyt hae paikkaa mistä viallisella pääsis läpi, vaan sellasta asiallista. Ihan oman harrastusinnon puitteissa jo haluaa kaikki viat poistaa, muttei viittis maksaa ylimääräsiä ihan vaa katsurin henkilökohtasten mielipiteiden takia.
     
  19. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    katsastuspaikka Tampereen lähellä

    Hi!

    Ei ihan Tampereella mutta lähellä ... asiallinen kohtelu ja edullisempi hinnoittelu, kun noissa isoissa ketjuissa... joten harkinnan arvoinen vaihtoehto.

    http://www.lempaalanautokatsastus.fi/4
     
  20. kuutio

    kuutio Gearhead

    Joo, tuola mäkin kävin viimeks subben kanssa, ja todennäk. uudestaankin..
     

Kerro tästä muillekin!