Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Mitkä akut? Sisävalot vie arviolta 5 amp tunnissa, joten ei pitäisi vielä niin paljoa vaikuttaa että tarttis apuvirtaa... Tietysti edellyttäen että akut on kunnossa, ja kaikki kaapelit on ok. Kiina-tarvikelaturi lataa kierroksilla tasan 100 amp, tyhjäkäynnillä 60-70 (mittalin noita joskus kunnollisella pihtimittarilla). Delco samanverran. Kulutusta oli ainakin mulla 25-35amp ajossa (puhaltimet,valot, yms.). Tälleen siis normiajossa. Mulla parikin Delcon laturia "hajonnut" niin että jännite on laskenut vähän päälle 13V, mutta ampeereita tulee hyvin..

    Meet paikalliseen akkuliikkeeseen tekemään kuormitustestin, samalla mittaavat latauksen. Eikä pitäis maksaa mitn, tai ainakin hyvin vähän..
     
  2. the kuningas

    the kuningas 3rd gear

    Punaiset optimat siellä möllöttää. Iästä ei tietoa mutta luulis niillä nyt hetken ovia auki pitävän vaikka mulla palaa reilu 20w ylimääräistä valoa.. Niin jos ne on kunnossa.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mulla oli auto taannoin laturissa, niin latausvirta tippui melkein 10 amppeeria kun sisävalot sammui. En oo koskaan jaksanut tutkia, että mitä kaikkea siellä palaa ja minkä tehoisia, mutta aikalailla virtaa kyllä menee.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli myös melko mystinen vika kun akut vaan pikkuhijaa tyhjeni. Vois mennä viikkokin etten ajanu kun tallille ja takaisin eli vajaa kilometri päivässä niin rupes olemaan starttausvaikeuksia loppuviikosta. Ja vika löyty hanskalokeron valosta joka mollotti päällä koko ajan. Virtaahan se ei paljon nappaa mutta kyllä kuitenkin viikossa liikaa.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^^^olen ymmärtänyt, että nuo optimat sietää aika heikosti pientä virrankulutusta, sillä niissä on aika vähän kapasiteettia, mutta toisaalta käynnistysvirtaa tulee paljon :odroll:
     
  6. the kuningas

    the kuningas 3rd gear

    Re: .

    Nyt tippuin kyydistä? Eli mitä vähemmän virtaa kuluu sitä äkempää akku tyhjenee....?
     
  7. persus

    persus 3rd gear


    ja renkaat on kokoa 245/75-16
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    Hyvin karrikoiden noin kyllä, mutta suhteessa otettavaan virtaan, 44Ah käynnistysakku ei välttämättä kestä suhteessa yhtä hyvin 1A purkuvirtaa kuin esim. 50A purkua.

    Akku voidaan tehdä luovuttamaan tarvittaessa hyvinkin suuria hetkellisiä virtoja (käynnistysakku, punainen optima taitaa olla sellainen) ja heti tämän jälkeen akku kykenee vastaanottamaan nopeasti suurenkin latausvirran ja täyttymään äkkiä, ei välttämättä kuitenkaan tykkää mennä montaa kertaa kokonaan tyhjäksi.

    Toisaalta akku voidaan tehdä kestämään hyvin pitkään hidasta lirutusta (pieni valaisin, radio tms.), mutta tällainen akku tulee sitten ladatakin pienemmällä virralla, kys. akkutyyppi saattaa kestää paremmin kokonaan tyhjentymistä kuin käynnistysakku.
     
  9. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Jep mitä tulee akkuihin niin minulla aikaisemman akun sai tyhjäksi yöksi jäänyt yksi kappale sisävaloja :D ! Nyt kun on uusi akku niin eipä enää tyhjene niin helposti.
     
  10. the kuningas

    the kuningas 3rd gear

    Huomasin tuossa kesärenkaita vaihtaessa että takarenkaat liikkuu sivutain muutamia millejä..? Eli ainakin jarrurumpu ja itse rengas. Kuuluuko olla näin vai onko jotain hämminkiä...?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Laakeri löysässä!
    Noi punaset optimat on vissiin juuri vain 45Ah ja ne ei tosiaan kestä pitkäaikaista pientä purkautumista vaan menevät pikkuhiljaa paskaksi. Ne saa kuulemma kuntoon jollain ihme laturilla??
     
  12. the kuningas

    the kuningas 3rd gear

    Onnistuuko kiristys kotikonstein? Ja kiitoksia tämän sivun akku infoista...
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onnistuu kun ruuvaat vaan vetarin pois edestä. Sitten lukkorengas ja se lukkopala pois ja mutua kiinni sopivasti. Tollanen kartiolaakeri saa olla piukahko.
     
  14. rkr

    rkr Gearhead

    Ei kai nyt sentään, vetarihan kulkee laakerin läpi ja se on C-lock ja se keskitappi tai mikä se nyt oli joka pitää sen paikallaan. Muistelisin että vetari liikkuisi millin suuntaansa mutta en nyt mene vannomaan etteikö tuo olisi harhaa peränpurku-urakasta mieleen jääneenä.
     
  15. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Joo. Suhtaudun melko skeptisesti ylläpito(puhdistus)latureihin, jotka purkaa ja lataa...mistä se laturi tietää milloin saan päähäni lähteä ajelemaan ja olikin juuri purkusykli päällä...vou vou voov vo..

    Akkua voi kokeilla elvyttää rajummin purkamalla sen tyhjäksi suurehkolla virrankulutuksella ja heti tämän jälkeen lataamalla rajummin.

    Minä en käytä tuota purkukonstia oikeastaan koskaan. Mulla on tapana pulssittaa jonkin aikaa isompaa virtaa & jännitettä akuille ennen varsinaisen latauksen aloittamista.
     
  16. Hatsku

    Hatsku 2nd gear

    Kannattaa vaihtaa ne sisävalopolttimot ledeihin niin ei haittaa vaikka jää ovet auki pitemmäksikin aikaa :rotfl:
     
  17. Impala76

    Impala76 Gearhead

    mahtaako tollasessa kuitenkaan olla c-klipsi perää... tuskin..
     
  18. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Ei ole c-klipsillä. Tämähän on kelluva tai puolikelluva?? eli vetarin pultit auki, vetari ulos ja alta löytyy kiristysmutteri.
     
  19. the kuningas

    the kuningas 3rd gear

  20. kane

    kane 1st gear

    Just niinkuin mudracer sanoo, ja eikös täällä kerran jollain karannut paripyörästä vetari fillarin kera puolimetriä...

    2500/3500 fullfloater, 1500/1500HD semifloater.
    Dsl Subbaria ei liene 6-pulttisena?
    Tietty jotain sekasikiötä voi olla mutta noin pääperiaatteessa.
     

Kerro tästä muillekin!