1gen camaron ylätukivarsien shimmit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja GM-67, 19.3.2010.

  1. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Jahas. Vanhat ylätukivarret tuli purettua camarosta uusien putkimallisten tieltä. Ihmetytti suuri määrä shimmejä, jotka olivat siis tukivarsien ja rungon välissä. Kuskin puolella oli vain taaemman pultin alla noin 3mm shimmi, mutta apparin puolella oli shimmit edessä ja takana (2mm ja 5mm).
    Niin siis kannattaako nämä huomioida kun asentelee uusia tukivarsia?
    Ilmeisesti kyseessä ohjauksen caster arvo, jota haettu kohdalleen???, vai jokin ihan muu juttu....
    Vaihtoon menossa siis ylemmät ja alemmat tukivarret...
     
  2. 383

    383 Gearhead

    laita takaisin niin kuin ne oli ja käy tarkistamassa pyöräkulmat
     
  3. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Shimmeillä säädetään sekä caster- että camber-kulmat. Molempien muutos vaikuttaa myös aurauksen arvoon, joka säädetään viimeiseksi.

    Kuten 383 kirjoitti, paras alkutilanne muutosten jälkeen on asentaa shimmit kuten ne olivat ja ehdottomasti varmistaa säädöt mittalaitteilla.
     
  4. CAM67

    CAM67 Gearhead

  5. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Kiitos linkistä. Ilmeisesti siis lähtötilaneena kannattaa pitää noita vanhoja shimmejä samoin kuin olivat, kun ohjauskulmia aletaan säätämään.
    Tarkoituksen olikin säädättää ohjauksen arvot, koska kaikki osat ohjauksessa vaihtuivat uusiin.
    Onko käytännön kokemuksia mitkä arvot toimii hyvin "normaali" katuliikenteessä?

    Niinkuin näin, vai
    "Herb Adams recomends these alignment specs for the street:
    1 degree positive caster ( I would use 3.5 degrees if PS)
    1 degree negative camber.
    1/16" toe in "
     
  6. blt4spd

    blt4spd Gearhead

    Mulla oli 67:ssa normi ylätukivarret ja juurikin noi Herb Adams säädöt etupäässä. Ajettavuus oli kyllä hyvä. Mulla oli Addcon takavakaaja paikoillaan silloin, kun säädätin eupään noin. Otin takavakaajan pois ja ajotuntuma parani.
     
  7. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Mullakin putkitukivarret menossa paikalleen -67:aan.
    Ei takavakaajaa, eteen vaihdoin Hotchkissin 1 1/8 tuumaisen. Suunnitelmissa kokeilla noin neljän- viiden asteen caster-kulmaa ja noin -1 asteen camberia.

    Auraus ollut 2,0 mm, joka tulee alkuun myös uusilla tukivarsilla.
    Vanhoissa tukivarsissa oli joustavat kumipuslat, uusissa Delrin jotka eivät anna periksi, eli välttämättä aurauksen arvokaan ei enää päde.
    Unisteerin hammastanko tuli myös asenneltua, saa nähdä kuinka toimii...
     
  8. blt4spd

    blt4spd Gearhead

    Mulla oli Energy Suspension PU-puslat alustassa joka paikassa. Ei oo enää sitä autoo tallissa, mutta olisi ollut mukava kokeilla vaihtaa etummaiset lehtijousen puslat takasin kumisiin. Jossain jenkkilehdessä oli johonkin ProTouring Camaroon vaihdettu kumiset, oli matkustusmukavuus parantunut. Lehtijousien etupää toimii vain tukivartena, takapää joustaa.
     
  9. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Jos tukivarsia joutuu säätämään, onko nuo shimmit "vakiotavaraa". Meinaan vaan että aikamoinen homma alkaa niitä lisäämään/poistamaan säätöjä tehdessä. Onko joku ollut tälläisessä jumpassa mukana ja kauan meni aikaa?
    Periaatteessa niitä voi helposti valmistaa kyllä itsekkin...

    Mulle tulossa kanssa unisteerin hammastanko. Oliko ohjausnivelten kanssa paljon haastetta (CAM67), meinaan ameriiikan pojat kironneet palstoillaan tuon laitteen virittelemistä isolohkon kanssa. Otin mukaan sen asennussarjan, joka oli tarkoitettu nimenomaan isolohkomoottorin kanssa.
     
  10. cam68

    cam68 1st gear

    moro, mull a68:ssa on huomattavasti reilummin noita shimmejä ja ei vetele +200 nopeudessakaan yhtään kaikki puslat uusia ja sain vinkin noihin shimmeihin vanhemmalta harrastajalta, auraus on mulla säädetty 0 ast. ja tukivarsien takapäässä shimmejä 10mm ja edessä tais olla 4mm.. en pysty syytä kertomaan miks noin paljon mutta kaikki toimii kuin junanvessa ja todella hyvä ajaa..
    ennen aurauksen säätöä uusista eturenkaista hävisi +2mm pintaa todella nopeasti ja nyt ajettu n.6000km eikä ole milliä lähtenyt..
    mun tekis mieli kanssa laittaa hammastanko. putkitukivarret tietty kiinnostaa ja samall vois päivittää jarrutkin :D
    pozziracingin sivuilla on myös juttua kääntövarsista,käyytivät kolmea eri mittaa silloin ns. rallissa ja mulla olis yhdet lyhyemmät mitä tekis mieli koittaa jos saisi kääntyvyyttä lisää ja samalla hieman laajempaa tuntumaa sladitteluun :D
    ja ei nässä tarttee matkustusmukavuutta olla :D mulla takapäässä extra tuentoja ja 20mm uniball nivelillä :D lehtijousissa uretaanit..kovahan se on mutta minä tykkään.
     
  11. tarmo68

    tarmo68 1st gear

  12. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Mulla on autossa pikkulohko.
    Unisteerin hammastanko itsessään luvatusti bolt-on, mutta ohjausakseli ei suostunut paikoilleen ilman pakosarjan muokkausta. Isolohkon asennussarja useammalla nivelelläkään ei olisi auttanut.
    Pakosarjat keraamisella pinnoitteella, eikä millään olis viitsinyt niitä pilkkoa.
    Aika jyrkkään kulmaan näyttää alempi nivel jäävän, saa nähdä miten toimii.

    Tossa lehtijuttu asennuksesta isolohkoiseen:
    http://www.camaroperformers.com/camaro- ... to_26.html
     
  13. cam68

    cam68 1st gear

    kiitos lehti juttu linkistä.. tilasin Camaro performerin vuodeksi eteenpäin :D ei ole ennen sattunut mistään silmään että mikä media group sitä myy..43$ jäi vuodelle hintaa,9 num. täällä nuo lehdet n.9.20e kpl ja nyt kotiin kannettuna n.3.20e kpl :D
     
  14. cam68

    cam68 1st gear

    mulla mielessä kanssa hammastanko, mitkä pakosarjat sulla kun tiukkaa tekee?? mulla myös pikkulohko ja hedmannin huslerit isoilla primääreillä.. itse katselle ja tiedustelinkin jo flamingriveriltä kittiä kun mulla jo niiden rattiputki ja nivel.. laittoivat jo osanum. summitille..
     
  15. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Pakosarjat Doug´s Headers, osanumero D368, 1 3/4 primääreillä.
    http://www.summitracing.com/parts/DOU-D368/
    1. sylinterin putken joutui muuttamaan kiertämään yläkautta ja 3. syl. putkea taivuttamaan lohkoon päin.
    Kuviakin vois linkittää, kun osais...

    Itse päädyin Unisteeriin, kun Flamingiin ois pitänyt hankkia -69 raidepäät, kääntövarsia ei ilmeisesti tule mukana, kannakerauta aika kookas, kalliimpi...

    Tilasin Classic Industriesilta, täysin sama osa 200$ halvempi kuin Summit ja Jegs!!!
    Classicilta tilannut paljon muitakin osia, tavaraa hyvin hyllyssä ja homma toimii hienosti.

    http://www.classicindustries.com/contro ... atalogId=1
     

Kerro tästä muillekin!