Pirteä(kö?) 440 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440Mag, 28.11.2009.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Nojuu, mulla jäi just noista sellaset rinkulan muotoset jäljet palotilojen ympärille.
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Noniin, projekti etenee, kamat haettu koneistamolta, lohko maalattu ja osia haalittu kasaan...

    Pientä päänvaivaa kuitenkin tuottanut nuo kaksi hajonnutta mäntää, kun ei uusia l2266:a meinaa 040 koossa saada mistään, ainakaan kappaleittain (alle 8). Nyt tosin summitilta olisivat viimeisimmän tiedon mukaan tulossa joskus(?) käytyjen sähköpostikeskustelujen perusteella.

    Kun nuo männät nyt saisi, niin olisi puntitus tiedossa. Koneessa olleet kanget + männät ovat joskus ainakin puntitettu, ja kun mittasin, olivat kaikki gramman sisällä, siis kanki+alapää+mäntä+tappi. Tiedän että kanki+mäntä setit pitää tsekata myös molemmista päistä erikseen, ja sitten ilmoittaa kampuran painottajalle nuo arvot jne, mutta se saa vielä hetken odottaa (=eli kun ne 2 puuttuvaa mäntää saisi vielä ensin).

    Noista kahdesta uudesta ei toki tiedä, mutta 6:sta vanhasta ehjästä yksi mäntä painoi selvästi, n. 6g vähemmän kuin muut männät. Kannattaako huolestua? Saako kampuran vastapainoilla sen puntittaja kompensoitua tuota johonkin suuntaan? 5 gramman sisään olen kuullut noiden suositeltavan saatavan, ja tuo hieman menee sen yli. Ei viitsisi 5:ttä, tai jopa 7:ää mäntää alkaa viilaamaan yhden takia.

    Yksi silminnähden kiero imuventtiilikin löytyi. Odotukset ovat koneen suhteen jopa hiljalleen aika korkealla, kun loppukesän ajeluissa ei mäntä ja venttiilirikon takia kahden sylinterin puristuspaineet olleet juuri mitään. Silti sysäsi menemään kumman hyvin.

    Täytyypi vähän rojektikuvaa laitella kun kerkeää, ja löytää paikan mihin kuvia saa ladattua.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Takapakkia tulee, perse edellä puuhun...

    Alan hiljalleen uskomaan että noiden 2266:en saaminen vähemmissä erissä kuin 8, ja 40 koossa on melko käytännössä mahdotonta, no odotellaan. Nyt kuitenkin hakusessa ehjä setti 0.40 koon mukia, siis 8kpl.

    Menee vaan äkkiä sitten mäntien sorvailuksi kun noita tasoja tuli jo höylättyä se milli :mad: No, pystyy ainakin puristussuhteeseen vaikuttamaan paremmin.

    Kaikkea muuta hyödyllistä on tullut puuhasteltua, jarruremppa, uusien vanteiden sovittelua, perän tsekkaus jne, mutta itse pääprojekti seisoo tukevasti paikallaan.

    Sentään .30 runkolaakerit löysin kaverin tutulta, meinas nekin aiheuttaa jo päänvaivaa.

    Muutama kuva http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... b4c2335cb8

    Lohkon maalasin VHT hemioranssilla, kuva ei anna oikeutta oikealle lopputulokselle. Tuli yllättävän siisti.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Näistä laakereista tulikin mieleeni, että suomesta ei saa sitten mistään 440:seen .040" runkolaakereita, mutta jenkeistä saa (se onkin sitten vihoviimeinen alikoko), ainakin Hughesengines toimittaa.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvä tietää tuokin, jos joskus vielä tuon akselin joutuu käyttämään viimeiseen kokoon. Kolmeekymppiä oli kans jenkkilässä jopa hyvin(?) mut suomen putkat myi eioota tai sitte olis menny melko vaikeeks, "saa ehkä, odota 2kk", valmistus lopetettu jne

    Männätkin muuten todennäköisesti löytyi, samanlaiset mitä olikin, l2266f:t. Täytyy vain toivoa että myyjä kerkeisi ne nyt vaan irrotella kun ovat vielä padassa kiinni. Alkaa hiljalleen taas projekti herätä eloon, josko sen kumminkin sais vielä kasaan :D
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tuon 0,040 koon jälkeen voi akselin tietty hioa matalaan lohkoon, jolloin se taas on std koossa :eek:
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kerroppa kokemattomalle mitä tuo sitten tarkoittaa?
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Matalassa lohkossa (383/400) on pienempi runkokaula, kuin isossa. Hieman täytyy kyllä limpuistakin viistää tai lohkosta hioa mutta alun alkaen tuosta kombinaatiosta on isolohko moparin stroukkerit saanut alkunsa. Nythän niitä saa suoraan kaupasta mitä vaan :eek:
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    383 lohkoon 440:sen akseli niin eikös siitä tuu 426cid
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No niinpä tietenkin, oli sytkä vaan vähä myöhäsellä :D

    Paljonkos muuten noissa runkolaakerikauloissa on varaa hioa? Onko se ihan umpijöötiä vai tuleeko jossain kohtaa jotain mielenkiintoista vastaan?
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Juu, vaki porauksella ja 3,75 iskulla tuloo 426cid.
    Umpijöötiä taitaapi olla akselin runkokaulat, vain oljyporaukset veivien kauloille. rb ja bb runkokaulojen halkasija ero on 3,175mm
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvä tietää tämäkin, on vielä jotain käyttöä aksilalle jos tekee joskus 440:en parempaan alakertaan. Vaikka sitten varakone 383/400 strokerin jos pykäis joskus.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Projekti on nyt vihdoin edennyt huomattavasti, ja 040 kokoiset männätkin löytyivät lähes uudenveroisessa kunnossa kun vaan osasi etsiä. Kaikki alakerran liikkuvat tasapainoitin RP:ssä, jonka palvelua ei voi kun kehua. Työ kävi myös ripeästi, vaikka ilmoitin että kiire ei omasta puolestani ole.

    Männiksi päätyivät nyt siis samanlaiset 2266:et kuin olikin, mutta lähes ajamattomat koneistettujen venttiilikolojen kera. Renkaat laitoin uudet moly sellaiset. Kanget pysyivät "LY" mallisina arp pulttien kera.

    Koneistettu lohko maalattuna



    [​IMG]

    Alakerta nipussa

    [​IMG]

    Jakopääksi tulee ratas sellainen, vaati hieman sovittelua että mahtuu kopan alle, mutta sinne se lopulta sujahti

    [​IMG]

    Nyt periaatteessa olis kaikki koneen osat valmiina, kunhan niputtaisi. Täytyy vaan matkanvarrella katsoa jokunen asia kuten mm. nokan ajoitus ajoituslevyllä, imusarjan istuminen laskettuihin kansitasoihin jne. Öljypickuppia täytyy myös jatkaa jonnin verran että mahtuu loiskelevyn kanssa sekä ulottuu tarpeeksi alas 7qrt pohjan kanssa.

    Tämän jälkeen olisi enää vuorossa vaihteisto ja turbiini. 727 vaatii pienen tsekkauksen/huollon, kyseessä kuitenkin sopivasti kiristetty manuaalikoneistoinen versio. Turbiini pitäisi vielä keksiä jostain, sopiva 10".

    [​IMG]


    Että eiköhän tämä tästä. Lopullinen puristussuhde tulee nyt olemaan n. 10,5 joka just riittää tuolle nokalle. Tämä ihan laskettua, mäntä jää dekistä n. 0,5mm ja 020 paksu pahvi.

    Käyntikunto ei ole kaukana, jakopäänkopan stefa täytyy vielä käydä hakemassa ja mahdollinen imusarjan koneistus+sovitus kansiin, niin ollaan jo pitkälti voiton puolella.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Lohkoo siis laskettu aika rajusti, yli 1.5 milliä, kantsii kattoo tarkkaan noi sovitukset ja se et imusarja ei makaa kulm,ista ylhäällä, paisi et näyttäis, et tos on päätyjäkin laskettu. Ja sit työntotankojen pituudet tietty pitää kattoo. Jakopää jollasta en enää ite suostu moottoriin laittamaan...., mut kyllä tost vissiin ihan hyvä paketti muotoutuu.
     
  15. Mopar

    Mopar Gearhead

    Onkos tuo vanha kisalaatikko, vai kuori joskus saanut siipeensä ja sen takia laitettu tuo JW:n koppa?
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mikä hänessä vikana?
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kolme loppuunajettua hyllyssä. Alunperin vaihdoin tollaseen kun aina kun jakokopan tempas auki, oli asennettaessa tiukka ketju väljä. Ton halvan ratasjakopään sitte ajattelin korjaavan sen ongelman. Mut toisaalta se kyllä toimii jo suoraan paketista kuten löysä ketju, eli veto tapahtuu yhellä rattaalla ja "jarrutus" toisella. Samalla lailla löysäkin ketju vetää kyllä ihan tiukkana. Tohon ominaisuuteen törmäs ekan kerran kun kääns mottia väärään suuntaan, venttiilit osu mäntiin vaikka välystä oli ihan tarpeeks myötäpäivään pyöritettäessä. Sitte lisänä vielä toi saundi josta en välitä. Nykyään jos laitan jkaopään niin ensin ketju, sitten "fixed idler" ratasjakopää ja vikana hihna. Mun valikoimiin ei toi dual idler enää kuulu. Kolme on tosiaan hajonnut, ihan kulumalla loppuun, rattaat ku pääsee tarpeeks etäälle toisistaan reikien kuluessa ne alkaa pyrkii "nousemaan hampaalle".
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tuleeks tommoiseen muuten oikeesti sitä "jarrutusta" missään tilanteessa? Kyllähän se nokka hiluineen päivineen aika lailla hanttiin laittaa sitä pyörimistä, niin pystyykö rundit tippumaan koneessa niin nopsaan, että nokalla olisi enempi pyorimisenergiaa kuin mitä alakerran kierrokset laskee, jolloin se jäis "työntämään"? Vaihdettaessa ehkä?

    Mietin kyllä tuota kun pyörittelin mottia ja sopivassa asennossa pyöritellessä oikeeseen suuntaan ja otettaessa pakkia siihen systeemiin iskee joku lukko päälle ja se ei liiku mihinkään (väärään suuntaan). Edes ilman keinuvipuja... Toisaalta aika harvoin se motti vissiin ajossa pyöriikään takaperin :lol:
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei sellasta tuu, ainakaan sen enempää "löysällä" rataksella kuin ketjullakaa. Sen takii periaatteessa ainakin toi ketju on luotettavampi kun ratas. Se vaan malitillisesti venyy ja nokan ajotus voi muuttuu asteen tai kaks venymisen myötä, mut toi ratas hajoo. Noi Fixed idler rattaat, kuten milodon, on toinen juttu, mut toinen on hintakin.
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tuosta laatikosta en historiaa sen kummemmin edes tiedä, rantautui mulle yhden jälkiasennusisolohko challengerin kanssa (orgis 340+727 löytyy ja auto odottaa seuraavana vuoroaan..). Kuitenkin tommonen paksu alumiininen suoja siihen on pultattu ja kun challengerilla sen kanssa ajelin joskus niin tärähteli pykälät aika kireesti silmään. Pientä luisto ongelmaa vaan oli, että täytyy se avata ja katsoa mitä on syönyt ja paljonko. Kaveri on enemmän vihkiytynyt noihin laatikoihin joten sen homman luotankin hänelle.
     

Kerro tästä muillekin!