Mihin luokkaan dieselillä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja MaxDura, 30.3.2010.

  1. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Tuli tossa pienessä karhussa tilattua toinen duramaxi, ja tarkoituksena olis rakentaa kuitukoppainen diesel-nelivetokötöstys, joka toivottavasti menisi jotain kasin aikoja. Alustavana ajatuksena nyt tota suunnitellessa on käyttää auton omaa runkoa osin ja putkesta loput.
    Onkos semmosta luokkaa mihin tommosella pääsee ajamaan, vai pitäiskö fyyran tehdä mulle oma luokka, missä vois olla aina voittaja :D
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä taida neliveto olla sallittu kuin katuautoissa. Diesel lienee sallittu kaikissa ryhmissä, missä polttoaine on vapaa, mutta ei taida kyllä esimerkiksi topikoissa olla kovin kilpailukykyinen. :rotfl:
     
  3. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Jos tota sääntökirjaa oikein vapaamielisesti tulkitsin, niin tommoseen Super Pro Et-luokkaan tommosella vois päästä?
     
  4. JTM305

    JTM305 1st gear

    Niinpä; alkuperäinen neliveto sallittu.
    Kunhan kampiakselin keskilinjan maksimikorkeus ei ylity (24").
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei kai toi oo helpoimman kautta muutenkaan tarkotus toteuttaa, mut aavistuksen askarruttaa toi nelivedon hinku. Jos siitä jotain etua olis, ni suunnilleen kaikki kai sitä käyttäis? Ei ne kauheesti vetele jos ilmassa roikkuvat. Sitä kautta tietty aukeis noita luokkiakin enempi. Malmössa oli viime kesänä joku GTO pontiacci suhailemassa tollasella duramaxilla.
     
  6. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Liimalla varmaankin olisi nopeampi (ja kevyempi) takavedolla. Tossa kuitenkin moottori-vaihteisto apulaitteineen on aika painava, joten painojakauman kannalta neliveto ehkä olisi helpompi ajaa. Samaten jos tolla johonkin kyläkisoihin pääsee niin siellä nelikosta olisi jo selkeää hyötyä.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oikeen liukkaalla tietty nelivedosta on hyötyä. Toinen vaihtoehto sitte et on rengasta ja alustaa eikä sekään OIKEEN liukkaalla taho nelivedolle pärjätä. Pääasia tietty et saa mieleisensä laitteen ja jos siinä pitää olla neliveto, nin sitte se pitää olla.
     
  8. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

  9. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Minkäslaisia aikoja tolla on ajettu, videoita ja sutimista oli mutta ei ensimmäistäkään aikaa.
    Viivalta näytti kyllä irtoovan aika hyvin, mutta olihan sitä kiemurtelua sitten myös paljon.
     
  10. shmot

    shmot 1st gear

    Moro,

    Nelivetoa ei ole kielletty oikein missään luokassa, mutta dieseli on sallittu vaan street ja pro et. Voi olla, että kukaan ei ole vaan ajatellut dieselin käyttämistä muissa ryhmissä. Ei siitä ainakaan suurta etua saa muihin verrattuna.

    Tekniset yleissäännöt:
    2:11 TAKA-AKSELISTO
    Hitsaamalla lukittu tasauspyörästö kielletty kaikissa ryhmissä. Neliveto sallittu
    ryhmämääräysten mukaisesti.

    Pro modin säännöissä lukee, että etuvetoisen saa muuttaa takavetoiseksi. Vaihda dieseli metkuun, niin saat 650 cid tuplaturbo pro modi duramaxin :D
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täh? Kyllähän tuolla lukee, että neliveto sallittu ryhmämääräysten mukaisesti ja ne ryhmät on tosiaan streetit ja ET- ryhmät.

    Koskahan alkaa muuten ilmaantumaan diesel stockereita radalle. :lol:

    Edit. Sori, unohdin kokonaan katsoa päivämäärän :rotfl:
     
  12. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Tai ehkä on, mutta todennut virittämisen typerryttävän arvokkaaksi, maksaa moninkertaisesti tehdä 1xxx hv diesel vs. bensa tai mäskikone.
    Elä ny, säästäähän siinä polttoainekuluissa! :rotfl:
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja saa noi ekointoilijat muuta mietittävää melun tilalle, kun vehkeet työntää satametristä mustaa vanaa taivaalle :rotfl:
     
  14. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Onhan noi säännöt vähän mitä sattuu. Eilen jotain luokkasääntöjä kahlatessa diesel oli sallittu polttoaine, mutta ahtaa sai vain bensa- ja metanolimoottoreita. Vaparidieselillä ei varmaan oikein pärjää :rotfl:

    Luultavasti noi nyt vaan johtuu siitä että aiemmin ei oo ollu dieseleitä liiemmin stripille tulossa. Ehkä noita kotimaisten luokkien sääntöjä vois vähän päivittää.
     
  15. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Jep, toistaiseksi dieseleinä kisaamassa (suomessa yleisesti) on nähty pääosin joko ihan melko karmaisevia ritsoja tai korkeintaan kohtuu ripeitä katuautoja, joiden myötä mielikuvatkaan eivät ole samaa luokkaa kuin yleensä hotrod-meiningeistä syntyy. Mutta oikeastaan senkin vuoksi puhdasveristen dsl-kilpureiden tiellä ei saisi olla huomioimatta jättäminen tms. bugi (kuten tuo Mikan mainitsema turbo-säännön hilpeys) säännöissä.
    Eikai se liene keneltäkään poiskaan jos mukana on siltäkin saralta haitekkiä ja kovaa yritystä.
     
  16. shmot

    shmot 1st gear

    Yleensä hyvissä säännöissä se mitä ei ole kielletty on sallittu. Streetti ja ET- ryhmissä on asetettu lisärajoitus, että neliveto on sallittu ainoastaan jos on ollut vakiona. Muissa luokissa ei ole mainintaa, niin ei sitä ole kielletty. Jos etuveto on sallittu kaikissa luokissa, niin ei neliveto ole sitä vaarallisempi. Miten toi nyt menee...
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Olisko noin? Kers -tyyppinen viritys voiman keräämiseksi hetkellistä tarvetta varten on siis myös sallittu? Ja outlawit saa työntää täyteen elektroniikkaa, jolla tikataan 7.500 -indeksiä eläkkeelle siirtyneillä prostockereilla?

    En tiä, mutta jotenkin suomessa vaan tottunut siihen että kaikki mikä ei erikseen ole sallittua, niin on kielletty. :lol:
     
  18. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Näinpä - Kyllähän tuo ihan erikseen lukee teknisissä yleissäännöissä, että kaikki mikä ei erikseen ole sallittua, niin on kiellettyä.
    Olikohan 9:2 jossa kielletään kaikenlainen elektroniikalla digikikkailu, kaikissa luokissa. Ellei erikseen sallittua.

    Neliveto on siis sallittu vain niissä luokissa joissa se on erikseen mainittu sallituksi, aivan kuten 2:11 "Taka-akselisto" kohdassa mainitaan.
    Tai siis kunnes toisin määrätään... :odroll:

    Olipas muuten hyvännäköistä kalustoa ACS pystyttelyissä, prrhana.
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Muutama päivä tossa nyt asiaa pähkäilty ja alkaa mieli sitten kuitenkin kallistumaan sen takavedon puoleen. Kuten aiemmin mainittua, satojen kilojen painonsäästö auttaa suorituskykyä paljon, lisäksi noiden välityksien kanssa kikkaileminen tulee huomattavasti helpommaksi kun on vain yksi perä. Kun ei tommosesta oikein osaa sanoa millaisia loppunopeuksia se kulkee.
    Sarja-ahtamista ei taida mikään luokka hyväksyä, joten yksi iso turbo ja ilokaasut sitten lienee tehontuottajina.

    Projektin oletettava valmistuminen on vasta kaudelle -11, joten kaipa tässä ehtii suunnitelmat (ja toivottavasti myös säännöt) vielä muuttumaan moneen kertaan. :poff:
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Suurin syy dieselin kieltoon on sen rasvapitoisuus. Dieselien jälkeen joutuu radan joka kerta tarkastamaan ja usein siellä on myuös vähän siivottavaa, muut polttoaineet eivät tätä ongelmaa aiheuta.
     

Kerro tästä muillekin!