mopar 383 --> 426

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja plymouth 71, 30.3.2010.

  1. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    kaverilta kuulin jos laittaa 383.seen 440.sen kampuran 383.sen veiveillä ja sopivilla männillä niin siitä tulee 426.nen eli mitä muutoksia joutuu tähän sovitukseen tekemään? onko runkolaakeripukkien halkaisija sama molemmissa kampuroissa,entä kiertokankien kaulat? mahtuuko 440 kampura pyörimään vai joutuuko lohkoon tekemään lisää tilaa? ja löytyykö tähän suoraan sopivia mäntiä?
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    veivin kaulat ovat samat taitaa olla veivitkin samat.runkolaakerit on vauraammat 413-426-440 koneissa kuin 350-361-383-400 koneissa.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    440 akseli ei mahdu pyörimään suoraan 383 lohkossa. Tossa on monia tapoja toteuttaa kyseinen projekti. Esiemrkiks kiertokangen pituudessa voi valita useemman vaihtoehdon väliltä, voi käyttää alkuperäistä 383:n kiertokankee jolloin männiks pitäis löytyä about 1.75" puristuskorkeudella olevat, tai sitten RB mittasia kankia jolloin männiks tulis about 1.32" puritstuskorkeudella olevat. Jälkimmäisiä löytyy helpommin, edellisiä ei taida just olla tarjolla. Pitkän veivin kanssa saadaan kanssa kevyt mäntä, mikä lisää osien kestävyyttä ja vähentää vähän tehohäviöitä. Silloin voidaan myös kampuran limppuja aika huoletta sorvata alaspäin jolloin akselikin mahtuu pyörimään. Toinen vaihtoehto on kaivaa lohkoon tilaa, mut sit tupppaa noi limput menee puntituksessa aika emmentaliks. Kiertokangille voi joutua kanssa tekemään tilaa sylinterin alapäihin. Voi hyvinkin olla, et sekä edullisin, et varmasti viisain tapa tehdä homma on hankkia valmis stroukkikitti. Esimerkiks tuolta 440 sourcesta. Eikä sitte oo edes sidottu tohon 440 iskuun, samaan hintaan pääsee vaikkapa 490 tilavuuden hujakoille. Ninku stroukkerien kanssa yleensäkin, tossa tarvii ottaa tiettyjä asioita huomioon, lähinnä et veiveillä on tilaa pyöriä sekä teitty harkita ja laskea puristussuhteet jne haluamalleen tasolle. Jos joutuu kauheesti koneistuttaa suomessa niin hinta äkkii karkaa valmiin setin yli.
     
  5. martiar

    martiar 1st gear

    Valmiita stroukki sarjo löytyy tosiaan 440 sourselta ...

    Mutta yksi hyvä kysymys ... Miksi haluat muuttaa iskun pituuden pitemmäksi ... saat tietysti alemmanksi vääntömomentin kyllä mutta ...
    383:stakin saa ihan mukavan näppärän koneen omalla kampuralla myös ...

    AM-Racing
     
  6. F-body

    F-body Gearhead

    Taitaa olla tulossa 60-luvun alun 426 MAX WEDGE :D . (Yuo can Google it!) Aitoa Drag race historiaa.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ainoo aavistuksenomanen heikkous on toi imusarjanpuutostauti, Max Wedgeä kun ei oo matalalohkona tehty.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

    Eikä tuo MAX WEDGE muutoinkaan olis katuystävällinen ollutkaan.
     
  9. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    harkitsen vaan eri vaihtoehtoja miten tuon koneen tekee ja kun kaverilta saisi 440 kampuran ostettua niin siksi tätäkin vaihtoehtoa mietin. kuitenkin joudun poraamaan koneen seuraavaan kokoon ja hankkia männät ja siksi tuo muutos mielessä,ku eikö 426 koneessa ole kuitenkin iskun pituus ja poraus suhde tehtaalla suunniteltu parhaaksi mahdolliseksi?
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi isku/poraussuhteet riippuu niin siitä mitä haetaan. Mut jos 427 on parasta mitä letukalla on tarjota, ni sittehän ton täytyy olla paras mahollinen. Mut ei ne ihan noin yksinkertasesti mene. 7-litraa oli aikoinaan Nascarin tilavuusraja ja siks noilla tehtailla oli tarjolla just sen alle sopivia tilavuuksia ja kaikki oli aika liki toisiaan myös iskun ja porauksen suhteen. Jos ne motit tehtäis samaan käyttöön tänään olis käytettävät poraukset ja iskut varmasti jotain aivan muuta.
     
  11. martiar

    martiar 1st gear

    Hyviä 383 mäntiä saa paremmin nykyään koska niillä ajetaan stock/super stock luokassa ....
    Lohko on vähän niin ja näin .... lohko täytyy aina mitata koska muutama putki ei ole valettu oikeaan kohtaan yleensä .... vaatii sivusiirtoa kun lohko porataan ....
    Mazzoliini kertoi että mittasi 10 lohkoa ja yhden hyvän löysi vain niistä ....

    Millainen auto ja millaiseen käyttöön kone sinulle tulee ???
    Mitä ominaisuuksia koneelta odotat ???

    Olemme tehneet muutamia 383 koneita eri kobinaatiolla ja "stock" nokalla olemme saaneet hyvin toimivia paketteja.
    Melkein tekisin "stock alakerran"jossa "stock" kisa nokka ja valitsisin kannet pudjetin ja käyttötarkoituksen mukaan .... imusarjaksi valitsisin victor imusarjan kansista riippumatta .... (RPM- kannet erittäin hyvä vaihtoehto pakettiin)

    AM-Racing

    PS.
    Hyllystä löytyisi valmiiksi H-profiilin kiertokanget,nokka "stock kisa",nostajat,jakopaa,imusarja(victor) ... jne
     
  12. stw307

    stw307 1st gear

    Re: .

    Ostettua? Mulla on maannu tallin nurkassa 440 sisuskalut jo kolme vuotta eikä kelpaa kenellekään edes lahjoituksena! :mad:

    Ja vielä, stroukattu 383 EI OLE 426. Se on stroukattu 383 :D

    edit. Tossa on taulukko noista: http://www.allpar.com/mopar/383.html Siitä näkee, että 426 on "pitkää" lohkoa ja 383 yleensä lyhyttä.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tollasen muuten saa myös RB-pitkillä veiveillä sekä kevyillä männillä myös 440:n valuakselin kanssa sisäisesti puntitettua.
     
  14. martiar

    martiar 1st gear

    Re: .

    "Ja vielä, stroukattu 383 EI OLE 426. Se on stroukattu 383" :D

    Toi on tosi juttu ....
    Jos haluaa oikean 426:n niin kannattaa hakkia 413 kone ja tehdä siintä ... 8)
    Tälläinen teon alla .... tulee vain 421" kone ... 8)

    Mutta oikeasti suosittelen tekemään 383:n omalla akselilla ja siihen muuten uudet osat ... tai jos haluaa hirvittävillä väännöillä olevan koneen niin soursen kamat sitten (joka kadulla todella mukava)...

    AM-Racing
     
  15. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    ok. kiitoksia kaikille vastauksista ja täytyy jättää vielä asia muhimaan
     

Kerro tästä muillekin!