Tehoton mopar 383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Alvari, 17.4.2010.

  1. Alvari

    Alvari Gearhead

    Täytyy kattoa vielä toikin kunhan nyt ensin sais sen uuden sytkäboksin ja auton käyntiin.
     
  2. Alvari

    Alvari Gearhead

    No niin boksi ja kaikki muutkin sytkäpuolen osat vaihdettu---)esivastus kuumenee niin paljon,että savu nousee vaihdoin vanhan puolan ja esivastuksen takas niin ehken vähän vähemmän lämpenee.Ton takia se edellinen boksi oli kärtsänny.Hemmeti ja taas rupesi lunta satelemaan ja ei uskalla lähtä ajamaan tota tallille ettei toikin boksi ota itseensä...Mistähän tohon vika löytyy??varmaan se startin rele??
     
  3. 500

    500 3rd gear

    koneen maadoitus??? laita varoiks lisä kaapeli??
     
  4. GoGoRocker

    GoGoRocker Gearhead

    Kahtos onkos ilmavuotoja kaasarin ja imusarjan välillä ja imusarjan ja kansien välillä.... meinaan siihen kiarrosten otto vikaa ellet sit jo löytäny sitä! :odroll: :D
     
  5. roku65

    roku65 Gearhead

    Puolan/esivastuksen lämpiämisestä: Pystytkö mittaamaan sytytyksen kosketuskulman eli ajan jolla puola latautuu? Jos sulla on puola jossa on hyvin pieni ensiökäämin resistanssi ja kierroksista riippumatta sama kosketuskulma voi latausaika käydä liian pitkäksi joutokäynnillä=kuumenee pirusti. Suunnilleen 0.5 ohmin ensiökäämin resistanssi, jota kärjettömien puolissa on, vaatii ensiövirran katkaisutoiminnon sytytysmodulissa , jos moottori ei käy, mutta virta päällä sekä hyvinkin pienen kosketuskulman joutokäynnillä.

    Onko sytytyksessä ihan simppeliltä kuulostavat perusjutut kohdallaan?
    Johdot kunnolla koloissaan. Ei läpilyöntejä. (löytyy vaikka kukkasumuttimella johtoja kastellen moottorin käydessä)Jakajankannen/pyörijän hiili paikoillaan. Sytytysjärjestys taatusti oikea huomioiden jakajan pyörimissuunnan ym itsestäänselvyydet.

    Onko nokan ajoitus varmistettu vain merkit tarkastaen? Karkea, mutta toimiva venttiiliajoituksen tarkastus on mitata venttiilien avauma overlapissa, kun ko sylinterin mäntä on tarkalleen YKK:ssa. Imuventtiili 0.5-1.0 mm enemmän auki kuin pako on riittävä tarkkuus, jotta moottori toimii. Huomioi, ettei hydnostajan painuminen sotke mittausta. Perus katu nokalla arvo saattaisi olla esim imu auki 3.00mm/pako2.00mm YKK:ssa

    Mun mielestä pienien ilmavuotojen merkitys on vähäisempi kaasu auki tilanteessa. Joutokäynti ja osakuorma-alue kärsii enemmän.

    Tuollainen perus seosmittari on varsin kätevä apuväline vianhaussa ja yleismallisten kaasuttimien säätämisessä kohdalleen. Helppo huomata, jos ongelma on totaalisesta polttoainepulasta johtuvaa.
     
  6. Alvari

    Alvari Gearhead

    Sain auton ajettua talliin ja ei se ainakaan ollu laiskistunu tolla jakajan ym. vaihdolla.Noi perus jutut on kyllä kaikki kunnossa ja siinä esivastuksessa tais vaan varastorasvat kärytä...viikonloppuna katon vielä ton nokan ja laitan putket kuntoon.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Rasvahan siinä ekalla kerralla käryää, ohjeistuksessa jopa mainitaan :D .

    Mittaa bensanpaineeet ja olihan tankin huohotus kunnossa??
     
  8. Alvari

    Alvari Gearhead

    No niin murr murr sanoo 383!!Olimpa ajoitellut sitten nokan 180 astetta pieleen :eek: nyt pelaa kuin buick paitsi paljon paremmin!!Nyt pysyy jakajan ennakotkin siinä asteikolla.Esivastus on virrat päällä ja auto käynnissä semmoinen lämmin kaiketi ihan normaalia?
     
  9. palotila

    palotila Gearhead

    Anteeksi nyt, mutta 440:n omistajana en ymmärrä miten 383 voi lähteä käyntiin jos sytty on 180 astetta pielessä? :eek: :eek: :eek:
     
  10. Alvari

    Alvari Gearhead

    Ei sytty vaan nokka oli puoli kierrosta väärässä ja auto kävi ihan ok ja ajelinkin sillä.Ei mene jakeluun miten se pystyi edes käymään mitenkään...
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    HYVÄ että vika löyty :D

    Ja ajelimpa itekki nöösinä Laatokalla missä nokka oli pielessä 180? Ainoo mistä huomas oli sytytysennakko; piti olla REILUSTI ohi asteikon aikasempaan että suostu käymään ja kulkemaan...
     
  12. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    383

    180? Nokan vai kampuran asteissa? Kampurahan pyörii 2xnokan kierroksia. Olisko nyt kuitenkin ollut vaan sen yhden hampaan ja nyt on kohdallaan?
     
  13. martiar

    martiar 1st gear

    Näi varmasti on ollutkin eli nokka oli sen yhden pykälän pielessä ... Vika oli siellä missä sen oletinkin olevan alusta alkaen ... :)
    Ja nyt ei muuta kuin nautinnollisia "noki kuusi" hetkiä 8)

    AM-Racing
     
  14. martiar

    martiar 1st gear

    Jokos muuten 750:n Holleykin rupesi pelaamaan koneen päällä kun sait nokan kohdalleen .... ??

    AM-Racing
     
  15. Alvari

    Alvari Gearhead

    Sitä en kyllä ole vielä testaillu.Toi kyllä pelaa nyt hirmu hyvin,mutta toiskohan toi holikka vielä muutaman lisähepoisen??
     
  16. 500

    500 3rd gear

    tuo..
     
  17. Alvari

    Alvari Gearhead

    Kokeilin holleytä,mutta ei pelannu niin hyvin kuin tolla edelbrockilla.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei nokka voi olla 180 astetta siis puoli kierrosta ja 360 kampuran astetta (yksi kampuran kierros) pielessä koska silloin se on ihan kohdallaan.
    Pyöräytät kampuraa kierroksen niin taas on merkit kohdallaan :)

    Eli todennäköisesti sinulla oli yhden pykälän myöhäisellä nokka.
    Mäntä siis kiitää jo hyvää vauhtia alas kun imuvena täysin aukeaa, vena vielä auki kun mäntä ohittaa alakuolokohdan, täyttö siis jää vajaaksi.
    Kone kyllä yleensä puksuttaa eikä vakiokoneessa pakoventtiilikään osu vielä mäntään. Tehoja ja puhtia ei tosin ole. On voinu tietysti olla pykälän aikaisellakin, pötskii ja pätskii sillon varmaan enempi :-?
    Virikoneissa yleensä jo käynnistysyritys tuhoaa paikkoja :soosoo:
     
  19. martiar

    martiar 1st gear

    Kyllä se holleynkin saa pelaamaan hyvin kunhan katsoo että power valve on oikea ja hyvässä kunnossa .... suuttimiksi laita aluksi 72:set ensiöpuolelle ja säädä pensapinnat molemmilla puolilla kohdalleen ....
    Ainahan noitten kaasareitte kanssa on jumppa ... mutta hyvä jos sinulla on toimiva edelbrock ja se pelaa hienosti !!!

    AM-Racing
     

Kerro tästä muillekin!