Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Missä on maalauksen kieltävä ohjeistus ja koska se on tullut voimaan? Katsastajan käsikirjasta en sellaista löytänyt,(enkä muualtakaan) muita pykäliä kyllä löytyi. Kalvot ja pinnoitteet on kielletty. Piste.

    Kyllähän niitä lappuja voi kirjoitella kuka vaan mutta ei ne pykäliä kumoa.

    Tai näin minä sen ymmärrän.
     
  2. Henko

    Henko 1st gear

    Ois se hyvä melkeen pistää noi vanhat katsastuskuitit talteen, tai ainakin nimet. Hyvin on menny tähän asti, mielelläni samoille ukoille näyttäsin. Ihan vaan, ku samalla asemalla on semmonenkin tyyppi, kuka istui työkaverini autoon takapenkille, nyki kaikki turvavyöt läpi, pyöritti joka lasin alas jne. Tottahan se sitten lopulta jonkin hylkäysperusteenkin löysi, aikansa kun katsoi.
     
  3. W201

    W201 3rd gear

    :soosoo: Katsastajan käsikirjassa sanotaan, että etusivulaseja ei saa tummentaa kalvoilla tai muilla läpinäkyvyyttä heikentävillä menetelmillä :soosoo:
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No sitä minä tarkoitinkin ja niin myös kirjoitin! (myönnetään, vähän epäselvästi kylläkin) Viittasin edelliseen viestiin tuolla mitä vahvistit. Kiellettyjä ne on minunkin mielestäni.
     
  5. GULF

    GULF Gearhead

    Etusivulaseihin ei kalvoa... On jouduttu poistaan jopa uutena
    kalvotetuista koska ei suomen rakenneasetuksen mukainen.

    MAALAAMALLA = Special T- pinnoitus asennettuna ennen vuotta
    1995. Pinnoiteesta saanut todistuksen mukaan valoläpäisykyvystä.

    Paperissa ollut myös auton yksilöintitiedot asennuspäivämäärineen.
    Tämä ollut voimassa ainakin viimeset kymmenen vuotta).

    Tuo mukana katsastuksessa ni ei ongelmaa koulukiusattujenkaan
    kanssa :rotfl:
     
  6. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Edelleen, et voi mennä vaatimuksia esittämään kuka autosi katsastaa. Asiakaspalvelun näkökulmasta voi kyllä joku muukin tulla autoasi katsomaan, jos et halua jotain määrättyä henkilöä sitä katsastamaan, ja voihan tunne olla molemminpuolinen, ettei se katsurikaan halua olla kenties vaikean asiakkaan kanssa tekemisissä, en tietenkään tarkoita että sinä olisit sellainen :wink:
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    No kylläpään voi. Parillakin asemalla toimii tuo. Sanoo lappuja tiskille tarjotessa että "voisko XX kattoo ton mun auton" niin aina on järjestynyt. Noita koslia kun on useempi niin mukavampi jatkaa saman kaverin kanssa juttua. Toisekseen sama tyyppi jos on useemmin, niin se tietää jo että jos siinä autossa jotain vikaa katsastuksen aikana huomataan, niin se myös korjataan. Vaikkei siitä paperiin merkintää tuliskaan.
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Sama täältä, eli omakohtaisia kokemuksia, kuinka samalla konttorilla kaksi eri äijää tulkitsee lain pykäliä täysin omilla tavoillaan, joista kumpikaan ei siis mitenkään väärin. Toinen menee aina sen tiukimman ohjeen mukaan, toinen toisesta päästä aitaa. Ei tarvi varmaan arvata kumman mieluummin antaa autojansa katsella, jos esim lievästi kolaroitu auto kyseessä, eli vaihdettavaksi joutui umpio, maski ja konepelti, niin veisitkö mieluummin pelkän pyöränkulma todistuksen, vaiko myös korinmittauspöytäkirjat ja turvalaitetarkastusraportin? Oon ihan suoraan sanonut, että kyseinen hemmo ei mun autoja katsasta, ja on toiminut kyllä. Ja tarpeeks monta asiakasta kun niin sanoo, niin on ihme jos ei jossain vaiheessa ala konttorin päällikölläkin raksuttaa, että jotain on kaverissa vialla.
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla on just toi special- t pinnoitus tehtynä -94, mutta älämölö alkoi.
    Tänään soitin trafille ja siellä kaksi heppua selvitti asiaa 10min ja tuli siihen tulokseen että olisi laillinen tummennus. Pyysin vahvistusta faksilla, mutta en kuulemma tarvii mitään vahvistuksia, kun multa löytyy kyseinen lappu.
    Hyvinkää a-katsastuksen "ylipäällikkö" Skytteen muisteli että kyseinen tummennus olisi laillinen, mutta auton katsastannut mies kyllä pisti vastaan loppuun saakka. Otti kopsun lapusta ja lupasi soitella myöhemmin.
     
  10. W201

    W201 3rd gear

    :D Tarkemmin katsastajan käsikirjaa luettuani, sieltä löytyy kyllä maininta Special -T pinnoitteesta.

    10.0 RAKENNEMUUTOKSET =>10.1 LASIT

    31.10.1998 jälkeen tehtyjä tuulilasin ja etusivulasin tummennuksia Special- T pinnoitteella ei hyväksytä katsastuksessa. Tätä aikaisemmin tehtyjen ko. lasien pinnoituksista on katsastuksessa tarkastettava pinnoitusyrittäjän antama todistus ja tummennuksen asianmukaisuus.
    LM:n kirje 5010/70/97; 19.8.1998 :D
     
  11. malonari

    malonari 1st gear

    Olipa taas konttorilla käynnit hupaa :odroll: emännyyden kauppakassi ajokieltoon , jotain pientä vikaa vikaa , etupalkki laho + lukematon määrä
    muita reikiä , runsasta öljy vuotoa päästöt persiillään , lupa ajaa kotiin
    heltisi hetken mietiskelyn jälkee :rotfl:
    Omasta pommista putos jousen pätkä iskaritestissä ja pienen tarkastelun
    jälkeen todettiin yhden jousen olevan kunnossa :poff:
     
  12. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    ihtekki kävin vankkuriin vikalistan hakemassa...

    perinteiset hylky syyt...

    seisontajarru
    raidetangon pää
    rispaantunut turvavyö
    töötti...

    ekalla polkasulla savuja tuli riittävästi (tais olla jotain seiskan pintaan), jolloin leimaukkeli meinas että ku kasi (tosin kiisseli) ollaan halliin saatu niin kengitään puhtaaksi...kymmenen minsan huuattelun (ja toisten katsastamaan tulleiden autojen omistajan kauhistelun...niitten mielestä ei muka tollasta malmikasaa saa päästää enään tieliikenteeseen kun savuttaa niin pirusti) jälkeen savuarvotkin meni alle kahteen
     
  13. juki87

    juki87 1st gear

    Itekkin käytin valsua leimalla viime vuonna. nii katastusukkeli meinas lähteä sillä parkista nii löi pakin päälle tuumasin vierestä et ykkönen on alhaalla eikä ylhäällä.Tuhahdus kuulu äijästä vaan sit ku jarru dynoon päästiin nii ei saanu koko autoa edes pois sieltä ollenkaan edes takas nitkutti sitä siin ja vielä kytkintä huuatti et kunnon käry nous siit.Sano et taitaa kytkin luistaa,tuumin ei taida ku on uus kytkinpaketti paikoillaan.ei tullu ekalla leimaa ku valitti pikku asioista.Tokan kerran ku käytin nii ol nuorempi katastaja nii se ol innoissaan ku pääs valsun ratin taa sano et tuli oltua näillä kuskina nuorempna.En ees korjannu kaikia vikoja siit sano vaan pikku vikoja nämähän kuuluu ikään ja leima tuli.
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Itse käytin Auburnin leimalla eilen. Katsastus miehet heti muisti, että meillähän tämä silloin rekisteröitiin kun tuli maahan. Kaks harmitteli kun oli väärä vuoro ja muitakin autoja jonossa ja kolmas, nuorin heppu, pääsi sen sitten tarkistamaan. No oli sealed beamit, ja seisontajarru lukkiutui ensin toinen puoli ennkuin toinen pääsi mukaan, eikä jarruvalokaan palanut kuin ajoittain kun rattiakselissa on jotain kosketushäikkää. 2 muutakin virhettä olisi ollut mutta empä niitä kerro :)
    no leima tuli ilman mutinoita.
    Niin ja vielä 19 euron hintaan :) Meillä kaikilla oli oikein hyvä päivä.
     
  15. Senator

    Senator 1st gear

    Jämsän Ekosen katsastuksesta hyvä kokemus vaikka hylky tuli. :D
    Katsuri polki, kunnes jarrut sai asteikkoihin mahtumaan, talven jälkeen näköjään vähän jumitteli toinen takajarru. Ruostetta oli perässä niin paljon, ettei läpi voinnu päästää mutta malmiliimallahan tästä selviää :) Maanantaina jälki-ihmettelyyn.

    Kehut tuli äänistä ja naureskeli vaan kun vaimentimet laahasi kynnyksissä.
    "Munakkaat soundit, ROAAARRR RRROAAAARRR" kaiku hallissa. :)

    Vappuja jumalauta! Laittakaa rälläten!
     
  16. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Sama täällä. Mäntsälän K1 katsastuksesta tuli hylky raidetangon pään takia mutta palvelu ja toiminta oli mitä parhainta. Katsuri ties mitä teki eikä polkenu repiny tai hakannu turhia. Katto sen minkä pitää ja sillä siisti. Mielelläni vien samalle hepulle letukan uudestaan leimattavaksi. Ainoo "vika" edellisen lisäksi oli ettei ollu välisinää/verkkoa penkkien ja tavaratilan välillä. Siihenki totes et jos sitte ens leimalle sen sitte laitat. :D
    Mii laik!!
     
  17. willalande

    willalande 2nd gear

    93 lincoln hylättiin puuttuvan takasumuvalon takia!!! siis ei mitään muuta kuin tuo puuttuva takasumuvalo. :mad:
     
  18. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Hylky tulee juu jos kokonaan puuttuu. Näin arvosteluperusteissa.
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ja siis nimenomaan takasumari 93- ja uudemmat. sitä vanhemmissa ei tarvita!
     
  20. Henko

    Henko 1st gear

    Onneks ei tullu otsikonmukaista katsastusta Capricelle eilen, vaikka vähän pelkäsin. Sivuvilkku ei toiminut toisella puolella etulokarissa, mutta ei tullu ees mainintaa. Tööttikään ei toiminut, ja pelkääjän puolen etuvalo pitäis suunnata ylemmäs, niistä tuli korjauskehotus, mut ei tartte näytille viedä. Siinä pukille nostaessa heti huomasin, että unohdin yhden sormenpään kokoisen reiän hitsata pohjasta, samalla kun hitsasin pari päivää sitten vähän runkopalkkia. Katsuri vaan kehu pohjaa, että "ei tällä kyllä paljoa ajettu ole". Ja reikä oli näkyvällä paikalla. Käyn tästä lähin aina Nokian A-katsastuksessa, omien kokemusten mukaan, pari kertaa 240:ppiä näyttäneenä, ne ei ala siellä mistään älyttömyyksistä hylkäämään, vaikka varmaan voisivat.
    Hassu, tai oikeestaan vähemmän hassu juttu tossa autossa on, nimittäin oon pari kertaa katsastanut sen vasta keväällä, kun ajoaika on loppunut jo viime vuoden puolella. En tiiä, oisko joku venttiilinohjurinkumi tai vastaava kovettunut seisonnassa, nimittäin ajoin auton lämpimäksi motarilla, annoin kenkää ja kaikkea hauskaa, että ois päästöt kohdallaan, ja ne olikin. Sit ku pääsin Tampereelle, sammutin hetkeks, ja siitä lähdin ajamaan, niin putkesta työnti niin kovan sinisen savuverhon, että takanatulevia ei näkynyt peilistä. Kaasua kun paino, ni savu lisäänty. Sit asettu aika nopeeta. Seuraavan käynnistyksen jälkeen sama, ei heti käynnistyksessä, mutta heti risteyksestä lähtiessä. Sen jälkeen ei tullut enää savua koko iltana tai myöhemminkään. Tää tapahtu edellisenkin seisonnan jälkeen, mutta heti sen jälkeen, kun olin käynyt ennen leimalle menoa ottamassa päästömittauksen. Luulin, että hajos kone. Koitin lämmittää konetta, ja pidin vähän kierroksia katsastusaseman pihassa, mutta kovan pilven se silti koeajolenkillä päästi, mutta katsuri ei voinut hylätä, kun oli samalta päivältä päästömittaus. Laittoi korjauskehoituksen kuukauden sisään, sinistä savua, ympäristöhaitat ym. Oishan se hauska tohonkin syy tietää, luulin, ettei sitä tällä kertaa tapahtuis, ku ajelin sen verran paljon ennen leimalle menoa kuitenkin. Voi olla, että ois tullu sanomista, jos ois pöllyttäny katsastuksessa, kun rekisteriotteessa oli jo korjauskehotus.
     

Kerro tästä muillekin!