Caprice, kolmosella vai nelosella taajamassa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja caprice307, 30.4.2010.

  1. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Ikuisuuskysymys, käyttääkö (307+TH200-4r+perä 2.73/2.93?) D vai OD:tä taajama-ajossa 50 km/h nopeuksissa? OD:tä puoltaisi se, että kulku tuntuu mukavammalta matalemmilla kierroksilla, D:n käyttöä taas puoltaa se, että monet ovat sanoneet laatikon menevän ajan myötä rikki liian suuren (OD:n) vaihteen käyttämisen takia.
    Turbiinilukko ei ainakaan allekirjoittaneen autossa kytkeydy päälle noin matalassa nopeudessa, joten onko pelkkä nelosvaihde liian suuri ajaa viittäkymppiä?
    Ohjekirja neuvoo käyttämään OD:tä kaikissa normaaleissa ajotilanteissa, onko se kuitenkaan niin?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    20 v. takana ajoa samalla 307+th2004r paketilla. Viimevuonna pistin vasta lootan uusiksi. Ilmeisesti tiivisteet happanivat ikänsä vuoksi ja pakki katosi.

    Kaupungissa ajettu D:llä OD:n sijaan. Peräruuvi 2,93. OD:lla vaihtaa 3-4 vähän väliä kaupunkiajossa, joka kyllä rasittaa lootaa.
     
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Vaikka OD on hyvä palsta, ei OD:ta kannata käyttää aina.
    Varsinkaan jos on kova hinailemaan tai vetelemään.


    :odroll:
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse olen aina käyttänyt OD:tä th200 4R laatikolla ajettaessa. Samoin puoliso. Jos laatikko toimii oikein, niin se ei käytä liian suurta vaihdetta kuormitukseen nähden. Kärryn vetäminen yms. on tietysti erikseen.
     
  5. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    ite laitan vasta 80 jälkeen od päälle.eihän nuo jaksa mennäkkään kunnolla ennen sitä,ainaskaan 305/th700.tuo 307/th/200 kyllä jaksaa paremmin..välityksistä ei tietoa muutakun vakiot :odroll:
     
  6. Jasca

    Jasca 1st gear

    Jotku on perustellu D:n käyttöö taajamakurvailussa sillä, et moottorin kiertäessä hieman enemmän laatikossa on paremmat öljynpaineet ja siten voitelu toimis paremmin + luistoo ois vähemmän. Ite oon Deen kannattajii, OoDeet jätän tänne ja maantielle. :wink:
     
  7. C73

    C73 1st gear

    235/70-15 rengas, 2,7 välitys ja OD = 700 rpm 50 kmh vauhdissa. Tuntuu että voisi olla D mielekkäämpi. :D
     
  8. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Eikö nuo kierrokset ole turbiinilukko päällä?
     
  9. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    :odroll: Muistelenko väärin :odroll: vai lukiko aikoinaan oman-83 oldsin suomenkielisessä mänjyäälissä toiminta ohjeina : od päälle vasta 80km/h---> ? Tiedä sitten käytännössä :odroll: mutta että oikeen ohjeissa.....

    Kuitenkin suosin ihan ite tuota 3. vaihteista aluetta omassa käytössä.
    Mutta että kukin pykältää niinkuin parhaalta tuntuu tuossa äärimmäisen voimakkaassa ja kierrosherkässä 307 moottorissa.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olen huono matematiikassa, mutta kannattaa varmaan tehdä käytännössä jotain asian eteen jos nelonen ja turbiinilukko menee 50km/h ajonopeudessa päälle, etenkin silloin jos moottorissa on veto päällä :eek:
     
  11. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Eikös nelosen päällemeno oo aivan normaalia 50 km/h nopeudessa? Turbiinilukko ei kylläkään, kai, saisi mennä päälle.
    Oon huomannu, etttä paremmin auto vetää nelonen päällä 50 km/h vauhdissa, kuin nelonen ja turbiinilukko päällä 80 km/h vauhdissa. 80 km/h on aika tappavaa jurnuutusta, yleensä vauhti kohoaa sinne liki yhdeknsäänkymppiin.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Toki se nelonen päälle menee kevyellä kaasulla, mutta kyllä sen kuuluisi pudota aika nopeasti kolmoselle 50km/h vauhdissa kun vetoa vähänkään tulee lisää. Siis th200 4R.
     
  13. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Juuri kirjoitit, että olet -myös vaimosi- aina käyttänyt OD:tä ajellessasi. Olemme siis asiasta samaa mieltä. Kyllähän se aika nopeaan tipahtaa kolmoselle, jos esim. ylämäkeen ajelee.
     
  14. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    Mä laitan OD:n päälle 80:ssä ja vaihan deelle taajamaan tullessa risteykseen pysähtyessä tai vauhdin ollessa tarpeeks alhanen ettei nykäse. OD: annan olla pääl jos risteyksen jälkeen heti kiihytys 80kg/h. Ei oo viel loota hajonnu , tosin ei mitää tietoa öljyn kunnosta edellisen omistajan tiimoilta ( ostin äitienpäivälahjax jo itelleni autoon uudet automaattiöljyt).
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja kytkeehän ne laatikot eri tavalla vaihteet pakkovaihteilla ja isolla D:llä, mutta tässähän puhutaankin normiajosta.
    Tottakai rajummassa käytössä kannattaa hämmentää keppiä käsipelissä. Siis th200 4R.
     
  16. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    Mitä rajua ajoa, en oo saanu renkaita vinkasee mistään muusta autosta ku kaverin passatista ja sekin oli vahinko.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Minä olen aina ajanut OD:llä kun se laatikko on automaatti niin eiköhän se itse osaa vaihtaa oikean vaihteen päälle tilanteen mukaan. Vaunua ei 307 + TH-200r4 viitti vetää kun ei jaksa edes täälä tasaasella pohjanmaalla :mad: :mad: .

    Sitten pikkasen OD:ta ja 350 lukkolaatikosta :odroll:
    Vanis (Olds 350 bensa) TH-350 lukon olen pistänyt kytkimen taakse ja napsautan lukon päälle kohta 60km/h jälkeen myös vaunua vedettäessä. Laatikon lauhdutinputkessa on lämpömittari ja on valtava ero ajaa lukko päällä kuin luistattaa laatikkoa.
    Laatikko mallia 1980 ja 2009 avattiin ensimmäisen kerran kun kolmosen levyistä lähti pinnat 1.5-2010 http://www.netikka.net/mikko.miettinen3 ... index.html
     
  18. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Onhan siinä vääntöä kuitenkin yhtä paljon (jos annettuihin lukuihin on luottaminen), ellei enemmän, kuin 6.2 dieselissä. Molemmissa max. vääntö 2000 rpm kohdalla.

    6.2d:
    Horsepower / Torque (at start): 130 hp (97 kW) @ 3,600 rpm / 240 lb·ft (325 N·m) @ 2,000 rpm
    Horsepower / Torque (at final): 143 hp (107 kW) @ 3,600 rpm / 257 lb·ft (348 N·m) @ 2,000 rpm

    307:
    140 hp SAE net ( 104 kW ) @ 3200 rpm
    255 lbs-ft SAE net ( 346 Nm ) @ 2000 rpm

    Mikä tosta yhdistelmästä (307+TH200-4r) tekee huonon vaunun vetoon? Sekö, että se yhdistetään harvaan perävälitykseen?
     

Kerro tästä muillekin!