Mihin luokkaan dieselillä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja MaxDura, 30.3.2010.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän se on niin, että se mikä säännöissä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä. Nelivedot tulivat Suomessa katuautoihin sallituksi vasta pari vuotta sitten, sitä ennen ne olivat kiellettyjä. Joskus aikoinaan 60-luvulla USA:ssa mentiin nelivetojen kanssa jopa niin pitkälle, että jokaiselle pyörälle oli oma moottorinsa ja vaihteistonsa. Tämän ilmiön jälkeen NHRA kielsi nelivedon, eikä ole sitä vieläkään hyväksynyt.
     
  2. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Tästä oli messuilla jo kollegoidesi kanssa juttuakin - sinänsä erittäin ymmärrettävä pointti, mutta pitänee MaxDuran kanssa selvittää tuo palamattoman polttoaineen määrä tuon tasoisessa konstruktiossa ja palailla asiaan taas. Toistaiseksi "ongelmaksi" kun on lähinnä muodostunut kiisselisoosin riittämättömyys, eikä suinkaan siitä syystä että sillä huuhdeltaisiin pakokanavia.
     
  3. shmot

    shmot 1st gear

    Neliveto on sinänsä selvä jos yleissääntöjen kohta tarkoittaa, että neliveto on kielletty ellei sitä ryhmäsäännöissä sallita. Eihän tuo kuitenkaan yleisesti päde, että se mikä säännöissä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä. Onko etuveto kielletty kun siitä ei ole mainintaa muissa kuin pro modeissa? Siinäkin sanotaan, että etuvetoisen saa muuttaa takavetoiseksi, mutta etuvetoa ei kielletä. Onko takaveto sallittu kun sitä ei sanota säännöissä? Rahakkaammissa lajeissa näitä tulkintoja sitten selvitellään puolikautta erilaisissa oikeusasteissa.

    Sellaiset säännöt on hyvät missä on mainittu ne mitä pitää vähintään olla ja kielletään ne mitä ei saa olla. Esim näin kuten comppi-pyörissä:
    "Polttoaine muuten vapaa, mutta hydrazine ja propyleenioksidi kielletty"
     
  4. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Samiko se huuteloi? :D
    Kyllä se itseasiassa pätee. Voimansiirrosta on kerrottu pykälänsä komponenttien osalta, vetävällä päällä ei sinänsä ole merkitystä. Paitsi tietysti lajinomaisen tarkoituksenmukaisuuden kanssa.
    Kuten edellä. Lähtökohtaisesti sääntökirjaan kannattaa tutustua sillä silmällä, että sen tarkoitus on kertoa mitä mm. ajoneuvolta vaaditaan sen turvallisuuden kannalta ja mitä sallitaan luokkaansa soveliaan ajoneuvon tekemiseen, ei niin että millä opein kaikki kyseenalaistetaan tai voidaan kiertää. Paljon helpompaa näin, kaikille ne säännöt ovat kuitenkin samat. Toki tarpeen mukaan täytyy konkreettisiin epäkohtiin puuttua.
    Laiskahkoa populismia, muutamaa käännöskukkasta lukuunottamatta säännöt ovat melko selkeät kun lukee kaiken.
    Tulisi ihan jeeeeeesuksen paksu sääntöopas, kun kaikki mahdollinen kielletty täytyisi luetella, kuin mikäkin "älä laita kissaa mikroaaltouuniin" jenkkimanuaali. Paljon yksinkertaisempaa kertoa mitä saa ja mitä pitää tehdä.
     
  5. shmot

    shmot 1st gear

    Moro Rami :D Jos tekee jotakin sellaista mitä muut eivät ole tehneet ja sitä ei ole sääntöjen mukaan kielletty, niin voi hieman vituttaa jos vekotinta ei hyväksytä. Kysymys on kuitenkin aika isoista rahoista. Jos säännöt on epäselvät, niin niiden perusteella ei voi oikein hylätä ketään. Ei ole urheilijan vika jos säännöt on epäselvät tai jos on jotakin unohtunut pois säännöistä. Se pitää sitten korjata säätöihin seuraavaan kisaan tai vuoteen ja siihen asti se on sallittu. AMA säännöt on hyvin kirjoitettu. NHRA-sääntöjä ei löytynyt ilmaiseksi kuin sport compact. Niissä oli sallitut etu-, taka- tai kaikkipyörävetoiset määritelty erikseen joka ryhmässä.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onneks noi fyyran katsastusmiehet on aika joviaaleja heppuja, ei kannata epäröidä soittaa tulkinnanvarasista asioista.
     
  7. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Näinpä, jo pelkästään tietyt tekniset termit ovat tulkinnanvaraisia lukijan ymmärryksen mukaan, joten turataan tässäkin tapauksessa listaa kaikista epäselvistä/mietityttävistä aiheista ja nämä tullaan kysymään, niin viisastutaan.
    Kuten sanottua, niin epäkohtiin pitää puuttua. Tekniset yleissäännöt yleensä selventävät luokkakohtaisten sääntöjen lyhykäisesti esitetyt pointit.
    Joo, olen kääntänyt niitä suomeksi. Niissä on selitetty meidän pykäliä seikkaperäisemmin, että mitä kaikkea on sallittu tehdä. Jenkki on nääs tyhmempi :rotfl:
     
  8. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kyllähän toi tosiaan tuntuu aika vaikealta löytää tommoselle puolitosissaan tehtävälle laitteelle sopivaa luokkaa, dieselin ominaisuudet kun kuitenkin vaatii tiettyjä ahto/kaasu järjestelyjä toimiakseen kunnolla.
    Samaa ongelmaa näyttää olevan jenkeissä Banksinkin seiskoja kulkevalla putkirunko duramax S-10:llä, kilpaa ei saa vielä ajaa ainakaan NHRA:n kisoissa, mutta testilähtöjä voi ottaa.
    No, jatketaan silti projektia kun on aloitettu, ja koitetaan saada jotain järkevää aikaiseksi sääntöjen suhteen että uudellakin/erilaisella tekniikalla saisi ajaa edes jossain.
     
  9. gremlin

    gremlin Gearhead

    Meilla saa ainakin ajaa :wink:
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tee ihmeessä! Poikkeavuus on rikkaus, paitti seksuaalisuuntautumisessa.

    Kattelin tossa noita sun jo ajettuja

    Duramax Power 11.1/202/3345 kg 2008
    Duramax Power 11.3/206/3380 kg 2009

    niin jopa meikäläisen matikkapäällä panee miettimään että saattaa
    tulla kade monelle bensaresullekin jos tommosen junttaa johonkin
    normipainoseen katiskaan eikä tommoseen höyryveturiin?
    Herranjumala sentäs.
     
  11. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Tämä kesä mennään vielä tolla rotiskolla. Pientä päivitystä on tulossa tekniikkaan ja alustaan, uusi vaihteisto, slicksit sekä hieman kevennystä.
    Tavoitteena on 10.5 tai paree, mutta saa nyt nähdä.
     
  12. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Tullaan sitten ainakin teille ajamaan jos vielä 2011 kisoja on :D
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Nii, sehan ei oo lainkaan varmaa.
    Kiitos taman ihanan EUvostoliiton mihin ollaan kaikki riemurinnoin liitytty :wc:
     
  14. SRV

    SRV 1st gear

    Äijä lihonnu 35kg 2008-2009.. :poff:
     
  15. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Tais auto lihoa sen verran isompien turbojen ja remmiahtimen ansiosta.
    :rotfl:
     
  16. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Jatketaan vuoden tauon jälkeen tätäkin.
    Muutamaan threadiin Overdrivella laitoinkin jo kuvat projektista, mutta koska tämä ketju lähinnä käsittelee tätä projektia, laitetaan tännekin.
    Runko on Branderin käsialaa, samaten floaterperä, loput on tehty/tehdään omin voimin.
    Kori ja runko alkaa olemaan aika valmis, mutta varjojen puuttumisen ja viimetingassa saadun wheeliebar-kitin myötä rungon peräosa on vielä muokkausta vaille.
    ACS:n jälkeen alkaa tekniikan rakennus, moottori ja vaihteisto on jo sovitettu, mutta uuden moottorin ja sähköjen tekeminen vie aikansa.
    Tavoitteena on silti päästä loppukaudesta testaamaan ja ajamaan lisenssiä SPET:iin.

    Tekniikaksi tulee duramax, tuplaturbot ja aika paljon kaasua, vaihteisto liekkipikapista tuttu 47RE entisestään vahvistettuna. Laatikko toimi viime vuonna niin hyvin että en halunnut alkaa vaihtamaan vaihteistotyyppiä. Lisäksi turbiini on suotava tommosessa dieselissä että saa kuormaa viivalle. Mutta jos ongelmia alkaa tulemaan, pitää sitten miettiä Lencoon tai muuhun vastaavaan siirtymistä.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onpas hieno! Tsempipä vaan rakenteluihinn, hienoo olis nähdä toi tänä kesänä radalla!
     
  18. Fireball

    Fireball Gearhead

    Pitänee käärästä marsuteipillä alaleuka pakettiin ettei se tipu sit kun tolla eka täyskaasulähtö otetaan. Jos pannu puskee lähellekään sitä mitä entinen niin eipä tarvi fakiiri olla kun tota aikaa-painoa kattoo että miten mennään parituhatta kiloo keveemmällä.

    Toki monta hommaa pitää saaha kohilleen ennen sitä mutta tää on kyllä paha poika. Hienoo työtä herrat!
     
  19. JariV

    JariV 2nd gear

    Onks SPET jarruluokka? Ei kai?

    Mitäs tossa motissa pitäs suunnilleen olla ryyniä sit? 1500+hp, 2500-3000Nm?

    Tuleeks neliveto? Jossei ni miksei?
     
  20. jukka63

    jukka63 1st gear

    Vaikka olen Moparmies henkeen ja vereen :rotfl: Täytyy antaa tunnustusta chevy miehelle,HIENO.Näyttelyssähän ton näkee :D
     

Kerro tästä muillekin!