tehostaja pois pelistä isommilla kierroksilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja jontsa, 20.5.2010.

  1. jontsa

    jontsa Gearhead

    Onko kenellekään muulle tullut vastaan seuraavaa: tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla tehostaja toimii ongelmitta mutta kun vähän reippaammin painaa kaasua niin tehostaja katoaa ja alkaa toimia taas kun kaasua vähentää.

    Auto on -87 caprice. Hihnoja sitä kaikki ja itsekin ekana epäilee mutta hihnat ovat uudet, oikeaa kokoa ja on kiristetty jo useampaan otteeseen. Voiko pumppu olla hajoamassa vai mikä?
     
  2. mando

    mando 3rd gear

    onko tehostajassa ööliä ja milloin vaihdettu?
     
  3. jontsa

    jontsa Gearhead

    Öljyä on. Ei tietoa milloin on viimeksi vaihdettu.
     
  4. jontsa

    jontsa Gearhead

    Ei kenelläkään ole vinkkiä mitä kannattaa seuraavaksi tarkistaa/kokeilla vai joudunko repimään pumpun irti autosta?
     
  5. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Voithan myydä auton ja kertoa että siinä on edistyksellinen muuttuva ohjaustehostus! Japanilaisautoissahan oli joskus niin, että lähellä tyhjäkäyntiä tehostus oli voimakkaimmillaan, koska niillä kierroksillahan sitä parkkipaikoilla liikutaan.
     
  6. jontsa

    jontsa Gearhead

    Samaa itsekin vitsailin mutta onhan tuo aika paha jos vaikka lähtee reippaammalla kaasulla kääntymään risteyksessä eikä auto oikenekaan niin nopeasti.
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Kyl toi pumppuvialle vahvasti tuntuu.Vähän tuntuu kavitointivialta mutta tossa pumpussa ei taida olla suodatinta mikä tukkeentuis.Magneetteja olen niitten sisältä kyl löytäny.Oli yks subbe jossa oli huono pumppu ja se oli vekkuli kun tuli kurviin ja paino jarrua niin ohjaustehostin kuoli kun siinä oli hydroboost jarrutehostin.
     
  8. jontsa

    jontsa Gearhead

    Tässä on jarrutehostin ihan alipaineella eli ei hydraboostia. Onko mitään vinkkejä millä pystyisi varmistamaan onko vika pumpussa? Joko irroittamalla tai vielä kun on autossa kiinni. Toista pumppua ei ole tähän hätään millä voisi testata ellei sitten jostain löydy halvalla tai lainaksi.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    No, painemittarilla vois teoriassa testata.Sit tietysti voi olla paineventtiilin jousi poikki mut se pitäis olla kokoajan kuollu.Sen voi tsekata kun ottaa paineletkun irti ja sit sen nipan irti mihin se letku tulee.Sen alta löytyy kara ja sen alta se jousi.Noista katkeilee akselit joskus mut sama juttu et se on aina ollu kuollu kokonaan.Testaa piruuttas vetää hihnapyörää ulommas pumpusta.Ehjässä ei pitäis päittäisvälystä pahemmin olla.Sit tietysti paluuletku jos on tukkonen mut jotenkin en usko siihenkään.
     
  10. jontsa

    jontsa Gearhead

    En ole vielä ehtinyt purkamaan pumppua mutta aiheeseen liittyen pari kysymystä lisää.

    Tehostajan paineletkun välissä on T-pala jossa ilmeisesti joku anturi tai kytkin. Liittimestä lähtee vihreä ja valko-vihreä johto joista valko-vihreä päättyy toiseen liittimeen konehuoneessa joka ei ole tällä hetkellä kytkettynä mihinkään. Vihreän johdon toinen pää on vielä hakusessa. Mitä varten tuo anturi/kytkin on tuolla alunperin ollut?

    Putkia ihmetellessä huomasin että molemmissa paine- ja paluuputkissa on jyrkkiä taitoksia jotka voi kuristaa öljyn liikkumista. Voisiko tämä aiheuttaa sen että pienillä kierroksilla tehostaja toimii mutta isoilla tökkii?
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Taitokset ei ole hyvästä mutta, voipi olla se hihnakin syypää, vanha kiillottunut hihna voi kierroksilla luistella täysin äänettä,
    aina joskus joku valittaa kun esmes. kierroksilla ei lataa,
    oon tuota vanhan remmin kiillottumista tarjonnut ja yleensä on tullut suurinpiirtein haistattelua vastaukseksi ja hihna se loppuviimeks on kumminkin useimmiten ollut. :lol:
     
  12. jontsa

    jontsa Gearhead

    Molemmat hihnat ovat uusia kuten sanottu. Tuossahan kiertää oma hihna sekä ilmastoinnin hihna ja on yritetty kiristää jo moneen otteeseen. Voihan se luistaa mutta hihnan iästä tuskin on kyse.
     
  13. jontsa

    jontsa Gearhead

    Jonkinsortin edistystä. Tarkistin vielä kertaalleen öljyn määrän säiliössä ja öljyä olikin hieman liikaa. Otin öljyä pois sen verran että raja jäi muutaman millin Full cold viivan alapuolelle kun kone oli kylmä ja tilanne parani ainakin hieman. Yhä mutkasta lähdettäessä tuntee pientä jumitusta kääntäessä mutta ehdottomasti parempi nyt :) Tarvii vielä jossain vaiheessa kokeilla tuo öljyjen vaihto.
     

Kerro tästä muillekin!