BBM männät sekaisin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mikkis, 8.6.2010.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    uusia renkaita laitellessa rupesin ihmettelemään mikä mäntä olisi mistäkin reiästä alunperin. huomasin että kaikki männät on laitettu samoin päin kankiin nähden.
    eli jos laitan männät paikoilleen nuolen/F-merkin mukaan niin parillisten kankien öljyreikä sojoittaa suoraan öljypohjaan eikä parittomiin mäntiin.

    helpointa olis varmaan laittaa ne männät kankien mukaan paikoilleen. silloin vaan on puolet männistä väärin päin.

    männäthän on vanhoja ja ajettuja.


    ja sitten prkl!!!! ARP:n kangenpulteista yksi antautui jo paikoilleen laitettaessa, narahti kerran jonka seurauksena lähti kierre.
    mistäs löytäis yhden kipaleen noita pultteja?
    mahtaako partsista saada yksittäin?
     
  2. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Partsista et varmastikaan saa yksittäin, mutta RP saattas hyvinkin myydä.
     
  3. martiar

    martiar 1st gear

    Jos kone on ollut esim. "stock" käytössä niin kankia voi hyvinkin olla väärinperin koska mäntiä on käytetty väärinperin ...
    Älä käytä vanhoja kk-pultteja !!!!
    Jos joku on antautunut niin "tunnit" täysi ...
    Konetta voi olla pyöritetty lievästi "ylikierroksilla" ... (mäntäpaino iso) ...
    Osta suoraan uudet ... kaikki !!!!
    Pultit on heikoin lenkki moparin alakerrassa !!!

    AM-Racing
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tais olla uudet noi pultit...
    En siihen öljyreikään tuijottais lainkaan, useimmissa tän päivän kiertokangissa sitä ei lainkaan edes ole. Sen sijaan kiertokangen reunan viiste on oleellinen, isompi viiste tulee ulkokaulalle ja pienempi toista kiertokankea vasten. Toi ei mun korvaan vaikuta niin hyvältä idealta, että laittais osan männistä "oikein päin" ja osan väärin. Ei se nyt välttämättä maailmaa kaada, mut kun tappi ei oo keskeinen niin silloin muuttuu pikkasen toi kampuran näkemä sylinteririvien välinen kulma.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    uudet pultit noi oli...

    sitä mä kans meinasin että mäntien pitää olla oikein, just tosta reiän keskellä olematomuudesta johtuen.

    pitää noi viisteet tsekata ja laittaa sen mukaan paikoilleen.
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jos ei uudet pultit kestä momenttiin vetämistä on niissä silloin joku vika. Reklamaatioa ostopaikkaan, jos siellä sais sovittua jotain. Yleensähän viri osisilla ei ole takuuta ym plaa plaa lukee jo ostessa, mutta tuohan on jo selvä valmistus virhe.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vai kertoiskohan toi "narahti kerran" siitä, et olis ollu joku epäpuhtaus ja mutu leikkas kii jolloin se kierre lähtee kyllä? US Partsistahan noi oli alunperin peräsin, mut ostosta on kyllä jokunen vuos.
     
  8. martiar

    martiar 1st gear

    Mäntien asennuksella kikkailtiin juuri noitten männäntappien siainnin takia ... (syyt on ihan muu kuin mitä alakerta näkee .... alaketa näkee noin asteen muutoksen)
    Mutta katumoottorissa noilla ei ole mitään merkitystä kun ei ajeta kelloa vastaan ...
    (Enempää en avaa syytä miksi näin tehdään ...)
    Kiertokankien asento on nimenomaan juuri noin kuin oli selitetty ...
    Itse en luottaisi koko sarjaan jos jokin pettää jo momenttiin vedettäessä ....
    Jos haluat varmistua niin mittaa kiristysvenymä ja varmistat ettei mennä pultin myötörajalle asti.

    AM-Racing
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eihän toi mikään kauheen suuri salaisuus oo toi mäntien kääntö, lukee ainakin mopsin moottoriraamatussa.
     
  10. martiar

    martiar 1st gear

    Ei se salaisuus ole että joko käännetään toisen puolen männät tai kaikki männät tai jätetään kääntämättä... mutta se todellinen syy ei olekkaan niin yksiselitteinen ...

    Ei missään nimessä ole väärin laittaa männät niin perin kuin aikoinaan ne on suuniteltu toimivan .... vauhdissakaan ei ole mitään olennaista eroa ...

    AM-Racing
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mitä rasvaa käytit kiristyksessä? Onko momenttiavain kalibroitu koska viimeksi? Tai hommaa pultin venymämittari edes lainaan jostain kun vedät veivinpultteja kiinni, silloin voit unohtaa noi kaksi ekaa kysymystä.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    tuo yksi siis narahti siinä kun vedin niitä pultteja paikoilleen, kiristin mutteria ja naputtelin alumiinivasaralla samaan aikaan.
    kanget mäntineen oli nätisti pöydällä rivissä ja meinasin ensin laittaa noi pultit paikoilleen jonka jälkeen sitten kampura koloonsa.

    momenttia oli varmaan joku 20nm...
    valmistusvikaa siinä yhdessä tai joku roska pääsi kierteen väliin sopivasti.

    kysymyshän oli nyt noista männistä ja paikasta mistä voisi yhden pultin ja mutterin ostaa.
     

Kerro tästä muillekin!