suomalais-kiinalainen brittisportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mga-tomi, 7.11.2009.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Jos tätä saa kerran arvostella niin samaa arvostelisin kuin näköjään muutkin täällä eli tuulilasi leveämmäksi ja vähintään samaan kulmaan kuin selkänojatkin. Peilit voisi siirtää lasin reunaan niin ovi olisi kliinimpi.
    Takapää näyttää ihan hyvältä noin mutta etuvalot ei. Lokasuojan kärkiä voisi viedä taaksepäin ja maskinkohtaa eteenpäin ja maskia leventää tai ainakin kääntää ylösalaisin. Keula saisi olla ylhäältä katsottuna pyöreämpi ettei se näytä takapäältä ja lamput nurkkiin koska ne on nurkissa takanakin. Ei sen tarvitse miellyttää kaikkia mutta se helpottaa jos edes 50% ihmisistä hyväksyy ulkonäön. Loput tottuu siihen.
    Voisiko joku täällä Photoshopata tuosta tyylikkäämmän?

    - Jani -

    Pahimmat kilpailijat:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. bbford

    bbford Gearhead

    Alempi noista "haastajista" on todella hieno! :eek: :D
     
  3. xp

    xp Gearhead

  4. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

  5. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Nyt se on Suomessa! Ensimmäinen Norster 600R on pörrännyt hetken aikaa Helsingin katukuvassa ja vastaanotto on ollut suorastaan häkellyttävän innostava! "Auto" näyttää luonnossa paljon paremmalta kuin ensimmäisissä kuvissa ja herättää positiivista huomiota kaikkialla missä sillä ajeleekin. COC-hyväksyntäkin on pulkassa, joten rekisteröinti kaikkialle Eurooppaan onnistuu heittämällä.

    Hintakin on saatu sorvattua eli se on 9990e + toimituskulut 600e (mopoautotkin maksavat enemmän ja niillä ei saa ajaa moottoritiellä...). Tällä pääsee n. 95 km/h tukka / kalju hulmuten...

    [​IMG]

    Ko. kuva on otettu Ruskeasuon TB:llä Helsingissä.

    23.-25.7. suihkaisen Norsterilla Imatran muistoajoihin, joten kulkupeli näkyy Imatran katukuvassa viikonlopun aikana siellä täällä. Luultavimmin Imatrankoskentien paikkeilla kisapäivinä (la sataa, joten en tiedä, vienkö sen silloin näytille).

    Jos joku nyt välttämättä haluaa nähdä Norsterin luonnossa viikonlopun aikana Imatralla, niin kilauta 041-7706088, niin kerron sijainnin. Sama numero hoitaa myös innostuneiden tilaukset eteenpäin tai maililla keco (ät) mbnet.fi (Imatran viikonlopun jälkeen...). Toimitusaika tällä hetkellä n. 10 viikkoa tilauksesta.

    Tuolta Norsterin esite:

    http://www.elisanet.fi/tomi.lundell/

    Elokuussa Norsteri on nähtävissä Historic Grand Racen pressipäällikön kulkimena eli löytyy kisojen aikaan 21.-22.8. Ahveniston moottoriradan portilta, Poltinahontie 47. Mahdollisuuksien mukaan sillä käydään myös harrasteparkissa esittäytymässä ja luultavimmin päivittäisissä paraatiajoissakin se on mukana.

    http://www.historicrace.fi/HGR10/HGR10.html

    Testasin muuten eilen vehkeen katu-uskottavuutta "Tikkurilan munkilla" verestäen vanhoja muistoja karvarallista... :D

    Tuuninki-kerma Ruskeasannan shellillä otti Norsterin heti omakseen: ylös nousevat "Lambo-ovet" ja sähköllä nouseva moottoritilan luukku toivat "sedälle" respektiä.... :rotfl:

    Summa summarum: Pirun hauskaa oli olla liikenteessä ja varoitus: tämä "avoauto" ei sovi ujoille - suosittelen tummia aurinkolaseja lämpimästi!
     
  6. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Jees!

    Ai helvetti, mutta onhan mielenkiintoinen peli!

    Aivan asiallinen!

    Mahtavaa, että löytyy tämmöistä innovatiivisuutta.
     
  7. JuhaP

    JuhaP Gearhead

    Perhana, tuohan on aika viileä laite. Vielä Minilite vanteet alle...
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Ai että sinne HGR:n harrasteparkkiin minne saa ajaa vain vähintään 25 vuotta vanhoilla autoilla ilman mitään poikkeuksia? Eikös tämä ole ihan uusi auto? Jos tehdään ehdoton sääntö, miksei se sitten ole ehdoton vaan se koskee vain joitain ja joitain ei. Ihmetellyt aiemminkin... Ei ole vaikuttanut aiemminkaan vaikka olisi ollut ainoa Suomessa tai harvinainen koko Euroopassa tai muuta asiaan kuulemma liittymätöntä.

    Tuo tuulilasin asento on edelleenkin liian pysty, se häiritsee tämän auton ulkonäössä aika paljon.
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    muutama mielipide:

    keula jotenkin liian jyhkeä, aivan väärän tyyppisen vanteet muuhun ulkonäköön suhteutettuna, tuulilasi liian pystyssä, ovien avaussysteemi ihan pöllö, toki on hyvä ahtaassa välissä, mutta näyttää ihan dorkalta.
    Auton peräpää paljon onnistuneempi kuin keula.
     
  10. markos

    markos Gearhead

    [​IMG]
    Samaa näköä.. :rotfl:
    Eipä sillä, itteltä saattais jäädä puheiden tasolle...
    Jos hinta on kohtuullinen niin varmasti ostajia löytyy (ainakin jonkun verran)
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Muuten ok, mutta tuo tuulilasi... :wc:
     
  12. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Optio moottorina vois olla chevyn pikkukasi vaikka sitten vaan off road käyttöön. :lol:
     
  13. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Pysty tuulilasi

    Tästä tuulilasin kallistuksesta. Ajattelin kommentoida, kun olen projektin ”syyllinen”. En ole itse muotoilija, eli juttuni ei ole omaa ajattelua, vaan lainaa ammattilaisilta. Tämän palstan lukijat hyvin tietävät, että esim. T-Fordin jäähdytin, valot ja tuulilasi ovat kaikki pystyssä. 32-Fordissa syylari, valot ja tuulilasi ovat kallistuneet hieman. Ja kallistusta tulee lisää myöhemmissä malleissa. Aivan uusissa 2010-luvun autoissa tuulilasi on melkein vaakatasossa, mutta myös ajovalot ovat venyneet pitkin konepeltiä ja lähestyvät tuulilasin alareunaa. Automuotoilussa maski, valot ja tuulilasi pitäisi kuulemma olla samassa suhteessa toisiinsa nähden. Siis nyrkkisääntönä, ei tietenkään ehdottomasti. Poikkeuksia löytyy.

    Näin ollen jos Norsterin tuulilasia kallistaisi, pitäisi säännön mukaan ajovalojenkin olla hieman kallellaan taakse, ja mielellään myös keulan ilmanottoaukon. Jos katsoo Austin Healey Sprite Frogeye’ta, niin siinä tuulilasi on enemmän kallellaan, mutta vastaavasti myös maski on selvästi kallellaan taaksepäin ja ajovalojen kuupat ovat pitemmät. Frogeye’ssä on moottori edessä ja keula pitempi. Norsterissa on keskimoottori ja lyhyt keula. Siksi Norsterin muotoilija on pistänyt maskin, ajovalot ja tuulilasin pystyyn. Kerroin hänelle OD:n palstalla puoli vuotta sitten esiin tulleista kommenteista koskien tuulilasia. Muotoilija ei ollut aivan ehdoton kannassaan, vaan olisi ehkä ollut valmis kallistamaan tuulilasia, jos kerran ”kansa vaatii”. Sain kuitenkin toiselta automuotoilijalta palautetta, että tuulilasia ei saisi missään nimessä kallistaa. Muotoilu menee aivan pilalle. Hän ei ollut siis se auton oikea muotoilija, vaan ihan projektin ulkopuolinen henkilö. Pitkän harkinnan jälkeen päätin pitäytyä alkuperäisessä.

    Kuten sanoin itselläni ei ole muotoilijan taitoja, mutta olen ollut työtehtävissä, joihin on kuulunut muotoilun, mainonnan, tuotekehityksen ja muun ns. luovan työn johtamista. Sen verran olen oppinut, että luovan työn ammattilaisten töitä ei yleensä kannata mennä sorkkimaan ja itse ”parantelemaan”. Jos esim. mainos pyrkii miellyttämään kaikkia ja varoo ärsyttämästä ketään, niin lopputulos on ”munaton” eikä hetkauta ketään. Sama juttu taiteessa ja muotoilussa.

    Asiasta toiseen Jouni Airaksinen soitti just ja pyysi kertomaan palstalla, että Norster on nähtävillä Imatran muistoajojen varikolla.
     
  14. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Tuo pysty tuulilasi saa vekottimen näyttämään leikkikalulta, ei autolta. Ihan sama mitä muotoilijat sanoo, kyllä tota pitäisi kallistaa enemmän taaksepäin.

    Onhan muotoilijoiden toimesta markkinoilla ollut mm.

    [​IMG]

    ja

    [​IMG]

    Konsepti sinänsä on hieno.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Re: Pysty tuulilasi

    No, muotoilijat voivat olla mitä mieltä lystäävät, mutta mahdollisena ostajana olen sitä mieltä, että tuo tuulilasi on paha muotoilullinen moka. 80-luvun autojen muotoilijat eivät ilmeisesti tietäneet sitä, että tuulilasin, lamppujen ja maskin pitää olla samassa kulmassa. :eek:

    Tuulilasi voi olla pystyssä ainoastaan rodissa ja jeepissä. Urheiluautossa sen pitää olla "urheilullisesti" vinossa. Esim. AC-Cobrassa on maski ja lamput pystyssä ja lasi vinossa.

    Muuten auto on luokassaan, nykynormit huomioon ottaen suorastaan hieno.
     
  16. Tuulilasi on liian pysty ,ja nimenomaan täysin sopimattoman näköinen tuohon koriin ,muutenhan auto näyttää veikeältä ja miksei tuolla voisi kurvailla ihan mielikseen vaikka suorituskykyä tuosta on turha haikailla , tietysti kaiken voi virittää :rotfl:

    JOS tuollaiseen olis ylimääräiset rahat ja tulis ostettua , rälläköisin heti tuon lasinkehyksen irti ja kiinnittäisin sen eri asentoon/ korvaisin kokonaan uudella.(ja laittaisin sen hayabusan koneen)

    Näähän on makuasioita...

    Hienoa kuitenkin että tälläistä joku tänä päivänä saa vielä väännettyä ihan liikenteeseen saakka!
     
  17. laakkius

    laakkius Gearhead

    http://mg4sale.free.fr/Lea%20dans%20la%20MG3.jpg

    niinkuin tästäkin brittiautosta näkee niin vaikka lamput ja maski on pystyssä, niin ei se tuulilasi ole pystyssä! Suunnittelija on kyllä ollu pihalla kuin tamppoonin naru, mitä tulee auton muotoiluun... :rotfl:
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tossa kun olis enempi vaikka 356 porchen piirteitä.....
     
  19. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Alkuperäisessä AC Cobrassa tuulilasi on aika pysty. Ks. linkki alla. Kisamalleissa, Shelbyissä ja replicoissa on enemmän kallellaan oleva lasi. Mutta oli miten oli, voihan sitä kokeilla, miten hieman enemmään kallellaan oleva lasi vaikuttaa Norsterin ulkonäköön. Olen ollut jostain lukevinani, että asiakaspalautteen kuuntelemisella ja firman menestymisellä voisi olla jotain yhteistä.... :wink:

    http://www.the-blueprints.com/blueprint ... _289_1963/
     
  20. turboman1

    turboman1 3rd gear

    No niin, Imatran muistoajokeikka tuli heitettyä hymy huulessa!

    Tuolta kuvia:
    http://kuvablogi.com/blog/5803/12/

    Viikonlopun aikana tuli kuutisensataa kilometriä ajoa ja pelkästään positiivista palautetta Norsterista. Uutisvuoksi -lehtikin halusi oitis tehdä jutun kulkimesta, sillä sen verran erikoinen se on heidänkin mielestään.

    Moottoripyöräkansa oli ihastuksissaan ja väki kaupungilla hymyili aina, kun ajeli ohitse.

    Olisiko niin, että moottoripyöräharrastajat ovat jotenkin suvaitsevampia, kuin normaali autoharrastaja? Ainakin se yleisö, joka Imatralla "autoon" tutustui, oli vilpittömän ihastuksissaan tästä ihmeotuksesta. Tätä vehjettähän ei ole tarkoitettu liian vakaville ihmisille, vaan niille ketkä nauttivat kesästä ja elämästä hymy huulilla!

    Kuutostiellä mennessä vanhalla Harrikallakin lasketellut kaveri nosti peukkua pystyyn meikäläisen ohittaessaan ja vähän ajan kuluttua ohittavan auton kuski avasi apukuskin puolen ikkunan ja kyseli vauhdissa että mikä tuo... :D . Matkanopeuksiakin tuli testattua ja huiput olivat 100 km:n luokkaa. Mukava matkavauhti on tuollainen 85 km/h, jolloin ei vielä lippis lähde päästä...

    ATA:lle voisi taas heittää sen viime vuonnakin pureskellun asian, että Historic Grand Racen pressipäällikkö voi kyllä ajaa sinne harrasteparkkiin vaikka puimurilla... :eek: ...on nääs sen verran natsoja, että itselleen voi tehdä poikkeuksen tuosta ikärajasta ja viikonlopun aikana tulee varmaan kymmenen kilometriä kävelyä Ahvenistolla, joten helpotan hiukan omia jalkojani ja Norsterinkin näkee silloin paremmin.

    By the way - kolmas vai neljäs GTO on sitten ilmestynyt Suomeen ja odottaa vaan noutoa kotiin kaverilleni. Siitä ehkä myöhemmin lisää, jos omistaja ei ala ujostelemaan...

    Ja jos Norsteri alkoi kiihottamaan, niin tilauksia vastaanotetaan osoitteessa: keco(ät)mbnet.fi. No money - no bullshit... :wink: ja pelihän on nähtävissä Historic Grand Race:n pressitoimistolla 21.-22.8.2010, Poltinahontie 47, Hämeenlinna. Vakavasti otettavat ostajaehdokkaat lataavat 2000 euroa lompakkoon varausmaksuksi tilaukselle, jotta tiedetään, että pelkästään tuuli ei heiluttele huulia. Tiliotekin, jossa saldoa riittävästi, käy todisteeksi vakavaraisuudesta... :rotfl: Kun ko. finanssipuoli on kunnossa, niin pieni koeajolenkki kyllä heltiää meikäläiseltä ja puhelimella voipi soitella 041-7706088 (paitsi harrasteparaatin aikana, jolloin olen kuuluttamossa).

    Itse asiassa upein koeajo tapahtuu paraatien aikana, jolloin pääsee kiertämään rataa Norsterilla. Tilaisuuksia on vain 2 kpl, joten varaa koeajosi ajoissa, jos olet vakavissasi (ks. edellä...). Toimitusaika n. 10 viikkoa tilauksesta, joten jos on nopea päättäjä, niin pääsee leikkimään vielä ennen lumia... 8)
     

Kerro tästä muillekin!