4L80E Laatikon parantelua?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jpirtu, 6.7.2010.

  1. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    Kun nyt kävi niin, että meni tuo vanin laatikko sanomaan sopimuksen irti. Tarkemmin sanottuna laatikon kuoresta lohkesivat spoorit ja jotain muuta meni silpuksi samalla.

    Kun pieni moottorin piristysruiskekkin vois olla ajankohtainen, mutta jos se ei kestä edes vakiovääntöjä, niin tuli mieleen että onko jotain mitä kannattaa parannella tai vahvistella tulevaisuutta ajatellen? Itsellä ei ole mitään hajua automaattilaatikon sielunelämästä, joten jos täältä sais hieman vinkkejä mitä samalla kannattaisi tehdä??

    Kiitoksia!
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Otat yhteyttä johonkin tunnettuun laatikonkorjaajaan, tai laitat tänne kyselyn et mis on noit laatikoit korjauttaneet ja millä menestyksellä.

    Osia saa tilattua tuolta

    tai Suomessa esim. Racers Place Keravalla auttaa mielellään.
     
  3. Panze

    Panze 3rd gear

    Toi aski on GM,n vahvin aski. Pitäis kestää ilman vahvistuksia helposti 500hv Faktahan on myös se ettei mikään ole ikuista,varsinkin kun kyseessä on melko raskas auto.
    Tällä palstallakin kirjoittelee jokunen kaveri joka noita askeja korjailee.

    Lastu autoon tuolta www.dtech.fi
     
  4. lt50

    lt50 2nd gear

    Omalla kohdalla laatikko korjattiin muutama kuukausi sitten ja laitettiin samalla kovemmat sisuskalut mukaan. Luisto väheni aiempaan verrattuna paljon ja toiminta on normaalisti pehmeämpää. Ainoastaan WOT tilanteessa kun pidempään kerätään vauhtia niin vaihdot ovat aika rajuja, jos ristikot on vanhat ja kuluneet niin kannattaa sijoittaa sinne samalla. Enkä oikein usko että näiden koneiden teho tuon laatikon tappaa, lähinnä ikä, vääntö ja kilometrit, omassa 180 tm kun noutaja tuli. Noihin löytyy kyllä uudistettua ja vahvempaa, oiskos tuo ollut kolmosen mäntää, jolla vähennetään kuluneiden osien aiheuttamaa paineiden nousua ja samalla annetaan lisää aikaa laatikolle ilman sen purkua. Omalla kohdalla kun mietin josko sen ostais, niin tuo miettiminen satasen osan suhteen maksoi pikkiriikkisen enemmän. Mutta nyt kaikki on uutta ja kestävämpää...seuraavaksi saa käydä ristikoiden kimppuun. Ja oma hylsy on lastutettu, enkä vaihtais vakioksi :D
     
  5. Komentaja

    Komentaja 1st gear

    oma vessa kans lastuttetiin Panzella ja rupes höpöttään eri malliin... suosittelen... :wink:
     
  6. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä! Kuorikin on löytyny ja uudet orggis sisuskalut oottamassa pääsyä laatikkoon. Korjaaja on kylllä, mutta hovimekaanikko on sitä mieltä että aivan turhaa semmoinen vahvistaminen :D
     
  7. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    Terve

    Laatikkoremppa on tehty ja kaikki osat vaihdettiin uusiin paitsi laatikon kuori joka löytyi käytettynä.. Kesti 2 viikkoa ja nyt on taas laatikko rikki. oireet on samat, pykältää suoraan ykköseltä kolmoselle ja muutenkin sekoilee, joten ettei olis taas laatikon kuoresta ne pykälät korkannut?!

    Nyt alkaa ihmetyttään mistä tämä vois johtua?? melkein 3 vuotta ajelin ilman mitään ongelmia. Kaasujalka ei ole ollut normaalia raskaampi.

    Aukihan tuon joutuu taas ottaan niin näkee mitä se on syöny, mutta kun korjauksiin aletaan niin mielelläni laittaisin jotain vahvistettua palikkaa tilalle. Onko mitään tietoa valmistajista/ostopaikoista?
     
  8. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    Ja kun hain auton korjaamolta aikaisemmin, laatikko vaihtoi kakkosen sisään sillai että ei luistanut ollenkaan, eli nykäs kunnolla kun meni kakkonen silmään. Kolmoselle se sen sijaan vaihtoi tavallista hitaammin ja luistatti normaalia enemmän vaihdon aikaan. Pikkuhiljaa kakkoselle vaihto alkoi tapahtua niinkun ennenkin, eli sulavammin, mutta kolmonen meni silti hitaasti. Ajattelin että laatikko opettelee hieman, mutta onko homma mahollisesti niin että siinä oli jotain häikkää jo valmiiksi?

    Vielä kysymys kuinka laatikko käyttäytyy jos siellä on liikaa öljyä?
     
  9. kassinen

    kassinen 1st gear

    ja turbiini oli ollu tarkastettavana?
     
  10. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    Siitä taas en tiedä, luulisi että se olisi siinä sivussa katsottu kun ammattimies sen laittoi. mut voisiko siinä sitten olla jotain häikkää vai mitä ajat takaa?
     
  11. Panze

    Panze 3rd gear

    Ammattimieshän kyllä korjaa virheensä :)
     
  12. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    Lähinnä olisi nyt mukava tietää mistä hajoaminen johtuu. turbiini ei kuulemma tarvinnut vaihtoa..
     
  13. peet70

    peet70 3rd gear

    laatikko ?? ääntää

    Auto on v.2000 chevy van aj.334000.Autosta kuuluu ns.ulina/vislaus tietyillä nopeus alueilla.Kovimmillaan n.75-85 nopeudessa.Laatikko toimii muuten aivan normaalisti.Ei taida parantua pelkällä öljyn vaihdolla.Oliskohan jossain räjäytys kuvaa moisesta laatikosta niin vois ihmetellä mistä moinen mekkala johtuu.
     
  14. amaz

    amaz 2nd gear

    Ainakin vanhemmissa 4L80E:ssä tuppaa alumiiniset männät halkeamaan, saattaa toimia lyhyen matkan OK kunnes rupeaa temppuilemaan. Tulikohan askin korjauksen yhteydessä männät tarkastettua/vaihdettua? Eikä korjauksen yhteydessä tulisi käyttää muita kuin pellistä prässättyjä mäntiä.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä niitä alumiinimäntiä voi käyttää, kunhan ensiksi se vika joka niitä rikkoo korjataan. Jos laitetaan peltimäntä eikä öölinpainevikaa poisteta käy tolleen!
    [​IMG]
     
  16. Gerball

    Gerball Gearhead

    Hieman aiheen sivusta, mut mitäs eroa 4L80E ja 4L85E laatikoilla?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    xx85-e toosassa on pikkasen vahvemmat planeetat vissiin sen takia kun se joutu turamaxin taakse.
     
  18. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    [​IMG]

    Tuollain oli mennyt ensimmäisellä kerralla. Luultavasti samanlailla hajonnut nytkin, huomenna selviää.

    Mikäs voisi tuon aiheuttaa?? Ja mahtaisiko 4l85 kuoret käydä tuonne?
     
  19. sbf

    sbf Gearhead

    Lähinnä väärissä paikoissa olevat lukkorenkaat hajottaa kuoria.Tossa on se mahdollisuus että ne on väärin ja nyt on kasattu uusi aski samalla järjestyksellä.
     
  20. jpirtu

    jpirtu 1st gear

    Ensimmäistä korjausta tehdessä laatikko oli vielä tehtaan jäljiltä ja kesti sen 300tkm.. nohm pittää jatkaa ihmettelyä..
     

Kerro tästä muillekin!