Isojen autojen nopeusrajoitukset..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja lucifer74, 26.3.2004.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Nopeusrajoituksia lisää, juu, siinä ratkaisu. Ihan samalla voisi lainsäädännöllä kieltää talvea tulemasta tai asfalttia jäätymästä.

    Kellekään ei olisi tarvinnut tapahtua sitä kolaria Konginkankaalla, mutta suurin sääli oli se, että se sattui alan kuskeille, jotka ajoi kunnollisella kalustolla parhaan kykynsä mukaan.

    Nyt syytetään ihan vääriä ihmisiä, suomalaisia kuljettajia, vaikka tämä problematiikka on muualla.

    Varasto pyörillä - idea on vastuun siirtämistä sinne, minne se ei kuulu.

    Se kiire on ihan fakta. Usein olen itse kuunnellut kiukkuista jakkupukuelliä (vientisihteeeri) joka kyselee, missä se meidän tilaama auto on? Piti olla klo 7.45.

    Sitten kysyn, että "Millainen keli siellä Teillä on?"

    "No ihan kauhea, ajoin 15 min matkaa 45 minuuttia."

    "Siellä samassa soossissa se Teidän buukkamanne autokin on. Kyllä se tulee, juttelin kuskin kanssa, hän on vielä tiellä ja elossa."

    "Mutta kun on kiire!"

    Niinpä niin.

    Toinen juttu on esim. länsieurooppalainen kalusto: Meidän käsissä oli vielä pari vuotta sitten puoliperävaunuja, joissa ei ollut ABS:ää. Vetoautonkuljettaja-Pasi sanoi, että aika työläs ajettava, kun saa ihmetellä, kummasta peilistä se traileri taas näkyy. Etummaiselta taka-akselilta jarrut pois, jotta pysyisi edes oikealla kaistalla. Mutta kun niillä p***akärryillä tehdään tulosta.

    Unkarilaisillakin on paremmat vehkeet kun monilla nimeltä mainitsemattomilla länsifirmoilla.

    Ehkä aiheen ohi nuo jutut, mutta kuljettajalle on annettava aikaa ja mahdollisuudet hoitaa ajonsa, ei tässä jäniksen selässä olla. Jos aika loppuu, otetaan kalenterista lisää.

    Voisin jatkaa loputtomiin näitä juttuja, vaikka en aja itse kuin dodgella (ABEC-kortti). Huolintaliikkeessä näistä kuljettamisen omituisuuksista saa täysilaidallisen.
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kyllä, kuljettajille tulee antaa aikaa hoitaa tehtävänsä. Kuljettajan pitäisi noudattaa työaikalakia, mutta mitenkä on todellisuudessa, työnantaja, ajojärjestelijä, asiakas kaikki painostavat esim. jättämään tauon pitämättä jotta aikataulu pitää jne. Kuljettajaa EI voi syyttää kiireestä. Kiirettä ei voi ajaa umpeen, jos kiire on jo lähtiessä, sillon ajojärjestely & kuljetustensuunnittelu on epäonnistunut jo ennein kuin auto on edes lähtenyt.

    Kuljettajat rikkovat eniten nopeusrajoista ja voitte olla varmaa että sen valvontaan tullaan puuttumaan ajoi Konginkankaan onnettomuusauto ylinopeutta tai ei.
     
  3. TeeWee

    TeeWee 3rd gear

  4. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Aatelkaapa tätä esimerkkiä konginkankaalta...jossa osa syylinen voisi olla ns. euronorminen yhdistelmä(=+3metriä,mutta ei lisää painoa!!) .Eli jos täysperävaunu yhdistelmä oli ns.dolly-kärry ja vielä ns.pallopyörillä, niin syyllinen onnettomuuteen on suomen ja eu;n lainsäätäjä joka on sallinut järjettömän yhdistelmän...mutta antaapa tutkijalautakunnan tutkia :odroll:
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Jep jep, yhdistelmät on aika hervottoman kokoisia.

    Itsekin olen syyllistynyt ajojärjestelemään esim noita dollyn välityksellä vedettyjä puoliperiä, joiden päällä on 25 t terästä (lomatuuraus tosin).

    Kolmas mutta on suomalaiset puutavaramyyjät. Järjestään lastataan saksanvientikärryyn 32 to sahatavaraa, kun asiakas haluaa "täyden kuorman". Ja tonne sakulandiaan kun saa mennä vaan 24 to kuorman kanssa. Kuljettajalta kortti pois Nousiaisten suoralla vaa'assa ja saha saa vientipalkinnon.

    En ole marxilainen vaan exex kokoomusnuori (70-luvulla).
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, mitä ne töllössä puhu siitä vaijerisysteemistä mikä erottas ne kaistat toisistaan, niin kyllähän se näytti toimivan kun siihen ajo jollain foort fiestalla tai mikäsenytoli. vaan voipi iso rekka tönästä sitä hiukka kovempaa
     
  7. TeeWee

    TeeWee 3rd gear

    Hyviä pointteja on tullut monilta. Itse ajan ammatikseni täysperävaunullista kuorma-autoa. Eniten ehkä alalla mättää se että päätöksiä tehdään usein ilman että kuunneltaisiin kuljettajia, ja kyseisten lakiehdotusten tekijöillä harvoin löytyy edes ajokorttia saati kokemusta tai realistista näkemystä alan töistä. Sen sijaan keksitään kaikenmaailman rajoittimia ja sakkorangaistuksia kuljettajille. Alalla olisi kyllä paljonkin parantamisen varaa yhtenä esimerkkinä on työajat ja aikataulut, mielestäni kiire ja turvallisuus eivät kulje käsikädessä usein ajojärkkäri on marmattamassa puhelimessa että on kiire ja sun on nyt kerettävä tai piruperii tms. Kyllä tältäkin alalta löytyy kaikenmaailman vatasia jotka tekevät töitä lähinnä formulakuskin innolla, ajojärkkäri on tyytyväinen ja asiakkaat, mutta kuskia harmittaa kun on jäänyt tauot pitämättä ja muutenkin täytyy painaa menemään turbo punaisena. Aikatauluissa pitäisi ottaa huomioon esimerkiksi aika joka menee kuorman huolelliseen lastaukseen/purkamiseen, sitomiseen ja turvalliseen siirtymiseen paikasta a pisteeseen b. Harvaa ajojärkkäriä tälläiset asiat kiinnostaa mennään vaan lupaamaan asiakkaalle että kyllä se meidän kuljettaja sinne ajoissa tulee. Yhtenä hulluna esimerkkinä kerrottakoon että aikoinaan oli sellainen sääntö voimassa että jos kuljettaja myöhästyy niin hänelle ei makseta palkkaa kyseisestä kuljetuksesta, onneksi tämä käytäntö poistui melko nopeasti, mutta kertoo kuitenkin karua kieltään alalla vallitsevista asenteista. Kuljettajista pyritään puristamaan kaikki mahdollinen hyöty irti taloudellisen tehokkuuden nimissä.
    No mutta jos pelkästään kyseinen 70 km/h rajoitus tulee voimaan niin aion kyllä sitä noudattaa ja varmasti pidän minulle kuuluvat tauot enkä vahingossakaan pidä mitään kiirettä, myöhästykööt tavarat kaupoista minä ainakin noudatan lakia, enkä ota siitä mitään ressiä. Voin vain kuvitella millaista jonoa saa perässään vetää :odroll:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    itse kanssa kuljetus alalla töitä tekemässä ja aina silloin tällöin noita uusia rekan nuppeja ajetaan varusteluun ja tuon ison kolarin jälkeen on mennyt aika mallikkaaksi kanssa tuo henkilöautoliikenne. tuossa turku forssa välillä eräskin volvokuski päräytti ohitse ja eteen siihen hidastelemaan.

    Suuret kiitokset vaan sille joka jeesasi tilanteessa neliveto skottarillaan meikäläistä. kun tyrkkäsi siihen volvon taakse ja meinasi antaa vauhtia sille. Kun ei paljon aamu liukkaalla ohittelemaan uskaltanut lähteä vaikka vauhti olikin tippunut alle 50 km/h ja alla 610 kaakkinen volvo ilman kärryä jolloin ei tuota painoa paljoa ole. mutta tuhotkin olis voinut olla sen mukaiset jos olis kolisemaan ruvennut. meinaan tuollaisella pelkällä veturilla onnistuu spinnaamaan yllättävänkin helpolla. onneksi toiset ajattelee muutakin kun omaa napaansa ja jeesaavat muita tiellä liikkujia.

    meni taas vähän offtopiciksi mutta menköön

    niin ja aiheeseen liittyen ottaisivat ennemmin sään mukaan säätyvät teiden nopeusrajoitukset. meillä töissä ainakin ollaan sitä mieltä kun parhaillaan yhden kuorman rahallinen arvo on miljoonan euron luokkaa jolloin ei paljon asiakkaatkaan rutise jos kuorman pitäis olla perillä aamulla ja keli hidastaa vauhtia. Kun kuulemma on parempi että tulee kuorma perille varmasti kun että olisi kuorma leviänä jossain pellolla. ei sellaista kuormaa ilman tuskanhikeä kuskata vaikka vakuutukset onkin kunnossa.
     
  9. Coolaid

    Coolaid 1st gear

    Se on muuten kumma että jos jollain tieosuudella on yksi ainoa vaarallinen mutka tai mäki niin siinä taatusti kolisee säännöllisesti.

    Vöyrin ja Ylihärmän välissä on lähes tikkusuoraa tietä koko matka mutta välillä on yksi "väärälle" puolelle kallistava mutka varjoisassa mäessä. Mutka jäätyy aina ensimmäisenä ja sulaa viimeisenä. Ja joka jumalan kerta siinä mutkassa tulee auto vastaan vaikka koko matkalla ei näkyisi auton autoa!

    Kys. mutkassa menee autoja metsään joka vuosi, mutta kun pahemmilta henkilävahingoilta on toistaiseksi vältytty, ei mutkaa oikaista. Uusi päällyste on kyllä varaa laittaa 10 vuoden välein...
     
  10. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Raskaankaluston kuskeja on turha syytellä,ovat varmasti ammatti-ihmisiä.Yhtä kans oon ihmetelly mitä rajottimilla tehdään,olis varmaan mukaavaa kun olis tehoa tarjolla sillon kun tarvii.Turvallisuudesta sen verran kun huolta pidetään kuorman sitomisesta niin bussiin saa ängetä yli 50 henkee eikä kellään ole välttämättä turvavyötä.Bussin keula vielä yleensä pelkkää lasia ja istutaan aika korkealla,ei mitään turvaa kolarissa.
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Kuopiosta pohjoiseen (n.10km) Vuorelan rampille asti on vaihtuvat nopeusrajoitukset, mutta siitä huolimatta onnettomuuksia sillä välillä tapahtuu paljon. Usein nämä kolarit ovat ketjukolareita. Ihmiset eivät muista pitää riittäviä turvaväleja. Ennen kaikkea kaikkien pitäisi muistaa ottaa myös muut huomioon.
    Yksi esimerkki muutaman vuoden takaa ihmisten välinpitämättömyydestä. Olin menossa kaupungista pohjoiseen kun haivaitsin liikenteen ruuhkautuneen vähän ennen sorsasalon ramppia. Rampin takaa näkyi runsaasti savua näkyvyyden ollessa mitätön. Rampin takana oli naiselta syttynyt auto palamaan, eikä kukaan ollut pysähtynyt auttamaan ennen minun tuloa. Jätin linja-auton tien reunaan hätävilkut päällä ja otin sammuttimen mukaan. Onneksi tuli oli kerennyt tukehtua juuri, joten sammutinta ei tarvinnut. Soitin kuitenkin palokunnan varmistamaan ja siivoamaan sotkun. Nainen joka ajoi sitä pakua oli juossut autosta noin 50 metrin päähän seuraamaan. Hän oli mennyt shokkiin ja itki hysteerisesti.
     
  12. boss 429

    boss 429 1st gear

    No jos yhdistelmät rupee talvisin matelemaan 70 niin ruumiitahan siinä tulee kun siitä vaan seuraa lisää ohituksia, kun henkilöautoilijat ei jaksa ajaa 70 kulkevan yhdistelmän perässä. Siis voi helv**ti jos nyt kerran 50-vuodessa linkku ja yhdistelmä rysäyttää yhteen niin pas*a juttu, kohtaloa ei vaan voi estää, se sattuu jos on sattuakseen, kaikkia onnettomuuksia vaan ei voi välttää!!! Mutta sitten taas jos pienennetään yhdistelmien painoja niin tarvitaan lisää yhdistelmiä, että tavara kulkee, joten sille asialle ei nyt vaan voi tehdä mitään. Ja totuus on se, että aina niitä vehkeitä suistuu tieltä. Nyt siitä vaan on tehty oikein kunnon numero niin, että ne ilmoittaa lehdessä joka ainoasta onnettomuudesta. Ja jokainenhan meistä joskus kuolee ja se on totuus, joten ei sitä voi kumminkaan välttää.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: boss 429 2004-03-26 16:36 ]</font>
     
  13. jack79

    jack79 1st gear

    Tulee kiva ens talvi jos puottaavat raskaiden ajoneuvojen nopeutta. Vaikka itse en ajakkaan isoa.

    Erikoiskuljetusten kuljettamisesta tulee mielenkiintoista kun ei nykyisilläkään nopeuksilla meinaa mäkiä päästä talvella ylös.

    Jäi pikkasen kesken äsken

    Kylläpä tiedän ton 60km/h rajoituksen joka on per****tä.

    ekl-kortti hankittu 2000 keväällä.

    Sitten tämä keskikaide hommeli. Mitenkähän siellä teillä ajetaan kun leveyttä ompi vaikka 8,5m ja maasta kuorma irti 5cm.

    Silloin on toi 60km/h nopeus toimiva kun kuorma on pirun julma.

    Pitkillä ja alle 4m leveillä kuljetuksilla toi 60km/h rajoitus on älytön.

    Jos isoilta alennetaan nopeutta:
    Ohitykset lisääntyy=nokkakoristeita lisää eli ruumiita.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jack79 2004-03-26 17:16 ]</font>
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Erikoiskuljetusten nopeus on rajattu 60 km/h nopeuteen. Lisäksi niissä paljon muita säännöksiä mistä tavan autoilija ei tiedä. Viime keväänä tuli käytyä erikoiskuljetusten liikenteen ohjaus kurssi.
    Itse asiassa nykyään ei pitäisi näkyä erikois kuljetus kylttiä missään, vaan leveä kuljetus ja korkea kuljetus.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tupis 2004-03-26 17:00 ]</font>
     
  15. jack79

    jack79 1st gear

    Sulla unohtu vielä pitkä kuljetus kyltti.

    "erikois kuljetus"kylttiä ei ole saanut olla enää vuoden 1992 jälkeen missään.
    Mutta tänä päivänäkin vielä tulee liikenteessä vastaan puutteellisilla varusteilla varustettuja vehkeitä.

    Isä on tehny noita ekl-töitä vuodesta 1980 lähtiin. Tuota käytännön kokemusta löytyy enemmän.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  17. Fastback

    Fastback Gearhead

    Raskaankaluston kuljettajiin kuuluu niitä asennevammaisia kuten autoilijoihin ja motoristeihin. Yleensä vaan rekkakuskeilla on eniten massaa & voimaa takanaan, eli vaatii todellakin paljon kuljettajalta. Se että selviää yksin liikenteestä ja välttää virheitä ei vielä riitä, pitää ennakoida muiden tielläliikkujien erheet jottei kolise. Vaikea ammatti.

    Kun rajoittajia ei ollut nopeudet olivat melko hurjia. Eräältä tukkikuskilta mitattiin täydellä yhdistelmällä 125km/h kevyehkössä alamäessä. Suuri osa kuljettajista ovat tunnollisia ja noudattavat rajoituksia, ehkä ääritilanteissa saattavat ylittää suurimman sallitun nopeuden välttääkseen onnettomuuden. Sitten alalla on myös näitä keitä ei rajoitukset paljoa paina ja he hyväksikäyttävät kaikkia mahdollisia porsaanreikiä. Heidän takiaan rajoittajat ovat alunperin tulleetkin. Jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan ei rajoittimia tarvittaisia. Kuten ei tarvittaisi myöskään ajopiirturia, mutta kun sääntöjä ei noudateta niin pitää kontrolloida. Piirturin kiekkokaan ei ole idioottivarma, sillä voihan kuljettaja käyttää usemapaa kiekkoa, mutta kun elektroninen piirturi tulee niin sitten on vaikeampaa, näillä näkymin siitä tulee niin kontrolloiva, että kun tunnit tulee täyteen ilman lepotaukoja niin kulku loppuu.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Konginkankaan onnettomuus oli valitettava lukuisten sattumien summa josta on turha syyttää ketään tai mitään.

    Yhdistelmän kuljettaja on erittäin kokenut ja luotettava ammatti-kuljettaja.Hän tunnisti varmasti riskit jotka liittyivät kyseiseen tieosuuteen,keliin ja onnettomuus hetkellä hän teki varmasti kaikkensa välttääkseen sen.

    Jokainen joka on joskus ajanut 60T moduuluyhdistelmää tietää varmasti kuinka huono on yrittää hallita heittelehtivää yhdistelmää...tällä kertaa vain sattui bussi tulemaan vastaan,muussa tapauksessa yhdistelmä olisi kenties jopa oiennut tai suistunut toiselle puolelle tietä...

    Mitä tulee moduuli yhdistelmiin niin niiden jotka osoittavat syyttävällä sormella on syytä ottaa huomioon seikka että äänestivätkö he itse EU:n puolesta...?

    Kiitos moduuliyhdistelmistä kuuluu EU:lle,ne ovat olemassa sen vaatimuksesta,että ulkomaiset kuljetusyrittäjät voisivat tulla kilpailemaan tänne samoista kuljetuksista...vaan eipä ole näkynyt muutamaa espanjalaista lukuunottamatta,nekin tavallisia puolikkaita.

    Nopeuksien pudottaminen on vain ylireagointia tilanteeseen ja sen vaikutuksia ei tiedä kukaan.
    Ajavathan yhdistelmät Ranskassakin 90km/h...
     
  19. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    minä en kyllä usko tohon rajoitinten poistamisella mahdollistettavaan kärrin "oikaisuun". miettikää et se raskas yhdistelmä voi kiihtyä 0-80km/h mahdollisesti jopa useita minuutteja, no tosin ylämäkeen mut kuiteski. ei se alamäkeenkään kiihdy niin nopeasti että sillä lapasesta lähtenyt heittelehtivä perävaunu saatais takaisin ruotuun. turha kaahailu lisääntyisi rajoittimien poistamisella, uskokaa pois. mä oon keksinyt ratkaisun tähän ongelmaan: jokaisen kuorma-auton, rekan ja linja-auton eteen "heppu" kävelemään heiluttaen punaista lippua ja varoittamaan muuta liikennettä, ja lisäksi ehdoton ohituskielto koko suomeen, ettei "heput" jäis henkilöautojen alle. nää "heput" olis esim. työttömiä ja muita yhteiskunnan syrjimiä tyyppejä. NO tää oli vaan mun mielipide...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    aihe oliko konginkankaan yhdistelmä moduli?
    transpointin tehokkuuteen?kuuluu jalkakontit
    olen myös nähnyt kun velivenäläinen asentaa
    pudonnutta vetokitaa puoliperään vasikalle
    n.s eu yhdistelmä ei muuta kuin turvallista
    matkaa kaikille ."mutta ne lisä rajoitukset
    tuo vaan lisää nopeilla autoilla ajavia
    kuuma kalleja liikenteeseen!!!!
     

Kerro tästä muillekin!