Konerempatut autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja artz, 18.9.2010.

  1. artz

    artz Gearhead

    Uskaltaako noita ostella, jos motilla remontin jälkeen ajettu vain hyvin vähän? Tulee vain mieleen, että miksi yleensäkään pistetään myyntiin heti kun on kunnostettu. Mikä voisi olla pielessä, jos jokin olisi?

    Nyt en tarkoita mitään kansiremontteja, vaan niitä missä on koko kone tehty uudestaan.
     
  2. onre

    onre 3rd gear

    Ei sitä koskaan tiedä. Tunnen pari tyyppiä jotka ostaa rytökasan, tuhraa remontointiin aikaa ja rahaa urakalla, sen jälkeen ajelee hiukkasen jonka jälkeen vehje myydään pois kun siinä ei ole enää mitään laitettavaa. Kai se on siitä kiinni että tykkääkö enemmän tekemisestä vai ajamisesta.
     
  3. artz

    artz Gearhead

    Olisiko mitään sellaista mihin kannattaisi ostohetkellä kiinnittää enemmän huomiota, josta voisi päätellä jotain? Nyt ei kyllä itselle tule mieleen muuta, kun että ylimääräisiä vikinöitä ei saisi kuulua (tietenkään!) eikä vuotoja olla.

    Eniten ehkä pohdituttaa kasauksen jälkeen tehtävät "lämmittelyt" ja sisäänajon suoritus muutenkin. Onkohan maltettu olla repimättä..

    Kerran olen yhden harrasteauton ostanutkin johon oli tehty yhtä jos toistakin. Se oli jonkun amiksen tekemä lopputyönäyte. Siinä tein kyllä hyvät kaupat mutta konetta olikin jo testattu parisentuhatta km.

    Edit: Jatkokysymys: Miten oikeaoppinen koneen sisäänajo heti kasauksen jälkeen kuuluisi jenkkautossa tehdä? Luin aiemmin että pitää survoa kierroksia tietyn aikaa mutta en nyt enää löytänyt aihetta uudelleen.
     
  4. balez

    balez 1st gear

    jaa-a.. omakin auto on ollut myynnissä ja pata tehtiin kalliista osista viime vuonna, koska alkuperänen kilahti. eikä autossa mitään vikaa mutta tekee ehkä silti vaan mieli jotain muuta hauskaa kun kohta tulee 5v täyteen saman kanssa :p oikeestaan on laitettu puslista lähtien kaikki moottoria myöden ihan omaa parasta ajatellen mutta joskus tuntuu vaan kivalta vaihtaa kalustoa eikä todellakaan hävettäs esitellä autoa kellekkään vaan päinvastoin tuntuu ettei porukka arvosta vaikka toisessa autossa on uutta osaa lähes kaikki ja toiseen lähes samanhintaseen sais vaihtaa kaikki...
    itse uskaltaisin ostaa vasta rakennetun auton ja oikeestaan sellaisen haluaisinkin koska en jaksas samaa rumbaa uudestaa ja laittoa :D
    tietysti jos on jotain todisteita koneesta ja kasauksesta niin pelkkää plussaa.. omasta laitoksesta on kuitit ja homman on tehnyt ammattipaja
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Eikös hihaan menneen tai fuskatun koneremontin tunnista
    kolinoista
    huonosta käynnistä
    öljyvuodoista
    vesivuodoista
    bensavuodoista
    savutuksesta
    ontuvasta käynnistä
    kierroslaiskuudesta
    tehon puutteesta
    öljynpaineen puutteesta
    runsaasta huohotuksesta
    paskasta tuoreen maalin alla
    paineesta syylarissa heti käynnistyksen jälkeen
    öljyjen ja vesien sekoittumisesta
    ja ties mistä vielä mutta kumminkin mielestäni helpompi havainnoida todellinen kunto moottorista kuin esim verrattuna mitä "juuri maalattu auto" pitää sisällään ?
     
  6. ptpt

    ptpt 1st gear

    itellä kesti kone kuukauden oston jälkeen.. ei kyl ollu mistää remonteista puhetta. ite tein konerempan ja hyvin on kestäny, myös kunnon rääkkiä ilman mitää "sisään ajoja"
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    jos jenkit kauppaa just rempatulla ja 500hp dynotetulla koneella olevaa autoa,niin kummasti autosta suomessa löytyy vain 380hp.
     
  8. tha022

    tha022 Gearhead

    Paino arvo sanoille "just rempattu" ja "dynotetulle" Eli onko vedetty heti rempan jälkeen dynoon ja kaikki irti.
    Ei esim. männän renkaita tallissa kaasuttelemalla sisään aja, vaatii jonkun verran ajoa vaihtelevalla kuormalla että nakertavat ittensä oikiaan muotoon ja sama pätee laakereihinkin, ne tarvii kuormaa että asettuvat.
     
  9. artz

    artz Gearhead

    Eiköhän sitä sitten rempattujakin voi hyvällä mielellä katsella. Itse kyllä pienestä alkuepäilystä huolimatta haluan auton, johon olisi hieman remontteja tehty lähiaikoina. Ei kiinnostaisi aivan samantien irrotella (=irrotuttaa :oops: ) vaihdelaatikoita ja muita. ..vaikka hyvillä ohjeilla jotain osaisikin tehdä, niin fasiliteettejä ei ole kuin kylmä maa - ja talvi tulossa.

    Itseasiassa alunperin olin hyvinkin kiinnostunut korjauksesta tulleista. Satuin vain lukemaan muiden epäilyksiä ja epäluulo tarttui.

    Noh, voittepa saada pian yhden "itsestäänselviä" kysymyksiä heittelevän lisää palstalle kun jotain pitää tehdä :rotfl:
     
  10. Simo

    Simo 1st gear

    Kuinka suuri osa näistä moottoreista on "korjattu" vaihtamalla vain männänrenkaat ja laakerit, ilman mitään koneistuksia ? Eli tehty vain "tekohengitys", ei moottoriremonttia.

    Oma veikkaukseni on 90 %:ssa.
     
  11. virta

    virta Gearhead

    kyllä mua ainakin epäilyttää,,ja kun korjaukset alkaa niille ei tule loppua.loppu mikä loppu
     
  12. jani10106

    jani10106 1st gear

    epäilijöitten kannattaa hakee kaupasta uusi auto,ni ei tarvi epäillä,ja on takuut ja kaikki. älä akka epäile,sano andy mc coykin aikoinaan :lol:
     
  13. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Syitä voi olla monia. Itsellä tuhraantu käyttöauton koneremonttiin aikaa niin paljon että tuli hankittua toinen auto. Nyt toinen sitten just rempattuna myynnissä.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No kyllähän tuokin remontti (hyvin ja huolella tehtynä) on parempi kuin ei mitään huoltoa :)
    Itse oon muutamilla ajanut jopa muutamankin vuoden vaikkei oo mitään remontoitu...
     
  15. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Sisäänajosta

    Teetin vuosi takaperin koneistusliikkeessä euro-Fordiin täyden koneremontin. Koneistuksen jälkeen ohjeiksi sain, että koneella voi ajaa heti normaaliin tapaan välttäen kuitenkin ensimmäisten 500 kilometrin aikana liian korkeita kierroksia. Kuulemma nykypäivänä koneistuksessa käytetyt työstökoneet tekevät niin hyvää jälkeä, että ns. teräviä ja karheita pintoja ei jää työstön jälkeen, jonka vuoksi sisäänajoa ei tarvita. Esimerkiksi rakennusosiksi ostettavien männänrenkaiden kulmat ovat nykyisin pyöreämpiä verrattuna 20 vuotta sitten olleeseen tiulanteeseen. Tuolloin niissä oli terävämmät särmät. Siis tehdasjälki on nykyisin tarkoituksellisesti viimeisteltyä, jotta voidaan osia käyttää heti normaaliin tapaan.

    Uskon, että voit sisäänajaa jenkkikoneen samoilla ohjeilla, kuin minä sain euro-Fordin kohdalla.

    Minä pelasin vielä varman päälle ja ajoin ensimmäiset 1000 kilometriä niin, että en ylittänyt maantiellä 80 km/h nopeutta ja vaihdoin öljyt suodattimineen tuon 1000 km:n jälkeen. Tein siis juuri niin, kuin 80-luvulla uusien autojen sisäänajosta ohjeistettiin.

    Jos jokin on pielessä juuri koneistetussa koneessa, niin sen kyllä huomaa heti ensimmäisten kilometrien kohdalla - ostotilanteen koeajossa. Älä siitä ainakaan murehdi: mekaniikka kyllä antaa palautetta välittömästi, jos joku on "vinossa"

    Tsemppiä siihen, mihin päätökseen sitten päädytkin!
     
  16. artz

    artz Gearhead

    No päädyin sitten tekemään kaupat. Myyjä oli asiallinen ja laitteet tuntuu olevan siinä kunnossa mitä on kerrottukin. Olen luonteeltani erittäin skeptinen, joten pakko kuitenkin lisätä, että toistaiseksi. Noh, vilkkujen rele antoi eilen kotimatkalla periksi mutta nyt on sekin jo kunnossa. Pieniä on lottovoittajan murheet.. :D

    Jos myyjä sattuu itsensä tästä tunnistamaan, niin kiitokset vaan asiallisista vastauksista kaikenmaailman kysymyksiin joita heittelin :)

    Niin, elkyhän se sieltä sitten tuli.

    Jos jollain olisi kaaviota sulakeboksista, niin olisi tervetullut! Mahdollisia vikoja varten olisi hyvä tietää mikä sulake mihinkin kuuluu ettei tarvitse käydä kaikkia läpi.
     
  17. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Onnittelut!

    Onnittelut auton hankinnan johdosta!

    Minäkin olen skeptinen ollut aina: olen sitten ostanut uuden tai käytetyn ja kyllä se on kannattanut. Eikä se ole mikään häpeä. Ostohetkellä esille tulevat asiat ovat kuitenkin molemminpuolinen etu vaikka sitä ei niin aina ajatellakkaan.

    Saanko sen verran kysyä, että onko hankintasi GM, MoPar vai Ford -taustainen?
     
  18. artz

    artz Gearhead

    GM
     
  19. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Sulakerasia ja -järjestelyt

    OK. Kysyin, koska olisin ehkä voinut auttaa siinä kuva-asiassa, mutta olisin pystynyt auttamaan vain MoParin kohdalla.
     
  20. artz

    artz Gearhead

    Kiitokset kuitenkin. Löysinpä kuitenkin netistä kuvan jonka luulen olevan oikea. Täytyy tihrustella valoisammalla näyttäiskö yhtään samalta
     

Kerro tästä muillekin!