Painepesuria hankkimassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja tourist-ace, 21.10.2006.

  1. kaprise

    kaprise Gearhead

    minä ostin keväällä paljon kehutun kränzlen 10/120 pesurin. maksoi 520e turun työkalutukusta. eipä ole turhaan kehuttu!!. naapurilla on saman hintaluokan clen pesuri niin aika surkeelta näytti clenin vesisuihku kränzleen verrattuna...
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on ollu joku viis-kuus vuotta Kränzlen Quattro 9/170TS
    Hyvä vehe, ainut asia missä toivomisen varaa on pyörien lukitus.
    Nyt oon aatellu lakasukoneen hankkimista, Kränzle siinäkin kuulemma on toimivin. Ongelmana hinta suomessa ,ovh abaut 700e saksan eepayssä 299e
    :mad:
     
  3. Elevator

    Elevator 1st gear

  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kyselijä

    kävin heillä siellä salossa kyselemässä painepesureista kesällä, mutta ei ne tuntunu tietävän mitä tarkoittaa rosteripää / alumiinipää, joten ei tullu pesurikauppoja. Sen verran myyjä kertoi, että heidän pesurit on italialaisia. Väänsin kuitenkin kaupat parista mp:stä :D Ne sai hakea jonkinmatkan päästä heidän varastoltaan (täysin landea) jostain ladosta, jonka pihalla pojat ruuvas bemareita ja mopoja.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kärsä

    tällasen 500 litrasen kärsän ostin turun satamasta kärsäcentteristä
    [​IMG]

    vaihdatin siihen kuitenkin samantien paksumman 15 metrisen 14mm-letkun. harkitsin hetken sitä letkukelaakin, mutta totesin letkun olevan liian jäykkää siihen käyttöön

    hyvin tuntui työntävän. tingin kauppaan mukaan muutaman vuoden pesuaineet (styrkit tiivisteet, ei niitä pluttanoita mitä kuluttajille yritetään antaa kaupantekijäisiksi)

    pumpun osat rosteria ja messinkiä.

    edit: nii olisko maksanu jotain alta seittemänsataa, valovirtakone 5/14
     
  6. Quest

    Quest Gearhead

    Löytyisikö kysyntää 180 bar polttomoottoripainepesurille, Hondan koneella. Hintaan noin 420€ Toim 02/2010
     
  7. Elevator

    Elevator 1st gear

    laita yv. Jotain lisätietoja koneesta, onko uus, käytetty, minkäikäinen ja millasta varustetta...
     
  8. Elevator

    Elevator 1st gear

    Pitää vähän kompata aiempia juttujaan:)

    Hommattiin tohon kyseiseen Kränzlen pesuriin se vesihiekkapuhalluspistooli. Ei nyt mikään kauhee tykki, kuten saattoi olettaakkin, mutta kylä sillä vaan yhdet puskurin taustat on jo pesty pintaruosteesta. Hiekkan määrä on helppoa säätää pestessä ja tuntui imevän suoraan hiekkasäkistäkin ongelmitta. Ja laatu taas kerran ihan loistava :D Jos nyt vihdoin kesällä sais maalatuksi ton työ sprintterinkin, vois siistiä ton kanssa siitä kaikki ruosteet pois ja raskaankaluston maalia niskaan. Nyt ei tarviis enää ku motivaatiota
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ai onkse ejektoripuhallusvehe toimiva?
    Oon kans kattellu sitä jos ostas omaan kränzleen sellasen.
    Mulla on oikee hiekkapuhalluspönttokin mutta toi pesuriin liitettävä olis kätevä tietyissä jutuissa.
    Meneeks puhallettu-pesty pinta heti ruskeeseen pintaruosteeseen vai ehtiikö se kuivua ennenku ruostuu..
    Mistä se hiekan määrä säädetään?
     
  10. Elevator

    Elevator 1st gear

    Se mun laite on varaosanumeroltaan K41068. Kyllä se puhallettu pinta on kuivattava, mielellään vetästä vaikka joku vähä emäksinen aine pintaan nii ei oo heti ruosteessa. Sitä hiekan määrää säädetään siin pistoolissa olevasta renkaasta, tosi helppo käytettävä. Ei toi oo mikää ihan mahdottoman tehokas tosiaan, mutta kyllä sillä tollasen 66 mercuryn etupuskimen pesi varttituntiin ruosteettomaksi. Vähän se tietenkin oli vielä opettelua, joten ku tosta pääsee jyvälle, voi hyvinkin saada jotain jo aikaankin. Aika kaukaa mä sillä pesin, jonkun puolenmetrin päästä jotta ei oo ihan koko äijä hiekkavellissä.
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Ei ole tuosta, mutta saman yrityksen myymästä tästä mallista on hiukan:
    http://www.glanspower.fi/tuote/670

    Meni tuossa vajaa vuosi sitten hukaamaan rahani tuollaiseen. Vaihtoehtona mietin kränzlen 10/120 mallia. Hinta kun oli samaa luokkaa molemmissa. Tuo vei kuitenkin voiton paremmalla varustelutasolla

    Plussat miksi kallistuin tuon kannalle:
    +Pitkä 15 m letku kelalla, helppo säilyttää
    +Integroitu pesuainesäiliö
    +Pyörät alla ja kätevä pystymalli
    +Sama vesimäärä, mutta isommat paineet -> Ehkä parempi pesuteho.

    kränzlen puolesta olisi puhunut tunnettu merkki -> saa varaosia.

    Toistaiseksi olen ollut pesuriin tyytyväinen. Nyt tuli eka isompi homma, joka oli 200 neliötä kattoa, jossa oli koko alalta tiukassa sammalta ja jäkälää.

    Ihan hyvin tuo selvisi hommasta. Luulen, että tuo 30 bar lisäpaine oli ihan tarpeen. Käyttöäkin kesti 8 h yhtäsoittoa, mitä nyt välillä pari pientä taukoa, että jaksaa pidellä pesuria. Tiedän että vastaavissa hommissa "muovipumpuiset" ovat antautuneet ennen kuin katto on saatu pestyä loppuun.

    Kaiken kaikkiaan pesurin hankinnassa kannatta katsoa vesimäärää, ei painetta. Vedellä saa puhtaaksi. Pelkillä isoilla paineilla saa vaan tuhoa aikaiseksi. Jos pesurin vesimäärä on alle 10l/min, niin jokainen euro kannattaa sijoittaa paineen sijaan suurempaan vesimäärään.

    Kokemusta on vastaavasta hommasta halvalla 8l/min /100 bar pesurilla. sillä sai lähinnä pahan mielen ja raitaista jälkeä aikaiseksi. Tosin paremmalla suuttimella niidenkin pesuteho saattaisi parantua.
     
  12. fanboy

    fanboy 1st gear

    Olen myös harkinnut uuden pesurin ostoa. Eniten kiinnostaa Kränzlen 1151T (10 litraa/min). Asustelen, tai oikeammin tulen asumaan, paikassa jossa vesi tulee omasta porakaivosta ja painevesiastiasta. Projekti ei kuitenkaan ole vielä valmis joten en tiedä miten paljon ja tasaisesti vettä tulee painevesiastiasta. Kaivon pumpussa sinänsä pitäisi riittää tehoa mutta testaan sen vielä viikonloppuna.

    Onko kenelläkään ollut tarvetta tehdä "välivarastoa" ennen pesuria? En haluaisi mihinkään vesitynnyrivaihtoehtoon lähteä kun siihen ei 99.9% varmasti ole tarvetta. Sellainen ajatus on kuitenkin käynyt mielessä että laittaisi hanan viereen seinälle muutaman litran varaston joka tasaisi vedentulossa mahdollisesti olevia lyhytaikaisia painevaihteluita.

    Onkohan tässä ajatuksessa mitään järkeä ja jos on niin onko ideaa mistä sopivan astian sopuhintaan saisi? Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt Bilteman 10 litran vesivaraajaa tähän tarkoitukseen mutta huomattavasti pienempikin varmaan kävisi: vain litra tai kaksikin.
     
  13. Elevator

    Elevator 1st gear


    Omassa Kränzlessä on itsessään jo pieni säiliö vedelle, juurikin tuon epätasaisen veden virtaamisen haittojen estämiseksi. Se parin litran tilavuus on vaan ihan liian pieni noinkin paljon vettä kuluttavalle pesurille. Itse oon tehnyt 250litran kaksipyöräisestä jäteastiasta vedenvälisäiliön. Ostin rautakaupasta messinkisen hanan jonka porasin 20cm pohjasta ylöspäin roskiksen kylkeen ja sisäpuolelle sen hanan jengaan sain sopivasti suodattimen veden epäpuhtauksille. Hana sen vuoksi vähän korkeammalle että mahdolliset veden rasmaammat epäpuhtaudet valuisivat sinne astian pohjalle eivätkä päätyisi pesuriin. Oma Kränzle on tosiaan se ts160 profi, jossa on veden imu. Tosin itse pyrin aina tuon välisäiliön pitämään pesuria korkeammalla jotta veden paine kasvaisi hiukan suuremmaksi. Käytäntö on muuten osoittanut että toisinaan jos suodatin alkaa tukkoontua tai käytetty vesi on lämmintä pesuri vetää letkun kasaan. Letkun säiliön ja pesurin välissä on siis hyvä olla sitä vähän tukevampaa mallia.
     
  14. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Montako baria yhden metrin korkeuserosta on odotettavissa?
     
  15. Elevator

    Elevator 1st gear

    1600
     
  16. Elevator

    Elevator 1st gear

    Eihän se suoranaisesti paineeseen liity, mutta laitappa itse vettä astiaan, siitä letku joko ylös tai alaspäin, mitenkäs luulet vettä tulevan?

    Korkeusero auttaa veden virtauksessa.
     
  17. fanboy

    fanboy 1st gear

    Testasin tänään porakaivon pumpun tuoton. Alussa 10 litran sanko täyttyi 9 s ajassa ja vielä puolen tunnin pumppauksen jälkeen 15 sekunnissa. Veijohto on 32 millistä ja sen perässä oli 3/4" puutarhaletku. Pumppu siis näyttäisi tuottavan vettä kyllä. Onkohan painevesiastian paineella isokin merkitys siihen mitä tahtia vettä aikanaan tulee?

    Tuo 160 Profi olisi vielä kovempi peli kuin 1151T. Nälkähän tietysti kasvaa syödessä mutta ainakin vielä tällä hetkellä pystyn vastustamaan kiusausta. On hintaero kuitenkin sen verran merkittävä.

    Joo tuota letkuhommaakin olen miettinyt. Jos käy niin että pesurin imu on kovempi kuin vesijohdon työntö niin heikompi letku taitaa tosiaan mennä kasaan.

     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Painepesurin osto olisi edessä, osaisko joku nyt suoralta kädeltä suositella jotain merkkiä tai mallia. Hintaa noin tonni ja mielellään kuumavesipesuri.Saisi myös kestää kauemmin kuin vuoden...
     
  19. fishbone

    fishbone Gearhead

    osta joku tunnettu merkki johon saa varaosia ja huoltoa jos tarvetta ilmenee.kiinnitä huomiota vesimäärään minkä pesuri puskee läpittensä.kärsseriin ainakin on saanut huoltoa ja osia.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kärssereistä on vaan kuulunut aika huonoa viime aikoina ja hintakaan ei ole halvimmasta päästä.
     

Kerro tästä muillekin!