Liikenneturvallisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja wikke, 28.10.2010.

  1. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Mun mielestäni on edelleen vika turvallisuuskulttuurin puutteessa. Jos kaikki toimisivat samalla tavalla yksien sääntöjen mukaan niin tällaisia keskusteluja ei välttämättä olisi. Jos jalankulkijoiden turvallisuutta ei olisi ulkoistettu --jalankulkijan ei tarvitse varoa autoa kunhan vaan kävelees suojatielle, aina autoilijan vika -- vaan edellytettäisiin huolellisuutta niin ehkä silloin ei tarvitsisi olla niin paljon 40km/h alueita.

    Minäkään en ymmärrä miksi on erillinen jalankulkutie ja 40km/h rajoitus.

    Ihan vaan sääntöjä ja kieltoja lisäämällä ei paranneta turvallisuutta. Tottakai yksi vaihtoehto on valvoa ja rankaista. Mutta se ei kehitä turvallisuuskulttuuria tai johda asenteiden muuttumiseen. Pitäisi olla keino ja tahto motivoida ihmiset kokemaan turvallisuus ja yhteinen toimintatapa omakseen. Ainoastaan sillä tavalla niistä takapenkkiläisistä tulisi joskus järkevämpiä kuin me.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos siihen kameratolppaan kameran alapuolelle kiinnitettäisiin nopeusrajoitusmerkki jotta ihmiset näkisivät mikä on oikea nopeus niin mitä tapahtuisi?
    Vähenisikö rahastus ja laskisivatko nopeudet kameran kohdalla ja lisääntyisikö liikenneturvallisuus? Miettikääpä hetki.
    :odroll:
    - Jani -
     
  3. audiq

    audiq Gearhead


    Lopetetaan kaskovakuutukset ja aletaan jakamaan jalankulkijoista bonuspisteitä. Kolmesta yliajetusta saisi vaikka ilmaisen autopesun. :lol: Veikkaan, että onnettomuudet vähenisivät, kun jalankulkijoista tehtäisiin riistaa.

    Kaskovakuutusten lopettamisella saataisiin osa autoilijoista keventämään kaasujalkaa ja heidän asenteensa joustavammaksi.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kyllähän se vaan niin on, että niiden linnunpönttöjen takia joutuu nopeusmittaria seuraamaan muun liikenteen seuraamisen kustannuksella. Onhan tänne kirjoittajienkin joukossa kyllä niitä mestariautoilijoita, joilla on mikrometrintarkka kaasujalka, laboratoriotasoinen nopeusmittari ja auto, jonka nopeus pysyy vakiona niin ylä- kuin alamäissäkin. Mikäs silloin on viisastellessa.
    Meillä muilla nopeus vaihtelee helposti muutaman kilometrin sinne-tänne, ellei jatkuvasti vilkuile nopeusmittaria. Mittaritkaan eivät ole mitään tarkkuusinstrumentteja. 10 km asteikolla voi olla vain muutaman neulanleveyden verran ja neulakin saattaa heilua muutaman kilometrin rajoissa. Alamäessä vauhti helposti kiihtyy ja automaatilla ei moottorijarrutuskaan aina riitä, vaan joutuu lisäksi jarruttamaan. Vakionopeudensäädinkään ei pidä nopeutta koko ajan kilometrintarkasti samana.
    Sitten puhutaan vielä, että pitäisi olla nopeusrajoituksissa nollatoleranssi. Siihen ei kyllä käytännössä pääse kuin ajamalla koko ajan alle rajoituksen, koska vauhti hiipii helposti ylöspäin sen kilometrin-pari ihan yrittämättä. Siis jos ei vahdi mittaria.
    On tullut tähän tutustuttua ihan käytännössä, kun viime vuoden alkupuoliskolla onnistuin pääsemään kuvaan kaksi kertaa kuukauden sisällä. Kummassakaan tapauksessa en tahallani ajanut liian kovaa. Edellisestä sakosta oli 15 vuotta.
    Siinä sai sitten vuoden ajan olla korostetun tarkkana nopeusmittarin kanssa, ettei olisi tullut kolmatta. Se kaikki on pakostakin poissa muun liikenteen seuraamisesta. Tietysti täytyi varoa ottamasta sakkoa mistään muustakaan.
    Jos kamera laitetaan vielä lähemmäs rajoituksen alkamismerkkiä, täytyy olla haukan silmät, että näkee rajoituksen määrän ajoissa ja ehtii alkaa hiljentämään hyvissä ajoin, tai sitten rajoitusmerkin kohdalle tullessa tulee äkkijarrutus. Rajoitusmerkki saattaa myös esim. edellä kulkevan rekan takaa tulla näkyviin vasta aika myöhään.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla on kortti ollut jo yli 20 vuotta ja olen saanut kaksi ylinopeussakkoa. Ensimmäinen sakko tuli tokana vuotena kun oli vielä 80-lätkä ikkunassa ja motarilla 120 rajoituksella ja toka pari vuotta sitten kun rahastuskamerapaku oli tien varressa. Ajoin 55 ja luulin olevani taajamassa mutta rajoitus oli jostain syystä 40. Molemmat oli minun virheitä. Nykyään kyttään pakuja tarkemmin kuin rajoituksia.

    Kameratolpasta en ole vielä laskua saanut kun jarrutan aina tolpan kohdalla periaatteen vuoksi ettei tule sakkoa. Tulen myös jatkamaan tätä periaatetta niin kauan kunnes merkki saadaan lähemmäksi tolppaa eikä tarvitse arvailla mikä se edellinen merkki oli. Yleensä jarrutan aivan turhaan vaikka ei edes ole ylinopeutta mutta ei ole varaa ottaa sitä riskiä.
    Rahastusta mikä rahastusta.

    - Jani -
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kuinkahan moni pudottaa rajoituksen alkaessa nopeutta niin hyvissä ajoin, ettei enää rajoitusmerkin kohdalla ole yhtään yli? Jos rajoitus alkaa kameran kohdalta tai ihan vähän ennen, niin kyllä välähtelee...
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niinpä. Kaupunkilaisenkaan ei tarvitse tietää, että talvella jalkakäytävillä voi olla liukasta. Jos liukastuu, on syy siinä ettei ole hiekoitettu. :lol:
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin jos on 80 alue ja tulee kameratolppa niin mä pudotan 60:iin varmuuden vuoksi. Tarkoitan vaan että voisihan sama markki olla uudestaan tolpan kohdalla. Onhan moottoritielläkin joka liittymän jälkeen sama merkki vaikkei kahden merkin välillä ole muutosta. Ne jotka ajaa ylinopeutta tietäen sen ansaitsevat sakot ilman muuta.
    Sanotaan asia nyt vielä kerran että menis perille. Mistä ne jotka ajavat oikeaa nopeutta voivat olla varmoja siitä että ajavat oikeaa nopeutta tolpan kohdalla jos ovat edellisen merkin nähneet 5km aiemmin? Mistä tietää että yhtään merkkiä ei ole sen jälkeen jäänyt näkemättä? Jos tolpassa olisi merkki niin voisi olla varma mutta kun ei ole niin ei voi olla varma.

    - Jani -
     
  9. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    nokun ei silloin päästä 200000e/tolppa vuosituloihin.

    nopeusvalvonnan voisi yksityistää niinku pysäköinninki, ottasin heti pankista 60ke lainan ja laittasin pari linnunpönttöä.

    Kumpikin tuottas puhdasta vaikka 100000e vuoteen niin vaikka valtiolle antas puolet pääsis omilleen aika nopee 8)

    LAKIESITYS heti et saahaan tolppa joka mummonmökille vievän kärrypolun varteen!

    liikenneturvallisuus paranee!!!!
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi tien varressa olevia liikennemerkkejä jätettäisiin näkemättä :eek:
    (Ai niin, nyt keksin: Koska katse on naulittuna siihen nopeusmittariin :rotfl: )
    Jos tien varressa on nopeusrajoitusmerkki, se on voimassa seuraavaan tienristeykseen (siksi risteysten jälkeen on sama merkki uudelleen) tai siihen, kun se toisella merkillä kumotaan. Ei siihen pitäisi tarvita mitään muistutusmerkkejä kameratolppiin tai muuallekaan.
     
  11. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Muistelisinpa tieturvakoulutuksessa muutama vuosi sitten kuulleeni, että risteys ei katkaise nopeusrajoitusta, mutta nopeusrajoitus toistetaan risteyksen jälkeen, koska sieltä sivulta tuleva ei välttämättä tiedä tiekohtaista rajoitusta.
     
  12. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Jos pitäisi turvavälin siihen rekkaan?

    Ilmeisesti sulla ei ole vakionopeudensäädintä sitten autossa?

    Mulla onneksi on sekä työautossa että omassa huussissa ja noiden kanssa pärjää hyvin. Rajoitusmerkin nähdessäni tarkistan GPS:n nopeuden ja jatkan joko cruisella tai sitten hipaisen sen verran jarrua, että cruise putoaa pois ja annan moottorijarrutuksen hidastaa nopeuden sallittuun. Sitten risteyksen jälkeen nappaan cruisen takaisin päälle aiempaan suurempaan sallittuun 'resumella' tai pidetään se alempi nopeus 'set'. Helppoa.

    Niinpä. Myöntäisivät edes jossain sen, eivätkä jauhaisi paskaa liikenneturvallisuudesta.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos ajaa rekan perässä 80 km/h ja pitää väliä 100 metriä, kestää n. 5 sekuntia siitä, kun se merkki ilmestyy rekan takaa siihen, kun jo menee siitä ohi. Ehtiihän sen toki lukea, etenkin jos tietää sitä odottaa. Mutta ei siinä olevat numerot välttämättä ole se ensimmäinen mieleen rekisteröityvä havainto. Eli aika nopeasti saa hidastaa. Tietysti sen rekan ainakin kuuluisi hidastaa ensin, mutta silloinhan se turvaväli ja merkin havaitsemisaika aluksi myös lyhenee.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo sen huomasin ettet ymmärrä. Jos jotain näkee, tietää nähneensä mutta jos ei näe niin ei myöskään tiedä että onko jäänyt näkemättä. Ja kuten edellinenkin kirjoitti niin aina ei edes näe jos tulee sivutieltä.

    Tässä esimerkki Hämeentie Hyvinkäältä Tuusulaan.
    Merkki näkyy tässä GoogleMapissa:
    http://maps.google.com/maps?q=tuusula&o ... 9,,0,-2.94

    Merkin jälkeen on eri kokoisia liittymiä, Seo huoltoasema ja useampi hirvi-, ohituskielto- ym merkki ennen kuin tulee kamera n.5km päässä:
    http://maps.google.com/maps?q=tuusula&o ... 38409&z=15

    Nyt jos ajat Tuusulasta päin Seolle tankkaamaan ja lähdet takaisin munkkikahvien jälkeen (on muuten hyvät munkit tuolla Seolla) niin 5km päässä tulee tolppa vastaan ja rupeat miettimään että mikä oli viimeinen rajoitusmerkki jonka ohi et edes ajanut vaikket sitä edes siinä vaiheessa tiedä. Ei tämä sen vaikeampaa pitäisi olla ymmärtää.

    - Jani -
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos lähdet Tuusulasta sinne Hyvinkään suuntaan, tiellä on todennäköisesti jonkinnäköinen nopeusrajoitus. Jos lähdet takaisinpäin ennen sen rajoituksen päättymistä, se sama rajoitus on voimassa kyllä toiseenkin suuntaan.
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo luovutan sun kohdalla. Kun usko on noin vahva ei järjellä, logiikalla ja ihmisen normaalilla käyttäytymisellä tai tavoilla ole mitään merkitystä.
    Ne ymmärsi ja tietää mitä tarkoitin joilla logiikka toimii eikä uskomus määrää näkemyksiä. Puhut ettei reaktioajat riitä merkin havaitsemisen ja jarruttamisen välillä mutta silti olisi aikaa miettiä että mikä oli viimeinen merkki jonka näki ennen kuin meni kahville. kyllä kyllä. :D

    - Jani -
     
  17. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    siis itellä jäis ainaski monetkin merkit näkemättä kun sitä maiskuttelis vielä sitä hyvää munkkia ja sit tuleekin joku vanha mätä kadetti vastaan tai luulen nähneeni vanhan traktorin jossain puunjuuressa niin äkkii on jokin merkki taas mennyt ohi. jos on vähääkään tätä syndroomaa niin navi joka tietää kameroiden paikat ja varottaa 500m ennen niin on kova sana kun voi kaasua hölläämällä helposti saada nopeuden kuriin. itellä kun on yleensä alla joku yli 20v rakkine(=harvoin cruisee ja jos on niin ei toimi) ja tehoo ainaski yli 50hv/tonni niin äkkiähän tuo nopeus nousee yli sallitun:)

    omasta mielestä navi on hyvä hankinta niin ei tarvi ihmetellä mikäs se nopeus oli, kun hyvin monella se tuntuu kameroiden kohdalla olevan hukassa, ja välillä pahastikkin kun on pakko melkein hätäjarrutuksia tehdä tuolla liikenteessä kun kameran huomaa

    esim. kehä III:lla on hyvä huomata kun ihmiset ajavat uusien kameroiden kohdalla huomaavat ne ja äkkiä 60:iin, ja juuri ennen sitä jarrutusta joku on liittynyt kehälle ja on vielä suht lähellä niin tämähän on äkkiä kontissa kun sen katse on siinä kiitolinjan rekassa joka saattaa kaatua päälle kun se menee ohi viereisellä kaistalla, tämä kun sitten tapahtuu ruuhka-aikaan äkki on moni auto rutussa, toivottavasti vain autot

    eihän toi navi aina tiedä oikein mutta auttais monia ajamaan jouheammin ellei se koko keskittymistä muusta ajamisesta vie pois
     
  18. Futurage

    Futurage Gearhead

    Liikenneturvallisuudesta hymiseminen on perseestä

    Liikenneturvallisuudesta hymistely ja ajotapojen hienosäädöistä kinastelu on vanhojen hampaattomien mummojen puuhaa. Luulisi että täällä olisi enemmän tervejärkisten, rehellisten ja hyvällä itsetunnolla varustetun kirjoittajien mielipiteitä. Suurin osa kansasta ja täälläkin osa kirjoittajista tuntuu hymistelevän aivopestynä ylinopeuksien vaarallisuutta. Siis voi perse jätkät. Kamoon, pientä ryhdikkyyttä olemukseen ja mielipiteisiin.
    Kuinka moni meistä "moottorihemmoista" ihan oikeasti pitää kaiken maailman rajoituksista ja säännöistä, nopeusrajoitukset talvisine alennuksineen tietysti päällimmäinä.

    Nopeusvalvonta nykyisessä lähes kaikenkattavassa muodossaan on kertakaikkiaan täysin perseestä. Ja se kuka nielee purematta sen shitin että valvonnalla ja sakottamalla yritetään parantaa liikenneturvallisuutta eikä sillä ole muuta funktiota, sekä sen, että ylinopeus ( miten sekin termi muuten määritetään) on erittäin vaarallista, valitsee helpon ja yleisesti hyväksytyn mielipidemallin, eikä ajattele riittävästi omilla aivoillaan.

    Luepa vaikka Moottori-lehdestä minkälaisia onnettomuuksia kuolonkolarit ovat.Siinä virallinen onnettomuustutkijalautakunta käsittelee joka numerossa kuukauden kuolonkolarit. Lähes poikkeuksetta syynä on jokin primäärisyy kuten sairauskohtaus, känni, itsemurha tms. syy, eikä siis sekundäärisyy joka on nopeus.
    Jumaliste, liikennehän yksi turvallisimmista paikoista missä ihminen voi olla.Jos Suomen kansa viettäisi saman ajan autoissaan kuin se keskimäärin käyttää liikennöimiseen istumalla niissä parkkipaikoilla ja ajoneuvojen nopeus olisi siis nolla, siltikin autoissa kuolisi huomattava määrä ihmisiä.
    Suomessa kuolee vuosittain noin 50 000 ihmistä.Näistä liikenteessä noin 200. Ja tässä luvussa on mukana myös mopoilijat, jalankukijat ym.Jos kansa viettää ajastaan , arvioidaan vaikkapa 10 % keskimäärin, täytyisi tämän mukaan liikenteessä kuolla 5000 ihmistä.Nyt kuolee siis 200 ! Liikennehän on turvallisin paikka ihmiselle.
    Kuriositeettina mainittakoon että vaikkapa kaatumalla ja liukastumalla kuolleiden ihmisten lukumäärä on moninkertainen liikennekuolemiin verrattuna.

    Siis tsiisus, sen sijaan että täällä keskustellaan cruisen käytöstä ja rajoitusten mahdollisimman kuuliaisesta noudattamisesta täällä tarvitsisi olla yhtä mieltä siitä että nykyinen nopeusvalvonta on vittumaista, epäreilua, rahastamista eikä liikennemerkin osoittaman nopeuden kohtuullisella ylittämisellä ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.

    Ja mikä käsittämättömän suuri tappio koituu kansantaloudelle siitä että kansa istuu autoissaan miljoonia ja miljoonia ylimääräisiä tunteja vuodessa. Aikaa jonka voisi käyttää vaikkapa tuottavaan työhön.Kyllä tulee alinopeudella ajolla mahdollisesti pelastetuille ihmishengille hintaa, arvion mukaan useita miljoonia euroja per henki.

    Nimimerkki "takana 32 vuodessa 1,5 miljoonaa kilometriä.Tänä aikana olen nähnyt tien päällä ehkä 5 vakavampaa onnettomuutta".
     
  19. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    tuohon edelliseen kirjoitukseen pitää lisätä että itse olen ajanut korttini ikään nähden paljon enemmän kuin moni muu ja silti voi sattua ja tapahtua. ja erillaisilla vehkeillä(2-t warresta täysperään ja molemmilla olen päässyt ylinopeutta :oops: ) ja hyvin harvoin ylinopeus on ollut vaarantekijänä, vaikka ei ylinopeus sallittua ole.

    omat tilanteet joissa pelkoa on esiintynyt yleensä se on ollut että keskittymiskyky on herpaantunut(unisuus, kaveri...), joku muu tekee virheen(koukka eteen, lähtee lapasesta....) tai on leikkinyt :oops:

    vakavia tapauksia on itselle sattunut kaksi(toivottavasti ei tule lisää)yhdessä onnettomuudessa syyllinen kiihdytti yhtäkkiä punasia päin eteen josta selvisin itse pelkillä mustelmilla ja jäykällä niskalla/selällä, kyydissäni ollut naismatkustaja sai vähän enemmän (murtumia,leikkaus...)
    tässä kolarissa minun ja naisen pelasti uusi iso auto kaikilla mahdollisilla turva-varusteilla)johon normaalilla palkansaajalla ei ole varaa. jos olisin kolarin ajanut sen hetkisellä käyttiksellä en olisi nyt tätä juttua kirjoittanut se on varma. keula meni omasta sen verran ruttuun että sen hetkisellä uunolla olisin varmaan ollut tarkistamassa takavalojen polttimoita, ei sais vitsailla

    ja toisessa olin todistajana/melkein osui omaan autoon kun eräs heppu ajeli ja olin ekana paikalla kun heppu oli vetänyt ulos ja melkein tod.näk. tappanut/vakavasti loukannut kolmea muuta(olivat kakkoskopan golfissa ja heppu tuli melkein konttiin 150km/h(80rajoitus) lasissa mutta väisti ja lähti lapasesta osui melkein taas ja sitten ulos.

    molemmissa tapauksissa syylliset olivat vetäneet ihan kunnolla brenkkua ja saivat vain mustelmia lopulta. ekassa syyllinen ei saanut käytännössä mitään rangaistusta ja toisessa syyllinen sai kortin hyllylle 6kk ja 300egee sakkoa, jee oikeus-suomi

    normi-jamppa kun vetää 151km/h 120km/h-motarilla keskellä yötä saa varmasti enemmän hyllytystä ja sakkoa

    et siinä sitä liikenneturvallisuutta vaan suomen kansalle

    anteeksi avautumiseni ja jos jotain otti pattiin jokin asia, paras mennä nukkumaan
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Re: Liikenneturvallisuudesta hymiseminen on perseestä

    Sinulta on unohtunut sellainen oleellisen pointti, että kun meillä on liikenteessä aika paljon olettamia.
    Oletamme, että vastaan tuleva liikenne käyttää tiettyä kaistaa, että 50:n rajoitusalueella risteystä lähestyy auto 50km/h, että kaistamme yli kääntyvä kuorma-auto väistää meitä, kun meillä on etuajo-oikeus.
    Kaikki sooloilu sitten sotkee tuota pakkaa ja liikenteen sujuvuutta ennen kaikkea.
    Ja meidän omille virheillemme jää paljon enemmän tilaa, kun toimimme niin, miten meidän oletetaan toimivan.
    Että on aika itsekäs asenne rikkoa tietoisesti niitä yhteisiä pelisääntöjä. Se on omiin ja toisten muroihin kusemista. Siitä hyvästä meillä on nyt sitten kameratolpat tuolla kaikkien riesana. Että kiitti vaan vitusti! :lol:


    Ei ne vuodet, eikä ne kilometrit, vaan se, mitä siinä ajassa on oppinut. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!