Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse laitoin lattian ja seinän kulmaan L-mallista muovista jalkalistaa, kontaktiliimalla. Eihän sekään absoluuttisen tiivis ole, mutta enimmät valuma- ja roiskevedet pitää. Ei juuri tämä mutta vastaava: http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -50-45bmzc

    Jos tuon liimaa oikeen huolella jollain liimamassalla, niin saa varmasti 100% tiiviinkin. Kun itsellä on harkkoseinät niin en katsonut tarpeelliseksi.
     
  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    samma här, ei varmasti mätäne kun lisäksi vielä painekyllästetty alajuoksu ja suojattu huopakaistaleella. Mulla on vielä suojana tämmöinen kattopeltimateriaalista taivutettu pelti joka kiertää koko hallin. alareunassa on pelti tietysti kantattu ja pieni muutaman asteen viiste niin sen sai tiukkaan lattiaan kiinni yläreunassa 90 asteen taivutus (2 ) kun harkon reuna tulee vähän sisemmäksi kuin seinäpinta.
    Hyvin toimii ja näytää hyvältä.
     
  4. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Ulkoseinillä täälläkin on kattopellistä taivutettu kantattu pelti, joka suojaa samalla tavallisen harkon sisäpuolisen eristyksen (tämän olisi välttänyt lämpöharkolla). Pelti on laitettu ennen lattian valua, joten sauma vaatii korkeintaan hitusen sikakittiä. Meillä lattian valu tapahtui siis vasta runko- ja kattotöiden jälkeen, tosin osassa tallia vielä tekemättä. Voisin talven aikana yrittää saada Adventurerin innoittamana kuvasarjan nettiin, niin eivät muut tekisi ainakaan samoja virheitä.
     
  5. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Tuli tehtyä aikanaan talliin pariovet teräsrungolla ja karmeilla. Tiesin kyllä hikoiluongelmasta, mutta enpä käsittänyt sen olevan niin suuri, kuin miksi se sittemmin osoittautui. Eli vettä valuu solkenaan ja lammikkokin muodostuu tallin lattialle.

    Onko mitään keinoa pienentää ongelmaa? Uretaanivaahtoa karmiputkiin ja ovirunkoon? Millainen vaahto ei varmasti vety siellä sisällä? Onko muita ajatuksia?
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Oletteko sprinklausta laittaneet autotalliin? Ne jäi rakennusvaiheessa pois kustannussyistä, mutta rupesi tuntumaan että kyllä tallissa tarvisi olla, kun on talon yhteydessä. Käsienpesualtaalta saisi varmaan aika näppärästi? Ja pintavetona voipi vetäistä.

    Kukahan tekis Laakaan suunnalla?
     
  7. kole

    kole 3rd gear

    Voipi Pertti olla että ei riitä altaanputkissa tuotto varsinaiselle sprinklerille.
    Pitäis kuitenkin olla useampi suutin katossa ja tarvittava vesimäärä on aika iso sammutukselle. En ole aivan satavarma asiasta mutta lähes 8)
     
  8. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Jos tuollainen asia kiinnostaa niin ei kun ottamaan selvää. Jos talo on kunnallisen veden alueella niin saattaa veden määrä riittää. Ja vaikkei riittäisikään niin on niitä muunkin laisia sprinkleri suuttimia kuin nuo perinteiset. Kaikki maksaa ja saattaa maksaa hirveestikin, mutta ainahan sitä voi kysäistä. http://www.softonex.fi/ noiden suuttimet ei vaadi niin hirveitä vesimääriä. En tiedä mutta tollainen voi vaikuttaa vakuutusmaksuihin.
     
  9. kole

    kole 3rd gear

    Niinkuin nuo pesualtaalle tulevat putket ovat maks 13mm. Ei niistä riitä vedenpainetta kovin monelle suuttimelle. Isompi syöttöputki pitää olla.
    Pitäis ottaa jo taloliittymäputkesta 50mm, että alkais riittään. Ja vaatii vielä usemman kilon painetta.
     
  10. poikelin

    poikelin Gearhead

    Nosto-ovi paikoillaan ja pelaa kuin unelma. Kynnys pitäis löytää. Kuka pystyis taittamaan rosterista sellasen?
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mutta yhdelle kuitenkin? Tai kahdelle? Enempää ei tarvikaan varmaan. Vesimittari on seinän takana, että isompi lähtökään ei kovin kaukana ole. Mutta eikös tuosta sprinklerilinjasta pitäisi kuitenkin ottaa vettä johonkin, ettei vesi seiso vuosikymmeniä putkessa? Voihan siihen sitten vaikka pesuletkuliitännän laittaa.

    Sain jo muutamia tekijänimiä, pitää ruveta niitä hätyyttelemään niin ei tarvi niin paljon arvailla.
     
  12. jnf

    jnf 1st gear

    75m2 talli on suunnitteilla ja pari kysymystä tuli mieleen.

    1) Kahdella 2x2500mm leveällä ovella vai yhdellä noin 5300mm ovella? Kaksi olis paremmän näköinen, mutta oven edusta on ahdas, joten tuo yksi iso ovi ilman tolppaa toisi vähän enemmän pelivaraa peruutteluille tms..

    2) Jos reunoja suojailee vedeltä yms niin vetää L-pellin juureen joku 10-15cm korkeudelle. Mutta vetääkö tuon pellin korkeammalle esim. 50cm korkeudelle vai voisiko tuota suojausta tehdä esim. niin että ostaa halvinta mahdollista sisustustiiltä ja maalauttaa sen sitten epoksilla tms..? Eikös tuollainenkin nyt suojaisi suht hyvin..?
     
  13. bobst

    bobst Gearhead

    Ja näin talvipakkasella huussi jäähtyy nopeasti kun avaat koko seinän kerralla auki , mieluumin kaksi ovea, lämmitys kaudella hiukan edulikkaampaa!
     
  14. MKultala

    MKultala 3rd gear

    2500 leveä ovi on muuten aika kapea, mahtuuhan tuosta, mutta vähänkään isomman auton kanssa tarkka ajettava, itse käännän kuskin peilin aina sisään ajaessa, vaikka on 2750 ovi, ei tarvi tähtäillä niin tarkasti.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Paitsi jos on lattialämmitys. Itsellä on vesikiertoinen ja vaik avaa oven/ovet (2kpl 3x3m) pitemmäksikin aikaa niin kun laitat ovet kiinni niin kohta on taas lämmin. 10 kuution lattia varaa hyvin lämpöä.

    Toki suuri vaikutus on oven yläosan peittämistä rätillä, avaa vaan senverran mitä autonkorkeus on.

    No jos lasket mitä maksaa tehdä kosteuseristys alle niin kalliiks menee. Jos taas jättää sen pois niin miksi sit laittaa laattoja ollenkaan? saumalaasti ei pidä vettä. Ja laatan päälle epoksin laitto arveluttaa. Siihen on ihan omat maalit. Eikö ole sit sama kun maalaa suoraan gyprocin päälle jos ei halua satsata peltiin. Mut sitten viel laatan ja seinän sauma ja sen liikkuminen tulee maalille/vedenpitävyyden kannalta ongelmaksi. Kyllä se laatan sisältä tuleva pelti on paras koska silloin ei tarvitse alle jäävästä liikuntasaumasta välittää. Saa elää sen alla niinkuin pitääkin. Kyllä varmaan 15cm ylösnosto jo riittää.
     
  16. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Itellä on omassa tallissa 330cm leveä nosto-ovi eikä se liian leveä oo isompien autojen kanssa (esim. Suburban/pick-upit). Välillä joutuu traileria peruuttelemaan kanssa talliin sisälle, kärry 260cm leveä ja 7,5m pitkä. Ihan suorassa linjassa ei pysty peruuttelemaan. Äkkiä tulee ahdasta kun toista puolta ei nää peilistä.
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on 18 jalkanen eli 560 levee moottori avajalla oleva ovi .
    Se aukastaan jokapäivä useita kertoja kun käyttikset on sisällä ja se lämmönhukka on kyllä aika pieni ja lyhytaikainen . Eikä mikään ongelma.
    Jos noin leveen oven meinaa laittaa on automaatti avaaja must, se kun on käsinkäytettäväks aika painava.
     
  18. TPA

    TPA 1st gear

    jnf kirjoitti ett suunnittelee 75m2 tallia..Mulla on vanhatalli100m2 ja siitä 75 saa kyllä ihan toimivan,kun ei yritä perustaa koneistamoa samaan,niin kuin minulle kävi..mutta se mistä piti kirjoittaa on että tee nyt heti riittävästi sisäkorkeutta,jos kaava vaan antaa mahdollisuuden.Jos vaikka autonosturiin tulevaisuudessa päädyt.Toi aiheutti sen että oli pakko ruveta rakentamaan hallia-ei tallia!
     
  19. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  20. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Noita neliöitä ja korkeuksia tuli aikoinaan mitettyä ja pohdittua... Päädyin noin 100 neliöön ja 3.80 korkeaan sekä kahteen oveen ja toisen kohdalla olevaan vahvistettuun laattaan nosturia varten.
     

Kerro tästä muillekin!