kylmä suburban

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja jukkis 67, 25.11.2010.

  1. jukkis 67

    jukkis 67 1st gear

    -99 suburban lämppäri puhaltaa haaleeta tyhjäkäynnillä ja ajettaessa vähän lämpimänpää,koneen lämmöt on kyllä normaalissa.vaihdatin termarit uusiin mutta tilanne ei parantunut,glygolit on kyllä paisuntasäiliössä kohillaan,onkohan joku ilmalukko jossain mikä jumittaa????? takalämppäristä ei tule edes haaleeta,ilmastointi kyllä pelaa kesällä...
     
  2. Panze

    Panze 3rd gear

    Voi olla tukkoisuutta kennossa.
     
  3. jone-70

    jone-70 2nd gear

    Toimiiko lämmönsäätö varmasti, eikös siellä ole pieni sähkömoottori joka kääntää venttiiliä? Mulla oli puhaltimen suuntauksesta pudonnut koko mötikkä irti.
     
  4. jukkis 67

    jukkis 67 1st gear

    jos veden kierto on heikko eli tukossa jostain niin toimiiko ilmastoinnin kierto sit kunnolla lämppärin kennossa ??? missähän mahtais sijaita lämmönsäätö moottorit joka kääntää venttiiliä ???
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ilmastoinnilla ja lämmityksellä on omat erilliset kennonsa. Lämmityslaitteen kennossa kiertävä vesi lämmittää ilmaa ja ilmastoinnin kennossa kiertävä kylmäaine kylmentää. Ilmastointiin ei varmastikaan tarvitse tässä tapauksessa puuttua jos kerran puhaltaa kylmää kesällä.

    Ensin varmistettava jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen vedenkierto. Yleensä kennon huuhtelulla saadaan jotakin tulosta aikaan ja kennon vaihtamisella uuteen merkittävää parannusta.
     
  6. jukkis 67

    jukkis 67 1st gear

    jep,pikku pähkäilyn jälkeen hokasin et eri kennothan ne pitää olla ilmastoinnille..... voihan se olla et olis tukoskin jossain mut ne säätö moottorit vois tarkistaa enshätään ku tietäis mis ne on..
     
  7. kane

    kane 1st gear

    ja sitten voisi kokeilla onko lämppärinkennoon menevä ja palaava letku aabaut yhtä lämmin vai paluu selvästi viileempi (= kenno tukossa?)
    Huuhtelu vesiletkulla vastakiertoon auttaisi?
     
  8. jukkis 67

    jukkis 67 1st gear

    hei joo kävin ajon jälkeen kopeloimassa letkuja ja mielestäni ovat suurinpiirtein yhtä lämpimiä....
     
  9. jukkis 67

    jukkis 67 1st gear

    noniin nyt on jäähdytysjärjestelmä huuhdeltu molemmin päin ja ruskeeta vettä tuli jonkin aikaa mut ei mitään suurenpaa skögöö.. vesi kiersi hyvin ja säätimetkin toimivat hyvin,nyt on glygolitkin vaihdettu ja takalämppäri rupes puhaltamaan jopa kuumaa mut edestä tulee vaan haaleeta ja laskujeni mukaan kymmenen litraa vähemmän meni tilalle, kun tuli alavesiletkusta ulos. onkohan joku jippo millä sais varmasti ilmattua koko systeemin,ajoin auton etupään mäkeen mut eise tainnut auttaa asiaa....
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sunnuntai aamulla kun lämmiteltiin paria supparia tulille tiesi Rönttä4x4 kertoa että supparissa on joku härpäke lämppärinvesiletkussa jossa on jostain syystä joku kuristusosa. Älkää kysykö mikä ja missä haarassa mutta kun sen vedenkiertokuristimen poistaa alkaa subbarikin lämmetä.
     
  11. Mica70

    Mica70 1st gear

    Mullakin oli vesiletkussa jokin tuollainen kuristin siinä rintapellin lähellä olevassa T-haarassa.Mistä ilmeisesti lähtee taakse kennolle letku.
    Sattui viime talvena hajoamaan se haara ja hieman sitä kuristinta ihmettelin ja en laittanut sitä takaisin sinne,hyvin on toiminut ilman :)
     
  12. jukkis 67

    jukkis 67 1st gear

    joo,voi piru ku olis tienny ton ni oisin vaihtanu ne t haarat metallisiin putken muhveihin ku letkut oli irti... no saahan ne helposti vaihettua ku puristaa lukkopihdeillä letkut kiinni....
     
  13. Hatsku

    Hatsku 2nd gear

    Ne kuristimet on sitävarten että lämmin neste kiertäisi ensin etuohjaamoon ja vasta sitten taakse.
     
  14. 3/4

    3/4 3rd gear

    Itse vaihdoin ne T-haarat vastikään kun vanhat olivat murtuneet ja kovettuneet ajan myötä, kannattaa tarkastaa ettei ole mennyt tästä haarasta irronneita palasia lämppäriin.

    Kuristus etulämppärille menevässä letkussa on sen takia että taaksekin menisi lämmintä...
    Sorvasin alkuperäisen kokoisen supistuskappaleen muovista että saa virtaukset kohdilleen.
     
  15. thekarvaturpa

    thekarvaturpa 1st gear

    ilmaus onkelmia

    jep mullaki ilmaus onkelmia subbe 94 6.5 turbo diesel.moneen kertaan ja tapaan yritetty ilmata vuotoja ei löydy aina tulee kauhee paine kun avaan korkkia. mistä ilma tulee huomanu että kieroksilla valuttaa ylivuodosta ylitte ilmaa ei saada pois.
    huomanu ton että kans että lämmintä tulee vaan kierroksilla mut löysin ton manuaalista:Diesel Engine
    If you idle your diesel engine for a long time when it’s cold outside, your
    heater may blow out cool air.T his is normal. When you increase thee engine
    speed, your heater should blow out warmer air. If it doesn’t, your coolant
    level may be low. See “Engine Coolant” in the Index to find out how to
    check your coolant level.
    Heating System
     
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Re: ilmaus onkelmia

    juu,voi olla että siellä noin mainitaan,mutta liittyy varmasti moottorin jäähtymiseen eikä ilman
    tuloon järjestelmään.. Ongelmasi kuulostaa lähes satavarmasti kannentiiviste vialta. Järjestelmään tuleva ilma on pakokaasua/ilmaa sylinteristä. Kannattaa vaihtaa kansipahvit pian, ajaminen rikkinäisenä "syö" lohkoon ja kanteen uraa vuodon kohdalta... Noin 300tkm kohdalla ne pahvit yleensä menee...
     
  17. mackthehat

    mackthehat 1st gear

    ilmausongelma

    joo täältä ääni 99.9% kanssa et kansipahvit ne on menny.viime viikolla sama tilanne.12 tuntia siinä menee käynnistä käyntiin vaihtaessa.tai ainakin meillä velimiehen kanssa meni.uudet pultit ja yläpään tiivistesarja tais maksaa 225 eukkua.töitä se vaan on.eiku hommiin...
     
  18. thekarvaturpa

    thekarvaturpa 1st gear

    Re: ilmausongelma

    ainakaan en aluksi usko kansipahveihin tai tiivisteisiin vaikkei mahotonta toi paine paisunta säiliössä pysyy säiliössä yöänki yli.
    auto ollu mulla syyskuusta siinä pitäis olla kannet tehty vaikkei mulla siitä ole mitään faktaa. jo onneks on liikeestä siitä voi neuvotella jos on sittenki kannet menny.
     
  19. mackthehat

    mackthehat 1st gear

    kannentiivisteet

    mulla ei tee juuri
    minkäänlaista painetta kun on pahvit ehjät.
    mene vaan neuvottelemaan sinne liikkeeseen asiasta ja pysy tiukkana.
    onhan se loppupeleissä myös se ilmaus sitten liikkeen asia hoitaa.
    veikkaan vaan että se ilmantulo ei lopu ku kansien tiivisteet vaihtamalla.
    piste.
     
  20. leksa

    leksa Gearhead

    Re: ilmausongelma

    Olen aika 100 varma kannentiivisteen vuodosta. Vuoto on juuri niin pieni että ilmakuplat sotkevat lämppärin kierron, mutta jäähdystyjärjestelmä vielä toimii.
    Mulla vanissa huomasi talvella aina ensimmäiseksi siitä kun lämppärin teho alkoi laskea et nyt vuotaa ilmaa.

    Se paine pysyy kyllä pitkään siellä, jos ei muitakin vuotoja ole.

    Itse kokelin lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kuplien tuloa syyläristä. Syyläri piripintaan täyteen korkki auki ja tyhjäkäynnillä ei pitäisi kuplia tulla kuin ehkä aluksi.
     

Kerro tästä muillekin!