Lehtijousien taottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja velox, 25.10.2009.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ikosen takomolla Liperissä taotutin Desoton jouset tänä kesänä. Vein ne sinne purettuina ja putsattuna. Ohjeita sain puhelimessa jo etukäteen. Halusin jousiin lisää jäykkyttä mutta en hirveästi korkoa. Onnistui täydellisesti. Satasen muistaakseni maksoi ja ihan kuitilla. Firma on auki vain ma-pe mutta onnistui jousien nouto lauantainakin omistjan kotoa.
    Chrysyn jouset menee samaan paikkan talvella.
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tulipa keväällä kyseltyä Vallilasta takajousia Darttiin; kunnostus (lisälehti?) 300€ pari, näihin sitten puslat lisäksi ja uudet 600€ pari etupuslineen. Jäi vaiheeseen ja viime viikolla sitten tilasin Partsista tuollaisen HD-parin 380€. Saa nähdä, miten korkeat ovat...
     
  3. Lutra

    Lutra 1st gear

    Alkukesästä mittatilausmuokattiin, lyhennettiin, laskettiin ja vahvistettiin lisälehdillä Firebird 67 lehtijouset sopiviksi Pajakulmassa Tampereella.

    Hintalaatusuhde suomityöksi sekä palvelu oli erittäinkin kohdallaan.
     
  4. doår

    doår 3rd gear

    hambilta löytyy kiinnostavaa luettavaa jos hinnat kuulostaa pahoilta..

    http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=225377

    Tehty rodin etujouselle, mutta varmaan sama tekniikka toimii normi-takajousille. Joku nopeasti kokeilemaan jos jouset pysyy yhdessä palassa tämän jälkeen :D
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Olen tehnyt kyseisen operaation kuoleutuneille lehtijousille. Hyvin on pelannut jo vuoden verran käyttöautossa. Pientä kuoleutumista havaittavissa, mutta parannusta entiseen tilanteeseen silti huimasti. Ei muita menoja kuin oma aika, eli hintaansa nähden onnistunut projekti.

    Itse taivuteltu ei toki ole ammattilaisen tekemän veroinen, mutta mielestäni ok konsti jousen elvyttämiseen. Lisäksi kun itse tekee niin saa sellaiset kuin tulee.
     
  6. korkki7

    korkki7 1st gear

    Osta uudet.Challengeriin maksoi us-partsilla reilu 200 €.Tuli seuraavana päivänä matkahuollos.Mexikolaiset oli mutta aivan hyvät.Turhaa takoa ja nysvätä vanhojen kanssa,ellei ole joku ultrahavinainen keräily harvinaisuus.
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ilman muuta uudet... Galaxieni vein ca 7 v sitten kaarinaan autojousi vuolaan, koko päivän homma, yksi lisälehti, totaalista arpapeliä miten korkeuden kanssa käy.. Oli perä aikalailla pystyssä... Ei saanut kaupan päälle Back-Off viiksivallu roiskeläppiä.. Asensin sitten Mooneyesin 2" pudotus blokit, nyt on aika tasapainossa.
     
  8. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Pitääpä kommentoida kun on joskus tullut kokeiltua kuolleiden jousien kunnostamista ja lisälehden laittoa.

    17m foordissa perä oli alhaalla. Löysin jostain lehdet jotka oli hiukan pidemmät kuin norria seuraavat lehdet. Laitoin ne suoraan sellaisenaan ja perä oli todella huiman korkealla. Näin siis mitään takomatta.
    Sitten otin perän irti mutta jätin norrat paikalleen, purin pakan paikallaan.
    Löimme lekalla alasimen päällä lisälehteä ja muita lehtiä hiukan suoremmiksi. Yksi pakka kerrallaan niin että toista tehdessä oli mallina ensimmäinen. Tein muistaakseni siten että merkkasin lehtiin tussilla viivoja 5cm välein jotta saisin lyötyä samoihin kohtiin.
    Yllättävää?.. mutta tuossa metrifoordissa jouset oli ihan mellapeltiä joka taipui ihan kertalyönnillä aina kohdastaan. Pitkää lehteä kohti lyötiin ehkä noin 15-20 kertaa, kysymys oli enemmänkin taivuttamisesta kuin takomisesta. Tuskin noita vanhoja jousia missään kuumennetaan takomista varten, joten metallin jousto ominaisuudet tuskin muuttuu hirmusti paukuttamisen seurauksena.
    Toisesta päästä on tosi kiva pitää kiinni kun kaveri lyö jousta..
    No, tämä remontti onnistui täydellisesti. Vuonna 1996 tehtiin näin ja ehkä noin 80 000 kesäistä kilometriä on tullut sen jälkeen. Joskus on todella paljon tavaraa on ollut kyydissä.
    Tuolloin 1996 mulla ei olis ollut rahaa ihmeemmin. Vieläkin tekisin itse noin jos joutuisin metrivoortia kunnostamaan.
     
  9. mb508

    mb508 Gearhead

    lainaus doår:hambilta löytyy kiinnostavaa luettavaa jos hinnat kuulostaa pahoilta..

    Jos on semmonen mankeli käytössä, jolla voidaan tehdä lattaraudasta vanteita, sillä saa myös jousiin ryhtiä.
    Tehtiin työkaverin Hiluxiin korotusoperaatio mankelilla (sehän on myös eräänlaista takomista, mutta paljon nopeampaa) ja hyvin on isommankin hirven kantanut.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nostellaanpa aihetta.

    Oliko Vallilan takomon lisäksi muita firmoja tällä hetkellä jotka lehtijousia takovat ja laittavat lisälehden?

    Olisi Polaran pakkoja naputettava ryhtiin ja lisättävä yksi lehti.
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    turusta löytyy autojousi vuola !
    perän korkeuden säätö on kyllä lisälehdellä lisäten täyttä arpapeliä.
    Omassa galasiessa jäi pers aika pystyyn, laitin 2" pudotusblokit, aika levelissä auto on nyt .
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Pajakulmaan Tampereelle vein jouset. Saapas nähdä tuleeko Polaran hanuriin ryhtiä.
    Eikös tuollainen ryhdikäs hanuri ole aina parempi katsella kuin "roikkuva"..
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    jos tulee liian ryhdikäs, pitää asentaa sivupakoputket, back-off roiskeläpät, ja maalata tankki amerikanlipun färisex !
    Omassa galaxiessa
    ennen lisä jousia perä roikkui pahasti, tasasella jouset oli aivan suorana, ja kuopassa jousti jouset niin että keski osa nousi ylemmäs!
    Keskipultit oli molemmista pakoista myös poikki.

    Ennen kun jouset irroitettin perästä, mittailivat auton korkeutta.
    Sitten kun asennettiin jouset takaisin, myönsivät että tämä on aika arpapeliä. Lopulta perä oli noin 1.5 tuumaa korkeammalla kun myyntiesitteen korkeuden mukaan, ja sehän korjaantui siis 2" mooneyes pudotus blokeilla.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  15. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Mulle lisättiin letukan lehtijousiin yksi lehti lisää sekä tietty uusi keskitappi. Toimenpide maksoi 200€ Pajakulmassa.
     

Kerro tästä muillekin!