Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. mxu

    mxu 3rd gear

    on tämä kyllä saatanasta tämä suomen valo yms. leimaperseily :mad:
     
  2. FinLincoln

    FinLincoln 1st gear

    Kiitos tästä..jahka auto saatiin syynättyä muuten tuli siis katsuri paperien kanssa juttelemaan valoista, epäili itsekin vähän tuota asiaa ja totesi saman, Sae-organisaatio tai mikä lie myöntää ilmeisesti nuo Dotitkin..
    Mikä näiden ero sitten todellisuudessa on?Onko Dot enemmänkin vain
    ajovaloihin liittyvä standardi?

    Kaikissa auton valoissa on sama loppu numero -95 CL mutta sitä Dottia ei vaan löydy muista kuin ajovaloista.Kuitenkin suurin osa -94-97 Mustangeistakin on hyväksytty noilla orgis-takavaloilla ja etuparkkeihin asennetulla tai vaihdetulla kirkkaalla parkkipolttimolla, kuten siis omakin autoni.

    Katsotaanpa miten asia huomenna etenee..Tarkennetaan vielä sen verran että parkkiumpio on siis erillinen, kuten Mustangeissakin, erona vain se että Lincolnissa on lisänä sivukääntymisvalot, joista tietenkin otin polttimot pois...ehdotin vielä että asentaisin parkin ajovaloumpioon jossa on se DOT-hyväksyntä mutta tämäkään ei tietenkään käynyt...huoh...Välillä
    tuntuu siltä että täällä suomessa kaikki organisaatiot yrittävät tavalla tai
    toisella estää amerikkalaisella autolla ajamisen, bensanmyyjät sentään vielä taitavat tykätä...heh..
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh, laki on laki, ja vak yhtiöt on vak yhtiötä.
    JOs joku vaikka ajaa dot hyväksymättömän takavaloisen auton persuuksiin, peräänajaja sanoo, en huommannuyt autoa, kun siinä oli laittomat odosti häikäisevät takavalot.... ja vakutusyhtiö ei maksa mitäään...

    kaikki mahdollista kekkoslovakkiassa!

    Mutt hei, seur pressan vaaleissa äänestetään perussuomalaisten kunkkua !???
     
  4. FinLincoln

    FinLincoln 1st gear

    Joo-o, mutta entäs tämä sitten, onko tällä mitään merkitystä:


    10 §
    Valoja ja heijastimia koskevat yleiset määräykset ja määritelmät

    11. Milloin E-hyväksyttyjä valaisimia ja heijastimia ei ole ajoneuvomalliin saatavilla, katsotaan pakollisissa valaisimissa ja heijastimissa e-hyväksyttyjen valaisimien ja heijastimien vastaavan samaan käyttöön tarkoitettuja E-hyväksyttyjä valaisimia ja heijastimia. Samoin edellytyksin katsotaan Pohjois-Amerikan Yhdysvaltojen määräysten mukaisten, kirjaimilla SAE ja SAE-suosituksen J759-1983 tai vastaavan myöhemmän mukaisella merkinnällä varustettujen pakollisten valaisimien ja heijastimien ja merkinnällä DOT sekä tunnistenumeroltaan 9004, tyyppiä HB2, tunnistenumeroltaan 9005, tyyppiä HB3 tai tunnistenumeroltaan 9006, tyyppiä HB4 olevilla lampuilla varustettujen lähi- ja kaukovalojen vastaavan E-hyväksyttyjä valaisimia ja heijastimia.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Suuret kiitokset taas kerran Kauhavan katsastuskonttorille :wink: leima tuli pitkäkattoon
     
  6. FinLincoln

    FinLincoln 1st gear

    Päivitystä ja myös itse itselleni vastaten.Asia on "sovittu" ja auton katsastus hyväksytty siinä olleilla valoilla.Hieman kuitenkin jäi huono maku hommasta, jos useampi katsastusmies tutkii autoa, eikä kukaan tiedä kunnolla näitä valosääntöjä, jotka ovat kyllä hieman toki välillä sekavia, ei voida puhua kovinkaan laadukkaasta katsastustoiminnasta.Lisäksi erään herran selvästi ylimielinen suhtautuminen jenkkiautoihin, ym. täysin tarpeeton naljailu auton alkuperäisen/ulkomaisen rek.otteen "mällitahroista" jotka siis olivat ko.tuontimaan varmennus hologrammeja, ei myöskään liene kovinkaan asiallista käytöstä?

    Huumorintajuton en mielestäni ole mutta enpä ole vastaavaa vielä kuullut??
    Luulenpa että tälläiset puheet eivät tuo ainakaan lisää asiakkaita?

    Kuitenkin, minua varsinaisesti palvellut katsastusmies saa kiitoksen koska oli asiallinen ja asia selvitettiin suht nopeasti.Tästä muusta sopasta joudun ikävä kyllä antamaan palautetta ko.katsastusaseman, (hyvän hengen mukaisesti en tässä mitään nimiä ala mainitsemaan) päällikölle.Tarinan opetus lienee se että älä mene koskaan vähän ennen sulkemisaikaa katsastamaan autoa, ainakaan amerikkalaista.
     
  7. Jimi

    Jimi Gearhead

    Tuo valo-asiahan on HIEMAN epäselvä myös TRAFI:n/AKE:n ohjeissa, monessa paikassa puhutaan DOT-hyväksynnästä ja toisaalla puhutaan taas FMVSS-normin täyttymisestä.

    FMVSS 108:n on amerikkalainen valo-normi, jossa kerrotaan mitä valoja pitää olla ja missä.

    Kyseinen normi kertoo, että DOT-merkintä tarvitaan vain "tehokkaammissa" ajovaloissa, siis niissä, joissa on HB2-HB5 polttimot ja tarvike (siis tuning-)valoissa ja muissa valoissa pitäisi siis riittää SAE-merkintä, mutta lakihan on kaikille sama, vain tulkinnat vaihtelee (tähän pitäis saada se kylmää naurua hymiö)

    P.S.

    On helpompi varmuuden vuoksi ensin kieltää ja sitten muuttaa päätös kuin ensin luvata ja sitten soitella perään...
     
  8. samiharju

    samiharju Gearhead

    Pyydän anteeksi, jos huumorimme eivät kohdanneet eilen. Tarkennukseksi voinen sanoa, että kun siitä näkymättömästä musteesta puheltiin mielestäni hyvässä hengessä, kerroin kevennykseksi teeveestä tulleen dokumentin jokin aika sitten, jossa kerrotiin joskus ennenvanhaan "katoavana" salakirjoitusmusteena käytetyn siemennestettä :rotfl: Jos tämän ymmärsit jotenkin henkilökohtaisena, en voi sille mitään, sorry.. :oops:

    Ja mitä tulee henk. koht. suhtautumiseeni harrasteautoihin, olen itse autoharrastaja henkeen ja vereen, mutta minun työssäni - johon suunnaton kiinnostus autoja kohtaan on minut johtanut - silti pitää olla tarkkana vaikka olisi kuinka harrasteauto - oli se sitten amerikkalainen tai ei :) Ja kuten aiemmin jo mainittua, on helpompi ensin kieltää jos ei ole varma voiko hyväksyä :lol:

    ei tää katsastaminenkaan niin vakavamielistä hommaa ole etteikö joskus leikkiä saisi laskea - vai pitäisikö palata takaisin "suikka ja hakku" -aikakauden tapoihin, jolloin turhia hymyjä ei jaeltu? 8)

    t. "se ylimielinen herra"
     
  9. jenkkirassi

    jenkkirassi 3rd gear

    Asia ei tietysti minulle kuulu,mutta....
    Tulee kyllä väistämttä mieleen,onko meitä asioista mitään ymärtämättömiä harrastajia viety vesikelkalla jo pisemmän aikaa... :eek:
    Tarkoitan lähinnä sitä,montako kaveria on joutunut kairailemaan takavalojaan ja parkkipelleilyt päälle ja ihan turhan takia saadakseen kelpaamaan katsastuksessa,ennen -98 rekisteröidyissä vehkeissä.
    Tuskin kuitenkaan ensimmäinen ulkoa tuotu Jenkki on rek. katsastuksessa ko. konttorilla....vai oliko ?
    Jos tosiaan asia on näin,saattaa syntyä melko synkkiä ajatuksia monenkin harrastaja kaverin vintillä.. :mad:
    Pahimmassa tapauksessa läjä korvaus vaatimuksia tipahtaa postiluukusta, jos asia alkaa paisumaan.
    Noh,toivottavasti tapaus on vain ollut tämmönen loppuviikon huumori pläjäys:pistetäänpä poikaa neuloilla nivusiin,kun on tuommosen Ameriikkalaisen menny ostamaan... :soosoo:


    [/b]
     
  10. FinLincoln

    FinLincoln 1st gear

    Joo, huumoria tai ei, jokainen voi kuitenkin mielessään ajatella, kuuluvatko tuollaiset puheet rekisteröintikatsastukseen vai eivät?Naisväelle voi toki olla mieluisaa, jos on oikein sen mällin perään:)Joka tapauksessa olin käsittääkseni oikeassa asiassa jonka te 4 herraa tuomitsitte välittömästi muutettavaksi, miksei sitä raamattua voinut mennä heti selaamaan eikä jatkaa piruilua esim, siitä "CIA:n" tekemistä runkonumeroista?Ymmärtääkseni tuokin säästi teiltä vain vaivaa kun se olikin valmiina?Itse mielestäni olin "nöyrää poikaa" koko toimenpiteen ajan, joten liekö syynä että tulin niin myöhään paikalle?
    En olisi kyllä pahastunut vaikka autoa ei olisikaan ehditty katsastamaan.

    Samoin tämä asia olisi jo ollut ohi, jos olisi se pää noussut aamulla sieltä pellin alta vaikka vain minuutiksi?Ymmärrän toki että katsastustyö vaatii tarkkuutta mutta myös klopista asti autojen kanssa tekemisissä olleena tiedän että auton liikenneturvallisuus on paljon muutakin kuin vaan jotain takavalojen tarkistelua.Toki muu osa sitten sujuikin tämän auton halliin ajaneen katsastusmiehen toimesta erittäin mallikkaasti.

    Tuntuu olevan tänä päivänä jumalaakin suurempi asia nämä kummalliset merkinnät?

    Mitä tulee auton valmistusmaahan, tähän todella MAHTAVIEN, OIKEIDEN autojen valmistusmaahan, en tokikaan nyt odota mitään erityiskohtelua katsastuksessa näiden suhteen, jos on selvä vika, tottakai korjataan..
    Tälläinen "valotuomio" ei tietenkään tunnu harrastajasta kovinkaan hyvältä, kun on tehnyt kuukausia työtä auton eteen, tilannut osia rapakon takaa että se menisi leimasta läpi ja olisi kaikinpuolin turvallinen liikenteessä, niin itselle kuin muillekin tielläliikkujille.

    Eihän jenkkikään toki täydellinen ole, siitä vaan puuttuu euro ja japsi autoille tyypilliset heikkoudet:)Tämä on CASE CLOSED minun puolestani ja asioin sielläpäin katsastus asioissa vielä yhden kerran..

    Ps.sen runkonumeronkin teki kuulemma oikeasti FBI:)
     
  11. köyhä

    köyhä 3rd gear

    :poff:
     
  12. samiharju

    samiharju Gearhead

    Näithän toki, että allekirjoitaneella oli työ kesken erään toisen maahantuonnin kanssa; siitä huolimatta yritin asiallisesti ohjeistaa kääntymään kolleegan puoleen - siis hänen joka juttua oli aloittanut ja siten siis asiasta eniten perillä - ja jonka tiesin asiaa parhaillaan tutkivan direktiivi- ja pykäläviidakosta. Turha kai minun siinä oli enempää seata enää? Aikaisemmin ikävää oli se, kun useampi katsastaja tutki autoasi - nyt siihen yhtäkkiä olisikin kaikkien pitänyt osallistua? Huvittavinta tässä on se, kuinka kova meteli voi nousta yhdestä katsastuksesta - vaikka se päättyykin vielä kaiken lisäksi hyväksyttyyn päätökseen?

    BTW, niitä FMVSS ja EPA -tarrojakin syynättiin vain asiakkaan iloksi - ilman niiden olemassaoloa ja asianmukaista dokumentointia, johon sitä digikameraakin tarvittiin, olisi joutunut tilaamaan vaatimustenmukaisuustodistuksen - joka olisi taas kuluttanut asiakkaan rahoja aivan turhaan, eikä se olisi ollut kenenkään edun mukaista.

    Mikään pakkohan allekirjoittaneen ei täällä olisi asiaa ruotia, mutta en halua että kenellekkään jäisi paha maku suuhun asiasta mielestäni olemattoman huulenheiton vuoksi, siksi tänne kirjoitan... Jätit muuten kirjoituksissasi mainitsematta kaikki ne hyvät asiat joita autostasi sitä ihaillessani sanoin, mutta siihen nyt alkaa tottua näissä nettikeskusteluissa että haukku kuuluu kauemmas kuin kehu, katsastusmies kun on mulkku vaikka mitä tekisi :oops:

    Case is also closed 8)
     
  13. samiharju

    samiharju Gearhead

    Puhut asiaa :) Mutta oon sentäs rehellisesti Taunusmies :)
     
  14. FinLincoln

    FinLincoln 1st gear

    Missä kohtaa pyysin "kaikkia" osallistumaan?Mielestäni olit ensimmäisenä niitä takavaloja raapimassa ennenkö varsinainen katsastuksen aloittaja edes ehti paikalle??Sen takia tulin asiasta sinulle aamulla juttelemaan.Ja kielsit aiemmin lisäksi katsastaneesi Mustangini keväällä aivan samoilla kyseisillä valomuutoksilla..?


    Varmasti kuitenkin muistit autoni, ainakin siinä vaiheessa kun tuli niistä sivuvilkuista puhetta.Silloin oli tuomio kyllä aivan oikein, ne eivät olleet hyväksytyt sivuvilkuiksi ja tätä asiaa ei tarvi muutenkaan tähän sotkea,
    käytin sitä vaan alunperin vertailuna tässä asiassa.

    Jos tuo vaatimus-todistus asia oli näin, siitä kiitokset.Minulle kuitenkin selvitettiin että asian ratkaisi se että auto olikin tehty -95 ja käyttöönotto
    -96.Oli miten oli tätä ei tarvi enää ruotia, asia on käsitelty ja auton katsastus hyväksytty.Nyt toivotan kaikille "Rauhaa veljet"

    Ps.myös jenkillä ajava asiakas on mulkku, vaikka mitä tekisi.
     
  15. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    Näin lopuksi:

    Mikäs se sitten on kun katsastusmies ajaa jenkillä??? :lol:
     
  16. WTF

    WTF Gearhead


    ...no mulkkujen mulkku tai kunkku
     
  17. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    tunnustan: jenkkilotjapaskatosimulukku :rotfl:
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    Tiedän porista kaks tollasta, kyl ne on vaan ihan kyrpiä.

    ..eiku..
     
  19. migel

    migel Gearhead

    On niitä asiallisiakin ! Hain eilen juuri sporttiini 16 kk:n leiman ilman merkintöjä! Kyllä hymyilytti kun kotiapäin ajelin... Auto on kyllä moitteettomassa kunnossa! Tosin 295set oli melko liukas eilisessä kelissä...
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Audi sai eilen uuden otteen ilman huomautuksia.

    Oli sitten tiski tyhjänä ja palvelun puuttumisesta pahoitteleva kyltti Hyrylän Autokatsastuksessa. Luulisi olevan sen verran kannattavaa hommaa, että olisi varaa palkata tiskinkin taakse joku rahastamaan.

    Ei varmaan tuolla menolla ole kovin kauaa enää asema pystyssä. Sääli, kun hyvä palvelu on siellä aina ennen ollut ja katsastusmiehet ystävällisiä, eikä ole nipotettu tikkaista tai varapyöristä, niin kuin jossain muualla. Katsastusmies oli kyllä nytkin ystävällinen, vaikka ei varmaan kovin mukavaa ole pitää kiskaa yksin pystyssä.

    Nyt siellä ei taida ruuhkaakaan enää liiemmin olla, kun asiakkaat kadonneet, joten voi suositella kyseistä asemaa. Vioista on sanottu, jos sellaisia on löytynyt, mutta mitään vittuiluita en ole koskaan siellä joutunut kuuntelemaan.
     

Kerro tästä muillekin!