1,6 litraiset nelisylinteriset turbomoottorit F1-sarjaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja captainpera, 17.12.2010.

  1. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Kammottava uutinen! Äänet ovat olennainen osa formuloiden viehätystä. Nyt tapetaan sekin kun 2,4-litraiset vapari V8-moottorit poistuvat. Edelliset V10- ja V12-moottorit kiekuivat vielä hienommin.

    Niin mitä niistä äänistä? No mitä katsomista niissä enää muuten on? Jonossa ajamista ja välillä pysähdellään varikolla. Jos sataa niin se yleensä pelastaa paljon.

    Viherpropaganda on syyllinen tähänkin muutokseen. Uusi moottori kuluttaa muka 50% vähemmän tehon pysyessä samana. Lisäksi kehitellään autoihin erilaisia uusia hienoja "energiankierrätysjärjestelmiä."

    80-luvulla oli viimeksi BMW/Mosse lohkoon pohjautuva 4-sylinterinen 1,5 litrainen turbo Brabhamissa mistä revittiin yli 1000hv tehoja irti (kai?) En muista miltä kuulosti, mutta silloin kisat olivat paljon mielenkiintoisempia.
     
  2. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Ja meikäläinen näkee tuon vain hyvänä puolena. Se tosin vaatisi myös sen että tehot ovat oikeasti vapaita.
    80-luvulla noiden ahdettujen patojen kanssa ajaminen oli hivenen vaatimampaa kuin nykyisten, johtuen turboviiveestä. Tämä seikkahan on toki, kuten moni muukin, kehittynyt ajan myötä.

    Äänet sitten taas... no, tuolta kuulee lisää. Eipä sillä liene suurta merkitystä onko moottorissa sylintereitä 4, 6, 8 vai 12 jos kierrokset ovat +12000rpm.

    Kyllä noissa turboissa oli enempi sitä jotain kuin vapareissa. IMO.
     
  3. captainpera

    captainpera 2nd gear

    äänet

    Niin kyllä korkeavireinen korkealta kiertävä kone kuulostaa hyvältä oli sitten turbo tai ei tai vaikka vain kaks pyttyä. TV-ruudun välityksellä ei äänillä väliä olekaan, mutta livenä ero on huomattava. Oli järkyttävä verrattuna edelliseen jo kun siirryttiin nykyisiin 2,4 litraisiin V8-moottoreihin. Mitä lie sitten nyt?
     
  4. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

  5. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Jos haluaa kuunnella kunnon ääniä niin suosittelen Monaco Historic GP:tä, järjestetään joka toinen vuosi. Niissä autoissa on tunneltaa tuhatkertaisesti nykyformuloihin verrattuna...
    (niin ja hotellit, liput yms PALJON halvempia kuin normi-forumuliihn ja tunnelmaa mun mielestä paljon enemmän, olen ollut pari kertaa tuolla Historicissa)
     
  6. mxu

    mxu 3rd gear

    Kyllähän tuosta f-ykkösten äänimaailmasta hohto heikkenee, 18000rpm V8 > 12000rpm rivi-4
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    tossa oikeen keppivaihteet vielä, ja välikaasua alaspäin mennessä.
    oma mielenkiinto ykkösiin katos keppivaihteiden myötä.

    sano ruusperikin joskus siitä kun ennen ajettiin kisa ilman tehostajia yhellä kädellä ohjaten.

    no ehkä olen nihilisti kun en tota nykyskeidaa ymmärrä
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noin ne amissitkin ajattelee.
     
  9. FA18

    FA18 3rd gear

  10. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    nyt tipuin jo "kärriltä", miten amish lahko liittyy ykkösiin muuten kun molemmat körröttelee kärryillä eteenpäin
     
  11. captainpera

    captainpera 2nd gear

    amissit

    :rotfl: Ollaan sitten "F1-Amisseja." Alkeellisuudessa on hyvät puolensa!!
     
  12. garagektc

    garagektc Gearhead

    Niin no, viherpropagandaa tai ei,kehitys kehittyy eikä sille mitään voi. Onneks on kuitenkin vielä Historic tapahtumia ja jotain muita kilpaluokkia joissa kasin murinaa pääsee kuulemaan.
    Vaikka oma harrastekalusto koostuu pääosin jenkkikasein liikkuvista kikkareista, ei voi kuin ihailla nykypäivän turbokoneita. Litratehot, polttoainetalous, pieni koko, keveys ja kestävyys on vaan kilpamoottorille kohtalaisen sopivia ominaisuuksia... Ja näistä pikkuhiljaa saadaan hedelmiä katuliikenteeseenkin.
    V8, V10 saati V12 äänimaailmaa ei tosin saada aikaiseksi, valitettavasti...
     
  13. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Eikös ne olleet flat-plane koneita jotka kuulostavat periaatteessa puolimoottorilta? Muistanen tietysti väärin.

    EDIT: Mitä hyvää siinä nelosessa on kun kaikki ovat kohta niitä tylsyyden ja mitäänsanomattomuuden perikuvia? Kyllähän vitoskonekin käy tasaisemmin.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mahtavuutta! vähän on kierrosherkkä...
     
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    F1:sten ääni on hiukan liian rääkyvää miun korville, eikä siitä mitään selvää saa monta pyttyä on kun ne kiertää sen 18krpm. Eli yks ja paskan hailee oli niitä sylintereitä "kehäkolmosenaamuruuhkassa" 4 tai 8:n.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    F1 koneissa on paskat saundit. Kuulostaa kromosomi mehiläisiltä.
     
  17. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Toista se oli 50-luvulla kun V12:kin luettiin vajaasylinteriseksi... BRM V16 - ja äänet on ainakin minun korvaan jotain erittäin jumalallista! http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE

    Suuri F1 fani olen ollut aina, mutta huomaan vuosi vuodelta vähentäväni osakilpailujen katsomisia. On se sellasta sirkusta ja raha on siellä nykyään se pää juttu. Jos löytyy isipapalta paalua, ni pääset ajamaan F1 kilpakuljettajaksi - näin ei pitäisi olla!

    Sama noiden moottoripelleilyjen kanssa... Mielestäni F1:sissä kuuluisi olla hienointa ja parasta tekniikkaa mitä mahdollista autoihin asentaa maan päällä - onhan se sentään autourheilun kuninkuusluokka. Se, että sinne katteiden alle tungetaan 1,6l neloskoneet, on jotain todella naurettavaa. En tiedä mitä he hakevat noilla polttoainesäästöillä. En usko että tuo F1 sirkus niin paljoa kuluttaa vuoden aikana polttoainetta - ja tässä puhutaan siis F1 autojen tankkiin kaadetusta kulutuksesta! - että sille pitäisi mielestäni yhtään mitään tehdä. Varmasti pienin kulutus heidän budjeteissaan. Jos bensaa haluavat säästää, niin kattosivat uudelleen noiden kalustojen/henkilökunnan yms. kuljetuksia - siellä se suurin polttoainerosvo on aivan varmasti.
     
  18. hapa58

    hapa58 Gearhead

    F 1 kisojen kiinnostavuus kuoli siihen kun ratkaisevaksi tuli kuka tankkaa nopeimmin.Siihen onko kone 2, 4, 6, 8 ,12 sylkkynen ja mikä on kuutiotilavuus on aivan sama, hyvät tekniset ratkaisut tulee aikanaan siviiliautoiluun. Autot ja renkaat kapeammiksi saadaan ohituksia ,kuskien ajotaidot pääsee oikeuksiin.
     
  19. Make2

    Make2 3rd gear

    Kyllä Ferrari vielä laitaa vastaan noiden 1,6 litran 4 kanssa. Niin kun Montezemolo sanoi Ferrari ei ole sellaisia moottoreita katuautoihinkaan laittanut eikä laita.

    Muuten tuo turbo voisi olla hyväkin juttu ohitusten kannalta kun voidaan sallia x määrä turbopaineen nostoja per kisa ja ohitukset lisääntyvät. Ei tarvita kersejä ja painavia korkeajännitteisiä akustoja penkin alle turvallisuutta vaarantamaan.
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

Kerro tästä muillekin!