Manuaaliin ATF:ää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pikku-Kalle, 27.12.2010.

  1. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Eli sanosko Fordin 3v manuaali mitään jos ATF:t nakkais talveksi sisään? vm 69 ja kutosen perässä on. Ilmeisesti Mese ja Honda käyttää manuaaleissa ATF:ää? Se vois olla vähä löysempää tavaraa niin toimis paremmin, se tuskin lämpee niin paljoa että mitään vahinkoa tekis?
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Muistaakseni 200 sarjan volvossakin sama ohje, täytyykin tarkastaa ohjekirjasta.
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    BMW käyttää myös. Jos synkronointi toimii niin ei kai siinä mitään. Mä siirryin käyttämään synteettisiä vaihteistoöljyjä että toimisi talvella herkemmin. Kokeiltin joskus atf:ää talvella crossipyörässä mutta siinä ei ollut hyvä.
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Noissa Tremecin manuaaleissa suositellaan Mercon ATF:ää.
    Ihan hyvin tuntuu toimivan ainakin kesällä.
     
  5. idiot

    idiot Gearhead

    Ylivaihteelliseen (M46) atf.
    Tosin itellä on M45 (kova nelilovinen) amatsuunis kans atf.
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Nonii, sieltähän tuli vastauksia.. Kiitos! 8)

    Eli ei muutako öölin vaihtoon. Osaako kukaan sanoa paljoko manuaaliin menee öljyä? Pari litraa vai ostanko vaan 4 litran pöntön?
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Synteettinen 75W90 on myös melko notkeaa jos vertaa perus 80W90 öljyyn.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    80-90luvun henkilö mallin mersut, volvot(takavedot) ja toyotat o ohjeistettu dextron 2:lla... jos muuta ei oll saatavana!!

    sit o jotain sattuma varaisii merkiltä kuin merkiltä :D
     
  9. lake ender

    lake ender Gearhead

    Monasti huonoa synkronointia on paranneltu vaihtamalla atf:t normiöljyn tilalle merkistä riippumatta
     
  10. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Maailman tarkimmalla nakutuksentunnistusjärjestelmällä varustettuihin paskakas...autoihin eli saappeihin(gm aikaisiin) pyydetään kanssa aateeäffää manuskalooraan...
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^...ja moottoriöljyä vanhempiin koviin turboaskeihin 8)
     
  12. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Mitenhän tuommonen pontiac trans sport kovan laatikon osalta suhtautus atf:n? Olis kans tarkotus vaihtaa nuo moottorinöljynvaihdon yhteydessä, kun vähä nelonen ja vitonen ääntää, etenkin kovemmilla pakkasilla.
     
  13. onre

    onre 3rd gear

    Ainakaan W123-mersun laatikon synkronointi ei toimi likimain ollenkaan, ellei siellä lootassa ole nimenomaan ATF:ää. Kuulemma toteutettu jotenkin muuten kuin perinteisillä pronssirenkailla.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Volvon manuaali laatikoissa 200/300/700/900 series kuuluu käyttää ATF:ä, mm synkronointi tykkää kyttyrää jos sinne laittaa jotain perinteistä vaihteistoöljyä.
    M46 ylivaihdelootassa loikkarilla oma öljytilansa...molempiin laatikoihin kuuluu ATF.
    Aika monien muidenkin automerkkien manuaalilootissa kuuluu käyttää automaattiöljyä.
     
  15. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    miulla joskus mopoaikoina oli pv suzukissa atf:ää. oli paljon helpompi käynnistää kylmillä keleillä ja taishan tuota tehoakin välittyä enempi renkaalle kun oli notkeampi öljy 8)
    kaveri taas laittoi pappa tunturiin siirappia mutta se on sit ihan toine juttu :rotfl:
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    savolainen supersankari* syntyi molemmissa kuvaamissasi tilanteissa, mutta eri syistä :rotfl: ensimmäisessä tapauksessa puhutaan märästä kytkimestä, joka rupeaa lipsumaan mikäli sitä voidellaan öljyillä, joissa on (liikaa) kitkanalentimia. jos siinä suitsassa oli oikeasti tehoatehoa niin sitä välittyi vähemmän takapyörälle ja enemmän öljylämmitykseen :rotfl: ja toisessa tapauksessa voidaan sanoa, että koneeseen tuli ainakin muutama kilojoule lisää :rotfl: (*vituixmän)
     
  17. kingsway

    kingsway Gearhead

    Amazonista kun oli puhe, niin pitää mainita, että käsikirja vuodelta 1970 suosittaa vaihteistoöljyksi SAE 90.
    Pitää toki myöntää, ettei se enää tätä päivää taida olla ja tarvikeliikkeiden kirjatkin suosittaa nykyään ATFää.
    Itse taisin laittaa SAE 75W90 sen kerran kun ne öljyt vaihdoin. Talvellakin pärjäsi ihan hyvin. Tosin pitkällä kepillä vaihtaa vaikka loota ois tervaa täynnä.
     
  18. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Volvon käsikirja muistaakseni suositteli 80W90 lootaan.. PV:ssä oli kans 75W90 hetken; äänti hieman, johtuen 12 vuoden seisonnasta, joten laitoin sitte 80W90..
     
  19. raggar

    raggar Gearhead

    Raskaammissakin Volvoissa (ZF-laatikoissa) käytetään atf:ää.

    Oon todennu atf:n hyväksi litkuksi henkilöauton lootaankin.
     
  20. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    kyllä toi atf toimi miulla ihan hyvin. en huomannu mitään kytkimen luistamista vaikka olikin vähäsen viilattu mopedi :wink:

    ja tuossa siirappi jutussa tais olla kyse luistavasta kytkimestä, kyllä se kaveri sillä ajeli mut oli kone "vähän" nihkeä pakkasaamuna :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!