E 10 95 E :n tilalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 2.10.2010.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  2. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Mites olis kaskojen/osakaskojen palovakuutus? Tietysti jos olis e10 kasko niin sehän kattais ihan kaiken... "heti sen jälkeen kun tankkasin e10:tä niin.." :)
     
  3. 660

    660 1st gear

    onko jo tietoa mihin toi E10 hinta asettuu? pahoin pelkään että jää saman hintaiseks kun 95E joten hinta pompsahti taas pykälän ylöspäin kun hyötysuhde laskee :mad:
     
  4. fennia

    fennia Gearhead

  5. fennia

    fennia Gearhead

  6. HMW

    HMW 3rd gear

    muistaakseni aamulehdessä oli haastatelten jotain gurua joka höpisi e10 hinnan laskevan vaan joitakin sentin kymmenyksiä..

    Mutta saahan siitä puhtaan omatunnon :cry:
     
  7. amalia

    amalia 1st gear

    Mie alan ajella 98:lla, ihan sama mitä maksaa(en tiä nytkää mitä litra bensaa maksaa).
    Turha ottaa mitään riskejä, kun nuorin ajopelikin yli 20v.
    Vittuillessaniki ajan ens kesänä enempi ja kulutan mahd. paljo menovettä, tulee siinä samalla nautittua kunnon autoilla ajamisesta.
    Se kun on ajan kysymys millon kaikki ajaa sianpaskakaasulla tai ei aja ollenkaa.. :eek:
     
  8. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Noniin tänää E10:ä tankkiin ja jokohan Jeeppikin menis sitten päästömittauksista läpi... :)
     
  9. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

  10. M

    M Gearhead

    tuossa vaan pähkäilin mielessäni tätä bensauudistusta, jota perusteltiin myös ympärisstöystävällisempänä vaihtoehtona. eikös se nyt kuitenkin mene niin, että kun hyötysuhde pienenee, ainetta kuluu enemmän ja myös päästöt lisääntyy. tilanne siis plus miinus nolla.

    eiköhän tässä ole kuitenkin vain öljy-yhtiöiden tuoton maksimoinnista kyse loppujen lopuksi.
     
  11. 660

    660 1st gear

  12. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Oliko se tuo Nesteen ukkeli mikä oli sanonut eilen uutisissa että asiakkaan ei tarvitse tietää mitä siellä aseman säiliössä on? Luulen että on ollut kyse juuri tuosta etanolipitoisuudesta.
     
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tää on taas aihe josta höpötetään aika turhaan, kyseessähän ei ole mikään radikaali polttoaineen muutos. Entisen 5 %:n sijasta ysiviitonen sisältää nyt 10 % Etanolia, todella massiivista. Ei mene kauaa kun nämäkin keskustelut hiljenevät tärkeämpien puheenaiheiden esiin tullessa, ja ihmiset ajelevat autoillaan ja tankkailevat niitä kuten ennenkin. USA:ssahan vastaavaa polttoainetta on myyty jo ainakin 80-luvulla joten jenkkiautolijoita varsinkin ei pitäis koskettaa yhtään mitenkään. Teoriassa polttoaineen energiapitoisuus nyt laskee jonkun prosentin kymmenyksen, epäilen että kukaan meistä ei pysty tuota toteamaan käytännön elämässä omin mittauksin (paitsi kovimmat luulosairaat jotka pessimististen lukujen toivossa polkevat vehkeitään nyt erityyliin). Omia 80- sekä 2000-luvun autojani tämä muutos ei kyllä hetkauta paskan vertaa. Herrat viisaudessaan päättäneet että tällainen kikkailu on tehtävä, ihan sama varsinkin kun tällä ei ole käytännön elämääni mitään vaikutusta.
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Hauskoja juttuja, jos nyt sitten ajatellaan oikein mitä ja mihin tämä perustuu.

    Yksinkertaista, kun lisätään uudistuva ja egologinen osa polttoaineeseen niin saavutetaan fossiilisten polttoaineiden kulutukselle ja päästöille asetetut tavoitteet. Tai niin sen kuvitellaan toimivan.

    Kaikki tietää että sitä etanoolia eli viinaa sotkemalla saadaan autot kulkemaan yhtä hyvin ja kuluttamaan vähemmän bensaa.

    Tai oikeastaan ...

    Etanolin oktaaniluku eli puristuskestävyys ovat huomattavasti bensiiniä parempi. Pontikalla 110, E85:llä tuollaaset 106, mikä mahdollistaa perus puristussuhteen nostamisen jopa 12:1 saakka.

    Korkea puristussuhde parantaa moottorin hyötysuhdetta. Etanolia sisältävän polttoaineen hapen ansiosta moottorin teho kasvaa. Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi, minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaa 10 - 25 prosenttia.

    Etanolia lisätään joko bensiinin joukkoon tai käytetään sellaisenaan. Etanoli ja seokset vaatii korkeamman höyrystymislämmön, lisäksi alhaisemman höyrynpaineen vuoksi käynnistäminen kylmänä vaikeutuu.

    Talvilaadun etanolipolttoaineeseen on usein lisätty helposti haihtuvia ja palavia yhdisteitä, eetteriä tai pentaania.

    Etanoli sekä bensiinin ja etanolin seokset olivat suosittuja jo autoilun alkuaikoina 1920-luvulla, mutta halvan lyijytetyn bensiinin tarjonta syrjäytti ne. Standard Oil Company myös osti alkoholiin perustavia kilpailijoitaan ja lopetti niiden toiminnan. Eikös se Ford T-malli ollut suunniteltu toimimaan puhtaasti alkoholilla, notta ameriikan farmarit vois keittää omat pontikat ja ajella isänmaan tuotteilla. Perin hieno ajatus, joka jamppa ja dooris voisi keittää omat ponunsa, sillä ajaa kummasti kun kone on tehty väkiviinalle.

    Puhdas etanoli syö tavalliset tiivisteet ja kumi letkut, jos haluaa käyttää puhdassta viinaa, ne kaikki tiivisteet ja gummit pitää vaihtaa liuottimia tai etanolia kestäviin versioihin.

    Nyt myyntiin tuleva litku käy liki joka autoon. Hyvä niin, saadaan ekologinen osuus bensan myyntiin. Etanoli siis käy lähes kaikkiin autoihin suhteellisen pieneillä tempuilla, bensiini autossa joka on muokattu etanolille ei muutosta edes huomaa, muusta kuin kulutuksesta. Tämä määrä etanolia ei vaadi muutoksia koneeseen, ehkä joitan säädetään uusiksi, näinhän sen piti olla. ??

    Etanolin stokiometria eli sen paras mahdollinen seos suhde ja palaminen moottorissa on erillaista kuin vaikka bensalla. Etanolia palaa huomattavasti enemmän suhteessa bensaan, eli siihen se ekologia sitten yleensä kaatuu, saman tehon saavuttamiseen tarvitaan enemmän ainetta.
    Eli yksinkertaisesti, mitä enemmän bensiinin seassa on etanolia, sitä kauemmas polttoaineen stoikiometrinen arvo menee siitä mihin nyky bilikan ruiskutus on säädetty.

    Tavallisen bensan, max 5% etanolia stokiometria on 14.7 tätä on nyt jo mm, ST1 bensa, jolloin Lambda pysyy arvossa 1.

    Mutta esim, RE85:llä, siis 85% etanolia, stoikiometria on 9.7 eli se ei pala enää optimaalisesti, ja kone joka on suunniteltu ja säädetty bensalle käy liian laihalla.

    Flexfuel auto tai vastaava, suurin osa uudemmista, osaa säätää seoksen. Niissä on tunnistimet jotka tutkii polttoaineen koostumuksen, sydeemejä on erillaisia, mutta yleensä se lasketaan mittausten perusteella, lambda itsessään ei pysty sitä tekemään. Se lambda liittyy vain bensan stokiometriaan, mittaamalla palotuloksen jäännöshappea. Tosin tästä voidaan nykyään laskea yhtä sun toista.

    Siispä vaikkapa E10:n optimi seos on jotain 9.7 ja 14.7 välillä, normaali auto käyttää arvoa 14.7 jos se ei osaa huomioida muutosta, lopputuloksena on laihempi seos kuin pitäisi, tämä voi pidemmällä ajalla vaikuttaa, pahimmassa tapauksessa jopa rikkoa koneen.

    Kun stokiometria ei säädy oikein, menee päästöt poskelleen, samalla yli sallittujen ja siinä meni se paljon mainostettu egologia.

    Nyt polttoaineen muutos on kuitenkin sen verran pieni että nykyiseten autojen omat ohjelmat, säätölaitteet ja himmelit osaa yleensä huomioida muutokset ja muuttaa sytytystä sekä ruiskujen ajoitusta, mitä sitten tekeekin, jos ylipäätään tekee mitään. Osaahan se sama auto käydä 95 ja 98 :lla. Jälkikäteen myytävät flexfuel sarjat ovat yhtä tyhjän kanssa. Jos haluaa muuttaa jotain niin ainut oikea paikka on emuloida labdan mittausta ja sen antamia arvoja auton omalle tietokoneelle.

    No nämä mihin se etanoli seos ei käy, eivät joko osaa muuttaa säätöjä tai sitten ovat niin viimesen päälle kireitä ettei niissä ole varaa tai niin suurta liukumaa säädöissä että polttoainetta voisi jatkaa viinalla. Kun se kone on optimoitu jollekkin polttoaineelle se on sitten sitä.

    No entäs nämä vanhat peruskoneet tai autot, niissä se ei ole niin kintaalla että tarvii olla just oikea polttoaine. Säädöissä on liukumaa, hystereesis on sen verran suuri että pieni määrä etanolia ei vaikuta. Tai kone on rakenteeltaan sellainen että se on ihan se ja sama jos se polttoaine vähän heittää, esimerkkinä käy lada joka käy kaikella mikä palaa. Kone on yksinkertainen perus mylly ja viritysaste on alhainen.

    Sitten nämä meidän ameriikan perus ihmeet, suurin osa niistä ameriikan auto ja mopo tehtaista on jo -70 / -80 luvulla huomioinut, vieläpä valtion määräyksestä, että liki kaikki värkit käy myös etanoli sotkulla jos tulee vaikka uusi kriisi, pysyy pyörät pyörimässä. Ei se niin tarkaa ole, esim Astron pakussa 4,3 L V6 oli muistaakseni oktaanivaatimuksena 78 ja ylöspäin. Suoraan sanottuna kone on sen verran matala viritteinen että se käy myös vähän heikompilaatusemmalla polttoaineella. Mitä tiukempi kone sen varovaisempi kannattaa olla.

    Kokonaan toinen juttu on mitä tämä tekee katalysaattorille.
     
  15. markv

    markv 3rd gear

    käyköhän e10 bensa,mercury colony park 89 5.0 efi .tuolla e10 bensiini nettisivulla,ei juuri usa fordeja löytynyt.
     
  16. Senator

    Senator 1st gear

    Tämä vihreesitätätä-hömpötys juilii vanhalla autoilevaa senverta, että kehitän jonkun kivihiilellä ja uraanilla kulkevan paskamoottorin. Kunhan se saastuttaa. Siihen asti ängen 98:a kaikkiin. Vaikka diiseliinkin.

    Tuosta etanolikusesta tulee vielä ongelmia.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Pitäisi käydä, autossahan on lambda joka säätää seoksen kohilleen... Ja kaiketi nakutustunnistin myös.

    Ja mikäli polttoainejärjestelmää huollettu OElaatuisilla osilla ei silläkään suunnalla pitäisi tulla ongelmia...
     
  18. Comero

    Comero 1st gear

    Ja lambdan ja nakutuksentunnistimen johdosta kulutus todennäköisesti kasvaa. Halvemmaksi tulee ajaa 98:lla.
     
  19. Mollijori

    Mollijori 3rd gear

    Hmm, E10 etanolipitoisuus...

    Muistan lukeneeni jostain, että e10:n pitoisuus on ENINTÄÄN 10%.Tarkoittanee sitä, että pitoisuus vaihtelee etanolin saatavuuden mukaan. Eli, vouhotusta koko soveltuvuus jupakka. Mulla on ollut 10% etanoliliuoksessa nippu O-renkaita ja muita kumitiivisteitä uimassa kesäkuusta asti ja ne eivät ole reagoineet mitenkään. Meikäläinen ainakin tankaa eekybää tankiin vaikka ei "kuulemma" sovikkaan...
     
  20. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Eilen sysleriin ensimmäiset E10 tankkiin, ei se ainakaan kotimatkalla räjähtänyt ja kulki ihan niin kuin ennen :D
     

Kerro tästä muillekin!