Kompura kylmässä tilassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Fabricator, 8.1.2011.

  1. Fabricator

    Fabricator Gearhead

    Voiko kompuran laittaa kylmään ulkohuonerakennukseen vai jäätyykö se siellä? Tallissa niin vähän tilaa ettei iso kompura oikein mahdu ja meluhaitat pienessä tilassa myös suhteellisen isot.
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jotain mitä tulee mieleen:
    - viileempi ilma auttaa tiivistämään vesihöyryn pois ilmasta,esim säiliöön
    - edellisen kääntöpuolena jäätymisvaara/ongelma
    - usein toistuvat kylmäkäynnistykset ehkä kuluttavia, varsinkin jos ehtii aina jäähtyä perusteellisesti ja silti suht usein käynnistellään

    Semmoisia koneen tai putken ympärille laitettavia vastuselementtejä on saatavana jos haluaa pitää laitteen esim. plussan puolella.
     
  3. maardu

    maardu 1st gear

    Mulla on ollut 10 vuotta kylmässä varastossa ja maalan kuiteskin autoja.
    Pitää vaan tarkista useammin että ei oo vettä säiliön pohjalla!
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Roplaan omaa pulkkaa kylmässä tallissa ja siellä on kompura joka on toiminut hyvin vissiin ~15 vuotta. Tarkistin öljyt viime kesänä, tai lisäsin kun sitä ei ollut korkillistakaan. Mut hyvin papatti. :)
     
  5. mafo

    mafo 3rd gear

    siirsin omat ulos joskus 10 vuotta sitten, samalla hävis kondenssi ongelmat ja tietysti melu haitat

    laitoin silloin joku 0w- 50 öljy, ja ei ole sen jälkeen edes tarkistanut... :rotfl:

    tyhjennän tankit parin vuoden välein...
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tosin joku raja silti kylmyydessäkin... Ainakin itse olen huomannut että ei jaksa edes käyntiin lähteä talvella pihalla oleva kompura ilman että ensin puhaltaa laitteen lämpimäksi.
    Myös työmaalla on naulapyssyjen käyttöön tarkoitettu kompura huono käynnistymään jos on yön seissyt yli -15 asteen pakkasessa...
     
  7. maardu

    maardu 1st gear

    taida olla sul öljyt vaihtoa vaille ,kun ei jaksaa käynnistää.Onko ne sul visin alkuperäiset? :D Mä vaihdan joka syksy uudet öljyt ja ei oo semmosia vaivoja.Vanhoissa kompuroissa on aikamoista tökötiä .....
    meilläpäin on -30 aika useasti ja ei oo vaikeuksia ollut.
     
  8. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Kylmässä täälläkin ja kovillakin pakkasilla on kerrasta heränny käyntiin eikä oo vaikerrellu yhtään.

    Vedet ulos aina ku muistaa ja öljyt vaihdettu abaut kerran vuodessa (10w30valtra)
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    0W- jotain öljyt vaan niin ei pitäis esiintyä ongelmia. Öljyn lisäksi ekaa starttia vastustavaksi tekijäksi jää sähkömoottorin laakereiden vaseliinit, nekin pitäis olla jotain synteettista tai muuten vaan notkeeta tavaraa.

    Joskus halvoissa painekytkimissä esiintyy malfunctionia jäätyneen kondessiveden takia mutta se on tyypillistä vaan sellasissa kompuroissa jotka on välillä lämpimässä.

    Atlas Copcon mäntäkompuroissa suositellaan sisäkäytössä yksaste W30 muljuja mutta en ole kyllä ohjetta totellut vaan laittanut tyypillisesti 10w-30 synteettistä mootormuljua :wink:
    Kovin vaikee voitelukohdehan ei kompura ole, jäätyvästä kondessista ne ongelmat useimmiten aiheutuu...
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No noissa työmaalla olleissa on takuulla olleet alkuperäiset öljyt kun on työmaalle tuotu suoraan kaupasta... :D
    Tossa kotona olevassa isossa olevista öljyistä ei oo mitään tietoa... Ei oo edes mitään reikää mistä vois kurkistaa/ lisätä öljyä...
     
  11. Paltsi

    Paltsi 1st gear

    Maardun kanssa samoilta kyliltä näköjään :D
    Kyllä on 5W50 öljyt koneessa. Valovirtakikotin ihan siinä rajoilla pitäisikö olla jo 380, olikohan peräti 3kW, vaatii ainakin meillä talvipakkasilla myös 2,5mm2 johdon eikä oikein kärsi olla jatkojohtoa.

    Jossain päin vanhoja tiluksia on vielä pistorasialla tavallinen MMJ 3x1,5 pistorasiallekin ja ero käynnistyksessä on selvä.
     
  12. No H2O

    No H2O Gearhead

    Kompuran ympärille voi "kovavillasta" tai tuulensuojalevystä rakennella "kopin"... Koppia taas voi hieman lämmittää joko hehkulampulla, pakkasvahdilla, tms. koppiahan ei toki koko ajan tarvitse korventaa vain silloin kun on käynnistämässä kompuraa.

    Ahkerassa pajoituksessahan kompura kuitenkin käy melkein kokoajan joten tuottaahan sekin lämpöä.
     
  13. Heko

    Heko 1st gear

    Tuommoisen kopin rakentamista olen miettinyt itsekin, jotta olisiko se vaivan väärtti, jos kerran toisilla on toiminut nätisti ihan vaan sateensuojassa hyvillä öljyillä...kun ainakin ilmanotolle pitäisi sitten väkästää joku oma tulonsa jos koppi on tilavuudeltaan kovin pieni.

    Mites olette väsänneet ilman siirron työtiloihin, putkella varmaan, mutta entä oletteko laittaneet mitään joustoa väliin kun kompura kuitenkin hiukan elää? Itse olen ajatellut jotta letku olisi helpoin, mutta sen virtaama suotta rajoittaisi siirtokykyä kun muu linjasto on huomattavasti suuremmalla halkaisijalla kuin nuo normaalit pi-letkut...nyt on siis tarkoitus laittaa iso voimavirta kompura "seinän taa".
     
  14. Gutless

    Gutless Gearhead

    no vedät vaikka tuumasella letkulla sen pienen pätkän joustoa, jos tuntuu että ahdistaa (menttaalipuolella varmasti enemmän kuin paineilma letkussa). Vitsi vitsi, ei herneitä. Eipä kai sen tarttis olla kummoinenkaan koirankoppi kompuralle, esim irroitettava katto / yksi seinä. Sisäseinät eps:ää (styroksia kansankielisesti). Ilmanotto jollain karkeasuodattimella (suodatinkangas) koppiin niin saa kompuran filtterille pitkän huoltovälin.
     
  15. signet

    signet Gearhead

    Mulla on kuution ruuvikompura yläkerran varaosavarastossa ja siellä ei tarvi muuta lämmitystä.Varasto on kooltaan 60m2 ja seinät on eristettyä valuharkkoa.Kompuran katkasija merkkivaloineen on alakerrassa hallin eteisessä.
     
  16. Aako

    Aako 1st gear

    Ulkona kompura sturoksilla eristetyssä(hatarasti) Kopissa ja pakkasvahti jatkuvasti päällä... Ilma on kuivempaa kuin silloin kun kompura oli sisällä! Sähkönkulutuksen kasvu niin pieni, ettei huomaa laskussa!
     

Kerro tästä muillekin!