Sylinterikannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja human62, 26.1.2011.

  1. human62

    human62 1st gear

    Vaikka kirjoittajana alunperin onkin virallisesti Nopea kuski niin en usko että sellaista konetta voisi rakentaa edes kännissä.
    Vastaan tyhmään kysymykseen/toteamukseen yhtä viisaalla vastauksella, vaikkapa vertaamalla tuotannon tehokkainta mottia...
    Saa toki vähätellä ellei corvettea ni sit vaikkapa tyhmien Lotus -insinöörien kehittämää 32 venttiilistä konetta. Miksi päättelette että tästä koneesta ei saisi tehoja tehtaan ottamaa enempää? Vertaatte taas sitten täysin vakioon 32 venaseen matalasti viritettyyn versioon? Verrataan sitten heikointa 350 cid tähän taitaa kirkkaasti jälleen hävitä...yhtä viisasta ja rakentavaa kuin maininta kännissä kasattuun....
    Uskon itse ainakin 32 venttiilisen paremmuuteen, selvinpäinkin. Tiedän et tehoja 32 venasesta saa vaparinakin enemmän kuin perinteisestä 350 cid kaasarikoneesta vanhoilla kansilla. Miettikää pieni hetki miten paljon paremmin kannet virtaavat...ja viritettynä mitkä mahdollisuudet.
    Kandee katsoa vaikkapa virtaus-arvoja....kustannus-syistä näitä ei juurikaan kilparadoilla näe. Luvut siis puhuvat vastaan. Ehkäpä nettiin on laitettu valheellista tietoa 32 venakansien virtauksista???
    Muistaakseni (toisessa topikissa)C-Barge ehdollistit nuo "myyntijutuiksi" juuri sellaiset teholukemat missä noita tehoja myytiin..mut aina vedetään sopivasti esiin kun nimenomaan jos on epävarma tiedoistaan.

    Eikä se mun mielestä ole mikään ihme jos 32 venasilla valtavasti paremmin virtaavilla kansilla auto kulkee paremmin, sitä nimitetään kehitykseksi.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eihän tossa sarjassa olis jaossa kuin hopeamitali, Helmine on tollasessa kyllä niin Pro ettei kellään muulla oo kyllä jakoa kamppailla sitä vastaan ainakaan kirkkaimmasta mitalista :poff:
    Annetussa 24 tunnissahan se ehtis koneen rakentamisen ohella jo ottaa siinä välillä parit välikuolematkin ja käydä Paddockissa joraamassakin :rotfl:

    Tosin johan normitotuuskin on että onkohan tuolla kisoissa nytkään ollu ainakaan REE.ssä yhtään konetta joka olis rakennettu ihan täysin selvinpäin, kovasti niitä asennusjuomatölkkejä ainakin ilmaantuu aina talvisin jokaiselle tallille :rotfl:
     
  3. human62

    human62 1st gear

    Pistä linkki niistä joissa vääntöä oli yli 819 newtonia (tehokkain ZR1 ahdinkone LS9)?
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mun mielestä vakio 32v zr1 kone on aivan paska, koska tuplaturbo sbc:stä saa vähintään kolme kertaa enempi tehoa. :rotfl: Yhtä järkevää on verrata ahdettua LS9 mottia vapari sbc koneeseen. :wc:

    Pitäkää nyt saatana ne ahdetut ja vaparit erillään, vitun apinat! :poff:
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Laita hausk chevy SB2, vanhoja nascar motteja on pilvin pimein ja ne tuottaa ton väännön sekä enempi tehoo, minkä lisäks niil vedetään 500 mailii talla tiskissä.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    No kyllä mä luulen, että teidän kolmen keskenkin ihan mielenkiintoinen ottelu tuosta syntyisi :lol: Johan Mudracer tuossa kesällä tais pientä matsia ottaakin c-bargen kanssa. Ilman niitä moottoreita siis. Lopputulosta en varsinaisesti tiedä, mutta aamulla toinen oli kovin hiljainen ja toinen helvetin puhelias :lol:
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    ZR1 LT5 kone

    Voisi olla vuodelta 1990...niin varmaan onkin ja kuvassa on vanhan ZR1:n LT5 kone jota Lingenfelter on näköjään vielä parannellutkin, mutta ei tolla ole mitään tekemistä uuden ZR1:n AHDETUN LS9 koneen kanssa...

    GM konserniin kuuluva Lotus auttoi LT5 moottorin suunittelussa, mutta koneet kasasi/rakensi Mercury Marine eikä GM jos oikein muistan...

    [​IMG]
    Ahdettu ZR1 LS9
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Alkaa moparjätkäkin näkee chevyn moottoreiden hyvyyden. :rotfl: Erityisesti noi mun vakiomoottorit parantaa kulkuaan huomattavasti tuollaisten myönnytysten jälkeen.
     
  9. human62

    human62 1st gear

    Kiva linkki mutta kyl tässäkin hinta voi tulla vastaan

    "$52,000 new!!! The engine features: Crower 3.335 stroke crank, J.E. Pistons in a 4.126 bore"

    Sekä se et perinteinen kotipajassa kännissäkin tehty ei ilman järjettömiä kustannuksia edelleenkään tuota voimaa kuten linkissä ollut kone joka ei ole edes 350 cid poraukseltaan eikä iskultaan vaan lyhyemmällä iskulla oleva ja nopeammin kiertävä...

    Miksi Suomessa ei ole tehty vaparina tuon tehoista?
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kun sä et oo vielä näyttäny miten se tehään?
     
  11. Janakkalan Eikka

    Janakkalan Eikka 1st gear

    Kylläpä skyllinen 6 kone tuottaa enämpi vääntöä kun turpon ruuvia kiritetään ! eihän 800 Mn vööntö ole juur paljoa kun skaaniassa on enämpi

    hik
     
  12. human62

    human62 1st gear

    C-Barge sen vertailun aloitti ja yhtä tyhmiin kysymyksiin täällä vastataan samalla lailla.
    Oon tainnut olla täällä liikaa , ts. seura tekee kaltaisekseen :rotfl:
    Mutta alla lainattuja virtaus-arvoja 32 venasesta motista. Mä oon puhunut koko ajan yleisesti 32 venasista enkä perusta johonkin tiettyyn malliin tai tyyppiin (En edes pidä 2 paikkaisista autoista kuten Corvette)
    Olisko varaa isontaa ahdinta, painetta....juu ja toi virtausarvo pätee oli ahdettu tai ei......
    imu/nosto-virtaus
    0.4 375
    0.5 448
    0.6 472
    0.7 494


    pako/nosto -virtaus
    0.4 318
    0.5 381
    0.6 425
    0.7 430
     
  13. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Vaihtakaa ne Letukat Oldsiin, niin alkaa tulla vääntöä ilman ilokaasuja, turpoja sekä stroukkikittejä.

    Meillä tollasesta miedosti viritetystä 468 cid BBO:sta otettiin keväällä 2009 527 hp @ 5200 rpm sekä 607 lb.ft. (823 Nm) @ 4300 rpm ihan yhdellä nelikurkkuisella kaasarilla ja 16 venttiilitekniikalla. :poff:

    Saa nähdä, paljonko otetaan tänä keväänä pakosarjamuutoksella. :rotfl:
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo ja siks oldsit pärjääki niin hienosti drag racessa ilman tasoituksia. :poff:
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja meidän kotona ite kasaamasta ihan vaan laatikoista tehdaskuoseissaan otetuilla aftermarket osilla tehdystä aikalailla vaan kohtuuviritteisestä Chevyn isolohkosta irtos 930 hp ja 1041 Nm :poff:
    Mut meil olikin kaks kaasaria :rotfl:

    Mut täällä on kuitenkin noissa viime viesteissä taidettu enimmäkseen vääntää 350 pikkulohkoista joten ei tollakaan oo sen kanssa sen enempää yhtäläistä kuin Oldsin isolohkollakaan :poff:
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mun mielest pointti ei edelleenkään oo se et mitä jollain vois ehkä kenties tehdä vai mitä joku ehkä neties jossain on jollain saavuttanut, vaan tekee sen laitteen, tulee suhaa ja seisoo siin laitteen vieres jos jollain on kysyttävää. Kaikki muu on aika jonninjoutavaa, kyl isoon maailmaan mahtuu yhtä sun toista informaatiota ja disinformaatiota. Mut ku ollaan samalla viivalla ni ne konditionaalit ja tekosyyt rupee käymään vähempään ja elellään sillä mitä on. Tervetuloa vaan mukaan.
     
  17. human62

    human62 1st gear

    Totta tuo kaikki, edellä mainitut luvut olivat aika isoja virtaus-arvoja.
    Kasaamalla kone on myös muiden palikoiden osuttava kohdilleen.
    luvut ovat isolohkosta (502 cid) 28".
    Käsittääkseni parhaimpienkaan kansien jyrsiminen ei ole kanavakokoa ja venttiiliä kasvattamalla enää loputtomiin mahdollista vaan virtauskapasiteettia on löydettävä muualta.
    Oli nuo sitten tehty miten vaan niin ison veden takanakaan ei mainoksissa voida ihan mitä vaan luvata, tuotevastuu on siellä "isompi" kuin täällä.
    Uskoakseni ovat lähellä todellisia lukuja.Hinta myös sen mukainen. Raha ratkaisee tässäkin...ja sitä riittävästi on menestys paljon helpompi saavuttaa. (Tästä idea "jokamiesluokkaan" jossa sais lunastaa moottorin johonkin tiettyyn hintaan kisan jälkeen :) ) Vink, Vink...FHRA...
    Realistisia ne ovat koska niistä on tehty dynotukset ja olisivat varmasti oikeudessa jos nuo heittäisivät hurjasti.
    Perinteisillä kokoonpanoilla on tietty saatu huimia lukuja ja niitä on kehitelty todella kauan ja ne ansaitsevat kunnioituksensa.
    Aika näyttää missä sitten mennään ja mennäänkö ollenkaan. Kisahommiin ei taida olla aikaa, ajamalla vain yhden ajan yhdessä "katukisassa" ei todista mitään. Pelkän tehokkaan koneen tekeminen ei yksin edes riitä et katuauto tarvis uuden alustan , laatikon, perän...yhden tekijän puuttuminen yhtälöstä kumoaa kaiken... Moniko nykyisistä on kylmiltään tullut ja voittanut kaiken ensimmäisellä tekemällään kisa-autolla?(rakentanut yksin koko paskan ilman muiden apua?)...8)

    Chevyssä kansiventtiili V8 jo 1917
     
  18. Roc

    Roc Gearhead

    Legenda kertoo, että yhtenä kauniina päivänä GM:n suuret valkoiset johtajat ajoivat päivän ajan kahta identtistä Corvettea. Toisessa oli tuo super hieno&nykyaikainen LT5 ja toisessa gen2 pikkulohko, antiikkinen työntötanko moottori LT4 ja 330hv. Johtajille ei kerrottu mikä moottori on missäkin autossa.

    Niin siinä vaan kävi, että johtajat tykkäs enemmän tuosta vanhasta tönärikoneesta. Vääntö ja teho oli heti käytössä, toista joutu kierrättämään enemmän yms. Siinä sitten lyötiin lopullisesti lukkoon LS1:sen lopullinen tuleminen. LS1 oli tuossa kohtaa ollut jo suunnitteilla, mutta tuo oli kuulemma se viimeinen sinetti sille.
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ihmeellinen moottori kun suurin vääntö ja teho on samoilla kierroksilla(heti käytössä) :rotfl:Niin, eikai kukaan väitä enää nykyään ,että kaksiventtiilikoneet on jossaan suhteessa parempia ,ehkä Top Fuel on ainoa
    poikkeus,sekin kahden pakoventtiilin välisen kannaksen kuumentumisen johdosta.Mutta,Mc Gee kiellettiin jo aikoja sitten.!
     
  20. human62

    human62 1st gear

    Kyllä täällä alan aika hyvätkin osaajat mieltävät 2 venttillisten paremmuuteen. Itse olen tuonut vain esille ne mahdollisuudet mitä tuo 4 venasuus tarjoaa...Ilmeisesti sama ongelma kuin GM:kin eli Money... eli alla lainattua [3] The LT5 was very expensive, and after six years of production, GM canceled the ZR-1 option. A total of 6939 were produced.[5]

    GM tavoitteli vain voittoa myynnillään ja näin kallis/kalliiksi todettu versio sai väistyä halvemman tieltä. Tämä ei ole siis pelkkä legenda vaan lainaus suoraan GM-historiasta.
    Mulla ei ainakaan oo kyse Top Fuel tai muustakaan kilpakäytöstä joten noiden venojen palamisen suhteen ei oo riskiä.
    4- venalla on saanut kyl noi Fordsoninkin inssit tehoja...ja melko varhain...
     

Kerro tästä muillekin!