Pontiac Bonneville etuveto ~80-90luku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja mie, 9.1.2010.

  1. mie

    mie Gearhead

    Mihin malliperheeseen ko. auto perustuu, Chevrolet Corsicaan ja uudempi Luminaan? Vai oonko ihan hakoteillä? Pari ihan inhimillisen halpaa leimaamatonta Bonnevillea tullut vastaan "takapihan tarjouksena" ja vähän polttelisi ostaa, vaikka hirveää tarvetta ei olisi. Mitä noissa voi pahimpia vikoja olla, jos ei karmeasti ruostetta ole, onko sähköissä jotain hienoa ajonestoa tai vastaavaa tai mikä noista hajoaa, moottorien kunnosta ei ole tietoa, 3,8 ei kai ole ihan 3,1:sen maineessa?
     
  2. ata

    ata Gearhead

    Wikipedian mukaan:
    1987-1991-mallinen seitsemännen sukupolven ensimmäinen etuvetoinen Bonneville on GM H-body ja siten sukua vastaavan ikäisille Buick LeSabrelle ja Oldsmobile Eighty-Eightille. Näitä taitaa olla suurin osa Suomen etuveto-Bonnevilleistä.

    1992-1999-malliset kahdeksannen sukupolven Bonnevillet ovat myös H-bodyjä, ja rinnakkaismalleja samanikäisille Buick LeSabrelle, Olds 88:lle ja Olds LSS:lle. Tälle mallille tuli 1996 facelift.

    Ainakin wikipedian mukaan noissa olisi koneena aina tuo 3.8 eri versioina. Noita Buickeja taidettiin myös myydä Suomessa aikoinaan, ellen ihan väärin muista. Mutta siis Chevyihin ei tuolla Ponulla ole suoraa rinnakkaismallia, Corsica ja Lumina ovat eri sarjoja. Corsica oli GM L-body ja sillä ei ollut muita rinnakkaismalleja kuin 2-ovinen Beretta. Lumina taas oli GM W-body joita olivat myös samanikäiset etuvetoiset Buick Regal, Olds Cutlass Supreme ja Pontiac Grand Prix.

    Viimeinen Bonnevillen sukupolvi oli 2000-2005, edelleen H-body ja rinnakkaismallit Buick LeSabre ja Oldsmobile Aurora. Konevaihtoehdoksi 3.8:lle tuli näihin myös 4.6 Cadillac Northstar V8.

    Wikipedian linkit:
    GM H-Body:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_H_platform_%28FWD%29

    Pontiac Bonneville:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Bonneville

    Lopulta vuosimalliin 2006 Bonnevillen tilalle tuli Australiassa Holdenin tekemä G8, joka oli takavetoinen ja pitkittäismoottorinen ja GM Zeta-body, kuten myös mm. uusi Camaro. Tätä tuotiin Ausseista kunnes koko Pontiac lopetettiin 2009.
     
  3. FA18

    FA18 3rd gear

  4. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    TM:n edustusautotestissä haukuttiin pataluhaksi, jäi viimeiseksi ja muistan sitaatin "harvoin nähty harakkakin kaunis".

    Oli esim. ainoa ABS-jarruilla varustettu auto koko historiassa, joka lähti jarrutuksessa kuivalla asfaltilla testaajan käsistä :D

    Ajo-ominaisuuksista kertoo, että jonkun testaajan mukaan "fiilinki on sama kuin Dartissa, jota aikoinaan ajoin", ja alustageometriassa oli tehty kaikki mahdolliset virheet, joita vaan pystyy...

    Ei jenkki osaa etuvetoa tehdä!
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Juu varmaan se dartti ollut joku sellaaset 1-2 miljoonaa veivattu vanha taksi jossa jokainen nivel ja jousitukseen viittaava osa paskana. Vähän niinkuin mulla aikoinaan oli, tosin se oli vallu.

    Se on kyllä totta että Detroitissa tehtiin iso virhe kun noihin etuvetorimpuloihin piti mennä sekaantumaan.
    Olis varmaan se aussi-Holden myynyt paremmin jos noita takavetoja vaan olis maahantuotu uutena?
     
  6. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    käytämpä tätä topiikkia hyväkseni ja kysyn onko näihin autoihin saatavana madallusjousi sarjoja ja paremmin hengittäviä pakosarjoja suomen maalta,kun ei oikeen huvittais alkaa tekemään laikka alustaa ja taidokkaan ei taija riittää tekemään ite peltisarjoja.ja kyllä nuo muukki virittely osat kelpaavat kun haluttais taas alkaa pitkästä eikaa tekemään tuning auto,mutta jenkistä en luovu :wink:
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    http://www.nettiauto.com/pontiac/bonneville/3567112 tämmöinen oli myynnissä,näyttää saavan tehdas piristeitäkin
     
  8. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    no niin justiinsa joo saatana täälä mitään apua näytä löytyvän :mad:
     
  9. Impala76

    Impala76 Gearhead

    mulla on vaan positiivista palautetta kyseisestä mallista.äitini osti vuonna 94 vm 88 bonnen 66tkm ajettuna.. No nyt on mittarissa 460tkm ja se ajaa sillä edelleen.. On se siinä välissä maalattu ja koneremppakin tehty kun öljynsuodattimesta lähti papaerit liikkeelle tukkien öljykanavat.. Kuitenkin auto on toiminut tuon ekan 400tkm todellahyvin minkä mutsi on sillä ajanut..
     
  10. rapis

    rapis 1st gear

    nyt menee kyllä vähän vierestä mutta ... kyllähän takaveto pitää leikkimiseen olla mutta normi ajossa on aikalailla sama kummasta päästä vetää (on tullu omistettua/ ajettua molempia myös teho versioita) ja jos pidosta joku aikoo puhua niin sitte pitää olla nelikko.
    ps. ei herneitä kiitos, tämä on vaan minun mielipide
     
  11. ktech

    ktech 3rd gear

    toi mitä TM autosta kirjottanu niin täyttä paskaa. kesäkelillä ainakin erittäin tasapainoinen ja hyvä ajettava. talviajosta en tiedä sanoa, puskee se kait siinä kuin etuvedot muutenkin.

    jos tuommoista on ostamassa niin erittäin tärkeää tarkastaa etu-apurungon kiinnityspisteet. noista tuppaavat lahoamaan ja korjaus edellyttää tietysti koko apurungon irrotusta, että sinne pääsee mitään paikkoja tekemään. suht helpot on tarkistaa, taskulampun kanssa kun vilkaisee auton alle niin ruostetilanteen näkee heti.

    bonnevillea ei ole käsittääkseni tehty muulla kuin 3.8 koneella? siinähän on peltisarjat jo vakiona ja muutenkin aika rivakka kulkemaan. niin ja suht vähä ruokainenkin.
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    TM jenkkivihaajahomokommaritoimittajat mitä maahantuojat lahjoo saavat vetää tavaran päähänsä. Toi on talvella paras etuveto mitä mulla on ollut. En niistä tykkää, mutta pari vastaavaa Buickkia ollut. Ei puske eikä varsinkaan vetele kaasuttaessa. Parempi talvella ku vanhat saabit. Tää vaan mun mielipide, mutta yllättyi aika moni kuka Buickkeja ajoi. Toinen rautahomo puolimoottori Iron Duke 2.5L nelonen. Toinen keulapainavampi ja vääntävämpi 3.8L V6 mikä oli yllätys ylätys, paljon parempi talvella jopa huonommilla renkailla.
     
  13. human62

    human62 1st gear

    Pontiacin Grand Prix on sitten taas 3,1 litran koneella joka on vielä pienempi ruokainen mitä nyt tossa itellä ollut ni maantiellä vie n. 8,5 l toki 2-3 litraa enemmän jos pyörii nurkissa.
    3,8 konehan on poikki sahattu V8 ja tietojeni mukaan hemmetin kestävä pata.
    Vie kuitenkin enemmän casoa jos suoraan vertaa tuohon 3,1 l multiefi koneeseen.
     
  14. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    kyllä tuossa minun pirssissä on ihan patarauta sarjat mutta siitä en tiiä millasia sarjoja on ollu saatavilla
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toi ahdettu pontso on edelleen kaverilla ja myynnissä jos joku halajaa sitä.
     
  16. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Silloin taalan hinta oli korkealla ja Pontso joutui samalle viivalle kuin W124-sarjan Mersu, 500-sarjan Bemari ym. n. 300 000 markan hintaiset kiesit. Pontsolla ei ollut mitään jakoa niiden rinnalla. Kaikki mittaustuloksetkin osoittivat sen, ja jos omassa molossa ei riitä mittaa sen myöntämiseen, se on voi voi. Sitä voi tietysti kompensoida vetämällä foliohatun päähän, laittamalla silmät kiinni, työntämällä sormet korviin ja huutamalla "ÖÖÖ ÖÖÖ isot pojat kiusaa".

    Automaattilaatikon toiminnasta kiiteltiin, mutta siinä jenkit olikin vielä 80-luvun lopulla valovuosia euroja edellä. Kummasti vain sekin etumatka onnistuttiin Detroitissa hukkaamaan, nythän jenkit on teknisesti taas kymmenen vuotta euroja ja japseja takana.
     
  17. GMies

    GMies Gearhead

    Olen samaa mieltä. Silloin kun keskustellaan ajoneuvoista, nuo testit saa jättää nulikoiden tietolähteeksi. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. human62

    human62 1st gear

    EI, EI, EI vaan euroopasta väestö muutti intiaanien maahan ELI "jenkki" autot ovat eurooppalaisia.

    Myös RAHA RATKAISEE eli tuotanto on siirretty sellaisiin ratkaisumalleihin jotka periatteessa ovatkin eurooppalaisia ts. halvalla suurempi tuotto eli tehtiin eurooppalaiseen paskaan makuun paskoja heille....
    Pontiac oli huomattavasti edullisempi auto kuin mersu tai bemu "kotimaassaan" ja kuuluukin paljon halvempaan hintaluokkaan. EIKÄ toi ahdinkoneinen mikään nuhanen ole et sillä ei jää kyllä todellakaan jalkoihin, taitaa mb ja bemu ukkoja hävettää kun jäävät...
    Monet amerikan yhtiöt ovatkin sulautuneet DAEWOIHIN JA Toiotiin jne...
    Viimeinen oikea "full size" henkilöauto tehtiin jenkeissä 1996.
    Miten ne ovat 10 vee jäljessä kun periaatteessa eurot ja japsit ovat amerikkalaisia ja tai omistavat paljon niiden osakkeita?
    Maailma yhdentyy ja pienenee myös autojen suhteen...ja sitten tavoitteena kun ei ole tehdä liian kestävää autoa vaan vain puhdasta voittoa ja taas puhutaan RAHAsta...mikä valtio edelleen kaikesta huolimatta on monessa asiassa talouden mittarina muille??
    Mutta toi sun kirjoitus olikin varmasti provo verrattaessa tosiasioihin.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Etukelkoista vielä. Kyllä, kelkoista. Rauta Homossa se on terästä, V6 malleissa alumiinia. Näin ainakin Buickeisa. Painon säästö? Niissä eikä niiden kiinikkeissä mula ei ole ollut ongelmia. Heh, tunnen kaukaa kun näen Buickin millä motilla se on. V6 modet tahtoo vuosien aikana vähän pudottaa keulaa. Neljä pyttyseen mulle tuli luonnollinen madallussarja kun tornit edestä ja takaa ruostui yläpäistä tiehensä. Paaliin meni.
    Kattelin noista linkeistä noiden tehoja. Mun Buickeissa vain 10 eroo tehossa ja väännössä. Ei saatana! Nelosta joutu polkee ku naapurin sikaa, kuutosta ei. Tuolla ajotavalla eli kun ajoi normaalin liikenteen mukana poljettu nelonen vei enemmän kun samassa rytmissä menevä V6. En tarkkoja kulutuksia mitannut, mutta tankatessa huomasi selvän eron vaikka rauta homo oli ruiskulla ja V6 2 kurkkusella kaasarilla.
     
  20. pile

    pile Gearhead

    pakko kirjoittaa vuonna 93 ostin tai paremminkin vaihdoin itselleni -83 vm 300d mersulla tuollaisen-89vm ponneville 3,8l sse:n ja voin ainakin omalta osaltani sanoa että se oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun pääsi mersun ratista ponnevillen rattiin ja voin vieläkin sanoa että paras auto mitä mulla on ollut autolla oli ajettu n.250000km kun sen ostin ja kun myin niin kilometrejä oli n.490000km autolle ei tehty tuona aikana kun se oli mulla muuta kuin normi huollot, jarrulevyt vaihdettiin kerran sekä takapyörän laakerit, sekä tyhjäkäyntimoottori.
     

Kerro tästä muillekin!