Ram Air järjestelmän teho

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tepsu, 15.1.2011.

  1. Smokie

    Smokie 1st gear

    Kyllähän tuolla painetta saa! Esim. suihkari hävittäjät hyötyy jo selvästi :poff:

    [​IMG]
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    hö. toi käyrähän riittää vaan kahteensataan :odroll: eihän tosta edes selviä paljonko toi mun lahna sitten tekee suurimmalla vaihteella.. :poff:
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin vaan 200 MPH :rotfl: . Tossa 120 mph paikkeilla on jo huimat ~0.02bar "painetta" :poff: .
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ..aivan.. :poff:
     

  5. Teipillä vaan ohuita langanpätkiä kiinni ja niitä seurailemalla on helppo havaita mihinpäin se ilma virtailee.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Teippiä ja lankaa enskesänä, täytyy koittaa.
     
  7. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Patopaineahtamisen merkitys alkaa näkyä vasta jossain 200+ nopeuksilla, sitä ennen teoreettinen muutama hevosvoima ei vaikuta mitään. Cowl induction hood eli takaosasta avonainen scoop perustuu just siihen, että tuulilasin alapäähän muodostuu paine-/pyörrealue, joka pakottaa ilmaa scoopin takaosasta sisään.

    Isoin vaikutus tossa on kuitenkin imuilman lämpötilan laskeminen, jolla voi olla jo parinkymmenen hepan tehoero parhaimmillaan. Esimerkiksi viileänä kesäyönä, kun lämpötila notkelmissa voi painua jopa lähelle nollaa, ero ulkoilmasta ja konetilasta imetyn ilman välillä on kymmeniä asteita. Jos eristämättömät peltisarjat hohkaa monen sadan asteen lämpöisinä ja imuilma otetaan niiden läheltä, se heikentää täyttöä aika lailla. Thermo-tecin tyyliset erkkaviritykset vähän parantaa tätä ongelmaa. Mut konehuoneen liian kovasta lämpötilasta on toki muitakin haittoja kuin liian kuuma imuilma.
     
  8. human62

    human62 1st gear

    Hyötyä on...C-Chevyssä menee 2 kpl n. 10 cm putkea lamppujen yläpuolelta lähtevistä aukoista alkujaan sisätilaan viileän ilman ottoon tarkoitettuna. Muutin putket siten että ilmansuodin saa niistä ilman eikä konetilasta. Normaali koneen ajolämpötila laski n. 10 celsiusta ja voisi sanoa että mm. dynotesteissä puhaltavat viileää ilmaa suoraan ilmanottoon jolloin teholukemaa saadaan muutama hevo ylemmäksi :)
    Pikkukillinä kun tulin puutarhurilta töistä mopolla ja ilta oli viilennyt ni Solifer "Speedy"-71 kulki selvästi "kevyemmin" mut vaikea sanoa kun se oli viilattu sillain et kulki kaverin kevarin mukaan vähän yli 100km/h ja ei testattu sit eroa viileällä ilmalla... :rotfl:
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ehkä vähän asian sivusta ja tuskin ketään kiinnostaa vajaan 15 vuotta vanhan GM:n tietsikkaboksin toiminta LSx-moottoreilla - vaan kerronpa silti eli imuilman lämpö vaikuttaa toki myös sytkäennakkoon ja sitä kautta suoraan moottoritehoon. Pätee sekä osakaasulla että täyskaasulla. Alla esimerkki -97 Veten ennakonvähennystaulukosta suhteessa imuilman lämpötilaan. Esimerkiksi 40-asteinen imuilma vähentää ennakkoa 2 astetta jos ja kun kaasua painetaan vähänkin enemmän:

    [​IMG]
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Aihetta sivuten...

    Ei ole tarkoitus RAM-AIRIA rakentaa, mutta tarkoitus saada koneelle viileää ilmaa. Ajattelin että jos vetäisi ilmanputsarilta (mallia originel, mutta suodattimena K&N) 3" haitariputken tuulilasin alaosassa olevaan ilmanottokaukaloon. Tämä siksi ettei tarvitse metrin pituista letkua vedellä pitkin konehuonetta, vaan riittää lyhyt pätkä ilmanputsarin takaosasta kaukalolle. Haitariletkun päähän tulisi ritilikkö, ettei lehdet ja kävyt tule letkua pitkin.

    Ajatuksia? Olisiko hyvä?

    Tuossa ritilä joka tulisi ilmanottokaukalon puolelle:

    [​IMG]

    Ja jotain tuollaista putkea:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!