Mistä CAD-ohjelma?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja juko7, 13.12.2010.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onkos kellään vinkkiä mistä saisi harrastajabudjettiin sopivan CAD-ohjelman, mielellään 3D-ominaisuuksilla, jolla voisi tehdä osista piirustuksia jossain yleisessä muodossa? :eek:
     
  2. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tuolta maksullinen Vertex G4
    http://www.vertex.fi
    Harrastajaystävällinen hinta on suhteellinen, ehkä vähä tyyris.
    Tämä onkin puhtaasti ammattikäyttöön, eikä ominaisuudet lopu heti kesken.

    Vino pino ilmaisia:
    http://www.progesoft.com/en/smart-2009
    http://www.freecad.com/Default.aspx

    DWG-formaatti on yleinen.
    Jos et ole aiemmin perehtynyt, niin ohjelmien opiskeluun saattaa vierähtää hetki jos toinenkin.
    Ja sitten vielä ihan alkuun mietit omia vaatimuksiasi ohjelman ja sen käytön sekä tarpeen suhteen.
    Pelkästään kokeilemalla joitain ohjelmia huvikseen ilman minkäänlaista aikaisempaa kokemusta hommassa menee vaan hermot.
    Jos on perusteet, niin alku on helpompaa (no tietenkii)
     
  3. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Google sketchup olis ilmanen ja ilmeisesti ihan suht käypä. Siitä en oo varma, että saiko sillä tehtyä työkuvia, mutta luulis ainaki.
     
  4. Onko tuttuja esim amk:ssa tai teknillisessä yliopistossa? Sieltä vois saada opiskelijalisenssillisen ihan ilmaiseksi....

    Autodesk Inventor:ia voi käyttää kuukauden ennen kuin se rupeaa vaatimaan lisenssiä. Mutta jossei ole aiempaa kokemusta 3D-ohjelmistoista niin kyllä se kuukausi menee ihmetellessä vaikka työkseen ihmettelisi :rotfl: !

    SolidWorks ja Catia on sitten myös olemassa. Nämä siis ihan ammatti-ohjelmistoja, hinta pyörinee noin 5000€ alkaen ...
     
  5. KUE

    KUE 3rd gear

    Tommonen ku ProgeCAD saa ladata ilmaiseksi ja on myös 3D ominaisuus käytettävänä ja on mun mielestä todella hyvä cad harrastuskäyttöön!!!! niin ja vaatii vain kirjautumisen.
     
  6. KUE

    KUE 3rd gear

    Jaa oli kingsway jo kerenny laittaa linkin, no enivei mulla on käytössä toi progeCAD ja on mun mielestä hyvä harraste käyttöön ja menee kyllä ammattikäytössäkin mut sit siitä saa jo vähä maksaa.
     
  7. 63impala

    63impala 1st gear

    Solid edge 2d
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä! Täytyypä tutustua noihin vaihtoehtoihin.. jonkun verran töissä on tullut Ideasta käytettyä mutta se AINAKAAN ei ole se joka mahtuisi ns. harrastebudjettiin.. :lol: ilmeisesti muuten suurempi osa noiden ohjelmien sisällöstä kuin äkkiä arvaisikaan, kuluu kokoonpanojen- , revisionhallinta- ja muutosoikeuksien ylläpitämis- ja päivitystoimintoihin kun monta käyttäjää työskentelee samojen osien kanssa.. näitähän ei yksin harrastellessa samalla lailla tarvitse :odroll:
     
  9. toma

    toma 2nd gear

    kun tiedät minkä ohjelman haluat niin netistä oikeilla hakusanoilla etsittäessä vois löytyä harrastelijapudjettiin sopiva ohjelma:)

    tämä vaan vinkkinä kun sitä kysyttiin 8)
     
  10. spike

    spike Gearhead

    Itse olen tehnyt qcad nimisellä. On ilmainen ja löytyy linuxille ja wintoosalle.
     
  11. crawler

    crawler 1st gear

    Solidworks on tänä vuonna julkaissut myös oman ilmaisen 2d-cadin, nimeltään Draftsight. Se on hieman beta vielä, mutta ihan käyttökelpoinen 2d-piirtelyyn jos hinnalla on oleellinen vaikutus.
     
  12. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan 3rd gear

    Catia on ainakin aikasemmin löytynyt torrenttina aika helposti. Toimi ilman lisenssiä ja on harrastaja ystävällinen hinta, ilmainen. Mutta tämähän on sitten laitonta, kuten kumin polttokin, enkä näin ollen suosittele tätä toimintaa saati itse harrasta.
     
  13. JB

    JB 1st gear

    Mie olen käyttäny netistä ilmaseksi löytynyttä zwcad 2009:ia. Tosin vain 2d-osapiirustusten tekoon, mutta kyllä tuolla muistaakseni voi 3d:kin piirtää, en vain ole kokeillu.
    Toiminnaltaan täys kopio autocadistä.
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mun tietääkseni piraatti ohjelman käyttöön ei puututa jos sitä ei käytetä yritystoiminnassa. Mullakin on kotikoneella mastercam mr2 ja hyvin pelittää suomenkieliset valikot ja kaikki maksaa laillisena 16000e
     
  15. Juu näin on ainakin autodeskin edustaja epävirallisesti sanonut ... tavallaanhan siitä on ohjelmiston tekijöille etua että ohjelma tulee tutuksi "epävirallisesti" ja täten nostaa ko. ohjelman haluttavuutta yrityksissä. Mainosta tuokin.
     
  16. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Rihno...3d

    Jos halutaan suhkot hyvä ohjelma ja ett kuvilla on tuki muualekkiin... stl...nä esim...

    Jos 2d... riittää.... hakee autocadille... halpaa kilpailiaa DraftSight siinä se on... ja toimiii :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!