Vikatilasto 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cenote, 15.3.2011.

  1. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Olisi kiva tämän jutun jälkeen jos joku aloittelisi viestiketjun jossa käyttäjät esittelisivät tämän päivän perusautoja ja niiden vikoja. Tarkoitan sitä että minä kun en uutta autoa osta vaan vähintään viisi vuotta vanhan niin haluaisin tietää mikä tai mitkä autot olisivat sellaisia joita pystyy ylläpitämään itse tai muuten vähävikaisia.

    Ei kuulosta pahalta pallonivelten, vetaraiden sun muiden vaihto. Sähkövioille mä en ainakaan voi oikein mitään. Nykyautoista ei taida olla oikein mikään mätä vielä 10v vanhana? Sellaiseen en sekaannu.
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sama kuin kaikkien muidenkin nykypommien.

    :rotfl:
     
  3. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Eikös se 2000 luvun e-mersu ruostu? koriliima reagoi metallin kanssa, tai tämmöstä oon kuullu, että ovat sieltä täältä jo hitsailtuja ja paikkamaalailtuja... sanokaahan jos meni kommentti mettään mutta Vahvaa mutua taitaa kuitenkin olla :)
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä nämä aiemmin mainitut Audi, Mersu, Volvo ovat 80-luvulla olleet kestäviä autoja. Kun alkoi synteettiset öljyt yleistymään, niin samalla alkoivat koneet kestämään.
    Tuntuu, että kestävimmillään koneet ovat olleet juuri silloin. Ainakin Audeihin vaihdetaan nykyään moottoreita varmasti enemmän kuin 80- tai 90-luvulla.

    80-luvullahan luotettavuus oli yksi arvostettu ominaisuus. Silloin tehtiin vanhalla ja hyväksi todetulla muotilla kestäviä autoja ja nykyään samat merkit myyvät kehityksen kärjessä olevaa tekniikkaa, joka on yleensä raakiletta ja kuluttajalla jää se testipuoli.

    Samaroista sen verran vielä, että tavallaan olen samaa mieltä, että vaativat aktiivista ylläpitoa, mutta toisaalta ne viat on sitten jotain katkenneita ikkunaveivejä tai vastaavia. Minullakin on Ladoja ollut huollettavana, niin yleensä mahdolliset viat on voinut korjata vuosihuollon yhteydessä. Harvoin niihin mitään akuuttia korjaustarvetta vaativaa vikaa on tullut.
    Toki nämä mainitsemani yksilöt ovat hyvällä huollolla olleet, toisin kuin Ladat normaalisti, niin se kyllä varmasti näkyy korjaustarpeen määrässä, vähentäen sitä.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sit vaikuttaa vielä sekin että esim. Mersuista valtaosa on ostettu uuten takseiksi, ajo lähes pelkkää kaupunkiajoa ja ajotyyli rengeillä yleensä raskas, tottakai painava auto syö niveliä kun koko ajan mennään vauhdilla kanttikivien ym. yli... En mä ainakaan autoa ostaessani juuri anna moisille tilastoille arvoa.
     
  6. moppewagon-65

    moppewagon-65 1st gear

    joopa...eihän se nivelien vaihto vaikeeta oo mut kyl se kyrsii vaihella niitä uudehkoihin autoihin mitkä mitä ilmeisemmin kestokulutushyödykkeeksi vielä luetaan.. :mad:


    -Rasvanipat pakolliseksi kaikkiin niveliin-
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tänään just telkkarissa tuli ohjelmaa tuosta "suunnitellusta ikääntymisestä" :odroll: vai mikä se termi nyt olikaan. Eli että tuotteet nimenomaan suunnitellaan kulumaan loppuun tietyssä ajassa ja tarvitsemaan uusimista/huoltoa/korjausta.
     
  8. moppewagon-65

    moppewagon-65 1st gear

    kapitalisti se vaan käy luvan kanssa kuluttajan lompakolla.. :eek: sori lähtee sutii vähä OT.. :odroll:
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Jos firmat haluavat pysyä elossa, niinden pitää tehdä laatiua, joka ei kestä ikuisesti. Kun nykyaikainen kehitys pääsi kunnolla vauhtiin toisen maailman sodan jälkeen tehtiin vielä kestävää tavaraa, koska markkinoilla oli tilaa. Nyt markkinat ovat täynnä, mutta myynti on pidettävä samana kuin ennen. Ei ole muuta keinoa kuin tehdä heikompaa laatua tai haluttavampia tuotteita niin, että vanha korvataan uudella vaikka ei tarvetta olisikaan.
     
  10. moppewagon-65

    moppewagon-65 1st gear

    näinhän se maailma makaa,mut onneks saa viel ihan ite päättää mitä tuotteita ja palveluja tarvitsee.. :D


    -Vähemmän on Enemmän- :wink:
     
  11. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Varmaan suurin osa 300C:n leimahylsyistä on tullut raidetangonpäistä.
    Omasta autosta vaihdettiin raidetangon päät ensimmäisessä eli 15 000 km huollossa, ajossa ei kyllä millään tavalla huomannut että olis olleet väljät.
    On sitten kilpailutettu joku niveliä valmistava alihankkija ihan loppuun saakka :soosoo:

    Hylkäysraportissa 300C:n toiseksi yleisin hylsy oli pysäköintijarru.
    Mutta sehän on kaikkien automaattivaihteisten autojen vika, kun seisontajarrua ei käytetä niin pääsee paikat ruostumaan.
     
  12. cenote

    cenote 1st gear

    Japsien persoonallisuus on mitä on mutta kun autolla alkaa olemaan 200tkm mittarissa on vikalista 100-0 japsit vastaan muut

    12v vanhat
    3 Toyotaa kärjessä, kymmenen joukossa yksi Saab muut japseja

    11v vanhat
    3v Toyotaa kärjessä, viidentoista joukossa yksi Saab muut japseja

    10v vanhat
    japsit + saab yhdeksän kärjessä

    9v vanhat
    Ford sijalla 8, muut japseja

    8v vanhat
    Ford 6., VW 8., Audi 10., muut japseja 15. asti

    Perhepiirissä ajeltiin -92 Primeralla 225tkm 15v aikana ja helmojen hitsaus oli suurin korjaus, tekniikan korjaukset olivat todella vähäisiä.
     

Kerro tästä muillekin!