E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. ramman

    ramman Double Gearhead

    Kaveri testas 9-5 turbosaappaassa tota E10 bensaa ja 0,8 litraa meni satasella enempi kuin 98E5 bensaa. Mulla talviautona 9-3 turbosportti saappi niin en oo viittiny ees tota eekymppii koittaa.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Tänään tupotiin taas uusi bensa markkinoille. :wink:

    [​IMG]
     
  3. ilu

    ilu 1st gear

    Lahti Kariston Neste, etanoolia E10:ssä 6%
     
  4. freaks

    freaks Gearhead

    Hiilidioksidi päästöt pienenee kun käyttää E10ä,
    no sehän on hyvä asia eikö:
    Eihän se kulutus nouse kun keskimäärin 6%, jolloin kyllä ollaan jo lähes samoissa päästöissä kuin ennenkin. Etanolin raaka-aineena kun käytetään sokeriruokoa, maissia, ym kasveja=ruoan hinta nousee koska polttoaineteollisuudelle viljelyllä tienaa paremmin.
    Koska täällä pohjolassa on niin lyhyt kasvukausikin joudutaan tuomaan suurin osa etanolin raaka-aineista ulkomailta mm. Argentiinasta jossa hakataan sademetsät ja kaikki näiden "etanoliruoko" peltojen takia, mut sehän se ei varsinkaan saastuta kun noita mäskejä roudataan laivoilla ja lentokoneilla ympäri maailmaa että saadaan puhtaampaa bensaa johonkin Primeraan, että mamma pääsee sillä vanhalla koslallansa mahdollisimman vähällä saastuttamisella käymään töissä vaikka voisihan sielläkin kävellen käydä kun ei ole kun 12km matkaa lähtisi vaan aikasemmin kotoa, tai käyttäisi joukkoliikennettä joka ei oikeasti kuitenkaan toimi kuin pääkaupunkiseudulla, tai vaihtaisi sen vanhan romusa uuteen autoon koska sen valmistaminenhan ei saastuta yhtään vaan nimen omaan tuolla 10-vuotta vanhalla paskalla ajaminen saastuttaa ja vielä jos siihen erehtyy tankkaamaan 98E5:sta niin sitte kyllä KAIKKI KUOLEE.

    :oops:
     
  5. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  6. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    :rotfl: Tuohon listaan, kun vielä lisää ne etanolimaissin/ ruokojen tuottamisessa ja kasvattamisessa syntyneet hiilidioksidipäästöt niin aletaan oleen lähellä totuutta. Ja maailma pelastuu!!
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ^ Koskahan päättäjillä on rohkeutta myöntää tosiasiat...
     
  8. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Onkos kukhan testannut paljonko lopputalvesta tahikka nytten kevään korvalla tuossa 98E5:ssa on ollut viinaksia?
     
  9. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    "... kyllä kansa tietää..." :poff:
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mielenkiintoista. Ajelin Escortilla tossa jokunen viikko sitten jääradalle ja jouduin tankkaamaan e10. Lauantaina piti kokeilla IDF:ien balanssia mutta jäi homma kesken, kun autoa käyttäessä etummaiseen weberiin T-haaralta menevä kangaspäällysteinen letku lorotti ihan komeasti bensaa.
     
  12. kma68

    kma68 Gearhead

    On ne letkut osanneet ennenkin vuotaa ja olen niitä joskus korjannutkin, jo ennen kuin mitään alkoholi sekoituksia on pumpulta edes ollut tarjolla. Lueskelin tuossa Mobilistia ja esim. sota-aikana puukaasun ohella on ollut tarjolla bensiiniä, jossa alkkomahoolin sekoitussuhde maksimissaan on ollut 28%. :eek: Siis jos sen aikaiset raskaassa ajossa olleet ajoneuvot ovat kestäneet tuollaisia sekoituksia, niin onko moottoriteknologia mennyt liiankin araksi jos ne eivät kestäisi suositeltuja sekoituksia. :-?
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä toi letkun vuotaminen taisi vaan ilmetä juuri nyt. Ei se alkoholi noin nopeasti vaikuta, vaikka se mahdollisesti joitain letkuja syövyttäisikin. Periaatteessa noita kangaspäällysteisiä letkuja en itse käytä polttoaineletkuin lainkaan, koska niissä on ilmennyt normaaliin letkuun verraten selkeästi enemmän vuotoja.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ai että kun naurattaa http://www.iltasanomat.fi/autot/L%C3%A4 ... 50502.html

    Bensan käyttäjät (yksityisautoilijat) joutuvat siis kompensoimaan myös raskaan liikenteen biovelvoitteen :eek: Bensassahan mennään reilusti yli tuon kuuden prosenti jo nyt, että noi nokivasarat ovat siten ainoa mikä haraa vastaan.

    Mikähän vaikeus siihen kiisseliin on lurauttaa muutama prossa biohuttua sekaan myös. :odroll:
     
  15. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Justiin tätä sama ihmettelin... Vetäkää ne biot nyt hanuriin tai rupeen varastaan naftaa... Siinähän sitä ihmeissään ollaa jos ruvettais kaikki pålttoaine varkaisks... :mad:
     
  16. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No mietippä vähän sota-ajan koneiden tehoja ja varsinkin puristussuhteita verrattuna nykypäivän koneisiin...

    Ja eihän ne edes kestäny kunnolla. Jatkuvasti sait vaihtaa/hioa venttiilejä ja vaihtaa mäntää.
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Jatka ihmeessä.

    Mulle tuo juttu ei auennut.
     
  19. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Kestäskö sun teorian mukaan siis nää nykykikottimet sitten puuhilikaasuttimella ajamisenkin :rotfl: Eiku häkäpönttöä asentaan joka primeraavensiscorollajazzversoon!
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, sitää vaan että sen ajan matalapuristeiset/-tehoiset koneethan kävi lähes vahvalla aamukusellakin :rotfl: Ja kumikin oli kumia eli kesti lähes mitä tahansa ainetta.
     

Kerro tästä muillekin!