Prosenttipelleily ja autokauppa-mafia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HermotMeni, 1.5.2011.

  1. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    Alun perin ajatus oli ryhtyä rakentamaan pientä kaksipaikkaista ja putkirunkoista autoa kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti ja parhaista osista ja ehkä hankkia runko jostain sivistysmaasta kuten Ruotsista.

    Mutta olen käsittänyt että se ei olisi mahdollista koska vero lasketaan jonkin vastaavan, eli käytännössä viranomaisen mielivallan mukaisen, auton mukaan. Näin jo mielessäni kuinka omaani olisi verrattu Lamborghiniin ja hinta sen mukaan. Lisäksi autoja pitäisi rakentaa ainakin kaksi, koska pitäähän kolaritestit teettää.

    Ruotsissa tämä kuvio menee kuulemma silleen että auto vaan katsastetaan asiantuntevien insinöörien toimesta ja maksetaan kohtuullinen rekisteröintimaksu. Sitten vaan baanalle ja katsastusmies vielä toivottaa 'trevlig resa'.

    Mutta Laakkos-mafian hallitsemassa maassa homma ei toimi koska jokainen harrastajan ajoneuvo on pois koplan saldosta ja paskantärkeä viranomainen ei muuten saisi kyykyttää kansalaisia!!!


    Ainoa mahdollisuus on ilmeisesti rakentaa auto jonkun romiksesta löydetyn Taunuksen rungolle. Ja kaiken lisäksi pitää huomioida tämä käsittämätön prosenttipelleily joka sekin on peruja jostain tuontiautojen veronkierrosta. Missä veronkierto oikeastaan on vain EU säädösten hengen mukaista toimintaa, sillä itse vero on EU tuomioistuimessa todettu laittomaksi.

    Mutta oletetaan että lähtisin rakentamaan itselleni vaikkapa AC Cobraa. Autoa johon sivistysmaissa saa laittaa 427:n mutta suomalaisille sallitaan Taunus kaikkinen vikoineen ja sekin voidaan lain mukaan ottaa sinulta pois. Ohessa poiminta yhdestä keskustelusta:

    "Yhtenä järjettömyyden esimerkkinä mainitsisin (koko pelleilyn lisäksi) ns. prosenttihirviön käsittelyn mahdollisessa kolaritilanteessa. Ajatellaan että olet rakentanut hienon, kalliin ja prosenteiltaankin laillisen auton jossa kanta-autoprosentit hipovat rajoja (='prosenttihirviö') ja joudut kolariin jossa mikä tahansa pienikin auton alkuperäisistä osista rikkoutuu. Tämän seurauksena - mahdollisesti täysin kolariin syyttömänäkin - menetät ko. osan prosentit ja autosta tulee käyttökelvoton koska sitä ei saa enää katsatettua prosenttien ylittymisen takia. Jos haluat auton takaisin liikenteeseen, auto tulkitaan prosenttien ylittymisen takia uudeksi autoksi, josta pitää maksaa käytännössä yksittäiskappaleena valmistetun auton verot ja sen pitää täyttää tämän päivän tekniset vaatimukset (joka on käytännössä täysin mahdotonta)."

    Täällä joku myös mainitsi että nyt ilmeisesti olisi tehty muutos jonka mukaan turvallisuuteen vaikuttavia osia saa vaihtaa ilman että prosentit tippuu. Muutos on vain näennäisesti hyvä koska se vain betonoi alkuperäisen typeryyden ja kieltää että kiusantekoon verrattavassa laissa sinänsä olisi mitään perustavanlaatuista vikaa. Muutenkin pelleily nakertaa moraalia ja lakien kunnioitusta, koska harrastajille ei useinkaan jää muuta vaihtoehtoa kuin petos.

    Nyt kysyisinkin kokeneemmilta että miten tää kuvio oikeesti menee ja mitä pitäisi muuttaa jotta hommaan tulisi joku tolkku?

    Olisiko aika vaatia meillekin Ruotsin mallia, eli suomen automafian ja verottajan yhteisvoimin rakentaman kansalaisten kyykyttämisen täydellistä lopettamista. Tämä vähän niinkun kuuluisi sinne Soinin tontille kun muutenkin on luvannut parantaa kansalaisten viihtyvyyttä.

    Eduskunnan maksettuihin nilkkeihin vittuuntuneena,
    HermotMeni
     
  2. mjsn

    mjsn 1st gear

    rakenna rodi :p
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Luulen että pelkkä muutoksen vaatiminen ei riitä, tuskin keneltäkään nykyiseltä kansanedustajalta löytyy tarvittavaa tietoa ja kykyä lakimuutoksen läpiviemiseen ilman sidosryhmien panosta. Eli kaikki halukkaat mukaan auttamaan esityksen valmistelussa, tästä löytyy keskustelua toisaalla.
    Olen ymmärtänyt että autoverotus on Suomessa tärkeä tulonlähde valtiolle ja siihen vaikuttavat muutokset varmasti vaikeita. Lainsäätäjä varmaan haluaa varmuuden että muutokset eivät mahdollista verokikkailua, näistähän Suomessa on kokemuksia. Yksittäisten autojen valmistamien ei varmasti ole verotulojen kannalta mikään ongelma, mutta jos se mahdollistaa taas jonkun porsaareiän jobbareille, niin se todennäköisesti on se pelko.
     
  4. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

  5. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Ei se niin tärkeä etteikö siitä voitaisi luopua. Mutta joku ihme neuvostoliittolainen asenne siinä on että tuo kyykytysjärjestelmä on pidettävä olemassa vaikka EU:kin vaatii sen poistamista, takaraja 31.12.2015. Ilmeisesti autokauppa on jakanut niin massiiviset lahjukset että viimeiseen asti sätkitään. No onhan yli 100% katteilla (Volvo-auto) varaakin.
    Uskomaton määrä tarpeetontya byrokratiaa saataisiin pois ja harrastepuolelle tulisi jopa ehkä työpaikkojakin kun rakentelumahdollisuudet paranisivat.
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Myos yksi factory five omavalmiste rekisteröity maahamme.
    toki veroja on varmaan maksettu roppakaupalla :x
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä olen aina tykännyt purnata täällä jos jonkinlaisista asioista mutta yleensä niissä purnauksissa on ollut tietoa takana ja olen ehdottanut jotain järkevää ratkaisumallia. Tämän kirjoituksen aloittajan ensimmäinen postaus tälle palstalle on kyllä sellaista savea että olisi voinut kirjoittaa sen pelkästään Suoli24-osastolle eikä tänne ollenkaan.

    Olen myös ihmetellyt että miten jotkut jaksavat vielä valittaa prosenttisäännöistä ja niiden "turhuudesta". Jos vähääkään ymmärtää miksi semmoiset säännöt tarvitaan ja miettii kuinka asia pitäisi toteuttaa niin ymmärtää myös että ne ovat nykyisin erittäin oikeudenmukaisia rakentajaa kohtaan ja niissä on järkeä. Rungollisessa autossa kolmesta pääkomponentista (kori, runko ja moottori) pitää olla kaksi kun taas itsekantavaan koriin saa vaihtaa koko tekniikan ilman että prosentit loppuu kesken. Sääntöjen idea on identiteetillä kikkailemisen estäminen ja siihen prosenttisäännöt ovat hyvät ja toimivat. Jos prosenttisäännöt ovat harrastajalle este niin silloin harrastaja yrittää toimia väärin tai itsekkäästi ja silloin kannattaa muuttaa toimintaansa.

    Mitä omavalmisteisiin tulee niin niillekin on tehty säännöt jotka mahdollistavat omavalmisteen tekemisen ja rekisteröimisen ilman prosenttiongelmia mutta niissä säännöissä on vain yksi typerä este joka estää koko toiminnan nimittäin vähäpäästöisyyden täyttyminen ja sen mittaamisen mahdottomuus. Tälle asialle kun joku voisi eduskunnassa hakea muutosta niin omavalmisteita voisi ruveta rekisteröimään ihan oikeasti.
    :-?
    - Jani -
     
  8. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    Pahoittelen että ole ilmeisesti ymmärtänyt kuvion väärin... Toisaalta eikö ole hyvä että asiasta puhutaan, koska eihän ongelmat muuten selviä.

    Väität myös että mitään ongelmaa ei ole. Onko siis nyt niin että kuka tahansa voi rakentaa vaikkapa AC Cobran putkirungolla ja ainoa ongelma johon hän törmää on vähäpäästöisyys. Näin vaikka hän käyttäisi jotain riittävän vähäpäästöistä moottoria? Eli ei kolaritestejä ja verokin on vain muutaman tonnin, eli ruotsin(?) mallin mukainen?

    Olet myös sitä mieltä että prosenttikuviot on kohdallaan ja oikeudenmukaiset. Silti niistä tuntuu riittävän purnattavaa täälläkin. Ovatko kaikki muutkin erehtyneet? http://www.sporttiauto.com/projektit/fi_FI/cobra/

    Myös 'identiteetillä kikkailu' jäi hieman epäselväksi.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo tuossa virkkeessä on paljon asiaa eikä ollut tarkoitus loukata mutta sitä keskusteluahan minäkin jatkoin. :D

    Joo kyllä niissä omavalmistesäännöissä on vielä paljon yksityiskohtien hieromista ja voin itsekin listata pari kohtaa mutta pääasia on että Suomessa yleensäkin on omavalmistesäännöt eikä tarvitse tehdä autotehtailta vaadittuja rikkovia testejä.
    Suurin ongelma on juuri se vähäpäästöisyys. Ei riitä että moottori on vähäpäästöisestä ajoneuvosta vaan ongelma on se että pitää todistaa, että vähäpäästöisyys täyttyy edelleen omavalmisteajoneuvossa.
    Sen pystyy todistamaan vain virallinen tutkimuslaitos joka testaa ajoneuvon ja semmoista ei Suomessa ole kuin VTT jolla ei ole kiinnostusta asiaan.

    Asiasta voi lukea tuolta lisää:
    http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0

    Niin onko ihminen erehtynyt jos ei vaan ymmärrä? Aina joku purnaa jostain ja sitähän juuri ihmettelin että miksi niistä prosenttisäänöistä jaksetaan edelleen täälläkin purnata. Alkuperäinen prosenttisäännöstö oli liian tiukka ja salli korinvaihtopelleilyt itsekantaviin koreihin muttei kaikkien akselistojen ja jarrujen päivitystä rungolliseen jos moottori oli vaihdettu koska jyvitys oli tehty väärin. Viimeisin prosenttitaulukko toimii tältä osin ja silti yli 50% osista säilyy ja tällöin myös identiteetti.

    Tuo muistio selvittää aika monta kysymystä kun lukee ajatuksella:
    http://www.mmaf.fi/documents/APU-Identi ... uistio.pdf
    Sieltä selviää hyvin miksi prosenttisääntöjä Suomessa yleensäkin tarvitaan.
    :wink:
    - Jani -
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Miksei VTT suostu suorittamaan päästömittausta? Kyl ne mun puuauton hytille olisivat halutessani tehneet painorasitustestin kun Trafin käsittelijä sellaisenkin sai yhessä puhelinkeskustelussa päähänsä vaatia. Soitin VTT:lle ni insinööri rupes nauramaan ja rupes kyselemään että kuka käsittelijä voi niin typerä olla. :lol: Kerottuani VTT:N insinöörin reaktion Trafin jampalle niin sen jälkeen hän sanoi sen rasitustestin olevan mahdollista tehä myös itse pinoamalla hytin katolle jotakin tavaraa auton painon verran. Painorasitustesti olisi maksanut muistaakseni 1500€ mutta päästömittaus tuskin maksaa niin paljon ellei sitten vaadita niin tarkkaa mittaustulosta jossa jokainen päästön ainesosa on eritelty määrineen? :-?
     
  11. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    moottoripyörän päästötesti (Emissiotesti) maksoi 800e olisko ollu 2009 jolloin sen sai vielä suomessa tehdä siis trafin hyväksymässä tutkimuslaitoksessa, jossa on mahdollista tehdä myös autojen pakokaasutestejä.
    moottoripyöräpuolella ei ole enää trafin hyväksyntää, en tiedä kyllä miksei :mad: joten ei varmaan autopuolellakaan.

    tekevät katalysaattoreita ja testaavat niitä eri automerkeille, joten luulisi olevan luotettava firma kyseessä.

    alta tonnin tuskin kuitenkaan onnistuu.

    ruotsissa tekevät moottoripyöriin testejä (trafin hyväksymä), ja oletan et sieltä löytyy myös autoon sopivat laitteet, toki vain oletan.
    rupeaa olemaan varmaan vaan ongelma siinä että testi pitää vielä läpäistä :rotfl:
     
  12. hagle

    hagle Gearhead


    Oho, tämä kiinnostaa. Mikä Factory-5 malli?
    Jos et julkisesti halua levitellä, niin paiskaa vaikka yv.
     
  13. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    On julkisesti esitelty Klassikot lehdessä , toki aika suppeasti. liekö toiseksi uusin numero ,vai peräti uusin.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ei kukaan ole väittänytkään ettei VTT suostuisi suorittamaan päästömittausta, kyllä ne varmaan mittaa mitä vaan jos tarpeeksi maksaa. En viitsi kirjoittaa kilometritolkulla yksityiskohtaista asiaa kun ei niitä kukaan jaksa kumminkaan lukea joten yritän lyhentää kommenttini ymmärrettävään muotoon.
    Ei ruveta keksimään omia versioita toisten puheista muuten tää keskustelu lähtee taas käsistä kuten prosenttiaiheilla on täällä ollut tapana...
    :-?
    - Jani -
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^ vain 99000e, ehkä rumimmasta kotterosta mitä on tehty :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Nyt oon kyllä ragtop64:n kanssa samoilla linjoilla. :eek: Siinä on kyllä rumuus ja kallis hinta saatu samaan pakettiin. :rotfl: Eikä liene ainut, mutta pahimmasta päästä ainakin. :poff:
     
  17. ata

    ata Gearhead

    Pointtina tässä ei kuitenkaan liene tuon KMR:n myyntihinta eikä sen ulkonäkö, vaan se, että se on Suomeen rekisteröity omavalmisteauto. Ei se minunkaan mielestä kyllä ole mitenkään kaunis tai hyvän näköinen tai siis on ihan joitain muuta, mutta esimerkkinä mahdollisuudesta, omistaja/rakentajahan on sen itse muotoillut.
     
  18. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    Urpot purnaa aina ja varmuuden vuoksi ettei kenelläkään vaan olis kivaa ;)

    Soitin muuten tuonne Sporttiautoon ja sanoivat ettei viimeisen muutoksen jälkeen onnistu enää noiden Sumojen teko Taunuksen päälle. Ei kuulemma riitä enää prosentit. Hmmm

    Samaten vaikka pääsisitkin tuosta emissiotestistä läpi (VTT, Ruotsi, vatevö) niin seuraavaksi olisi kuitenkin edessä TÖRKEÄ vero. Edelleen kiinnostaisi Ruotsin malli joka kuuleman mukaan olis kohtuullinen ja siis mahdollistaa autojen rakentamisen katukäyttöön.

    Työllisyyteen vaikuttavia asioita unohtamatta.

    Mutta pitää lukea tuo sinun dokusi tähän väliin...

    Palaamme asiaan ja panemme asian kuntoon :)
     
  19. HermotMeni

    HermotMeni 1st gear

    Kaikki on mahdollista jos on miljoonääri tai eksentrikko. Mutta poikkeustapaukset ei auta tässä yleisessä ongelmassa. Varsinkaan kun ei tiedä tuon värkin taustoja, eli mitä maksoi ja mitä vaati.
     
  20. jknR

    jknR Gearhead

    ^ KMR:n syntymäpaikka on lämmittämätön, maalattiainen autosuoja ja pääasiallinen rahoitustapa on ollut ruokamenoissa säästäminen. :rotfl: (GTI Magazine 03/2011) Jos tuosta omavalmisteesta haluaa enemmän tietää, niin kannattaa lukea jossain (salaa) se juttu GTI:stä. Sivut 8-13.

    Edit. Ei siitä jutusta kylläkään selviä mitä tuo on tullut maksamaan.
     

Kerro tästä muillekin!