Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    saattaapi siis focucsen tuonut henkilö yllättyä leimalla...oli tarralaput ikkunoissa vielä...
     
  2. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    Alustaan..

    Kyllä ne säiliöt sinne alustaan saa asentaa, Jani voi kertoa tarkemmin ne ehdot ku muistaa kuitenkin ne ulkoa. ;)

    Yleensä siellä ei vaan juuri ole tilaa niille, joten asennus tulee tavaratilaan tai joissain tapauksissa vararenkaan tilalle. Pari viikkoa sitten tuli tehtyä Nissan Murano jossa tavaratilan pohjaa nostettiin alle 3 cm ja vararenkaan tilalle sujahti 3 kpl 32 ltr säiliöitä. Oman kärryni aion tuotapikaa muuttaa niin että pienempi säiliö menee vararenkaan tilalle

    Viikonloppuna oli myös puhetta että aiemmassa kuvassa näkyvä musta 49 ltr OD 331 säiliö olisi passeli joidenkin jenkkipickuppien yms runkopalkkien väliin mutta en ala vannomaan kun en niitä mittoja tiedä.

    Escaladessa oli ainakin sitä kokoa oleva tila jossa vararengas oli kiinnitettynä.
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: Alustaan..

    Tuolla sivun lopussa on se R115 suomennettuna siltä osin mitä siellä sanotaan pullojen sijoittamisesta auton alle:
    http://www.cnghouse.fi/tuotteet/pullojen-asennus/

    - Jani -
     
  4. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    R-115

    Aika jännä että noi on määritelty tilavuuden eikä säiliön painon mukaan.

    Nyt pitää siis kiinnittää paksummilla pannoilla kevyempi 90 ltr komposiitti kuin painavampi 32 ltr teräs. :odroll:

    Tosin yks hailee mulle, käytetään yhtä paksuutta/leveyttä pannoissa ni ei tartte miettiä...
     
  5. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Seuraavaan käyttikseen taidan laitattaa maakaasut, työmatkan varrella (Lohjalla) on asema ja eipähän tarvitse sitten ostaa mitään 1,6 litran koneella varustettua kippoa ja silti pysyy polttoainekulut kurissa :D
    Nykyiseenkin harkitsin mutta kun siinä on niin pirun pieni kontti josta rättikaton tila vie vielä osan niin ei sinne taida juurikaan pulloja mahtua, tai sitten ei mahdu enää mitään tavaraa mukaan :rotfl:
     
  6. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Jos muuttaisi bensatankin pieneksi ja panisi sitten tilalle kaasusäiliöt niin eikös päästöt mene kaasun mukaan? Tosin vanhassa ei liene merkitystä kun kateusmaksu menee painon mukaan.
     
  7. AVRO

    AVRO Gearhead

    Vielä en luopuisi kunnollisesta bentsiinisäiliöstä kun kaasuasemia on harvakseltaan, varsinkaan janoisten autojen ollessa kyseessä. Menee elämä hankalaksi jos toimintamatka bensallakin on kovin rajattu. Toki lähiliikennöinti onnistuu pikkutankillakin. :)

    Brittipiiraksen jano on sitä luokkaa että joku parin kympin bensatankki saa jo naurismaankin nauramaan, puhumattakaan siitä aidasta...
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuossa on hyvin sanottu se pointti mitä olen itsekin yrittänyt täällä monesti toitottaa.
    Aina kun puhutaan kaasuautoilusta ja pienemmistä polttoainekuluista niin oletetaan että pyritään kurjuuden maksimointiin.
    Capricen muutoksessa mulla oli ideana että voi nauttia isolla autolla ajamisesta ja kulutus on pikkuauton luokkaa.
    Nyt mulla on käyttiksenä Passat V6 koneella koska en halunnut sitä pienintä rimpulaa. Bensan kulutus on 10L/100km ja kaasulla putoaa puoleen eli noin viiden paikkeille. Jos pikkukone veisi vaikka 8L/100km ja kulutus putoisi puoleen niin se olisi neljän paikkeilla ja nyt sain sillä litran erolla isomman koneen edut.
    Laskutapoja on monia ja uskoakin saa mihin kukin itse haluaa.
    :D
    - Jani -
     
  9. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    BMW E28 528i 8s/100km/t työmatkakinnerinä maakaasulla / 30tkm/v (ja varalla odottaa toinen jos tämä tilttaa) - just ja just tälläkin kerkiää :).
    Toinen kiinnostava on Ferrari Mondial n. 6,5s/100km/t muutettuna maakaasulle, pikkuauton kulutus ja luxus auton tunnelma. Perheauton tilat puuttuu vaikka takapenkille kaksi lasta mahtuukin ja kallis ylläpito / vert. nopeampi ja kalliimpi, mutta edullisemmin ylläpidettävä saman ajan E28 M5 6,1s/100km/t!
    Kolmas Maserati Biturbo 1984 syksystä 1997cc / 6,2s 100km/t, jolloin turboille tuli oma öljykierto. Kone on alta 2l, jos Trafi rupee arkiajoautoissa hankalaksi. Yksi ollut jo 3v kiikarissa Napolista, yhdistettynä Italian lomamatkaan ja proviantit Saksasta!
    Neljäs Alfa Romeo Montreal, pieni 2,5l kone ja tyylikäs ihanneauto - tosin hidas vain 7,4s -> 100km/t!
    http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... 88&bih=511

    Toisaalta kun en koskaan myy autoja niin pihassa alkaa olla museopelejä ihan riittävästi...
    Maakaasu antaa köyhälle autoharrastajalle mahdollisuuksia!
    Em. ovat "suoratuntumatiehen" autoja ja autoverotaulukko ei niihin enää EU-määräyksestä pure!
    Uusia edullisempia pääomakuluissa ja jos huollat itse lähes ilmaisia ylläpidettäviä (hm. paitsi varaosat). Hyviä maakaasuarkiautoja ympärivuotiseen käyttöön Suomen verotuksessa.
    Suorastaan ekoautoja koska päästöt jäävät nykyisiin nähden pieniksi (ja biokaasulla 0), vertailukulutus bensaan 5l/100km eikä resursseja kulu uuden auton valmistukseen!
     
  10. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Tuollainen Maserati onkin pirun hieno, siinä on sentään V6 vaikka on 2-litrainen. Nykyään on ihme trendi että pitää olla I4 vaikka olisi mikä 3-litrainen. Ajettuani uutta 2.0 TDi:tä, voin tinkiä siitä tilavuudesta mutta en sylinterien määrästä. Autoon ei käy Valmetin ääni (pl. joku huikea Jeep-dieselöinti jossa on Asennetta).

    Asiaan: Miten paljon sellainen komposiittisäiliö maksaa, monta pientä saisi mahtumaan mutta niistä tulee hirveä paino jos on terästä. Jos vararenkaasta uskaltaa luopua niin sitten saa sen paikalle mahtumaan ainakin kaksi säiliötä. En ole koskaan tarvinnut mutta sittenhän se tarve tulee heti ei rengasta enää mukana ole.
     
  11. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Unohda ne kalliit komposiittisäiliöt. Yksi iso terässäiliö painaa 20kg enemmän, mutta komposiittisäiliön seinä on 5cm paksumpi, joten ei sillä pitkälle ajella! Ihan hyvä teräs 80kg/15kg/250-300km ajo ja säästöä asennuksessa 600€.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kylläpähän ne edelleen taitaa mätkyt tulla bensan (pahemman?) mukaan. Jos muuttaisi pelkälle kaasulle, niin sitten ehkä periaatteessa voisi mennä sen mukaan, mutta taas arvatenkin pitää olla joku turkasen tyyris lappu esittää päästöistä. Teitäjät oikaiskoon jos meni metsään.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Siellä R115 direktiiveissä muistan nähneeni maininnan että jos auto toimii pelkästään kaasulla niin bensasäiliö sai muistaakseni olla maksimissaan 15L ilmeisesti kylmäkäynnistyksiä ja polttoaineen loppumisia varten. Tästähän ei ole hyötyä Suomessa kun ei ainakaan vielä saada verohelpotuksia siitä että ajetaan pelkästään kaasulla.
    En minäkään näitä tarkkaan tiedä kun en ole kokeillut mutta saattaa se testauslapun hinta olla monin verroin suurempi kuin mitkään veroavustukset mitä asiaan voisi saada.

    Sen verran vielä noista komposiittipulloista että niitäkin on kolmea eri laista:
    - teräsrunkoisia (type-2),
    - alumiinirunkoisia(type-3)
    - täyskomposiittipulloja (type-4)
    Painot vaihtelee sen mukaan.

    http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_catalog.php?c=8

    - Jani -
     
  14. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    tänään täällä rajamäellä olleessa rompetori & masiina miittingissä tuntu olevan enemmän kiinnostusta kaasuautoa kohtaan kuin kouvolassa...

    Janin ja Mikon firmoihin pyysin immeisiä ottamaan yhteyksiä.
     
  15. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    Ihan pikkasen tarkentaisin tätä.

    Jotta kaasua mahtuu lähelle 15 kg (n.14,5) säiliön vesitilavuus on oltava 90 ltr, tämä vastaa siis n25 litraa bensiiniä eli sillä ajelee 250 km jos kulutus on sen 10l/100km.

    Kyseinen 90 ltr säiliö painaa teräsvalmisteisena 96 kg.

    Vastaava 90 ltr komposiittisäiliö painaa n.25-30 kg.

    Vastaavan määrän (tai itse asiassa hieman enemmän) kaasua vetävät 3 kpl 32ltr komposiittisäiliötä, paino yht. 51 kg

    tai

    2 kpl 49 ltr komposiitti-alumiinisäiliötä, paino yht. 41 kg.

    Ja niinku Janin linkistä voi itsekin todeta:

    50 ltr teräs halkaisija 325mm, pituus 840mm, paino 59kg
    49 ltr alu-kuitu halk. 331mm, pituus 820mm, paino 20,5kg

    Lähtisin silti ihan ekaksi liikkeelle siitä minkälaiset säiliöt sinne autoon saadaan mahtumaan parhaiten, jos tarttee jeesiä mittailussa ja suunnittelussa ni rohkeasti luuri käteen vaan ja soittoa vaikka mulle, ei maksa mitään ja autan mielelläni. 044-5471837/mikko/terra gas finland

    Kuitusäiliöt maksaa hieman enemmän kuin teräksiset mutta itse näen ne ainakin henkilöautoihin parhaana vaihtoehtona, samaa mieltä ovat olleet asennuksen viime aikoina tilanneet asiakkaat.

    Kiitoksia muuten Jakezzz, firman promoamisesta. Ku ois tienny ni oisin lyöny pinkan flyereita sulle mukaan. :D
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

  17. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tossahan olis asema naapurissa, Gasumin asema Espoon Friisilässä. :p
    -Tarttis vaan auton jossa..... :oops:
     
  18. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    Kaasuautojen kokoontumisajot 21.6.

    KAASUAUTOJEN KOKOONTUMISAJOT 21.6.2011 Espoossa

    Kaasuautojen kokoontumisajot järjestetään ti 21.6.2011 klo 17-19.30.
    Paikka: Espoon Friisilä, Gasumin tankkausaseman yhteydessä (Kuitinmäentie 26).

    Tervetuloa paikan päälle tapaamaan muita kaasuautoilijoita! Tilaisuuteen ovat tervetulleita myös kaikki kaasuautoista sekä puhtaista liikennepolttoaineista - biokaasusta ja maakaasusta - kiinnostuneet. Paikalla on liikennekaasualan asiantuntijoita sekä kaasukäyttöisiä esittelyautoja.

    Tilaisuuden tarkoituksena on koota kaasuautoilijoita yhteen, tehdä biokaasun ja maakaasun liikennekäyttöä tutuksi ja tarjota yrityksille ja yksityishenkilöille mahdollisuus tutustua kaasuautoihin.

    Tapahtuman järjestää Jyväskylä Innovation Oy ja GasHighWay-hanke, yhteistyössä liikennekaasualan yritysten kanssa.


    Tervetuloa mukaan!

    Välitä kutsu myös muille kaasuautoilusta mahdollisesti kiinnostuneille.

    Linkki blogiin: http://www.gashighway.net/default.asp?s ... D=1&recID=

    Tilaisuuden esite (Pdf): http://www.gashighway.net/GetItem.asp?i ... en;gallery
     
  19. rane58

    rane58 Double Gearhead

    ^-Pitäisköhän mennä norkoilee, ellei sitten ole jotain muuta.... :wink:
     
  20. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Jos mitään ei kalenteriin (töitä) ilmene niin tulen tuolla janiluo:n rakentamalla capricella paikalle.
     

Kerro tästä muillekin!