Moottoriöljyikiliikkuja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Puutera, 13.6.2011.

  1. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Niin montaa on miestä kuin on mielipidettä...

    Olen matkan varrella kuullut montaa mielipidettä moottoriöljyistä. Ajelen harraste Moparilla, joka on 400 kuutiotuumainen kasi ja siihen liittyen olen kuullut monia mielipiteitä moottoriöljyistä:
    - jotkut ovat sitä mieltä, että missään tapauksessa synteettisiä öljyjä ei saa käyttää, koska riskinä on pahimmillaan jonkin tasoinen moottoririkko, jos vanhoja paskoja liukenee liikkeelle voitelujärjestelmän kanaviin,
    - jotkut pitävät vain 10W-40 mineraaliöljyjä oikeina valintoina
    - jotkut suosittelevat paksuja esim. 20W-40 /20W-50 mineraaliöljyjä parhainpina, koska kyseessä on vanha moottori.

    Olisiko teillä, tämän foorumin osallisilla, PERUSTELTUJA näkemyksiä sopivammaksi(-immiksi) moottoriöljyksi(-iksi)?

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. onre

    onre 3rd gear

    Mä oon laittanut jokseenkin kaikkeen kalustoon surutta täyssynteettisiä. Jos siellä on sitä paskaa niin paljon että se tuosta jotenkin mystisesti hajoaa, hajotkoon vaan. Korjauksen tarpeessa se olisi jo ollut muutenkin. En oo myöskään huomannut että synteettiset pysyis yhtään sen huonommin sisällä jos tiivisteet on edes sinnepäin ehjät. Tässä yks mielipide 8)
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toinen vastaavalla varustettu imottautuu. Tykkään käyttää suht ohuita synteettisiä.
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    Sama vika, ohuenpuoleisia tulee käytettyä. Noille 20w50 tököteille on varmasti omat käyttönsä jossain, mutta ei näissä mun viritysasteen pannuissa ainakaan ole mitään tarvetta.
     
  5. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Oma kokemus AMC 232cid koneesta (suora kuutonen):
    - Täyssynteettinen tuli läpi korkkitiivisteistä
    - Mikä tahansa 20W50 laihempi johti siihen, että öljynpaineet tyhjäkäynnillä lämpimänä <1Kg/cm2 eli ei riittävä

    No, se oli kulunut moottori joten paine-asia selittyy sillä.

    Uudelleenrakennetussa V8-moottorissani käytän Mobil Delvac 15W40:a (mineraaliöljy), joka on tarkoitettu dieselkoneille. Syy: siinä on paljon sinkkiä. Laahurinokka tarvitsee sinkkiä, mutta koska nykyautoissa ei enää ole laahurinokkia niin sinkki on pääsääntöisesti otettu öljyistä pois (ympäristösyyt).

    Omaan kokemukseeni nojaten siis: täyssynteettinen OK jos tiivisteet jotain muuta kuin korkkia, jos laahurinokka niin sinkkipitoisuus varmistettava vaikka sitten lisäaineella. Paksua tarvitaan vain jos kone on kulunut, muutoin ohuempi on parempi koska aiheuttaa vähemmän tehohäviötä koneelle.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Yleinen harhaluulo tuntuu olevan, että synteettinen olisi aina ohutta lirua ja esim. joku 15W-40 paksua. Vähintäin yhtä paksuna pysyy 0W-40 kuumassa koneessa.

    Aiemmin puhuttiin, että synteettinen on liian liukasta rullanostajille ja nyt puhutaan, että jos ei ole rullanostajia, niin synteettistä ei pidä käyttää. :lol:
     
  7. Elky70

    Elky70 Gearhead

  8. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Kiitokset!

    Kiitokset näkemyksistänne moottoriöljyistä! Kyllä noilla tiedoilla eteenpäin pötkyttelee.
     
  9. 800cid

    800cid 1st gear

    Biltema 20w-50

    Aikaisempina vuosina käytin Valvoline 10w-40 mineraalia, joka on tarkoitettu paljon ajetuille koneille. Sitä sai lisäillä tuon tuostakin ja kone savutti, joskaan ei paljoa. Tälle kesälle laitoin Bilteman 20w-50, eikä vielä ole tarvinnut lisäillä, eikä kone enää edes savuuta. Sana Biltema varmasti närästää, mutta öljypurkissa ainakin luokat näkyyvät olevan OK. Samoin hinta. Kesäkäyttöön suosittelen. Niin, kone on Pontiac 400.
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Käytin pitkään kesäkäytössä paksua mineraaliööliä. Kilometrejä kuitenkin tulee sen verran että pitäs melkein vaihtaa öljyt kerran kesken kesänkin. Tästä viisastuneena päätin kokeilla synteettistä vaihtoehtoa pitemmän öljynvaihtovälin takia. En ole huomannut komplikaatiota. Koneena 40-luvun Letukan keulalla -90 tbi
    New yorkerin isolohkon kanssa (-74) sama juttu, mutta tuntuu öljy kelpaavan- sekä mineraali kuin synteettinen. Eli varmaankin rempan paikka, ellei tuo synteettinen vähitellen elvytä tuota vanhaa pattia.
    Letukan alkuperäisessä kutosessa käytin 20w 50 mineraalia stp-liisterillä terästettynä kun yksiasteöljyä en löytänyt järkevään hintaan helposti. Sepä sitten jaksoi savuta ja vuotaa sitä ympäri Suomea ja Ruotsiakin. Tässä koneessa ei olisi kestänyt sisällä kuin vaseliini.
     
  11. rakkari

    rakkari 3rd gear

    omaan letukan mosaan (305) hiukka elämää ja kilometrejä nähneeseen saaste koneeseen ostin motonetista 20w50kymppistä perus mineraalit ja tuntuu olevan sopiva valinta, nyt ajettu useampi tuhat kilometriä ja yhtään ei ole öljyn pinta laskenut ja +30 astettakun oli lämmintä ja kruisinkeissa ei ollu öljynpaineen kanssa mitään onkelmaa... :) niihin moottoreihin jonka tiedän olevan timmis kunnos niin olen käyttänyt surutta täyssynteettisiä, oli kone sit 50luvulta tai ei,eikä mitään vaikutusta toimivuuteen muutakun sen huomaa et öljyt ei paskastu läheskään niin nopeasti kun tavalliset mineraalit... 8)
     
  12. ktech

    ktech 3rd gear

    näin olen itsekin tehnyt. hyvään koneeseen täyssynteettistä esim. 5w/40, kuluneille ja öljysyöpöille sitten jotain mitä sattuu halvalla saamaan.
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Vanhoissa huusseissa käytan aina mineraalia, 10W-40 pennzoilia
    Riisseleillä suhaan kesällä suoralla 30W Mobil Delvacilla ja talvella 10W-30 Chevron Delo mineraaleilla.
    Uudempiin 2000 lukusiin paan synteettistä.
    Ainiin miks.....
    Koska valmistaja suosittelee näin eikä ne huvikseen suosittele mitäsattuu soossia
     
  14. textex

    textex 1st gear

    njoo

    Itse sitä mieltä että miksi ei käyttäis hyvää ja voitelevaa täyssynteettistä öljyä,jos koneessa pysyy? Öljyllähän on tarkoitus voidella ja synteettinen tehnee sen parhaitten kylmänä ja kuumana.
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Re: njoo

    Jokainen moottori on suunniteltu toimimaan optimaallisesti sen aikakauden voiteluaineilla.
    Jos alat käyttään jotain rallysuperturbo synteettisiä vaikka 30-luvun lättiksessä, ei hyvä heilu :soosoo:
     
  16. textex

    textex 1st gear

    Re: njoo

    [/quote]
    Jokainen moottori on suunniteltu toimimaan optimaallisesti sen aikakauden voiteluaineilla.
    Jos alat käyttään jotain rallysuperturbo synteettisiä vaikka 30-luvun lättiksessä, ei hyvä heilu :soosoo:[/quote]


    Totta.
    Ei kyllä superturbosynteettinen saata pysyä sisälläkään 30-luvun tuotteissa...
     
  17. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Re: njoo

    Jos?
    Mutta kun marketin täyssynteettinen liuotti yhdestä 3l suorakutosesta uskomattoman määrän mustaa 2-viikossa tiivisteiden läpi sekä edestä, että vaihdelaatikon puolelta. Nyt koneen etu ja takastefa pitää vaihtaa eli ilman ohuita liuotinöljyjä "huolto" olisi siirtynyt. Lisäksi kone savutti heti lähtövaiheessa sinistä. Vaihdoin takaisin mineraaleihin ja ongelmat poistuivat eli savutus täysin ja ei tiputtele jos öljytason pitää alhaalla.
    => 27v / 240 tkm. Oppi on ettei vanhaa vuosia toiminutta öljyä kannata vaihtaa nykyaikaisiin peseviin.
     
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Re: njoo

    Vieläkö jostain löytyy ei peseviä öljyjä?
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Re: njoo

    Ehkä ei sen takia ole RF1 suosituksia 30-luvun auton huoltokirjassa, kun ei sellaisia öljyjä silloin vielä ollut?
    Öljyillähän on suurin merkitys siihen, että koneiden kestoikä on kasvanut huomattavasti. Jos ajaa 30-luvun öljyillä, niin sitten remontoidaan konetta 30-luvun malliin, eli aika usein. Jos nykyöljyillä, niin sitten remontoidaan huomattavasti harvemmin.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uudehkoissa autoissa olen käytellyt sitä mitä suositellaan, uudehkossa Harleyssä sitä mitä huolto haluaa siihen laittaa (Kendall 20W-50 mineraalit). Romut ovat saaneet parempaa kohtelua:

    Omarakentamissani olen ajellut sillä mitä mieli tekee ostaa tai mitä käsiin osuu. Esim slantti ja 0W-30 Mobil1. Kone porsi 50tkm kohdalla kun öljypumpun käyttöratas nokka-axelista katosi. Ois vissiin kaivannut vahvemmat aineet tohon tehtaan mitoitusvirheeseen? Ja nyt on levällään Sportsterin kone. ehkä noin 70tkm total ajetulla koneella 30-40tkm 883/1200 konversiolla, jolla tää syntisten öljyjen pervertikko on kokeillut Castrolin ja Teboilin 10W-60 ölpät. Ja nyt on taemman kiertokangen yläpää väljä. Uskoni synteettisien kaikkivoipaan voiteluun horjuu.
     

Kerro tästä muillekin!