Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 20.5.2011.

  1. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead


    Ellen ihan väärässä ole 2010 tehtiin päätös 95E korvaaminen kalliimmalla 98E bensalla, samalla kun "pesuaine" polttoaineet tuli markkinoille.

    Polttoaineen hinnat pompsahti siinä samassa aikaslailla ylös päin.

    Vaikka veronkorotuksia ei olisi suoranaisesti tullutkaa, niin poliiittiset päätökset laatujen muutoksista "ympäristöystävällisempään" suuntaan nostivat hintaa ihan riittävästi.

    Suomessa tosin polttoainden hinnat nousevat riittävän useasti ties millä perusteilla.

    Nyt jos luvassa veronkorotukset, niin ei paljon 2€/litra hinnat enään heitä.
    Halpaa se ei ainakaa ole ollut, eikä tule olemaan, siis ainakin mun mielestä.
     
  2. M

    M Gearhead

    eiköhän nuo polttoainepuljaukset ole ihan öljy-yhtiöiden tekemiä.
     
  3. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mun mielestä oikeisiin kohteisiin korotuksia. Se, joka käyttää, maksaa. Jostainhan ne rahat on revittävä, ettei tämäkin tasavalta ole kohta konkurssissa... Mites muuten kävi ruoan hinnan, kun siitä pudotettiin veroja viime kesänä? Ja vastaavasti taas yleistä arvonlisäveroa piti nostaa, että saadaan vaje täytettyä. Eipä keskivertokansalainen siinä säästänyt yhtään.

    Viina- ja tupakkaveroja vois nostaa edelleen. Kumpikaan noista ei ole välttämätöntä. Molemmat tappavat helvetin paljon enemmän kuin liikenne. Ja makeisetkaan eivät ihan välttämättömiä ole. Perusruoka on.

    Bensaa/dieseliä joutuu hieman pakosta ostamaan osa kansasta, kun kävellen tai fillarilla ei vaan pysty kaikkialle kulkemaan tai kuljettamaan kaikkea. Mutta mieluummin tuossakin verotetaan käyttöä kuin omistamista.

    Nimim. 50 000 km/v työajoa firman (diesel)autolla + 25 000 km/v turhaa ja pahennusta herättävää hupiajoa omalla (bensa-)autolla.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Koko hallituskauden aikana polttoaine veroa nostettiin 1.1.2008 vajaalla neljällä sentillä ja siirryttäessä 95E10:iin sen veroa laskettiin 0,55 senttiä eli kyllä noi hinnan korotukset tulee kaikesta muusta kuin hallituksen toimista.
     
  5. JKF

    JKF Gearhead

    Entäs vuosi sitten tehty alv:n korotus.
    Korotuksen myötä maksetaan polttoaineverostakin prosentti enemmän veroa. :rotfl:
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Yhden prosenttiyksikön alv korotuksella tai noilla naurettavilla polttoaineveron muutoksilla ei oikeasti ole ollut mitään tekemistä polttoaineen nykyisen hinnan kanssa. Kyllä se hinta tulee noitten öljy-yhtiöiden ja -jalostamojen katteiden korotuksista. Ja tietysti myös raakaöljyn myyjien hinnakorotuksista.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt sitä veroa on melko tarkkaan tasan 1€ per bensalitra. Paljonkos se "lisä"vero sitten olisi ja tuleeko kassatytsi kattoo pellin alle että milläs pannulla ollaan liikkeellä :rotfl: .
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Järvenpään mittarihinnasta 1,589 veroa on 91,4 senttiä eli 57,492 prosenttia. Liikaahan toikin jo on, mutta mieluummin lisäverot tonne kuin omistamiseen.
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Just samaa mieltä. Tuo omistamisen verotuksen kiristäminen saa minulla aina kiehahtamaan. Jos on pakko jostain ottaa, niin otetaan sitten ensin ei tarpeellisista tai peräti haitallisista kulutushyödykkeistä mitä irti saa ja sen jälkeenkin ennemmin kulutuksesta,. kuin omistamisesta.

    sitten hiukan päivitystä sähköpostikyselytilanteeseen

    Kataisen avustaja vastaili niitä näitä kysymykseeni. Tässä pari irrallista lausetta vastauksesta:

    Loppu tekstistä olikin kuin suoraan vaalimainoksesta kuinka hienosti asioita ollaan viety eteenpäin ja kyllä me tämä homma osataan. Tyypillistä poliitikon puhetta. Puhuu paljon, mutta ei sano mitään.

    Toinen vastannut oli kristillisten Päivi Räsänen, joka vain lyhyesti kiitti tärkeistä huomioista.

    Vihreät, keskusta, perussuomalaiset ja SDP eivät ole vastanneet mitään.

    Positiivista oli kuitenkin, että sähköpostini kaiketi luettiin ainakin jossain ja ne kenties laittoi myös jonkun ajattelemaan.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No katos, tää ei harmittaisi ollenkaan:

    "Kaikkein parasta Tynkkysen mukaan satelliittipaikannuksessa olisi, että tienkäyttömaksut voidaan kohdentaa älykkäämmin.

    Maksut olisivat suurimpia ruuhka-aikaan suurten kaupunkien keskustoissa ja vilkkaimmilla sisääntuloväylillä. Vastaavasti hiljaisina aikoina ja syrjäseuduilla maksut olisivat alhaisia tai niitä ei perittäisi ollenkaan.

    Autojen hinnatkin laskisivat:

    ”Vihreät on esittänyt, että maksuilla korvattaisiin auton omistamisesta perittävä ajoneuvovero kokonaan ja polttoaineveroja osittain. Näin osalla autoilijoista maksurasite nousisi, mutta vastineeksi saisi sujuvamman liikenteen ja vähemmän ruuhkia”, Tynkkynen kirjoittaa. "

    http://www.talouselama.fi/uutiset/oras+ ... is/a648806

    Tuskin toteutuu.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    C5_Z05 ei todellakaan yhtään harmittaisi, olisihan se kiva saada missä tahansa milloin tahansa nopeussakot 50 m taajamamerkin jälkeen tms. paikoissa, joissa ei sentäs poliisikaan aina keksi pistää tutkan paikkaa. Ymmärrät varmaan, ettei olisi enää yhtään perustetta, miksei siihen yhdistettäisi nopeusvalvontaa - nollatoleranssilla tottakai!!!
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Juu, ei toteudu. Tuostahan puuttuu se hiilidioksidipäästö-"ohjaus" kokonaan, eli isoja ja vanhoja autoja ei rokotettaisi maaseudulla ollenkaan. Sehän ei mene läpi.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyllä kyllä.

    Siitä samasta jutusta samaa paskaa:

    "Satelliittivalvonnalla ei Tynkkysen mukaan missään tapauksessa ole tarkoitus kerätä tietoja, jotka loukkaisivat kansalaisten yksityisyydensuojaa. Maksujärjestelmä voisi perustua paikannukseen ilman, että ihmisiä tarvitsisi valvoa enempää kuin nytkään.

    ”Yksinkertaisimmillaan järjestelmään tallennettaisiin autosta vain maksutietoja - X km maksuluokassa Y - ei sijainti-, aika- tai reittitietoja”, Tynkkynen vakuuttaa."


    Mutta ei tule toteutumaan (koko hanke). Joten turha murehtia.

    Ruuhkamaksut taas, ne saattaa toteutua. Ihan perinteisellä mallilla joita monissa maissa harrastetaan.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Juolahti tuossa mieleen, että GPS-järjestelmä on yksisuuntainen, eli jos liikenteestä kerättäisiin autokohtaista sijaintidataa, niin jonkun tekniikan avullahan se pitäisi lähettää eteenpäin, ja se tekniikka ei ole GPS.

    No, onhan noita mobiiliverkkoja, joita voisi hyödyntää. Ja kun tuollaista ihmepurkkia alettaisiin tekemään, niin kait siinä olisi OBD2-piuhakin - vikakoodit reaaliaikaisesti viranomaisille. Ja vanhempiin autoihin pakolliset lambdat mittaamaan seoksia.

    Joo ei tule tapahtumaan. Ei valtiolla ole miljarditolkulla rahaa tuollaiseen. Sitäpaitsi yksi digikatastrofi riittää vuosituhannessa, kiitos vaan.
     
  15. transport01

    transport01 3rd gear

    Jos noilla vaikka korvattaisiin auton omistamisen sakotuksen kiristys, niin noiden käyttöönotto olisi jopa toivottavaa, kunhan homma hoidettaisiin fiksusti.
     
  16. transport01

    transport01 3rd gear

    Ei tuota kuitenkaan valtio kustantaisi, vaan autoilijat.

    Eikä tuohon systeemiin mitään miljardeja uppoaisi. Tuollainen purkki GSM+GPS maksaisi max. 50€ (ALV0), eli jos tuon upottaisi kahteen miljoonaan autoon, niin oltaisiin vasta 100 miljoonassa. Tuosta 50€ tulisi vielä tuloveroina ym takaisin valtiolle joku potti, jos nuo tekisi kotimaassa.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin, eihän toki valtio mistään muualta oikein saa rahaa kuin kansalaisilta. No lainaamalla ulkomailta tietysti, mutta...

    Vähän epäilen tuota 50 euroa... Esimerkkinä yksinkertaisen puhelimen (Doro) tekeminen piensarjana (= miljoonia) näyttää johtavan 150 euron jälleenmyyntihintaan. Ja toi on sentään hyvin yksinkertainen laite.

    Verkkomaksut (liittymät, dataliikenne, simmikortit), serverisoftat, tietoturva ja serverien hostaus, loppukäyttäjien laskutus, autentikointi ja mäppääminen Trafin dataan tms, ongelmatilanteet ja tuki, väärinkäyttäjien etsintä ja tarkastukset, järjestelmäarkkitehtuuri, laitesuunnittelu, testaus, laitteiden asennus (ei kait sitä voi pysyvästi tupakansytyttimeen kytkeä?), poikkeustilanteet (autovarkaudet, omistajanvaihdot) jne jne. Kyllä siihen miljardi vaan helposti humpsahtaisi. No, eihän se ole kuin 500 euroa per auto. Ja tosiaan systeemi tarvitsee ylläpitoa ja jonkun sekin pitäisi maksaa.
     
  18. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    VINKUKAA MITÄ TAHANSA "OIKEUDENMUKAISEKSI":
    Egyptissä Hurghada - Luxor yksityinen BIMMERITAKSI 45€ / 350KM, just ennen vallankumousta nyt tammikuussa ja tiet vartiossa kiertoteitä + 70km - 100km lisää => 350km yht. 4,5t - maksettiin 6:lle poliisivartioasemalle (rynkkytornein "nou hätä kun huomaat käsimerkin") laittomasta ulkomaalaisten yöaikaan liikkumisesta 1-2€.
    "Taxi" oli tosi tyytyväinen vaikka joutui ajamaan takaisin toiset 350km!

    Bussilla takas Luxor - Hurghada (turistit eivät saa matkustaa paikallisilla busseilla - hyvin toimi ja raha kelpas "Upper Egyptian Bus Companylle") 5,7€.

    EGYPTISSÄ BENSA MAKSAA 27 SENTTIÄ/L!

    PS. En tiiä onko se "korruptio" niin paha asia:
    - Ajat Suomessa ylinopeutta ja puolen kuukauden palkka pois kukkahattutädeille!
    - Ajat Egyptissä ylinopeutta ja maksat 2-5€ poliisille ja kaikki ovat tyytyväisiä. Valtion ei tarvii maksaa poliiseille paljon palkkaa ja multa ei mee "veroja"!
     
  19. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Paljonkos se keskivertoegyptiläinen taas saikaan palkkaa?
     
  20. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    No semmonen 350€/kk on ammatti-ihmisen kk-palkka.
    Varmaan normi-kk lukutaidottomalla siinä alta 200€/kk.

    Toisaalta katsoivat kovin ihmeissään kun puhuin "veroista".
    Ja kun hinnat voi jakaa 5:llä niin ei se yhtälö ihan mahdoton ole keskiluokan perheillä.
    Mies 350€ ja vaimo 150€ = 450€ x 5 = 2250€ puhtaana käteen vastaten meidän hintatasoamme.

    Toisaalta kun yöllä vanhukset keräsi jätteitä, kysymykseeni miksi: "Meillä jokainen tienaa leipänsä."
    Julkista terveydenhuoltoa tai sossuturvaa ei oo, jokainen koittaa selviytyä tästä päivästä...
     

Kerro tästä muillekin!