Autot joissa arvo putoaa hitaasti...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja wolfvan, 29.6.2011.

  1. parsju

    parsju Gearhead

    Yksi persaukisen näkökulma asiaan:

    Auto 1: 10l/100km, 15tkm/v, hinta 5000€ huollot 500€/v ostetaan pankin rahoilla 300€/kk
    1.vuosi 0,424€/km
    2.vuosi 0,301€/km
    3.vuosi 0,19€/km
    4.vuosi 0,19€/km

    5:n vuoden ajelut maksoi 19425€+verot ja pakollinen liikennevakuutus

    Auto 2: 7l/100km, 15tkm/v, 30000€, 300€ huollot, samaten ostettu pankin rahalla 300€/kk

    1.vuosi 0,372€/km
    2.vuosi 0,372€/km
    3.vuosi 0,372€/km
    4.vuosi 0,372€/km

    5:n vuoden ajelut yhteensä 27900€+verot ja liikenne- ja mahdollinen kaskovakuutus
    Molemmilla sai reissut tehtyä,mutta toisella vaan maksoi 8500 euroa enämpi, mutta kuka laskee millekkin arvoa...
     
  2. nixon

    nixon 3rd gear

    Nää pitää arvonsa aika hyvin ja vie pensaa yhtä paljon kuin uudetkin autot.
     
  3. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Vanhat possut pitää hintansa aika hyvin, 924 alkaen 2Keur ja 944 alk. 4Keur eikä ihan heti hinta tipu. Sitten tietty 911 alk. 15Keur lienee melkoinen 'säästöpossu' arvonsa suhteen jos pitää kunnossa. Uudemmilla malleillakin ensimmäisien vuosien tiputuksen jälkeen arvonpudostus on enemmänkin 'hallittua liitoa' kuin vapaapudotusta.
     
  4. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    ... ja sitärataa...

    22v E28 BMW, joista viimeiset 6v 528i
    Auto 1984 kulutus bensahintana 4,3l/100km (muutin maakaasulle), osto 1200€ / 2006, huollot + katsastus ka. 380€/v, ostin omilla rahoilla. Junalla työmatkat maksaisi 2,5x enemmän + aika ja siis tuottaa veroissa.
    Pääoma-arvo noussut 2x. Viimeinen katsastus apusimpukan vaihto 7€ (no se oli se iäi-ikuinen kakkosnäytön vaatimus).
    PS. Ite huollan ja osia saa ( 35tkm/v) - nii ja 185hv/1250kg/7,9s-100km/t/215kmt.
     
  5. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Tuossa työkaveri keljuili, että milloin minä vaihdan ameriikanromun uuteen autoon..
    Hänellä oli muutaman vuoden vanha focus tai joku vastaava, sanoi että sen arvo tippunut jo kolmenteen osaan ostoarvosta.
    Totesin, että oman jos laittaisin myyntiin, voisin pyytää siitä saman verran kuin ostaessa sen. Kaveri jäi miettimään...!
    No , tietysti voi pyytää,mutta... :lol:
     
  6. wolfvan

    wolfvan 1st gear

    No tämä ajatus lähti lähinnä siitä, kun eräs tuttu vaihtoi autonsa uuden karheaan bmw varmariin perusteli että tämän arvo tippuu hitaasti. Mene ja tiedä. Yhellä tutulla uuden karhea avensis, laski että arvo tippuu noin 3000e vuosi. Tulinpa siihen tulokseen että taidan pysyä näissä yli kymmenen vuotta vanhoissa, elikkä nykyisessä 300tkm ajetussa bensa volvossa jonka arvo ei tuosta enää paljon putoa :D Tällä siis emäntä ajelee itse ajelen ponulla 8)
     
  7. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Kaikki bemarit ei pidä arvoaan hyvin, yksi puolituttu laski että hänen uutena ostamansa (uuden hinta laskee nopeimmin, niinpä) coupé bemari tiputti arvostaan n. 1500€ kuussa kun hän sen parin vuoden päästä joutui vaihtamaan tilavampaa perheenlisäyksen vuoksi. Mitä tästä opimme, lasten teko on kallista puuhaa :D
     
  8. Smokie

    Smokie 1st gear

    Ostin justiin osamaksulla 1985 mallisen 323 mazdan. Maksuerät 1€ kuussa seuraavan vuoden ajan, lainaa ei onneksi tarvinnut ottaa ja maksuaika on korotonta. Tosta jos tulee normi pari-kolmen tonnin persnetto niin onhan se perkele kumma juttu.
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Todistatko tässä sitä, että 30K autolla tulee liikennöinti vain 8.500 kalliimmaksi kuin 5K autolla? 30 donalla saa jo aika hyvän uuden auton kun taas 5 tonnin autolla ikää on jo liki 10 vuotta.
    Eli 30 tonan autolla on vielä 2 elämää enempi jäljellä, siis säästää 10 tonnia kun ei tarvitse ostaa seuraavia 5 tonnin autoja :D
     
  10. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Huono esimerkki, mutta laitan kuitenkin: 2002 Fiat Scudo 2.0JTD (HDI) ostettu
    02/2009 hinta 4K€. Nyt nettiautossa huokein samanlainen 4.8K€. eli 2,5vuodessa hinnan nousu 800€. Onko 2.5 vuoden kuluttua tästä (eli 2/2014) hinta taas +800€ ?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Täällä suuressa maailmassa parhaiten pysyy pickuppien arvo, eritoten nelivetojen ja riisselien. Neliveto+riisseli+manuaali vehkeistä tapellaan :lol:

    Huonoiten, jaa-a, eksoottisempien euroluksus/sporttien arvot ainakin alenee järkyttävästi.
     
  12. parsju

    parsju Gearhead

    "Todistatko tässä sitä, että 30K autolla tulee liikennöinti vain 8.500 kalliimmaksi kuin 5K autolla? 30 donalla saa jo aika hyvän uuden auton kun taas 5 tonnin autolla ikää on jo liki 10 vuotta.
    Eli 30 tonan autolla on vielä 2 elämää enempi jäljellä, siis säästää 10 tonnia kun ei tarvitse ostaa seuraavia 5 tonnin autoja "

    Kuka ajaa samalla käyttökikkareella 15 vuotta? Ei ainakaan tarvitse ajatella enää tota arvon säilymistä enää... :D Tosta 30k autosta tolla 300 € lyhennyksellä saa maksaa lainaa pois ensimmäiset kymmenen vuotta ja vasta sen jälkeen kilometrihinta putoaa. Lähinnä ehkä tällä voi todistaa sitä, että jos auto kuluttaa kolme litraa satasella enemmän kuin uusi niin silti sen kilometri hinta on vain puolet vähäpäästöiseen ja vihreään uuteen verrattuna. Vaikka bensaa muutama litra hyvä säästää onkin, niin ei mulla oo varaa säästämisestä liki 10t€ maksaa...
     
  13. Banzuik

    Banzuik Double Gearhead

    No vaikkapa minä voin ajaa, maksoin käyttökikkareesta 1700 ja nyt sillon hintaa 4000 :poff:
     
  14. onre

    onre 3rd gear

    R107-korimallin Mersu, eli se pieni '70-'80-luvun roadster ei ole tainnut missään kohtaa olla erityisen halpa hankittava, ja hinnat tuntuisivat olleen viime vuodet nousussa.
     
  15. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mä maksoin omasta käyttiksestä 1500, ja sain varaosia melkein toisen autollisen. Oon myyny jonkin verran osia ja autosta saisin vielä aika pitkälti saman mitä itte maksoin.
    Toinen käyttis oli about 500 ja nyt leimattuna siitä vois tonnia-1500 pyytää ja jopa saadakin.
    mooses is mooses ja pisnes is pisnes :rotfl:
     
  16. vette73

    vette73 Gearhead

    Alussa joku kertoi Audin pitävän hyvin hintansa, mutta olen siitä kovasti eri mieltä.
    Tuo nykyinen työmatkakulkuväline;Audi A6 Avant 4,2 Quattro 2001.
    Uutena hinta n.130000€ (aika hyvillä varusteilla), itse ostin "auton" 2007 n.150tkm ajettuna hintaan 28000€ (aivan kohdillaan oleva hinta silloin).
    Tällä hetkellä myyntihinta 13000-15000€. Siitä on helppo laskea vuosittainen arvonalennus.

    Toisen pään esimerkkejä: ennen Audia ollut Dodge Ram 1999, sen arvo laski kolmessa vuodessa 3000€ ja olisi edelleen suunnilleen samanhintainen, kuin oli silloin kun sen vaihdoin tohon Audiin.
    Vaimon Firebird 1995 on edelleen lähes saman hintainen kun oli ostettaessa 2005 (saatiin kylläkin alle silloisen markkihinnan johtuen myyjän "pakkoraosta").
     
  17. rapis

    rapis 1st gear

    ku ostaa esim 500e pommin niin ei arvo ainakaan sen enempää tipu. :D
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Auton kuin auton arvo voi tippua 100%. Tai jos laskee sen romu-ukolta saatavan 50 e, niin 500 e auton arvo tippuu max. 90% ja 5000 e auton 99%.

    Sehän jäi selvittämättä että haetaanko tässä pienintä suhteellista vai absoluuttista arvonlaskua. Entä saako arvo nousta vai jätetäänkö sellaiset autot tarkastelun ulkopuolelle?

    Näin perjantaina sisäinen insinööri nostaa päätään..
     
  19. 2dht

    2dht 3rd gear

    Niinpä. Pitäs tietää minkä hintaluokan autoja tässä vertaillaan. Ei halvasta rotiskosta voi ikänä tulla pahasti takkiin. Korkeintaan se ostohinta.... :rotfl:

    Mulla itellä on käyttöautona Audi 100 Avant 2.8E jonka ostin kolme vuotta sitten 2500€:lla. Näyttävät pyytävän niistä nyt noin 1800€. Ei oo pahasti tippunu vuotta kohden...
     
  20. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Kattelin kans joskus jotain 4matic ässä mersun myyntiilmoa. Olihan siinä vielä hintaa ihan hitosti 3 vuotaa vanhalle ja joku 30tkm ajetulle autolle. Kattelin Vehon sivuilta, et mitä vastaava uus maksaa ja laskin, et auton hinta oli pudonnut 5€ jokaista ajettua kilometriä kohden.
    Mun mielestä on vaan hiton paljon miehekkäämpää ajaa vaikka satakakslaiska fiiatilla ja heitellä vitosen seteli ulos ikkunasta joka kilsan perästä.
    Omalla tontilla makaa käyttiksinä ´99 Mondeo 1,8, ´96 Vento 1,9TD ja ´89 Chevy Vani 6,2d.......jokaisen arvo jotain puolentoistatonnin luokkaa. Kaveri osti uuden Focuksen ja vaihto sen kolmen vuoden päästä uuteen. Pelkkä hinnan pudotus kolmessa vuodessa 9000€. Ei hitto, mun koko kakkaläjä katras maksa noin paljoo. Eikä ole tarvinnut Mondeoon tehdä muuta kuin huollot, Ventoon kansiremppa (500€) ja Vaniin jotain pikku näpelöintiä niin kuin vanhaan autoon aina.......mä en saa kirveelläkään edes kolmeen autoon hakattua yli 3000€ vuodessa........eli se siitä uuden auton käytön edullisuudesta.
     

Kerro tästä muillekin!