Suomalaiset dealer-spesiaalit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 30.6.2011.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jenkhilän performance-orientoituneilla dealereilla oli aikanaan jos jonkinlaista spesiaalia tarjolla. Ja lisäksi oli Yenkoja sun muita.

    Entäs Suomessa?

    No, ainakin Capri 3000 GTXL "Tornado". Alla skannaus wanhasta valokopoista ja myös pari kuvaa linkitettynä caprikerhon sivuilta:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mutta olikos näitä muita? Volvolta sai kait jotain R-kisaosaa ihan uuteen autoon? Entä muita?
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Stockmann-Turbo Sierrat tulee mieleen näin nopeesti...
     
    12345678910 tykkää tästä.
  4. Ranex

    Ranex 3rd gear

    Kemiläiset siis autoliike Kemiläinen teki Sira transetteja siis nelivetomalleja.
    viikko rutiineihin kuului käydä kemiläisen virittämössä kattelemassa mitä ne nyt tekevät. ikää oli alta kymmenen, mutta aina sinne pääs katsomaan, kun ystävästyi A.Haimakaisen kanssa.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Selvisikö koskaan mistä se oli sen erikoisen etunimensä saanut? Alle kymmenvuotias saattaisi sellaista jopa kysyä... :)
     
  6. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Jaaha.
    MEIKÄLÄISEN EKA OMA REKISTERISSÄ OLLUT AUTO!!!!!!

    Ostin tuon kyseisen Tornadon 15vuotiaana omilla säästöilläni (melkein) olikohan vuosi 1986...

    Tuolla autolla ajoin ensimmäset metrini LAILLISESTI muun liikeenteen seassa heti kortin saatuani.

    Tyttöystävä jolla oli jo kortti ajoi poliisiasemalle ja silläaikaa kun kävin kortin hakemassa, niin se perkele olikin siirtynyt vänkäriksi ja pakotti heti ajamaan... :rotfl:
     
  7. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Datsun Finn ... Olikohan muuta spesiaalia kuin nimi ?
    Toyota Timangi josta oli hiljan juttua jossain autolehdessä,kun muistais missä ?. Kuitenkin halpa pikkis jota myytiin monella eri lookilla. :odroll:
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Finni datsunis oli jotaki alustahan tehty sopivammaksi meidän teille, ja olikohan lämmityslaite normaalia tehokkaampi
     
  9. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ladan Suomi-erikoismallit plyyshipenkeillä...
     
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    ... ja Turbolla. :eek:
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Toyota Timangi 1000, eli "oikeasti" siis vain Toyota 1000 pick-up, perustui Toyotan pikkuauto Publicaan, joka taas oli Startletin edeltäjämalli.
    Suomessa olivat vain lisänneet tuon "Timangi"-sanan sinne väliin, muissa Euroopan maissa samaa autoa myytiin siis vain nimellä Toyota 1000, jossa numero viittasi moottorin kokoon. Suomessa tuo oli halpa kun pakettiautot olivat verottomia, eikä ollut vielä rajoituksia tavaratilan tai lavan mitoille (tämän auton takia ne oikeastaan tulivatkin). "Timangi Toyota Tonni, saat sen prätkää halvemmalla" tai jotain meni sen myyntirenkutus Suomessa.

    Fordeissa ainakin oli Sierran "Laser"-mallit näitä kotimaan laitoksia, ainakin Tanskassa vastaava malli kulki nimellä "Plaza"...

    Ja sitten oli jostain Nissan Primerasta näitä legendaarisia "Fantasy"-malleja joissa oli halvat tarvikealumiinivanteet laitettu alle Suomessa ja muuten se oli halvin mahdollinen perusmalli ja kansa osti kun sai oikein "erikoismallin" niin edullisesti...

    Opelilla oli jotain "Diamond"-malleja joita ei kansainväliset lähteet tunne, niissäkin oli jotain teippiraitoja lähinnä laitettu halvimpaan perusmalliin...

    Mutta tässä kai oikeasti haettiin jotain muita kuin näitä onnettomia teippiraitaerikoismalleja...
     
  12. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Volvo teki yhden parhaiten toimivista jälkiasennus turboista yhdellä SUlla. Diilerit asensi ja takuu säilyi.
    Ja asentelihan ne IC:itä tehdas turboihinkin.
    Tommi Mäkinen on saanut EVOn ja Subarun "omat" erikoismallit.
     
  13. Simo

    Simo 1st gear

    Aro-yhtymä teki Darteista ja Aspeneista erinäköisiä "Suomi-customeita". Muutokset olivat ulkonäköön ja sisustukseen liittyviä.
     
  14. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Muistan nähneeni uuden Volaren jossa penkit oli verhoiltu Suomessa samalla kankaalla kuin silloisissa pikavuorobusseissa.
     
  15. Ranex

    Ranex 3rd gear

    olin pitkälti toista kymmentä kun selevis Alin oikea nimi, sekin tapahtui koulussa, kun hänen nuorimmainen tyttär istui vieressä, joka on nyttemin jonkun lintholmin eukkona.

    siis ei selvinny mistä se oikeasti on tullut, mutta kuvittelen olven oikeasta nimestä lyhennys.
     
  16. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Onhan noita erilaisia diilereiden tekemiä varustepaketteja aina ollut. Kaikenlaiset Limited versiot on tuttuja eri merkeillä. IS Sierrakin oli DOHC koneella vain Suomi IS (S=satama missä se merkki autoon liimattiin). Tehtaalta todellista IS:ää ei tullut enää OHC:n hävittyä.
    Eikös Metrolla ollut Opelista noi omat Metro Sport versionsa. Ja tietysti nää paku Starcraftit........vaikka Starcraft ei olekkaan suomalainen varustelija, niin noi pakuversiot on kyllä ihan puhdasta kekkoslandia only kamaa.
     
  17. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Yhden vanhan huhun mukaan 80-luvun puolenvälin paikkeilla joku Nissanin rahtilasti joutui rajumpaan merenkäyntiin ja siitä lastista fixattiin sitten ne kaksivärimaalauksella tehdyt "erikoismallit" joita oli vähän joka mallia, Sunnyä, Cherryä, Stanzaa... mitä niitä nyt silloin olikaan.

    Tiedä sitten onko huhussa mitään perää??
     
  18. ata

    ata Gearhead

    Joo, Metro-Auton Metrosport-Opelit olivat kyllä ihan todellisia dealer-versioita, niissä kun oli laadukkailla osilla tehty varustelu ja vaihdettu oli myös pakoputkiston osia merkkivalmistajan osiin.

    Starcraftien lisäksi oli olemassa myös ihan Suomi-varusteltujakin vaneja, nimittäin Baron Cruiser Chevy Vaneja, joiden nimi tuli Baron-teippivalmistajalta, joka toiminee edelleenkin.
     
  19. Janssa

    Janssa 1st gear

    BMW:llä on ainakin E46 korimallissa (300-sarja 98-05)
    Sport2000 . Autoja tehtiin 200kpl ja muutoksina normaaliin ainakin AC Schnitzerin alusta, nahkaratti/nuppi, listat ja pakoputken pää. Saattoi olla muutakin. Ilmeisesti auto oli jonkinsortin Sport2000 kilpaluokan mainostus juttu..? Tuttavapiirissä yksi moinen laitos. Ulkoapäin ei eroa mitenkään normaalista mutta sisällä hanskalokeron yläpuolella metallilaatta missä maininta ja numero monesko auto valmistetuista.
     
  20. mie

    mie Gearhead

    Saabilla/Scan-Autolla tais ainakin olla 90-mallista tehty lumikko, joka oli liki kokovalkoinen. Olikohan myöhemmin 9000-sarjasta joku samantyylinen.
     

Kerro tästä muillekin!