vinkkejä taka rummun irrotukseen subessa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja suburman-62, 1.7.2011.

  1. suburman-62

    suburman-62 3rd gear

    moi,tarkotus olis vaihtaa taka jarrujen hihnat chevy subbeen ja oon pari kertaa jo yrittäny irrotella rumpuja eikä inahdakkaan,oon kuullu et joku on repiny vetarin kera mut tuntuu työläältä onko vinkkiä miten tollanen halkasijaltaan n.40cm rumpu irtoo?auto on subbe -95 2500 4/4 8 pulttinen
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    riippue hihnojen levydest, joko/tai joutuu irroottaa vetarin ja navan laakeroinin mutun ens? voip olla irto rumpuki navan päällä....kuten kyseises tapaukses pitäis olla!!
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jos se on irtorumpu niin sehän lähtee irti ku seisontajarru päällä pistää vaihteen silmään ja polkasee kaasua :rotfl: Tietty pukeilla perä ja mahdolliset rummun kiinitys ruuvit pois... Ja edellyttää että jarru pitää 8)
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    tuskimpa lähtee :rotfl:

    siin o 8kpl:tta pyörän-pinnapulttei jarruttamas :eek:
     
  5. rötvä

    rötvä 1st gear

    Pyöränmutterit löysälle ja pikkulenkki mutkitellen pihatiellä. Toimii aina mut omalla vastuulla sitten ja ei aluvanteilla..
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos kengät on vanhaan malliin kiinni,poista takapuolelta kiinnitys tapeista kannat ja vedä kaikkineen pois.
     
  7. marko73

    marko73 1st gear

    säätää kengät kauemmas rummusta...? :eek:
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    Oletan että nyt on kyse siitä että rumpu on jumittunut keskiöstään vetoakseliin...
    Aina ne on irki lähteny kun on 800sella kaasupillillä lämmittäny siitä keskiön juuresta ja samalla hakannu sääliä tuntematta rummun kylkeä.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Helpoin keino on pultata vetari irti, avata pyöränlaakerin lukitus navan sisältä, pyöritellä säätörengas pois ja vetää napa rummun kanssa irti. Tämän jälkeen rummun voi laittaa lattialle makaamaan ja naputella navan irti rummusta. Samalla vaihtaa navan öljytiivisteen, niin ei uudet kengät ui öljyssä hetkeen.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    ääni tälle!!

    jos se rumpu o navan takapuolelt kiine kute 2500-sarjalaisis...ni sul opinnapultit ja vannne sökönä jos mutkittelee löysil pulteil :rotfl:

    ...tiedä auton kohtaloo...mjut mul o itel tullu kaks subbee vastaan mihi o danan 70:sen akseli laiteettu 2500sarjalaiset...ja niis ku o 4"hihnat...ni rumpu o navan takapuolelt kiine....ja sihe ku ei auta ku purkaa vetari-napa-laakerit poijes...
     
  11. suburman-62

    suburman-62 3rd gear

    kiitti vinkeitä!

    jees,kiitti asiallisista vinkeistä!hihnat on tosiaan n.85mm leveet,jarrut toimii vielä mut kun auto on 6 vuotta ollu mulla ja jarrut on läpässy katsurin "vaaan"niin oon vaan ajellu.Nyt aattelin päivittää noi "hillitsimet"ja oon noita kaikkien rumpujen äitejä yrittäny vähän töniä ja tuntuu ahistavan nimenomaan navan ja rummun saumasta :odroll: Kesää kaikille
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mä en oo nähny yhtään 2500-sarjan subbea missä olis ollut Dana70-perä, mutta olihan sekin vaihtoehtona johonkin chevy-malliin, 3500HD tms. Näköjään niitä on sit roiskittu myös subbareihin. 10.5" 14-pulttinen "GM" perä (itseasiassa American Axle&Manufacturing) muuttui joskus noin 1987 +-2 vuotta, jos muistan vielä oikein, niin että rumpu on navan päällä eikä alla.
     

Kerro tästä muillekin!