Ratasjakopään "voitelu"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jack, 4.7.2011.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Kyseessä 350 sbc kone johon olisi tulossa ratasjakopää (Pete Jackson), tarvitseeko sille järjestää lisävoitelua, vai riittääkö se normaali roiskevoitelu joka sinne tulee?
    Olen kuullut juttuja, että öljykanavan proppuun on porattu pieni reikä, tai sitten on 1. nokkalaakeriin tehty pieni "kanava" jolla on saatu öljyä nokka-akselin hammasrattaan messinkiselle "päittäislaakerille".
    Jakopään mukana tulleessa ohjeessa, ei huonolla lontoon ymmärryksellä ollut mainintaa lisävoitelun tarpeesta.
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    mun moottorissa on toiminu jo 10 v ilman lisävoitelua. moottoeri tosin on eri merkkinen.
     
  3. 843

    843 1st gear

    ei tarvii mitään ylimääräistä voitelua.

    aikoinaan v8 esiteltyyn bbc tehtiin voitelureikä
     
  4. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    En tiedä tarviiko, edellisten kommentoijien kokemusten perusteella ei tarvii! Eikä ohje sanonut mitään, minulla on Edelbrockin Accu-Drive ratasjakopää 305 Chevyssä.

    Porasin kumpaankin oil gallery plugiin 1,5mm reiät ja sitten ajoin ne sisään. En kestänyt ajatusta siitä, että rattaat pyörisivät "kuivina" :rotfl: Sitäpaitsi, on hauska ajatella että ne reiät ampuu siihen jatkuvan suihkun öljyä!

    Oli kiva asentaa (mitähän tuossa mittailin heittokellolla, ei muistu yhtään mieleen...):

    [​IMG]

    P.S. Öljynpaineet on pysyny mainiosti noista pikku rei'istä huolimatta.
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Aihetta sivuten, onko nuo parasiittipyörät uivia vai kiinni lohkossa? Jos uivia niin onko tuossa sillassa isompi levy takana vai millä pysyvät kohdillaan?
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ovat uivia. Pysyvät paikoillaan ilman mitään kepulikonsteja. Levyt ovat samankokoisia molemmin puolin.

    Eikä noi tarvitse mitään lisävoitelua. Itse olen laittanut tollasia useisiin moottoreihin ihan sellaisenaan ilman mitään muutoksia. Yhtään ongelmaa ei ole noiden osalta ilmennyt. Muutama muu asia sensijaan on aiheuttanut..... tonnien vahinkoja... :-?
     
  7. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    BBC moottoreissa, minä olen aina porannut 0,8mm reiät kumpaankin öljykanavan plugiin. Muuten nuo levyjen reiät tahtovat kulua soikeiksi. 8)
     
  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kappas. Mulle ei ole ollut mitään ongelmia noiden kanssa vaikka BBCllä itse ajankin :eek:
     
  9. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Ne nappulat jotka osoittaa timing coveriin (kahden pikkurattaan "keskiosat"), ovat tosi lähellä sitä ja voivat siis "nojata" timing coveriin jos niikseen tulee. Näin minä ymmärsin asennusohjeesta.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Nämä "pikkunappulat" todellakin nojaavat jakopään koppaan,mutta ainoastaan silloin,kun moottori on käynnissä.

    Itse kun asensin Pete Jackson ratasjakopään SBC Chevyyn,niin ohjeissa oli annettu tarkat mitat kuinka paljon pitää olla välystä jakopään kopan ja Idler Gear "nappuloiden" välissä.

    Peltisen jakopään kopan kanssa oli helpompi saada välys oikeaksi.

    Idler Gear ajaa itsensä kiinni jakopään koppaan,kun motskari pärähtää käyntiin.

    Henkilökohtaiseen kokemukseeni vedoten voi sanoa,että et tule pettymään em.komponentin asennuksessa,sillä rahvas tulee seuraamaan menoasi katujen varsilla suuren ihmetyksen ja ihailun vallassa.
     
  11. wj

    wj Gearhead

    Jossei oikeaa välystä saa mitenkään järkevästi tässä yksi ratkaisu:
    [​IMG]

    Värkkäsin omaan "custom" koppaan 8mm pultin idlerin tapin kohdalle. Siitä helppo säätää välys kohdalleen.
     
  12. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Kuinka kovaa mekkalaa nuo kaupan pyörät pitää?

    Jos ääni on kuin remmiahtimessa niin ehkä on parempi miettiä vinohampaisia pyöriä.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Katso Youtubesta "1971 Camaro Z28 383 stroker" niin saat aika hyvän käsityksen noise mallin ratasjakopään äänestä
     
  14. 383

    383 Gearhead

  15. TimoT

    TimoT 3rd gear

    kuvittele (jos tarvii) huutava perävälitys,ei sitä sikakaan kuuntele pitkään ja sit haluut vaihtaa tilalle kunnollisen tuplarullaketjujakopään. :odroll:
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla oli caminossa pete jacksonin äänekäs versio ja se äänti tosi selkeesti auton ulkopuolella, mut ohjaamoon ääni ei erottunu eikä siis häirinny. Just tommonen ääni kuin tossa videon camarossa.
     
  17. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Joo... Ehkä on parempi miettiä sitä vinohampaista vaihtoehtoa. Ainoa et ne pitää silloin olla kiinni lohkossa ja nokkakin on pakko laakeroida päittäissuunnassa.
     
  18. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    ^ Miksi ihmeessä ratasjakopää. Tollanen billettijakopää ihan ketjullakin vältää kovastikkin tehokkaaseen koneeseen :wink:
     
  19. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Harrastuksen vuoksi. :p Mua häiritsee se ettei nokka ole kiinteä. Samalla voi tehdä sellaisen jakopään jolla voi ajoitusta säätää mielensä mukaan, tai oikeastaan sellainen on pakko tehdä että yleensäkkin saa sen ajoituksen kohdilleen.
     
  20. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ok. Onnistuuhan se sellasella laadukkaalla billettikäikäleelläkin ja itseasiassa ihan jokaisessa jakopäässä ajoituksen säätäminen on mahdollista. Tarvitaaan vaan ihan samanlaiset kiilat kuin ratasjakopäässäkin. Toisaalta eihän noissa ratasmalleissa ole muuta vikaa kuin tuo ääni, jja sitähän tosin maailmaan mahtuu.
     

Kerro tästä muillekin!