FHRA NITRO Nationals 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 6.6.2011.

  1. starcraft

    starcraft Gearhead

    Tämä nyt menee vähän aiheen viereen mutta kun tuossa joku ihmetteli median kiinnostamattomuutta nitrokisoihin niin kuunneltiin sunnuntaina kotiinpäin ajaessa nova tienpäällä ohjelmaa radiosta ja siellä haastateltiin muutaman kerran turun liikkuvan poliisin polisia joka kertoi puhalluttavansa alastaron kiihdytyskisoista tulossa olevaa sakkia ja kuulemma muutaman kuskin kortti vietiin promilleista johtuen. Varmaan tuon suuruisessa tapahtumassa aina noita kännikuskeja löytyy muutamia mutta harmi vaan kun ainut media joka kisan huomioi teki sen negatiivisessa mielessä.

    Suurimpana uhkakuvana em kisan tulevaisuuteen suomessa näkisin ulkomaalaiset kilpailijat. Samalla kun ollaan saatu suomalaisia pro tiimejä runsaasti niin ulkomaalaisista kuljettajista yhä useampi on jättänyt suomen väliin. Näkyy parhaiten just funny careissa eikä top fuelissakaan kovin montaa ulkomaalaista kuskia tänne ilmesty. Jos toi trendi lisääntyy rupeaa yleisö katoamaan ja siinähän se lumipallo onkin jo liikkeellä. Toivottavasti olen väärässä.
     
  2. heka95

    heka95 1st gear

  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Eikä Urs E. Eurodragsterilla aika suomilämpöinen juttu.
     
  4. askom

    askom Gearhead

  5. patukaplas

    patukaplas 1st gear

  6. heka95

    heka95 1st gear

  7. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Kaikenlaisen median käyttöä kannattaisi lisätä oikein urakalla. Loistavaa mainosta jos saisi vaikka auto-ohjelmia, lehtiä (muitakin kuin veekasi) ja vaikkapa radiota tekemään juttua. Todennäköisesti ne eivät tule jos ei pyydä ja vähän kestitse ym. Ja sen lisäksi on tietysti facebookit sun muut sosiaaliset touhut, jotka toisivat reilusti lisää katsojia kun saisi sinne videoita ym. jakoon. Löytyyhän facebookista jotain vieraiden laittamia, mutta ei se korvaa oman ryhmän mainontaa.
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Satakunnan paikallislehti uutisoi tämän vuoden kisoista mm. näin:
     
  10. kapav

    kapav 3rd gear


    Sinun toimintasi on täysin vertailukelpoista mihin kisapaikkaa vain verrattuna, jopa parempaa.


    Yksi asia mikä ihmetytti kilpakummpaneitamme kuin muissa luokissa ajavia oli perjantaina kesken jääneen lajittelukierroksen päättäminen ja lautaina jatkeettiin suoraan kolmannesta kierroksesta. Asiasta kysyttii miksei jatkettu lauantain aamuna loppuun niin vastaus oli että, TF porukat vastustavat sitä. Kun kyselimme TF porukoilta asiasta he eivät olleet kuullet juttuakaan moisesta. Miksi ihmeessä kierrosta ei ajettu loppuun. Kyllä me kilpailiat ajamme niin paljon kuin järjestäjät vain antavat. Miettikää PRO autojen yhteen laskettu kisabudjetti pelkästään Alastaron kisaan on noin 2,5 miljoonaa euroa, meinaatteko että, he haluavat maata varikolla. Kyllä ulkomailla vastaavan laisissa tilanteissa kierros on ajettu loppuun seuraavana päivänä. Tämän tyyppiset seikat närkästyttävät esim. Marc Meihuizen kyseli että, oliko rataryhmälle sovittu saunailta/ryyppyilta jonka johdosta sakki olisi aamulla työkyvytöntä ja siksi ei lauantai aamusta jatkettu 2. lajittelukierrosta. Eli pelkästään ajanottolaitteiden hajoaminen ei ole aino syy miksi ulkomaalaisia on yhä vähemmän Suomen kilpailuissa jos niitä enään yleensä on.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä kaikki ajanoton sähköt oli irroitetu ukkosen alkaessa eli turhaa spekulaatiota. Aina ei voi onnistua ja nyt oli järjeställä todella suurta epäonnea. Ajamaan kuitenkin pääsiin ja tapahtuneesta varmasti opittiin jälleen uutta. Toivon mukaan tulevissa kisoissa vastaavaa ei tapahdu.
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Ratavarikolle oli suunniteltu tietty määrä sähköä ja lisäkeskukset eivät välttämättä olisi auttaneet tilanteeseen mitään, kun yhdestä syötöstä ei saa rajatonta määrää sähköä vaikka keskuksia siihen kytkettäisiin kuinka monta tahansa. Parempi niin, että ne jotka saavat sähköä, myös saavat sitä kuin, että kaikki saisivat sähjköpistokkeen verkkoon, mutta kellekään ei ylikuormituksen takia sähköä riittäisi.
     
  13. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Tämäkin on nyt sillä ja sillä rajoilla että sopiiko aiheeseen, osa ainakin sopii.

    Qwerty vastaa Mrs Sipille.
    Tulen jäljempänä vastaamaan Sipille kohta-kohdalta hänen esittämiinsä asioihin.

    Kuitenkin ensin vielä yleistä asiaa oppimisesta, asioiden huomioimisesta sekä toimintojen kehittämisestä.

    Sanotaan että ihmiset oppivat virheistään, (ainakin jos ne tekevät kipeää).
    Silti on poikkeuksiakin jos omia virheitä ei tunnista tai tunnusta .

    Organisaatiot oppivat virheistä.
    Jos niillä on kykyä, eli riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö.
    Sisäiset jännitteet ja erimielisyydet eivät ainakaan lisää tätä kykyä.

    Toiseksi pitää myös olla halua oppia, myöntää jos on tullut virheitä tehtyä. Tutkia tarkoin kaikki kaikki parannusehdotukset. Suhtautua asiallisesti saatuun palautteeseen
    Pitää myös myöntää että kaikissa asioissa on parantamisen varaa, joko enemmän tai vähemmän.
    On myös käytettävä järjestelmällisiä toimintatapoja ja prosesseja joilla pyritään ennalta estämään riskien realisoituminen.

    Sitten Sipin väitteeseen että viestissäni esittämäni lainaus hänen tekstistään olisi otettu eri asiakokonaisuudesta.

    Väärin. Kyseinen lainaus on otettu nimenomaan niistä keskusteluista jota käydään kisojen jälkeen kun ajallisesti tai muuten tapahtuu ”röhmelöitä”. Esitetään kritiikkiä, asiallista ja asiatonta.
    Esitetään myös perusteltuja parannusehdotuksia.

    Itse tapahtumaketjuun.
    Esitin että kriittisimmistä toiminnoista tehtäisiin riskianalyysi, jopa jokusilla sanoilla selvensin sitä jos jollekin ko. termi tai prosessi on vieras.

    Sain jopa tukea ajatuksilleni.

    Sen jälkeen sain ”kipakan” vastauksen Sipiltä:
    ”Luuleeko Qwerty tosissaan että he (toimitsijat) tulevat kisapaikalle vasta edellisenä päivänä tekemään toimintasuunnitelmaa”.

    Vastasin Sipille etten ole missään vaiheessa puhunut enkä kritisoinut toimintasuunnitelmaa, vaan esittänyt riskianalyysin tekoa.
    Kehoitin häntä lukemaan tarkemmin viestini sisällön.

    Normaalistihan ihminen yleensä myöntää että hän ei niin tarkkaan ole lukenut viestiä ja on tapahtunut ajatusvirhe.

    Sitten tulikin Sipin viesti joka sanasta sanaan on lainattu edellisessä viestissäni. Eli rapaa ja nälvimistä tuli oiken tuutin täydeltä.
    Kukin voi päätellä miltä vilpittömän parannusehdotuksen tekijästä tuntuu kun FHRA:n toimitsija antaa ”asiallista” palautetta.

    Eli ei viitsi edes tarkistaa esitettyjä asioita.
    Kuittaa ne jatkuvalla naurulla.
    Höpisee Besservissereistä ja 2 desin aivoista.



    Tosin jälkeenpäin selvisi että Sippi ei toimi FHRA:n mandaatilla, vaan esittää lausuntojaan yksityihenkilönä, kuten allekirjoittanutkin.

    Samaisessa viestissä Sippi mainostaa taitojaan ja kykyjään ”riskianalyysien tekemisestä”,
    Joten tuntui luonnolliselta että ehdotin häntä analyysin tekijäksi.

    En ymmärrä mitä ”vakavia syytöksiä” olen esittänyt, olen kritisoinut niitä henkilöitä joiden tarkoitus on mollata asiallisiakin ehdotuksia.
    Ymmärrän kyllä huumorilla yliampuvat viestit jotka välillä keventävät vakavaa asiaa.

    Minulla ei ole mitään syytä salata henkilöllisyyttäni, mutta en myöskään ymmärrä mitä tekemistä oikealla nimelläni on tässä asiassa.
    Nimellä esiintymisessä on se haittapuoli että joku voi yhdistää itseäni lähellä olet taustahenkilöt ja organisaatiot näihin ajatuksiin ja kommentteihin jotka kuitenkin ovat täysin minun omia.
    Voi jopa olla että he eivät edes täysin yhdy esittämiini ajatuksiin.

    Asioistahan tässä on kyse eikä henkilöistä ja kukin vastaa omista kirjoituksistaan.

    En halua lähteä mihinkään ”eipäs juupas” väittelyyn. Lyödään faktat pöytään, sillä nämä viestithän ovat tallessa. Antaa järkevien ihmisten lukea viestit ja vetää johtopäätökset kenen tässä pitäisi pyydellä anteeksi.

    Eihän nää asiat sillai mene että ”naisellisuuden” nimissä voidaan heitellä mitä tahansa törkeetä herjaa.
    Sitten kun annetaan palautetta samalla mitalla niin silmät kosteina ihmetellään kuinkas tässä näin kävi.

    Kyllä naisillakin pitää olla sen verran munaa (miehisyyttä) että tarpeeksi ajoissa pystyy myöntämään virheensä ja asiattomat kirjoitukset ettei edes tarvitsisi mennä näin pitkälle


    Ps. Voin kyllä lähettää Sipille henkilötietoni, jos hän perustelee mitä varten hän niitä tarvii. Yv:kin kelpaa.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Tuolla kilpailijamäärällä kolme pro rundia päivää kohti on lähes mahdoton toteuttaa ja esimerkiksi Top Fuelissa säännöt määräävät lajitteluun maksimissaan neljä kierrosta ja yhdelle päivälle kaksi kierrosta.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Kun sade katkaisee päivän, se myös päättyy siihen eikä jatku seuraavana päivänä vaan seuraava päivä aloitetaan kyseisen päivän ohjelman mukaisesti. Näin toimitaan nykyään kaikkialla EM-kisoissa.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onks se sitten niin, että jos rundi jää kesken, ni sen jo ajetut tulokset mitätöidään?
     
  17. lincoln

    lincoln 1st gear

    Tuskin tuo nyt ihan turhaa spekulointia on,jos noin kerran pääsee käymään eikä ole varauduttu toisilla ajanottolaitteilla ja ei kai tuo ukkonen nyt mikään uusi ilmiö ole. Mutta ilmeisesti kaikki täytyy oppia kantapään kautta :soosoo: :mad:
     
  18. Cata

    Cata 1st gear

    On - mutta vain keskeytyneen kilparyhmän osalta. Jos siis jonkin kilparyhmän kierros jää kesken niin jo ajaneiden tuloksia ei noteerata. Mutta jos kilparyhmä on kokonaisuudessaan ehtinyt ajaa, ei ole mitään merkitystä ehtivätkö kaikki kilparyhmät sen samaisen kierroksen ajaa.

    Perjantain osalta Kågeredin "räjähdyslähtö" ja kuka siinä vierellä olikaan esimerkiksi ei jäänyt tuloksiin koska muut TF:t ei ehtineet - mutta Pro Stockin tulokset jäivät kun ajoivat kaikki jo 2. kierroksen. No, eipä ne siinä lähdössä TF:ssä mitään oikeita aikoja ajaneetkaan, mutta tämä siis esimerkki.

    Cata
     
  19. Cata

    Cata 1st gear

    Henkilökohtaiset kokemukseni tämän vuoden nitroista (tarkoitus olla rakentavaa palautetta tulevia vuosia silmällä pitäen):

    Plussat:
    - iso plussa Hanskille, kisatoimisto ja siihen liittyvät asiat toimivat loistavasti, palvelua sai niissäkin asioissa jotka ei sinne kuuluneet ja vielä aukioloajan ulkopuolella ;)
    - mopopuolen katsastukset pelasivat tosi tehokkaasti ja ajallaan ja line-upkutsut myös poislukien sunnuntai-illan viimeinen "yritys" mutta se siihen kellonaikaan jo ymmärretään
    - peruspuitteet kuten ennenkin, ei ihmeitä
    - kiva keli, kiva kisa

    Miinukset:
    - mopottimien varikkojärjestelyt hämmästyttivät suuresti. Yleisöäkin ihmetytti kun ylävarikko huusi tyhjyyttään, muutama ProStock ja FunnyBike roiskittuna ympäriinsä. Siis tyhjää oli vaikka sinne oli päästetty pari pyörää (vastustelusta huolimatta) jotka sinne eivät "kuuluneet". Sitten mutkaradalle on dumpattu valtava määrä kalustoa (eikä senkään mittasuhteita ollut huomioitu suunnittelussa). Tässä oli selvästi käynyt joku suuremman luokan ajatuspieru ja toivottavasti se korjaantuu ensi kerralla.

    - Pro-luokkien ajattaminen on aina ollut Suomessa hidasta mutta nyt se oli vielä hitaampaa. Jatkuvasti tunnuttiin odottavan jotakin, vaikka radanrasvauksia tuli jopa poikkeuksellisen vähän. Pelkkää Pro:ta ajettiin muistaakseni perjantaina n. 12-15 (3h) & 16-17:30 (1,5h) ja lauantaina 12-17 (5h joista 4h ekaan kierrokseen) eikä silti saatu kahta kierrosta kumpanakaan päivänä läpi. Varikolle syy jäi mysteeriksi, samoin yleisössä kuului olevan paljon ihmettelyä jatkuville odotteluille kilparyhmien välillä.

    - sunnuntai. Ajanottokatastrofi on yksi asia ja siitä varmasti on jo kirjattu opit ylös, mitä minä niitä kertaamaan. Mutta: tuossa tilanteessa iltaa kohti oli virhe yrittää väkisin survoa Sportsman- kaavioita läpi. Väsyneet toimitsijat (täysin ymmärrettävästi) tekivät siinä härdelissä ja kiireessä niin paljon virheitä että suhteessa ajettuihin kierroksiin niiden hylkäämiset jälkikäteen ja lähtöjen uusimiset olivat historiallista suuruusluokkaa. Tämä lisäksi varmasti kuormitti tornia valtavalla määrällä protesteja ja muuta tauhkaa ja tappelua mitä ilman olisi varmaan itse kunkin ollut kivempi lähteä kotiin. Puhumattakaan siitä, että line-up meni tästä entistä pahemmin sekaisin. Klo 22 Sportsman-varikolla oli pirusti kiukkuisia ihmisiä vaikka toisinkin olisi voinut olla.

    Hatunnosto kuitenkin jälleen kerran FHRA Crew:lle joka jaksoi neljä päivää aivan sairaalloisissa keliolosuhteissa vääntää meille enimmäkseen onnistuneet, loistavat kisat!!!! Voin vain kuvitella miten väsynyt esim. rataryhmä oli kun klo tuli 22 sunnuntai-iltana (saati sitten kun varsinaisesti pääsivät lähtemään kisan paketoimisen jälkeen). ISO KIITOS!!!

    Cata
     
  20. arih

    arih 3rd gear

Kerro tästä muillekin!