Miksei harrastajat ymmärrä, että työ maksaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 5.7.2011.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vähän provosoiva otsikko, mutta kuiteskin. Miksi se on monen niin vaikea ymmärtää, että työ ja teettäminen maksaa? Käsityö ja spesiaalityöt vielä enemmän. Itseäni lähellä oleva vanha koneistaja totesi tämän taas kerran; "Noista harrastajien hommista pitää pysyä kaukana. Niillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä jonkin asian tekeminen maksaa!"

    Tämän kommentin kirvoitti tapaus, joka meni seuraavasti: Joku ajoneuvon entisöijä toi korjattavaksi jonkun hammaspyörävälityksen. Jostain viime vuosisadan alusta oli ja mitat tietenkin ihan spesiaalit nykystandardeihin verrattuna. Piti tehdä uudet rattaat (laskemalla ensin, että välityssuhteet pysyy samana), akselit ja kiinnitykset. Herra oli itse vielä "korjannu" välityksen puslaamalla kuoret, mutta noi pronssipuslat eivät olleet linjassa keskenään, joten nekin piti tehdä uusiksi... :odroll:

    No, koneistaja teki laatikosta uuden veroisen ja laski todellisen asevelihinnan, ihan harrastustoimintaa tukien. Kyse oli kuitenkin useamman sadan euron koneistustyöstä, mutta hinta olisi ollut jotain aivan muuta, jos hinta olisi mennyt listahintojen mukaan. Homma kuitenkin tehtiin tuntitöinä, kun eipä noista hommista koskaan tiedä, miten kauan niissä menee.

    No, mobilistilla loksahti suu auki, kun kuuli tämän harrastajahinnan. "Ei mulla ole kuin 50€ rahaa, kun mä luulin, että se riittää..." :odroll:
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tais ko harrastaja tehä virheen ettei etukäteen kysynyt paljonko maksaa...

    Ja vaikka kuin tuntityönä, ammattitaitoinen koneistaja osaa arvioida max summan minkä maksaa... Tai jos ei osaa vaihetaan tekijää 8)
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jos löytää sellaisen, joka tekee tuollaisen homman 50€:lla, niin terve menoa! :rotfl:
     
  4. merc

    merc Gearhead

    Varmasti löytää sellaisen, mutta lopputulos on varmasti joatin muuta... :poff:
     
  5. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Joo 50eurolla vois sorviin tulla jo valot ja ratioho virta.Siinäpä se sitte oliki. . . :rotfl:
     
  6. eksportti8

    eksportti8 1st gear

    Itellä ainaski ollu se periaate,että oon kysyny ensin hintaa työlle ja varannu vielä sen päällekkin. Kun fyrkat on kasassa,ni projekti on vasta sitten kiikutettu tekijälle.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Siis jos EI osaa sanoa paljonko kustantaa max!!!!

    Ryssän/Viron poijjaat tekee kaikenlaista halavalla(50e) ja osin ihan laadukastakin 8)
     
  8. Tepa Kalifi

    Tepa Kalifi Gearhead

    Jos ei projektilla ole kiire, niin minä suosittelen aina kyselemään paikallisista aikuiskoulutuskeskuksista ja ehkä ammattikouluista. Yleensä joku opettaja/ammattihenkilö niistä löytyy, joka sattuu vielä olemaan auto/moottoripyörä/jokin polttomoottori -harrastaja. 8)

    Aikaa menee, mutta työ tulee tehdyksi halavalla.
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Paljos se hinta heitti siitä 50Eurosta? :rotfl:
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Ei se 50€ susi ole kait sen parempi loppupelissä kuin 100€ toimiva...

    Väittäsin että noihin koneistushommiin pätee aivan sama kuin muihinkin ns. "harrastajan erikoishommiin", lopullisen ajan tietää sitten kun homma on valmis.

    Annanpa pari esimerkkiä:
    - norttiaskin kokonen hitsaus => eka kova kohta onkin 20 cm etiäppäin
    - pallonivelen vaihto alatukivarteen => unohti sanoa et edellinen seppä oli hitsannu pallon ympärikiiinni varteen
    - jarrun kunnostus => ilmaruuvi on harsonohut, ja mäntä irtoaa just ja just kun virittelee prässin paineet männän taa
    - pyörän lukkopultti on nussittu pyöreäksi, tietty lakattu/maalattu vanne ja pulteilla syvennykset


    Alkuperäiseen aiheeseen, joskus vuonna -05 tehtiin kahteen pekkaan 2 kpl uusia ratasvälityksiä (suorahampaisia) ja oli sorvit, jyrsimet, kiilaurakoneet jne...2 miehen työpäivä niihin rattaisiin, vastaavat olis saanu valmistajalta 1000 + alv, toimitusaika 6 kuukautta...
    Halpa vai kallis, tiedä sitä mutta tarvitsijan koneet ois seissy sen puoli vuotta...


    PS: 50€... sillä kai saa nippanappa sylinterikannen oikaisun et se niistä koneistuksista...
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Suomessa tuntuu olevan sellainen ongelma, ettei sitä työtä saa teetetyksi vaikka ei edes kysy hintaa. Ajatelkaa automaalareita joiden halleissa autot seisovat helposti puolikin vuotta tai jotain muuta koneistus / työstöalan ammattilaista jonka työsuoritusta joutuu todella odottamaan. Joskus jopa vuosia, jos hermo kestää.

    Hyvästä työstä pitää kuitenkin maksaa hyvä hinta. Mulle ainakin on ihan sama maksaako joku 50 e tai 100 e jos se työn ja työn teettämisen hinta vastaa edes suurinpiirtein odotettua. Ei kai kukaan itsekkään lähde tekemään ilmatteeksi mitään. 50 Eurolla kun nykyään ei saa oikastaan mitään tähdellistä, siis ammatttilaisen tekemänä.
     
  12. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Lasken ennakkoon vastaavan oman työajan x 15€/t (huom veroton). Ammattimies tekee noeammin ja sillä on koneet, mutta kyllähän se verottaja on tehnyt Suomesta "ITSEPALVELUYHTEISKUNNAN".

    Eli haukutte väärää puuta. Jos palkka puhtaana käteen pitää kertoa 3:lla jotta kannattaa teettää niin aikasta harvoin on marmoritiskille asiaa - ellei ole näitä nykyihmisiä peukalo keskellä kämmentä ja öljynvaihtokin on vaikea...

    PS. Teettän kyllä kannen koneistuksen, 4-pyörä suuntauksen ja pakokaasumittauksen.
     
  13. ajomies

    ajomies Gearhead

    Kerran yksi koneistaja oli esittänyt harrastajalle koneistuksen työosuudesta vastapalveluna hirsikehikon pystytystä, kun oli sen alan miehiä. Vaan sitten kun kehikko oli pystytetty kaveri sanoi että olet sitten 600 € velkaa, kun meni päivä pystytykseen. No koneistaja kyseli sitten luuletkos että se koneistus oli sen nopeampi. Kaveri vaan oli tuumannut että näissä hommissa on paremmat palkat.
     
  14. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Ja tosta jos jää kiinni niin kumpikin maksaa verottajan arvioimat töiden arvot + sanktiot jälkiveroina.
     
  15. unknown

    unknown 3rd gear

    Eikö toi ole ihan normaalia pussihousu toimintaa että mikään ei saa maksaa mitään. Tai pikemmin olettaa saavan maksun että tuo jotain teetettäväksi...

    Noissa omissa harrastekohteissa on se tilanne että kun löytää jonkun osan jostakin niin siihen pitää iskeä kiinni ja kun kauppa on tehty niin kumpikin osapuoli hymyilee ajattelee "Olipa hyvä kauppa!"

    Usein on myös tilanne että teettäminen on paljon halvempaa kuin uuden osan ostaminen.
    Tai teettäminen on ainoa vaihtoehto.

    Pitääpähän tuon harrastamisen terveellä pohjalla.
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Niin oishan toi " harrastajakin" voinut ilmoittaa heti alkuun että 50e on hommaan budjetoitu,,ois ollut reilumpaa
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    toivottavasti koneistaja ei maksanut, jos puumies oli laiskempi ja sai menemään
    päivän siihen pystytykseen.
    mä tiedän vastaavan tapauksen kun auton peltihommissa on kusetettu asiakasta
    joka vielä maksoi sen laskun.
    jos jotain sopii niin pitää kiinni sovitusta hommasta :mad:
     
  18. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Kyllähän se on niin ettei tänä päivänä saa 50e:lla ku jonku laser leikatun alumiinipalan firmoista, hyvä jos enää sitäkään, jos 50e tai 100e:nenkin tuntuu siitä harrastajasta kalliilta uniikiksi tehdystä hammasrattaasta niin täytyy sit varmaan tehdä ite se.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onkos sellainen mobilistin mieleen että jos viedään joku osa korjattavaksi niin siitä tehdään uusilla rattailla uuden veroinen. Varmaan olisi pitänyt tekijän ja teettäjän vähän neuvotella mitä tehdään.

    Toki työstä pitää palkka saada.
     
  20. No H2O

    No H2O Gearhead

    Joo-o... kyllähän se työ maksaa mutta sanonpahan tämänkin nyt ääneen eli noin kymmenen vuotta sitten 1000mk:lla, teki joko kytkinrempan tai kansirempan, noin esimerkiksi. Palkkahan minulla oli tuolloin noin 50mk/tunti.

    Nykyisin tuo vastaava summa euroiksi muutettuna tekee hm... Lasketaas rahanarvon muutoskin mukaan... hm.. tekee näköjään 201,94 E...

    Mitäs remppoja tuolla rahalla nykyään tehdään? vaihdetaan öljyt ja pestään auto? :argue:

    Kyllä tämä nykymeininki on ainakin allekirjoittaneen kannustanut tuohon itsepalvelumeininkiin... Lisätääs tähän vielä tuo työ laatukin, eli monta kertaa olen törmännyt siihen että kyllä kehdataan pyytää vaikka mitä mutta jälki on sitten semmoista että melkein itse turaamalla olisi tullut yhtä hyvä ellei jopa parempikin.

    Tein viime keväänä käyttöautoon kansirempan jolloin tuohon remonttiin meni 1100E kaikkine koneistustöineen ja osineen...

    Tuohon kansiremppaan meni muuten aikaa noin 10-15 tuntia laskutavasta riippuen, jonkun pajan laskutuksen mukaan pelkät työt olisivat kustantaneet 40E/tunti siis maksimissaan 600E... Kannen koneistustyöt maksoivat noin 500E, tosin pitää todeta että mielelläni maksoin tuosta kansityöstä tuon summan kun koneistajan kanssa kävin tehtävät / tehdyt työt ennen ja jälkeen läpi huolellisesti puolin ja toisin. Työ oli siis sitä parasta A-luokkaa :D
     

Kerro tästä muillekin!