Kuka muistaa sen museon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja FSM67, 9.5.2010.

  1. Remu63

    Remu63 1st gear

    Kyllä tuo Caddy oli silloin aika mieleenpainuva näky, siksi varmaan tarttui
    filmillekin lähes ainoana autona sieltä. Kuva on mikä on mutta tässä:

    http://lh3.ggpht.com/_y5MqybvR0Ag/S-giP ... 375%29.jpg

    Kuva on vuodelta -79 ja rekkari oli UPK-76
     
  2. puu

    puu Gearhead

    Minulla on tuo "sama kuva" ainoana museoreissulta.
    Samanaikaisten kuvien perusteella väittäisin oman kuvani vuodeksi 74-75.
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Vähän OT Mutta missäs tuo Suomi Cadillac on nykyään? Tuon auton historiasta on todella vähän tietoa.
     
  4. shark

    shark 3rd gear

    Juttelin "Turun auto ja viestintä museon intendentin "kanssa joku vuosi sitten kun kromautettiin Formula V:n turvakaari uusiksi ,että olivat K:n veljekset,jotka museon omistaa,ostaneet autoja juuri tuolta museosta kun se loppui.
    Jos en nyt uutisvirrasta mennyt ihan sekaisin ,niin heillä on kaikkiaaan n.400 autoa eri vaiheessa mm."Panssarikolarissa"ollut Paasikiven Cadillac :eek: :eek:
    Kertokoon joku enemmän jos tietää.
    Huuli pyöreänä kuuntelin ,eli ei uskois mitä kaikkea sitä Itä Usbenistanissakin on :rotfl:
     
  5. maurizio

    maurizio 1st gear

    Juu toi Svartvikin automuseo oli aikansa edelläkävijä kun siellä oli töissä pari kokopäiväistä entisöijää esim. Taisto Pantakoski jotka olivat todellisia moniosaajia peltitöistä koneistuksiin kaverit entisöi autoja.Pääsin läheltä kuulemaan tarinoita kun Taisto oli perhetuttu.
     
  6. bdr529

    bdr529 1st gear

    Toisen palkatun entisöijägurun nimi oli muistaakseni Leonard Zenjuga (tms.). Saattaa käydä ilmi noista linkeissä olevista vanhoista jutuistakin. Itse kävin museossa noin vuonna 1983.
     
  7. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Eilen meni sitten lopullisesti kiinni myös Helsingin Automuseo. Käytiin paikanpäällä, väkeä oli kivasti ja monien kamerat ikuistivat näkymiä. Eihän tuo mikään huippusiisti kokonaisuus tai turistimagneetti ole koskaan ollut, mutta hatunnoston arvoinen kuvio kuitenkin. Tässäkin oli taustalla yksi ihminen (Aimo Astala) jonka varassa homma lähti käyntiin.
    On se ihme että Helsingissä ei saada toimimaan automuseota, yksityiomistuksessa olevaa upeaa kalustoahan on kaupungissa kyllä paljon! Onneksi vielä Espoon Automuseo toimii.

    Linkki uutiseen:

    http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/12/h ... origin=rss
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mitä Taistolle nykyään kuuluu? Sano terkut jos näet. Olen varma että hän oli faijan hautajaisissa. Siellä oli pussihousujen lähetystö ja tietysti ne kaikki tulivat Autoilla. Siisti rivi kalustoa Malmin hautausmaan parkkiksella.
    Me yritettiin, tai en minä, vaan faija ja Rafu Huhta saada Taisto Espoon automuseoon hommiin. Siloin vielä Svartvik oli olemassa, mutta tiedossa että leski rouva Pakula ei museota enää jatka. Siellää käytiin kosiskelemassa Taistoa. Eka homma ois ollut mun 404 avo Peugeotin entisöinti. Siis mun tekemien huoraplyyssi sisustan ym pientä mitä olin siihen tehnyt. Peltihommia oli tiedossa enemmän kuin oltiin kuviteltu. Taisto kiitti, mutta sanoi ei kiitti. Hänellä oli hommia tarpeeksi ettei voinut ottaa uusia eikä tullut Rafun Espoon auto museoon hommiin. Pösön pellityksen teki vanha peltiseppä Teittinen. Legenda hänkin. Vanhoissa Mobilisteissa ollut joskus mainntaa hän teoistaan, mm lähes uusi Mercury oli 50 luvun alussa jäänyt junan alle ja Teittinen teki siitä vielä auton. Hups taas tuli pieni ot.
     
  9. hla

    hla Gearhead


    Muutama vuosi sitten lähetin tekstarikyselyn noista kilvistä ja omistajalla oli sama sukunimi kun edesmenneellä museon pitäjälläkin... Kerran kauan sitten se tuli vastaan Keravan kohdalla Lahdentiellä.
     
  10. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Yhden huhun mukaan lahdessa Mukkulan kartanolla olisi ollut tuollainen isotta-fraschini
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Sivukommentti: lainasin Suomen lomalla kirjastosta Suomen MB-klubin aivan uskomattoman hienon Johtotähti Suomen teillä -kirjan, siellä oli juttua Pakulan Mercedeksistä. En muistanutkaan että siellä on ollut 30-luvun 320 Cabriolet-A eli jotakuinkin tuommoinen:
    http://www.remarkablecars.com/for-sale/ ... let-a.html
    Suomi-auto joka on ihme kyllä jopa jäänyt Suomeen!
     
  12. Badgerroad

    Badgerroad 1st gear

    Itse olen Svartvikissä käynyt niinkin myöhään kuin 80/90-lukujen vaihteessa. Käsitykseni mukaan silloin oli jo museon kalustoa lähtenyt maasta. Joskus 70-luvulla tuulilasi-lehti oli se joka kertoi ko museosta, huom aika ennen V8- tai Mobilistilehtiä.
     
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Selasin lehtikokoelmaani ja löysin (ruotsalaisen) Classic Motor -lehden numerozsta 1-2/1990 jutun museosta, eli siis se on ollut auki vielä 1989? Itse yritin käydä siellä joskus ennen sitä ja oltiin veljen kanssa kyllä aukioloaikaan paikalla mutta eipä ollut ketään päästämässä sisälle, ts. lie ollut vähän satunnaista? Jutussa mainittiin että leski-Pakula kertoi että museon pitäminen ei oikein kannata.

    Mutta joo, tässä jutussa oli kuvattu:
    - Rolls-Royce Silver Ghost 1920
    - Buick Limited 1939
    - Isotta-Fraschini
    - Auburn 1929, 1934 & 1936
    - Chrysler 1931 Racer (ex-Karl Ebb)
    - Stutz AA
    - Studebaker Dictator 1935 Convertible
    - Reo Royale 1931
    - Opel 1914
    - Horch 853 Cabriolet-A
    Ja sitten jotain mitä en itse muistanut laisinkaan enkä ole havainnut huhua että sellainenkin on ollut Suomessa:
    - Maybach SW38 1938
    Kuvan perusteella voisi olla vaikka tämä auto, korimalli ainakin on sama:
    http://www.autogallery.org.ru/k/m/may129.jpg

    Amberlan Maybach on tuttu mutta että Suomessa on ollut toinenkin? Aika uskomatonta. Ja sama tuttu kysymys, mitähän sillekin sitten tapahtui...
     
  14. Remu63

    Remu63 1st gear

  15. nash

    nash 3rd gear

    Pitää paikkansa, itse kävin tuolla muistaakseni 2006 ja kyllä se mun mielestä on vieläkin siellä
     
  16. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    ^ Ei nyt sotketa lisää. Kuten tuolla aikaisemmilla sivuillakin todettiin, niin nuo linkin kuvat eivät ole Svartvikin museosta. Remu63:n kuva ja heikkisj:n referaatti taas koskevat nimenomaan Svartvikin museota.

    Espoon Automuseosta ne linkin kuvat saattavat olla ja se museo on edelleen auki.
     
  17. nash

    nash 3rd gear

    Ei ku joo nyt sekotinkin Gårdskullaan
     

Kerro tästä muillekin!